Vi sitter i samma bil

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Vi sitter i samma bil

Inlägg av BBQV »

Jag måste slå ett slag för Bo Kaspers Orkester. Jag gillar stämningen som skapas av det monotona kompet, den fuzzade basen som vrickar sig som en sömnig humla genom hela låten och hi-hatens tickande sextondelar.

Och dessutom har de den goda smaken att använda två basar och en gitarr isället för det omvända!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

jag trodde att det var synt/keyboard, bas och gitarr? :shock:

Men som sagt, jag gillar också det där tokfuzzade ljudet i bakgrunden.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

FreCKo skrev:jag trodde att det var synt/keyboard, bas och gitarr? :shock:

Men som sagt, jag gillar också det där tokfuzzade ljudet i bakgrunden.
Jag har sett dem spela låten live på TV. Två P-basar, en jazzburk, keyboard och trummor. En av basarna körde den monotona basgången hela låten igenom, den andra la en liten extra räka i refrängerna och dubblade den första en oktav upp under resten av låten.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Man ska väl inte vara negativ till ett gammalt band som försöker förnya sitt sound.
(Jag tänker tex på alla Ronanders plattor på 80-talet som var lite före sin tid och blev sågade längs fotknölarna av kritikerna....och sen när de hörde dem live så fick de revidera sig och helt plötsligt var de lyriska.)

Men jag poppade "vi kommer aldrig att dö" på högsta i bilstereon ikväll på väg hem. Och nog blir jag oerhört glad över den väsande trumpeten....det underbara halvakustiska gitarrsolot.... Nu låter de lite som ett synth-band. =/
Men ...jag ska ge det en chans....kanske tom gå och se dem på Konserthuset i stan när de kommer.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar