"posta era livebilder"-tråden I (Gamla tråden!)

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Marcbass: Jag måste fråga, hur gör du på gig med alla basar? Hur väljer du? Tar du bara dom du vill spela på för tillfället, eller varierar du basarna med låtutbudet?

För övrigt så var du inte lika kort som jag först trodde när jag såg din avatar :oops:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev:johannes: basen eller guran??? :lol:


sen vill jag även plussa på ang. hjärtefrågan ovan..
Basen såklart. Fanns det en gitarr på bilden?
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Grymme basbilder Marcbass, o jag ser DBX `n i bakgrunden på ett av dom, den där kompressorn borde man skanna av världen efter, har bara läst gott om den.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

FreCKo skrev:Marcbass: Jag måste fråga, hur gör du på gig med alla basar? Hur väljer du? Tar du bara dom du vill spela på för tillfället, eller varierar du basarna med låtutbudet?

För övrigt så var du inte lika kort som jag först trodde när jag såg din avatar :oops:
Kort???
Jasså ser jag kort ut på min bild. hmmm. 1.82. Så inte så lång direkt. :D

Har oftast mellan 3-5 basar med mig på varje gig.
Allting mina två Windmill Jmodern 5:or. Nu för tiden även min Musicman Stingray oftast..
Dom tre är just nu mina main yxor.


Zalle: DBX:n hittade ja faktiskt på Blocket för en väldigt billig peng. 600:- inkl frakt faktiskt. Har dock sett några på Tyska Ebay där ja så gott som bor nu för tiden för att leta delar till mina projekt..
dereborn

Inlägg av dereborn »

Bild
Boppers, Degerfors -06


Bild
E-type "EuroMetal Tour -03"

Bild
E-type "Tour IV ever -02" Svarta P-basen helt nyhämtad från Fender, inte fått spegelplektrumskyddet ännu. Ganska ful...

Bild
Med Mats Möller på Nalen, oktober -06. Cooool lånad rigg! V4B och 4x10. Distade vackert, så vackert.

Bild
Dereborn med hår! Med Rickfors/Ronander i småland 2000

Bild
Spegelpickguard!!! Med "The Ring" som förband t Motörhead, tyskland 2004

Bild
... och ibland även städad, läsandes noter...

Det var lite livebilder från hälsinglandsavdelningen!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jösses, det gäller att hålla sig undan från dereborn, mcklubb och jättefarlig.. :D
dereborn

Inlägg av dereborn »

:lol: ...men ibland bara städad, i kavaj, läsandes noter...
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

"Ibland tar Fantomen på sig vanliga kläder och går ut på stan som en vanlig människa" (- Lee Falk)

:lol:
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Bean skrev:"Ibland tar Fantomen på sig vanliga kläder och går ut på stan som en vanlig människa" (- Lee Falk)

:lol:

HAHAHAHAHAA! ja jeflar.. :D :D :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Fan Dereborn, var trumsetet Etype hade världens onödigaste, eller använde dom faktiskt alla dom där baskaggarna? :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nej, fan, det var bara för att vara "too much". trummisen använde 2, och percussionkillen 1, de andra 3 var bara för att retas! Av de 12 hängpukorna användes 4, och sen stod det lite golvpukor innanför som också användes.

Men det såg rätt coolt ut! Här e en bättre bild:
Bild


Sen, i extranumren åkte hela skiten 2 meter upp i luften, och ut under alltihop rullades ett litet podie där Martin satt, spelandes på ett mini-kit! Så körde dom ett call-and-response-trumsolo på temat litet/STORT.

Bild

Allt på temmat: "Less is...less"
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Gillar!! :lol:
Alltid kul med folk som vågar trotsa "lagom".

Däremot fattades det något väsentligt på turnén;
Nana!!!
Usch så besviken jag blev. :(
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Fy f-n sånt där är ju livsfarligt... tänk om bandets trummis seglar in här och ser den bilden och börjar få idéer.. Tänk er kl.3.00 efter ett gig och börja konka ut 14 st baskaggar huga... och den trumscenen är ungefär tre ggr så stor som dom scener vi brukar husera på.. :shock:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nana har inte varit med på några livegig som jag gjort med Martin, och jag började -98... Melodifestivalen 2004 undantaget (singback).

Däremot åkte vi tillsammans runt i världen med Dr Alban på 90-talet, så jag har gigat en del med henne!

Vi gjorde faktiskt ett par gig på bara bas o sång, det var rätt spejsat!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:Nana har inte varit med på några livegig som jag gjort med Martin, och jag började -98... Melodifestivalen 2004 undantaget (singback).
Oki... Är det så länge se´n hon var med alltså.. :(
Synd å skam!

Jag såg E-Type i Östersund runt -93.
En liten restaurang spelade han på....inte många visste vem han var öht.
Men det stod en körtjej med attityd på scen som tog all uppmärksamhet.
Spelade ingen roll att basisten snurrade helikopter med sin hårtofs och sprutade eld.
Det var Nana man såg...
Hon är min idol! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Bas å sång förresten....
Det hade man velat höra.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Dereborn...

Inlägg av Svensson »

Dereborn, har du varit uppåt i landet och spelat? Boppers har ju varit här några ggr tex...
Senast redigerad av Svensson den tis 21 nov 2006, 20:20, redigerad totalt 1 gånger.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Uppåt landet har jag varit.

Riksgränsen o Gällivare med "De Sotos" i början av 90-talet, Kalix men Gaston, Lule, Pite o Kiruna med E-typen, Skellefte med Rickfors/Ronander, Boppers o E-typen med mera, Pite oxå med diverse o så en massa små ställen med små akter...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev:Uppåt landet har jag varit.

Riksgränsen o Gällivare med "De Sotos" i början av 90-talet, Kalix men Gaston, Lule, Pite o Kiruna med E-typen, Skellefte med Rickfors/Ronander, Boppers o E-typen med mera, Pite oxå med diverse o så en massa små ställen med små akter...
se där, inte omöjligt att jag har sett dig då... Hur är det med bluesintresset i dina krokar förresten? Bluesfestivaler eller annat...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

dereborn skrev:Uppåt landet har jag varit.

Riksgränsen o Gällivare med "De Sotos" i början av 90-talet, Kalix men Gaston, Lule, Pite o Kiruna med E-typen, Skellefte med Rickfors/Ronander, Boppers o E-typen med mera, Pite oxå med diverse o så en massa små ställen med små akter...
Åfan, lirade du med DeSotos!?!

Ett av de bättre coverband jag hört, suverän sångare. Jag har sett dem både i Uppsala och Enköping, måste ha varit i början av 90-talet. Var du med då?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
dereborn

Inlägg av dereborn »

Svensson: inga renodlade bluesfestivaler eller -klubbar varken i sundsvall eller hudik, en del bluesgigs på "vanliga ställen" lite då och då. Har knappt spelat på hemmaplan under de 18 månader jag bott här...

BBQ; De Sotos spelade jag med 89-93, vi spelade en del både i Enköping (Joar Blå och liten pub i källaren på gamla stadshotellet bl.a.) och i Uppsala (Fellini mest, men även lite andra ställen), kanske var jag med då... man såg lite annorlunda ut på den tiden...
Bild
(Det är jag som sitter längst fram t höger...)

Tomas är f.ö. fortfarande en fantastisk sångare!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Förresten, svensson: Jag har spelat i gällivare!! Dels typ -86, på ett hotell som jag glömt vad det hette, låg mitt i stan. Med dansorkestern "The Jive Band"... Plus att vi spelade nog på Dundret med De Sotos (eller möjligen Gaston) nån gång också.

Dessutom höll jag på att glömma; gjorde ju ett gig på Jokkmokks marknad för 6-7 år sen, - med Roger Pontare!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

dereborn skrev:De Sotos spelade jag med 89-93, vi spelade en del både i Enköping (Joar Blå och liten pub i källaren på gamla stadshotellet bl.a.) och i Uppsala (Fellini mest, men även lite andra ställen), kanske var jag med då...
Fellini var mitt stamhak när jag bodde i Uppsala, så där har jag garanterat sett er under den tidsperioden. Joar tror jag inte på, däremot en gatufest i Enköping. Kan det stämma? Källarpuben hette Munken och där hängde jag ofta innan jag flyttade till Uppsala!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

BarbequeVillage skrev:
dereborn skrev:De Sotos spelade jag med 89-93, vi spelade en del både i Enköping (Joar Blå och liten pub i källaren på gamla stadshotellet bl.a.) och i Uppsala (Fellini mest, men även lite andra ställen), kanske var jag med då...
Fellini var mitt stamhak när jag bodde i Uppsala, så där har jag garanterat sett er under den tidsperioden. Joar tror jag inte på, däremot en gatufest i Enköping. Kan det stämma? Källarpuben hette Munken och där hängde jag ofta innan jag flyttade till Uppsala!
Fellini.. Fellini... Hum.. Vafan, har vart i Uppsala minst 1000ggr men jag kommer inte ihåg vart det ligger! :evil: Tänker bara på Katalin...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Gatufest i Enköping stämmer nog bra det! Hittade faktiskt gamla spelplaner för De Sotos, och det verkar ha varit Fredagen den 24/7 1992!!!

Tror Ted Gärdestad var där också... Sjuk och förvirrad, sorgligt att se.

FreCKo, jag antar att Fellini inte finns kvar, det var ett litet ställe inne i den där gallerian/inomhuscentrumet med McDonalds etc, mitt i centrum.

Svensson - minnena kommer långsamt tillbaka, glömde tallkotten, stadspuben samt både SAS o Stadts nattklubbar i Lule....ojojoj...vilka minnen... (eller minnesluckor....?)
Låst