Övning

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Övning

Inlägg av Busta B »

Tja
Hur och hur mycket över/spelar folk här på forumet? Övning kan vara planka låtar, öva teknik, skriva musik mm

Nån som har ngt bra övningstips? Ex upplägg, metoder o likn.

Själv försöker jag spela lite varje dag. Om det inte är rep med bandet så övning 10-120 min/dag. Bandrep ca 3 ggr/v, gig 2 ggr/mån snitt.

Ha det bra //johan
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 19:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Varierar mycket. Vissa perioder övar jag flitigt, länge och mycket, andra övar jag inte alls.

För mig är det viktigt att det ska kännas roligt och kul. Det är viktigt att njuta av varje stund.

Men bas spelar jag varje dag i alla fall 8)
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Försöker spela varje dag, får ut mest av att lira i band dock... :lol:
TinTin
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 18:07
Ort: Vejbystrand

Inlägg av TinTin »

spelar nästan varje dag men övar väldigt sällan.
övar nog mest på att lära mig att anpassa mitt spel till olika stilar det är väldigt viktigt tycker jag så man inte snöar in sig
Octavianus fixade pax romana för rätt längesen nu
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

Försöker spela lite varje dag.Inför spelningar och inspelningar blir det givetvis mer övat.
Över kanske i snitt 1 timme om dagen till skillnad mot förr då det knappt fanns tillräckligt om timmar på ett dygn : )
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Övar själv ca.1-2 timmar varje dag, med bandet så brukar vi repa ganska intensivt i perioder, men inför kommande spelning så kör vi alla gånger rep.

Det coverband jag lirar med (som är nytt) repar kanske en gång varannan vecka, och då är det nya låtar som repas in.
Övriga coverband/trubbadurer repar vi just ingenting med, då det är band jag hoppar med i vid tillfälle och man kör gamla säkra kort.
gäst

Inlägg av gäst »

Det är fegt att öva.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Semborg skrev:Varierar mycket. Vissa perioder övar jag flitigt, länge och mycket, andra övar jag inte alls.

För mig är det viktigt att det ska kännas roligt och kul. Det är viktigt att njuta av varje stund.

Men bas spelar jag varje dag i alla fall 8)
Bingo! Jag håller med dig till 100% nu MSemborg :wink: . Så tycker och gör jag också nämligen.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Det är fegt att öva.
Men det är inte heller så jäkla kul att inte kunna klara av grejer live :wink: Övning ger färdighet och ska uppmuntras, oavsett om man bara spelar i fem minuter per dag eller fem timmar.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

FreCKo skrev:
Johannes skrev:Det är fegt att öva.
Men det är inte heller så jäkla kul att inte kunna klara av grejer live :wink: Övning ger färdighet och ska uppmuntras, oavsett om man bara spelar i fem minuter per dag eller fem timmar.
+1

/EA
gäst

Inlägg av gäst »

Spelar ingen roll, det är ändå fegt att öva. Det viktigaste är ändå inte hur det låter utan att man står coolt och har en cool bas. "Klara av grejer live" kommer automatiskt så småningom och om det inte gör det så söker SL ständigt nya spärrvakter så det är inte kört för de omusikaliska.
Användarvisningsbild
Danielsson
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 25 okt 2006, 13:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Danielsson »

Tycker det är skillnad på Övning och övning! Sitta och mata teknik är ju som att dricka filmjölk ur ett glas, det rinner väldigt sakta... inte kul. Jag har alltid spelat när jag har varit sugen, bara haka på en platta och lira, det blir fin lärdom.... När jag var 12-13 bast lirade jag till Rolling stones "Still life" ett par gånger om dan, det gav tio ggr mer än mina 4 år på Musikhögskolan då jag övade rööötna jazzbitar...

Heja ROCK!
"bas är det lättaste instrumentet, det är bara de fyra tjockaste strängarna på en gitarr. Basisten spelar bara en ton i varje ackord"
gäst

Inlägg av gäst »

Har du provat att skaka filmjölksförpackningen innan du häller upp i glaset?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Håller minst 4 timmar var dag , 2 timmar el 2 timmar kontra + repetitioner , lektioner osv.
Viktigt att öva , men minst lika viktigt att lyssna på musik och att spela med andra.
gäst

Inlägg av gäst »

La Contrebasse skrev:Håller minst 4 timmar var dag , 2 timmar el 2 timmar kontra + repetitioner , lektioner osv.
Viktigt att öva , men minst lika viktigt att lyssna på musik och att spela med andra.
Tja La Contrebasse!
Jag tycker (oavsett mina inlägg ovan, det var humor även om jag misstänker att jag snart blir gapad på) nog att övning är som musiksmaken, den är helt individuell. Jag har i likhet med Danielsson ovan spelat en hel del till plattor när jag var liten och utöver det har jag växt upp i en replokal tillsammans med andra musiker. Traditionell övning med skalor etc har jag aldrig ägnat mig åt förutom första veckan på M.I i Hollywood. Tråkigaste veckan i mitt liv, jag lade ned övandet efter några dagar. Dock passar den sortens övande säkert många andra basister. Sammanfattningsvis tycker jag att man skall göra som man vill, bara man har kul.
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Johannes skrev:Jag tycker (oavsett mina inlägg ovan, det var humor även om jag misstänker att jag snart blir gapad på) nog att övning är som musiksmaken, den är helt individuell. Jag har i likhet med Danielsson ovan spelat en hel del till plattor när jag var liten och utöver det har jag växt upp i en replokal tillsammans med andra musiker. Traditionell övning med skalor etc har jag aldrig ägnat mig åt förutom första veckan på M.I i Hollywood. Tråkigaste veckan i mitt liv, jag lade ned övandet efter några dagar. Dock passar den sortens övande säkert många andra basister. Sammanfattningsvis tycker jag att man skall göra som man vill, bara man har kul.
Så som jag ser det så har du övat väldigt mycket i dina dagar :wink:

/EA
gäst

Inlägg av gäst »

Räknar man spela till plattor och repa som övning så ger jag mig. Då HAR jag övat. Där sprack min slacker-image...
Skriv svar