Handla grejer från EU-länder

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Handla grejer från EU-länder

Inlägg av Bean »

Satt och spanade lite på Tullverkets hemsida och detta är vad som gäller:
(taget direkt från deras hemsida http://www.tullverket.se/se/Privat/hand ... a_moms.htm)
---------------------------------------------

Betala moms?

Om du beställer varor via Internet från ett annat EU-land räknas det som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tull och momsen betalar du i avsändarlandet. Om du beställer varor från ett land utanför EU, från ett så kallat tredje land, måste du betala både tull och moms. De här reglerna gäller i de allra flesta fall, men det finns undantag. Vissa områden och länder har nämligen särskilda avtal med EU.

-------------------------------------------------

Kan bli ganska trevliga deals man kan gör m.a.o....
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Handla grejer från EU-länder

Inlägg av FreCKo »

Bean skrev:Satt och spanade lite på Tullverkets hemsida och detta är vad som gäller:
(taget direkt från deras hemsida http://www.tullverket.se/se/Privat/hand ... a_moms.htm)
---------------------------------------------

Betala moms?

Om du beställer varor via Internet från ett annat EU-land räknas det som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tull och momsen betalar du i avsändarlandet. Om du beställer varor från ett land utanför EU, från ett så kallat tredje land, måste du betala både tull och moms. De här reglerna gäller i de allra flesta fall, men det finns undantag. Vissa områden och länder har nämligen särskilda avtal med EU.

-------------------------------------------------

Kan bli ganska trevliga deals man kan gör m.a.o....
För att bygga vidare på det här så är England helt hopplöst, dom har bara snäppet lägre priser som dessutom försvinner pga frakten... Jäkligt synd, hittade en maffig Fender Jaguar vänsterhänt på Denmark Street förra året :shock: Tyskarna har nästan alltid prisvärda grejer, vissa Gibson-guror har jag märkt säljs för samma pris... Man får surfa runt rätt mycket för att hitta de bästa priserna, men jag tror att man kan tjäna många tusenlappar genom att handla från Tyskland...

Om nu bara Thomann fick för sig att ingå ett service-avtal med någon svensk musikkedja så skulle jag fan aldrig handla från Sverige igen :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Handla grejer från EU-länder

Inlägg av mikkejohansson »

FreCKo skrev:
Om nu bara Thomann fick för sig att ingå ett service-avtal med någon svensk musikkedja så skulle jag fan aldrig handla från Sverige igen :D
Och varför skulle nån göra en deal som skulle innebära att de skjuter sig själva i sank? Fundera på det...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Handla grejer från EU-länder

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:
FreCKo skrev:
Om nu bara Thomann fick för sig att ingå ett service-avtal med någon svensk musikkedja så skulle jag fan aldrig handla från Sverige igen :D
Och varför skulle nån göra en deal som skulle innebära att de skjuter sig själva i sank? Fundera på det...
Tror inte att dom skulle göra det, men det skulle ju underlätta för oss som handlar att istället för att posta instrumentet ner till Tyskland för att få reparation på garantin bara traska till något ställe och få det reparerat där.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jo. Eller så köper man instrumentet i Sverige.

Ska man snåla och handla utomlands (jag gör det själv, men handlar också mycket på svenska affärer) får man ju "ta" att servicen inte kommer vara...optimal.

:)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

mikkejohansson skrev:Jo. Eller så köper man instrumentet i Sverige.

Ska man snåla och handla utomlands (jag gör det själv, men handlar också mycket på svenska affärer) får man ju "ta" att servicen inte kommer vara...optimal.
:)
Absolut!

En bra kontakt med en musikaffär i närheten är guld värd. Visst blir det dyrare, men närheten till service och akuthjälp måste få kosta lite. Man kan inte begära att folk ska jobba gratis.

En livaktig musikbransch är ett måste för att säkra återväxten, och därmed framtiden, inom hela musiklivet i Sverige.

Det låter som ett kulturpolitiskt uttalande, men så tycker jag :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag försöker efter utbudet iaf att även stödja den lokala handlaren. Tänk på om det inte fanns något ställe där man kan inspektera och testa grejor. Tycker det är skralt redan. Mycket pga just internetimporten tror jag. Många går in i affären och testar och köper sedan från någon stor kedja i Tyskland medan handlaren står med osålt inventarie. Den lokala handlaren har svårare att få ett bra pris eftersom han inte köper in större partier. Lite att tänka på mao utöver vad plånboken säger. Jag dömer ingen iom detta. Det är helt upp till var och en och jag förstår de som måste gneta och vända och vrida på slantarna länge för att kunna köpa vad man önskar (har själv varit där, dock innan internet slog igenom).
Skriv svar