bra förstärkare eller bra bas?

Prata om övriga saker som rör bas-världen

Dyr förstärkare eller dyr bas?

Förstärkare!
2
11%
Bas!
17
89%
 
Antal röster: 19

Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

bra förstärkare eller bra bas?

Inlägg av FreCKo »

Så, vissa här inne (som mig) har inte direkt råd att köpa en bas för 30 000Kr och sen en förstärkare för samma pris, så man brukar få kompensera, antingen köper man en riktigt bra förstärkare och sen lite "sämre" instrument, eller så lägger man ner rejält med pengar på sina instrument, men inte alls lika mycket på förstärkare.

Så, vad är ni för sorts personer?

Själv måste jag säga att jag är (eller snarare kommer bli) en sån med en bra förstärkare men lite sämre basar. För under 10 000Kr kan man oftast få en riktigt bra bas, bara byta mickar och strängar så kan dom fungera kalas. Då behöver man inte heller vara lika rädd om den (en repa hit eller dit spelar ingen roll typ)... Däremot så vill jag gärna ha en riktigt bra förstärkare, för om den låter dåligt så spelar det nästan ingen roll vad jag har för bas, förstärkaren kommer ändå inte låta bättre.

Era åsikter?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

min åsikt: pris har inget att göra med om det är ett bra instrument som passar en själv.

visst kanske man får mer lyx och mer "kvalitet" om man skaffar ett dyrt monster, men det behöver inte betyda att det är bättre för det. jag väljer bas före stärkare då det är basen jag spelar på.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Basen först! Det är inte alltid du kan spela genom din egen rigg, men om du lär känna ditt instrument utan och innan så låter det alltid som du.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tycker också bas i första hand. Det är den du måste använda i alla lägen såväl på rep och live. Förstärkare och högtalarlådor kan uppgraderas efterhand. Tex när du spelar live brukar många ljudtekniker föredra line och är ni dessutom flera band som spelar kanske du inte får använda din förstärkare i alla fall eftersom det står en backline på plats som alla använder för att slippa för mycket micklande mellan banden (konstigt nog förväntas gitarrister använda sin egen stärkare medans bas är bas och inte så petigt. Huvudsaken att ljudteknikern får en s.k "ren" bassignal i form av line. Konstigt att inte gitarrsignalen också måste vara "ren"). Din bas och din spelstil blir viktigare parametrar än förstärkare anser jag.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Skit in - skit ut!
Helt klart en bra bas men jag håller med om att en bra bas inte kostar en viss mängd pengar. Du kan hitta en bra bas för t.ex. 3500.- som jag gav för min Tokai Hardpuncher, problemet var att jag inte fick feeling för den och därför sålde den.

Feeling för sitt instrument är en viktig aspekt för att det ska låta bra enl. min uppfattning. Trivs man med instrumentet man spelar på så låter det också bättre och det finns inget som säger att det måste kosta 50 grand för det. :wink:

Sedan är det precis som många redan nämnt att ibland får man lira på en lånad rigg eller att backline finns på plats och då är sällan ljudtekninkern speciellt intresserad av att byta/flytta runt riggar. :cry:

Ett bra knep här kan vara att t.ex. ha en Tech 21 Sans-Amp Bass DI eller liknande att koppla mellan bas och rigg för att få lite mer styr på ljudetkaraktären. :wink:

Har man tur kanske det går att köra linen från den om Herr Tekniker är på gott humör. Har själv vid ett antal tillfällen bett om att få både mick och line - Sällan det funkar om inte man har en vänlig och tillmötesgående tekniker. Även om det i mina öron låter klart bättre men innebär mer jobb för teknikern. :wink:

Men som sagt med en bra bas du trivs med kommer du även att låta "bra" och tillräckligt mycket du även genom en "dålig" rigg. 8)
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
gäst

Inlägg av gäst »

Jag tror på en bra bas i första hand. Den använder du ju alltid oavsett om du spelar in eller giggar och som många påpekat innan mig, ofta giggar man på "backline på plats". Skulle du snubbla över drömgigget och du skall ha med en egen förstärkare så kan du alltid låna av någon. Efter att ha läst inläggen i denna tråd så verkar det som att de flesta är överens om att dyr och bra inte nödvändigtvis är samma sak. Det finns massa coola basar för långt under 10.000 som låter precis lika bra som de svindyra monsterbasar många "basnördar" verkar drömma om. Min Thunderbird med ett listpris på ca 22-23.000 (minns inte exakt) har inte en chans mot min Precision som jag gav 9.500 för. Och nej, jag betalade INTE listpriset för T-birden. Ingen bas är värd så mycket pengar...
gäst

Inlägg av gäst »

groovyjr skrev:Har själv vid ett antal tillfällen bett om att få både mick och line - Sällan det funkar om inte man har en vänlig och tillmötesgående tekniker. Även om det i mina öron låter klart bättre men innebär mer jobb för teknikern.
Man ber inte, man säger "Jag skall ha line OCH mick". Blir det tjafs då så visar det bara att det är en oerfaren tekniker som inte vet vad som låter bäst. Nu snackar jag dock bara om lite större gig. Det kan ju ibland vara onödigt att micka i en liten lokal när basriggen ändå hörs mer än PA:t.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Johannes skrev:Jag tror på en bra bas i första hand. Den använder du ju alltid oavsett om du spelar in eller giggar och som många påpekat innan mig, ofta giggar man på "backline på plats". Skulle du snubbla över drömgigget och du skall ha med en egen förstärkare så kan du alltid låna av någon. Efter att ha läst inläggen i denna tråd så verkar det som att de flesta är överens om att dyr och bra inte nödvändigtvis är samma sak. Det finns massa coola basar för långt under 10.000 som låter precis lika bra som de svindyra monsterbasar många "basnördar" verkar drömma om. Min Thunderbird med ett listpris på ca 22-23.000 (minns inte exakt) har inte en chans mot min Precision som jag gav 9.500 för. Och nej, jag betalade INTE listpriset för T-birden. Ingen bas är värd så mycket pengar...
Jag håller med dig om det mesta men för stt spetsa till det lite vill jag protestera mot den sista meningen. En IKEA Sultan fungerar alldeles utmärkt att sova i för de allra flesta men ändå är det många som köper (eller vill köpa) en Hästens. Du kan köpa en skitsnygg inramad affisch på Gallerix som väl pryder sin plats på väggen medan andra betalar astronomiska summor för ett originalkonstverk. Det skapas fantastisk musik på Ibanezbasar men ändå finns det en marknad för Fodera, Jerzy Drozd och Manne.
gäst

Inlägg av gäst »

Fender ÄR originalkonstverket.
IKEA/Hästens-jämförelsen var dessutom väldigt rolig eftersom de flesta "monsterbasar" i 30.000-kronorsklassen liknar just... möbler.
Senast redigerad av gäst den tor 26 okt 2006, 18:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Hum, verkar som om jag är nerröstad rätt dunderhårt här :lol: Min syn på det var att om man är en giggande basist som har en egen rigg men inte nödvändigtvis en stor budget så satsar jag hellre på en förstärkare för 30 000Kr och en bas för under 10 000Kr än tvärtom :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

Gör det så är du hemma.
Det går ju iofs att hitta billiga förstärkare som låter jättebra också. Jag har haft en Marshall JCM800 Bass System samt en Fender Bassman, båda lät väldigt bra och de går att hitta för ca 3.500 kr. Problemet med toppar av den typen (100w rörtopp) är att (obs! min åsikt, lämna kroksabeln hemma) de inte håller hela vägen på större gig. Båda de förstärkarna lät skitbra i replokalen, studion och på mindre gig men på en större scen eller utomhus när man står en bit från förstärkaren så var det tyvärr inte det trycket man ville ha.
gäst

Inlägg av gäst »

Oavsett hur du gör:
Lyssna inte på fusion-muppar som snöat in på handbyggen i lagrad jakaranda från Brunei´s djungel för 35.000 kr. Skall du lägga så galet mycket pengar på en bas så köp åtminstone ett vintage-instrument så att du garanterat får tillbaks pengarna du lagt om du vill sälja den efter ett par år.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

Johannes skrev:Oavsett hur du gör:
Lyssna inte på fusion-muppar som snöat in på handbyggen i lagrad jakaranda från Brunei´s djungel för 35.000 kr. Skall du lägga så galet mycket pengar på en bas så köp åtminstone ett vintage-instrument så att du garanterat får tillbaks pengarna du lagt om du vill sälja den efter ett par år.
:shock:
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Johannes skrev:Oavsett hur du gör:
Lyssna inte på fusion-muppar som snöat in på handbyggen i lagrad jakaranda från Brunei´s djungel för 35.000 kr. Skall du lägga så galet mycket pengar på en bas så köp åtminstone ett vintage-instrument så att du garanterat får tillbaks pengarna du lagt om du vill sälja den efter ett par år.
Word! Amen! EOD! Whatever.. Peace mutha..
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Oavsett hur du gör:
Lyssna inte på fusion-muppar som snöat in på handbyggen i lagrad jakaranda från Brunei´s djungel för 35.000 kr. Skall du lägga så galet mycket pengar på en bas så köp åtminstone ett vintage-instrument så att du garanterat får tillbaks pengarna du lagt om du vill sälja den efter ett par år.
Tänker varken köpa möbler eller vintage, köper det jag gillar :)
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

FreCKo skrev: Tänker varken köpa möbler eller vintage, köper det jag gillar :)
Jag har sagt det förut och säger det igen; du har helt rätt inställning!
Det finns inget rätt eller fel. Framför allt blir en sak inte automatiskt rätt för att många tycker så.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Helt rätt inställning.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hittar du en bas som känns bra så är det en enkel match att styra upp eventuella brister vad det gäller hardware. Om träet är bra så kan mikar, stämmisar och stall bytas efter behov. Då kan du få en riktigt bra bas för relativt lite pengar.

En bra bas är roligare (och lättare) att spela på, vilket gör att du blir en bättre basist. Har du se'n en liten stärkare som låter bra kan du låta PA:t göra grovjobbet, du ger ljudteknikern bra förutsättningar och dig själv bra scenljud.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Johannes skrev:Oavsett hur du gör:
Lyssna inte på fusion-muppar som snöat in på handbyggen i lagrad jakaranda från Brunei´s djungel för 35.000 kr. Skall du lägga så galet mycket pengar på en bas så köp åtminstone ett vintage-instrument så att du garanterat får tillbaks pengarna du lagt om du vill sälja den efter ett par år.
Så som jag ser det så är ett vinage instrument inget annat än "lagrad jakaranda från Brunei´s djungel" fast det var nysågat då den byggdes.

Det finns inga genvägar när det gäller sound. Om du är riktigt biten basist så komer du att leva som en osalig ande tills du hittar den rätta basen och den rätta riggen. Och bra riggar är inte billiga nu för tiden.
Det roliga är att du kommer förmodligen vlja byta stärkaren efter några år :D

/EA
gäst

Inlägg av gäst »

EA skrev:Så som jag ser det så är ett vinage instrument inget annat än "lagrad jakaranda från Brunei´s djungel" fast det var nysågat då den byggdes.
Oavsett så tappar inte den en gång så nysågade vintagebasen värde utan den ökar snarare till skillnad från en Uddevalla-funkbas som sjunker i värde snabbare än en ny bil. Det var det och inget annat som åsyftades i inlägget du citerade.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

När jag hör "vintageinstrument" så tänker jag på en alplanka och en lönnbit...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Kom igen Johannes, vi pratar basar ju inte värdepapper :D

Skämt åt sido, jag förstår vad du menar men håller inte med riktigt ändå…

/EA
gäst

Inlägg av gäst »

EA skrev:Kom igen Johannes, vi pratar basar ju inte värdepapper :D

Skämt åt sido, jag förstår vad du menar men håller inte med riktigt ändå…

/EA
Håller inte med om vad? Att en vintagebas stiger i värda snarare än sjunker och att en helt ny bashjältebas rasar i pris likt en ny bil? Det finns ju egentligen bara två sätt att lösa tvisten på. Antingen så möts vi i gryningen under Skanstullsbron med varsin värja och gör upp som män ELLER så ses vi på stan med 30.000 kr var, jag köper en vintage Fender Jazz Bass och du köper en sprillans ny Ken Smith eller liknande. Sedan ses vi efter 5 år, annonserar ut instrumenten på Vendolin och ser vem som får mest pengar och står som slutgiltig segrare efter den hedervärda striden. Eller så skiter vi i det, jag har dessvärre vare sig värja eller 30.000...

Obs! Ovan nämnda bassbattle är ironi. Skämt. På skoj. Då jag av princip vägrar befatta mig med det tonåriga Lunarstorm-språk (smileys etc) som verkar vara standard på hela nätet inkl här så fattar ingen när jag skojar.
gäst

Inlägg av gäst »

BarbequeVillage skrev:När jag hör "vintageinstrument" så tänker jag på en alplanka och en lönnbit...
Kollade din hemsida. SEXSTRÄNGAD BANDLÖS FLYING V??? Jösses, vilken bizarr blandning av stilar. Världens enda glam-fusion-dansbandsbas... Får man fråga vilken sorts musik basens beställare spelar?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Johannes skrev:
BarbequeVillage skrev:När jag hör "vintageinstrument" så tänker jag på en alplanka och en lönnbit...
Kollade din hemsida. SEXSTRÄNGAD BANDLÖS FLYING V??? Jösses, vilken bizarr blandning av stilar. Världens enda glam-fusion-dansbandsbas... Får man fråga vilken sorts musik basens beställare spelar?
Jaa du, den killen är inte helt lätt att beskriva! Han rör sig i en slags mix av sjuttiotalsfunk, flumprogg, reggae, aggro/rap/rock som troligtvis kommer sig av att ingen talat om för honom att man inte kan spela så... :lol:

Allvarligt talat så är han en musikalisk och boehmisk man som pendlar mellan Sollentuna och Chile. Det genomgående temat i allt han gör musikalikst är väl funken. Det svänger nå't grym oavsett om det är bas, trummor eller orgel han spelar på.

Basen är ett resultat av hans ljud- och utseendeideal som jag försökte tolka. Han är nöjd med den, själv har jag svårt att spela på den!
Senast redigerad av BBQV den fre 27 okt 2006, 17:44, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar