..

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
mojo

..

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 19:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Den ser riktigt snygg ut, gillar designen mycket. Bygg den! :joy:
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Cool J-sexa Mojo! Har du byggt basar förut? Vore kul me bilder på dessa oxå i sånna fall.
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 19:14, redigerad totalt 1 gånger.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

hehehe..

De va inget nytt. :)

WINDMILL SÅ KLART!!!!!

Bild
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

marcbass skrev:hehehe..

De va inget nytt. :)

WINDMILL SÅ KLART!!!!!

Bild
marcbass!

Nu vet jag inte vad du argumenterar om?! Windmill ser ut ungefär som en Jazz Bass 6-a gör, och det gör Mojos skiss med, fast den har lite annorlunda mick position. Jag skulle gärna vilja läsa din definition om en "annorlunda" eller som du säger "ny" bas. Jag är ledsen, men jag måste reagera nu, för att det känns som att du "kör" förhårt med din Windmill marknadsföring oavsett om det innebär mycket strunt prat från din sida. Jag skiter i Windmill från och med nu, bara för att du är så trist. Jag fattar inte hur någon kan lita på dig som marknadsförare när du saknar all talang för det!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 19:14, redigerad totalt 2 gång.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Har aldrig påstått att Mojos bas inte va fin va?
Eller sagt nåt illa.

Ville fortfarande bara pusha på att Windmills basar är bra och eftersom Mojo då varit intresserad av en sådan bas så ville ja ju givetvis visa att Windmill också kan erbjuda detta..
Att ta rekommendationer som ni gör är ju tyvärr er problem, och det är ni som går miste om bra instrument till bra pengar.
Jag trodde det va det detta forum va till för, att rekommendera saker som man tycker är bra.

Och rätta mig om jag har fel: Om du anser att någonting är så förbannat bra så de e sjukt, Pratar du om det då med folk med samma intresse??
Vet inte med er två men jag gör det iallafall..

Tråkigt att ni reagerar som ni gör.. Vet inte vad det är brist på... Men men!!!
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 19:15, redigerad totalt 1 gånger.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Är återförsäljare japp. Men har även x antal års erfarenhet som basist och många olika basar, säger inte att nån annan inte har de..

Och givetvis åter igen pushar ja för nåt som är bra vare sig ja säljer de eller ej.. Om du även tittar bland snack om förstärkare så pushar ja nog för så väl Phil Jones som för Aguilar också... Också FEL eller?

Provisionen är inget ja lägger nån vikt på då dessa basar är så pass bra som ja säger.
Jag har varit sponsrad från Warwick i x antal år och har när ja kom över Windmill basarna sagt upp mitt kontrakt med Warwick. Vet inte om ni känner till Warwick eller ?? :wink:

Jag tänker inte lägger med energi på att ni stör er på att man rekommenderar grejer här..

Och Mojo jag tycker helt klart du ska testa en Windmill bass, Men jag känner samtidigt att den inställningen du redan verkar ha bygt upp i ditt huvud inte kommer hjälp dig till att du tycker dom är bra. Snarare tvärt om så kommer du nog inte "vilja" inse va du har i dina händer..
Bara så ja känner med ditt inlägg här, men ja hoppas ja har fel och att du testar basarna och bort ser från att du tycker så illa om mig som du verkar göra...

Groovyjr som är en gammal Sadowsky/Lakland spelar samt ägt ett par äldre Fender basar blev ju positivt överraskad av Windmill och även där har vi ju ett + för dom..

Men som sagt.. Kräks vidare på mig om ni känner för de..
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 19:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

marcbass skrev:Är återförsäljare japp. Men har även x antal års erfarenhet som basist och många olika basar, säger inte att nån annan inte har de..

Och givetvis åter igen pushar ja för nåt som är bra vare sig ja säljer de eller ej.. Om du även tittar bland snack om förstärkare så pushar ja nog för så väl Phil Jones som för Aguilar också... Också FEL eller?

Provisionen är inget ja lägger nån vikt på då dessa basar är så pass bra som ja säger.
Jag har varit sponsrad från Warwick i x antal år och har när ja kom över Windmill basarna sagt upp mitt kontrakt med Warwick. Vet inte om ni känner till Warwick eller ?? :wink:

Jag tänker inte lägger med energi på att ni stör er på att man rekommenderar grejer här..

Och Mojo jag tycker helt klart du ska testa en Windmill bass, Men jag känner samtidigt att den inställningen du redan verkar ha bygt upp i ditt huvud inte kommer hjälp dig till att du tycker dom är bra. Snarare tvärt om så kommer du nog inte "vilja" inse va du har i dina händer..
Bara så ja känner med ditt inlägg här, men ja hoppas ja har fel och att du testar basarna och bort ser från att du tycker så illa om mig som du verkar göra...

Groovyjr som är en gammal Sadowsky/Lakland spelar samt ägt ett par äldre Fender basar blev ju positivt överraskad av Windmill och även där har vi ju ett + för dom..

Men som sagt.. Kräks vidare på mig om ni känner för de..
Det här handlar inte om huruvida Windmill gör bra basar eller ej utan snarare om din marknadsföring som snart finns i hela forumet. Skall det inte äns vara möjligt att skriva ett enda inlägg om basar här på forumet utan att vara räd att det istället för ett kommentar, dyker upp din marknadsföring om Windmill?! Det är så tråkigt. Häng inte din marknadsföring på allas inlägg. Har du något nytt att säga, skriv ett eget inlägg. Berätta gärna mera om Warwick för oss som inte känner till märket(?!). Eller varför inte starta ett eget tråd där du kan berätta om allt du kan och orkar och där andra kan läsa dina inlägg? De som orkar förstås.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Grabbar grabbar grabbar...
Är det inte dax att lägga av nu och låta Mojo mfl presentera sina idéer på bygge och liknande!?

Tycker Mojos skiss ser ut som en klart trevlig variant på en jazzbas även om jag då gillar 4-strängat. Mojo själv säger ju att han tagit inspiration från Stevens Guitars och att det i grunden är en hottad jazzbas.

Hos mig gick tankarna först till Lakland då jag tyckte huvudet påminde om deras men det som är kul med detta projekt som jag ser det är att det faktiskt är en 6:a i jazzvariant vilket jag inte sett så många av.

Jo jag vet att bl.a. Windmill har det och jag har sett nån variant på Ebay från någon byggare i US som mycket väl skulle kunna vara Stevens Guitars. Annars är det ju mest 5or som är jazzbas formade och 6or brukar av någon anledning vara mer moderna.

I vilket fall som så hade det varit intressant att få testa det färdiga bygget även om det troligen aldrig skulle ramla in en 6:a i min samling.

Jag håller tummarna för dig Mojo och hoppas du skickar bilder under resans gång med info om bygget - kul med någon som vågar ta saken i egna händer och skapa det man vill ha...

Lycka till!!!
:lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Det är just vad jag också anser , nämligen att man skall kunna presentera sina idéer utan att någon kommer in med kommentar i stilen "det var inget nytt" bara för att sedan presentera något som är lika gammalt och dessutom i aggressiv återförsäljnings syfte. Jag tycker inte detta forum skall vara en plats där marknadsföring och försäljning skall vara huvudsyftet för dess medlemmar som också råkar vara återförsäljare för ett visst märke. Vill man ändå göra det, kan man ha ett separat tråd, vilket också är fallet med Windmill, fast då får man hålla sig till sin tråd utan att klistra sig på flera medlemars inlägg med dessa Windmill basar för ingen har bett om det. Upprepande "rekommendationer" från återförsäljaren är varken särskilt objektiva eller trovärdiga.
Senast redigerad av calif de funk den mån 31 jul 2006, 20:55, redigerad totalt 1 gånger.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Dax och lägga ner snacket nu kanske Calif???

Ja har förstått dig.. Gjorde de redan på ditt första inlägg.. Så de e bra nu..
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Bra, ni har lyssnat på varandra och ni har sagt vad ni tycker. Nu låter vi denna tråden handla om mojos basskisser och ideér :D

Om ni fortfarande har saker att reda ut angående något annat, skapa ny tråd.

Jag skulle verkligen vilja att mojo går vidare med sitt projekt, tycker att det är kalasbra. Dessutom tycker jag den gröna färgen är riktigt läcker och det finns väldigt få gröna basar (eller?), vilket är koolt.
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Mycket fina skisser mojo, jag hoppas verkligen att du förverkligar dina idéer. Och precis som Semborg tycker jag att färgvalet är utmärkt. Sherwood Green och Sage Green är två av mina favoritfenderfärger, och jag har alltid konfunderats över att de är så ovanliga.

Att du inspirerats av Stevens Guitars tycker jag inte är helt uppenbart, åtminstone inte designmässigt. Stevens basar är ju så mycket fulare (finns det förresten någon som spelar på sådana? Jag har aldrig sett dem diskuteras på t.ex. TalkBass och Fenderforum.com, annat än vad gäller prissättningen). Snarare tycker jag att din bas ser ut som en traditionaliserad variant av Elricks New Jazz Standard:
Bild
Och efter att ha sett ditt inlägg i basbildstråden anar jag att du spanat lite på dina D'Alegria-basar också. Inget fel i det, alltså. Betydligt sämre inspirationskällor finns ju, och möjligheterna att tweaka den klassiska Jazzdesignen är ju inte direkt oändliga.

Hur kommer det sig förresten att du valt alkropp och lönnbröda? Kombinationen låter säkert hur bra som helst, det är bara det att jag är mer van att se alkroppar kombineras med rosewoodbrädor, och lönnbrädor med askkroppar. Vad tänker du i termer av mickar och elektronik, förresten?

Ursäkta den långa posten som egentligen skulle kunna ha sammanfattats i två ord: "snygg" och "bygg!"
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Mojo, du har min (och uppenbarligen många andras) fulla stöd i ditt projekt. Mojo är förresten en erfaren bassist och jag diggar stort hans stabila "in the pocket" spelstil som är så fundamental och skön så det är nästan beroendeframkallande. Bandet han spelar i är en trio, vilket ställer högre krav på musikerna, särskilt på basisten!

Kolla på http://www.tex.nu
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 19:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Inga problem med den saken Mojo eftersom du faktiskt lever upp till mina omdömen med råge! Tack för inviten till spelningen. Har just fått ett nytt tjänst och vet inte om jag kan komma, men det beror på var på Sveriges karta Klara Hall är situerat naturligtvis. Ja, det är så att när man, som jag, bor i provinsen (Kungälv) så är man lite informativt handikappad. So play it again Sam (dvs berätta var Klara Hall ligger). Det vore riktigt roligt om jag kunde komma dit!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

mojo skrev:Försöker mig på ett kort svar till Peter S:
Jag förstår att du inte ser likheten med Stevens Slant basar, Faktum är att det bara är färgen från Roscoe Becks Slant 6:a som blev kvar till slut.
Bilden på Elricks New Jazz liknar vad jag har i tanken, det gör även Atelier basarna. Intrycken har blivit många genom åren, men det är i slutändan en hottad JB.
Om du undrar har jag sedan en stund efter att jag postade senast känt mig lite korkad. Frågan om huruvida det finns någon som spelar på James Guitars-basar när bara en av de största bluesgiganterna gör det var väl inte helt klockren.
mojo skrev:Trävalet är gjort utifrån en bas (4:a) som jag lånade, vikt och ton tilltalade mig otroligt. Ingen idé att försöka beskriva klangen i ord, den var kort och gott varm med bra bett.
Se där, bästa tänkbara svar. Att välja en träkombination som tidigare tilltalat en otroligt mycket kan inte vara något annat än helt rätt.
mojo skrev:Pu´s kommer om möjligt att bli samma som sitter på min Tobias 6:a, d v s Mörch och troligtvis blir den passiv.
Låter som ett bra val. Mørchs rykte som både micklindare och basbyggare är ju extremt gott.

Tack för svaren, och återigen, lycka till!
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Vad gäller Johnny Mörch kan jag bara skriva under på att hans byggen är superba.
Han är något av en guru för mig faktiskt. Träffade honom senast i fjol när jag skulle ha fixat min 5:a och ha bytt mikar. Han har en imponerande intuitiv förmåga att förså precis vad man vill ha långt innan man själv ens hittat rätt ord att försöka förklara...hehe
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 19:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

mojo skrev:Rekomenderar er som går i byggartankar att kolla in: http://www.barbequevillage.com
Hej igen och tack för reklamen!

Jag gillar fortfarande din design och tycker definitivt att du ska bygga den. Kul att ni kommer till Klara Hall, jag kommer och spisar. Vi ses där! 8)

Edit: Klara Hall ligger i Enköping. Tåg- och bussförbindelser med Västerås, Uppsala och Stockholm finns.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
mojo

Inlägg av mojo »

..
Skriv svar