Inget spelande ett bra tag framöver

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inget spelande ett bra tag framöver

Inlägg av fredrikr »

Jag jobbar som expressabetare eller flyttgubbe. Igår var ja på Sony Ericsson och monterade och möblerade upp skrivbord. Ungefär klockan 09:00 kommer sista leveransen. Jag och två andra går ner till godset och börjar lasta om bordskivorna från pall till våra vagnar för att kunna köra upp det på våningsplanet. När vi har lastat klart den tredje (av fyra) vagnar, med vardera 16 bordsskivor på börjar min arbetskompis rulla iväg vagnen och jag går åt andra hållet för att hämta en ny.

Av någon anledning så vänder jag mig om precis när jag ser att vagnen (full med skivor) håller på och välta. Min kompis försöker hindra vagnen men den faller ändå och lägger sig över hans fot.
Han börjar direkt skrika och jag springer tillbaka. Utan att tänka lyfter jag högen med skivor och han får undan sin fot.

Nu händer det värsta. När jag ska släppa så hinner jag inte få undan hela min hand utan vänster långfinger fastnar under. Jag sliter till och får ut handen. Minus en del av fingertoppen. Tänk er att det under nageln saknas.

Fruktansvärd smärta. Vi ringer 112 och en ambulanstaxi kommer och hämtar mig. 15-20min senar opereras jag på St. Görans akut. Flera sköterskor var tvugna att lämna rummet för att dominte klarade av att se det.

Tydligen så ska det läka rätt bramen det kommer ta tid och just nu gör det så sjukt ont. Jag fick med citodon hem vilket funkar rätt bra även om jag bara får ta 8 om dagen och så kan jag inte dricka alkohol samtidigt.

Timingen är urusel också, 5 spelningar inbokade kommande månaden. Jag kommer förmodligen inte kunna spela alls på 2 månader och sen dröjer det säkert ett år innan fingret är helt återställ, om en lite kortare.

Bild

Så ser det ut nu, bandaget ska läggas om om 5 dagar.

Fan vad jobbigt det känns.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Ajajajaj!

Vilken jäkla mardröm!

Hoppas du repar dig kvickt, du får väl öva den andra handen iaf, kanske blir nyttigt, vem vet?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Det låter som min värsta mardröm har gått i uppfyllelse för dig. Jag deltar i sorgen och hoppas på ett snabbt läkande av både fysiska och psykiska skador. You got my deepest sympathies...
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Fyy faan!
Krya på dig!
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Riktig öken!

Man får börja göra som Robert Wells;
ingenting över huvud taget som kan övetyra konditionen på händerna.
Antar att han inte ens skivar en limpmacka.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Det var tråkigt…
Krya på dig!!!
Utnyttja tiden för att sitta och lyssna på musik i lugn och ro
Vi alla kanske skulle kunna försöka slänga iväg någon .mp3 till dig …

/EA
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Trist!
Men så fort den värsta värken lägger sig an du säkerligen använda de andra tre fingrarna och spela med. Lite övning så fixar du det!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

nämen fy fasiken, väldigt tråkigt att läsa och se detta... iaf väldigt snällt av dig att hjälpa din kompis.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Snacka om dålig timing, du får hoppas att det läker ordentligt... Fast du kanske kan börja spela med plektrum redan om några månader?

Förresten, böjer du på lillfingret eller är det så där kort? :shock:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

beklagar verkligen.tråkig grej.musikerns mardröm
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Tråkig historia vännen... Nu är det viktigt att du vilar handen. Det får ta den tid det tar. Jag har själv varit ifrån spelandet i nästan ett år pga operation i vänster hand - Karpal Tunel Syndromen orsakat av senskideinflamation dvs. Det var smärtsamt och tråkigt men det gick över det också. Din hand kommer också att bli bättre. Ha tålamod och var stolt för din goda gärning. Mina tankar går till dig.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

FreCKo skrev:Snacka om dålig timing, du får hoppas att det läker ordentligt... Fast du kanske kan börja spela med plektrum redan om några månader?

Förresten, böjer du på lillfingret eller är det så där kort? :shock:
Lillfingret är böjt och all är inte vänsterhänta ;)

Tack för empatin förresten.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Beklagar verkligen. Som sagt när den värsta smärtan är över kommer du kunna spela ändå. Eftersom människan är anpassningsbar så kommer du hitta ny teknik att spela utan långfinger tills det läkt ordentligt. Du kan ju kanske även köra Tony Iommi-tricket med gummituta på fingertoppen.

Själv bröt jag sämsta benet att bryta i kroppen sista dagen på slutövningen i lumpen. Båtbenet som sitter i handleden. 3-6 mån i gips sade läkaren och efter det operation om det inte läkt. Jag hade tur som blev av med det efter 3 månader. Halvvägs fick jag dessutom ett smidigt glasfibergips så jag kunde börja spela med fingrarna (gammal gitarrist som endast spelat med plektrum innan :oops: ) då det var högerhanden dessutom.

Krya på dig nu.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

illern skrev:
FreCKo skrev:Snacka om dålig timing, du får hoppas att det läker ordentligt... Fast du kanske kan börja spela med plektrum redan om några månader?

Förresten, böjer du på lillfingret eller är det så där kort? :shock:
Lillfingret är böjt och all är inte vänsterhänta ;)

Tack för empatin förresten.
vad har vänsterhänta att göra med att du förlorar fingret..? :?

Hur som helst, jäkla synd med fingret, men att spela med plektrum är inte längre som att svära i kyrkan, du kanske ska prova det i framtiden?

Förresten, borde du inte kunna öva med vänsterhanden nu? Typ styrka och snabbhet osv, okej att du inte kan spela med högerhanden, men du kan ju fortfarande jobbba med vänstern (misstolka inte nu :P ).
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

FreCKo skrev:
Förresten, borde du inte kunna öva med vänsterhanden nu? Typ styrka och snabbhet osv, okej att du inte kan spela med högerhanden, men du kan ju fortfarande jobbba med vänstern (misstolka inte nu :P ).
Du fecko... titta på bilden och jämför med hur dina händer ser ut när du har hadflatan vänd mot dig själv...... Det är vänster hand som är den han skadat! :shock: 8) :lol: Så plektrum finns det ingen anledning till att öva med! Den handen är hel!
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

FreCKo skrev:
illern skrev:
FreCKo skrev:Snacka om dålig timing, du får hoppas att det läker ordentligt... Fast du kanske kan börja spela med plektrum redan om några månader?

Förresten, böjer du på lillfingret eller är det så där kort? :shock:
Lillfingret är böjt och all är inte vänsterhänta ;)

Tack för empatin förresten.
vad har vänsterhänta att göra med att du förlorar fingret..? :?

Hur som helst, jäkla synd med fingret, men att spela med plektrum är inte längre som att svära i kyrkan, du kanske ska prova det i framtiden?

Förresten, borde du inte kunna öva med vänsterhanden nu? Typ styrka och snabbhet osv, okej att du inte kan spela med högerhanden, men du kan ju fortfarande jobbba med vänstern (misstolka inte nu :P ).
Eftersom att jag är högerhänt så håller jag ett eventuellt plektrum i högerhanden. Det är tyvärr inte högerhanden som är skadad.

Jag spelar med plektrum då och då men det blir ju ingen skillnad nu.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

!!!

Inlägg av calif de funk »

FreCKo skrev:
illern skrev:
FreCKo skrev:Snacka om dålig timing, du får hoppas att det läker ordentligt... Fast du kanske kan börja spela med plektrum redan om några månader?

Förresten, böjer du på lillfingret eller är det så där kort? :shock:
Lillfingret är böjt och all är inte vänsterhänta ;)

Tack för empatin förresten.
vad har vänsterhänta att göra med att du förlorar fingret..? :?

Hur som helst, jäkla synd med fingret, men att spela med plektrum är inte längre som att svära i kyrkan, du kanske ska prova det i framtiden?

Förresten, borde du inte kunna öva med vänsterhanden nu? Typ styrka och snabbhet osv, okej att du inte kan spela med högerhanden, men du kan ju fortfarande jobbba med vänstern (misstolka inte nu :P ).
FRECKO!

Eftersom du verkar vara en så korkat liten pojk och eftersom jag inte kan bara sitta på soffan och vara tyst så får du en förklaring på din dilemma här och nu:

- På bilden syns klart och tydligt att Illern skadad fingret på VÄNSTER hand. Du utgår kallt ifrån att han är vänsterhänt när du så okänsligt föreslår plektrum, för att vidare "krydda på" med ännu mera korkade kommentarer av typen "är din lillfinger böjd eller är den bara kort?!

Men du nöjer dig inte med "bara" det utan på ett bestämt sätt vill bevisa att du är minsann ännu mera korkad än så (vilket du lyckas med bravur), så du fortsätter envist med "förslag" om att det vore på plats med övningar för vänster hand nu när du inte kan spela med höger handen!!! Du undrar vad vänsterhänta har att göra med att Illern förlorat fingret (???) fast han INTE har gjort det alls och sedan fortsätter du med plektrumspredikan som om du hade lång erfarenhet gällande detta. Vilken gycklare! Vilken NARR!!!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: !!!

Inlägg av FreCKo »

calif de funk skrev:FRECKO!

Eftersom du verkar vara en så korkat liten pojk och eftersom jag inte kan bara sitta på soffan och vara tyst så får du en förklaring på din dilemma här och nu:

- På bilden syns klart och tydligt att Illern skadad fingret på VÄNSTER hand. Du utgår kallt ifrån att han är vänsterhänt när du så okänsligt föreslår plektrum, för att vidare "krydda på" med ännu mera korkade kommentarer av typen "är din lillfinger böjd eller är den bara kort?!

Men du nöjer dig inte med "bara" det utan på ett bestämt sätt vill bevisa att du är minsann ännu mera korkad än så (vilket du lyckas med bravur), så du fortsätter envist med "förslag" om att det vore på plats med övningar för vänster hand nu när du inte kan spela med höger handen!!! Du undrar vad vänsterhänta har att göra med att Illern förlorat fingret (???) fast han INTE har gjort det alls och sedan fortsätter du med plektrumspredikan som om du hade lång erfarenhet gällande detta. Vilken gycklare! Vilken NARR!!!
mord och inga visor :oops: Tänkte inte ens på att det inte var den handen han använde "på halsen" som hade drabbats, och så fortsatte jag helt enkelt på den leden eftersom jag ändå är vänsterhänt. Första gången det händer faktiskt, att jag utgår från att någon annan är vänsterhänt :P

Sen grejen med att fingret var böjt: Taskig syn, taskig upplösning (på skärmen) osv gör att det såg ut som att lillfingret faktiskt hade kapats lite också, och då undrade jag då varför inte det fingret var bandagerat, eller om han vart med om ännu en olycka.

Sen så har jag inte tagit så lång tid på mig när jag läst igenom svaren eller svarat, så det har nog kommit ut rätt korkat :oops: Ber om ursäkt om du blev sur Calif. Fast plektrumspredikan... Njae, fick mer intrycket av att han var en inbiten finger-spelare och inte ville använda plektrum, fel tänkt av mig igen...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

måste vara värsta mardrömmen, fy fasiken.
dereborn

Inlägg av dereborn »

MyDeepest condoleances...
Fy rackarn va otäckt!

Men tänk på att Django bara hade 2 användbara fingrar på vänstern. Allt går! (Utom nyfödda barn och engelska motorcyklar...)
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Tänkte att en update kanske kunde vara på plats.

På tisdag så ska jag för första gången sen olyckan försöka mig på att repa. Jag har hållt i basen ett par gånger men det känns rätt knackigt och lite läskigt.

Självklart så spelar jag utan det skadade fingret, det ligger fortfarande i bandage. Jag är fortfarande sjukskriven och det enda jag gör på dagarna är i stort sett att spela tv-spel.

Om någon vill se så har jag tagit bilder på fingret när bandaget är borta. Det är ganska grova bilder men jag kan ladda upp dom om någon är sugen.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Hej Illern! Kul å höra dig igen. Så du känner dig lite bättre iaf. Roligt! Håll ut... , du kommer att bli bra igen. Mina tankar går till dig minst en gång i veckan... Jag tar gärna en titt på ditt finger.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

illern skrev:Okej, det är är inte för "the weak of heart"

http://dump.z8.se/6401.jpg
http://dump.z8.se/6402.jpg
http://dump.z8.se/6403.jpg
Jo, det såg otäckt ut. Men nageln är kvar och nagelbandet med. Som sagt, du kommer att bli helt bra igen.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
dereborn

Inlägg av dereborn »

It's tuesday...Lycka Till!
Skriv svar