Skaffa tillstånd från upphovsman (Spotify content)

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Skaffa tillstånd från upphovsman (Spotify content)

Inlägg av GurraG »

Mitt band har spelat in ett par låtar som vi tänker lägga upp på Spotify. En av låtarna är en cover, och enligt Spotmeup, den tjänst vi tänker använda, krävs då upphovsmannens tillstånd. Upphovsmannen ifråga lever inte längre, men hans låtar finns förlagda. Skickar man helt sonika ett mail till förlaget och ber artigt om tillstånd att spela in låten?
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Skaffa tillstånd från upphovsman (Spotify content)

Inlägg av Jan Hellman »

GurraG skrev:Mitt band har spelat in ett par låtar som vi tänker lägga upp på Spotify. En av låtarna är en cover, och enligt Spotmeup, den tjänst vi tänker använda, krävs då upphovsmannens tillstånd. Upphovsmannen ifråga lever inte längre, men hans låtar finns förlagda. Skickar man helt sonika ett mail till förlaget och ber artigt om tillstånd att spela in låten?
Det finns egentligen två scenarion och jag vet faktiskt inte till 100 % vad som gäller vad det gäller streaming......

* Om man gör om låten i fråga vad det gäller text/musik så måste man ha tillstånd från upphovsmannen/förlaget. T.ex. om man vill översätta texten eller andra mer drastiska åtgärder.

* Men om man inte gör några förändringar i det skyddade materialet så kan egentligen inte förlaget/upphovsmannen säga Nej till att man gör en cover så länge man inte hittar på något som kan uppfattas som kränkande. Däremot så måste man betala in ncb-avgift när man mångfaldigar verket i fråga och då får upphovsmannen betalt för att hans verk kopieras. Och sen får han/förlaget också betalt när/om låten framförs på radio etc via STIM/upphovsrättssällskapen. Stim skriver själva följande på sin websida:
Hur gör jag om jag vill spela in och ge ut en skiva med covers?
Om det är fråga om originalversionen av låtarna kan du kolla under kundfliken och Skivutgivning - NCB. Men om du gör egna bearbetningar och/eller egna texter/översättningar måste du först ha tillstånd från musikförlagen och i vissa fall från upphovsmännen. Mejla medlem@stim.se för kontaktuppgifter.
Sen kan man som sagt läsa mer här:

http://www.stim.se/sv/KUNDER/Skivutgivning-NCB/

http://www.stim.se/sv/KUNDER/Skivutgivn ... det---NCB/

Detta gäller som sagt vid fysiskt mångfaldigande men vad det gäller streaming så är detta fortfarande lite en gråzon. Inte alla streamingtjänster betalar ncb-pengar när låtar streamas. Av vad jag förstått så betalar iTunes ncb vid försäljning av ljudfiler då det fortfarande handlar om någon form av mångfaldigande av en fil men vid streaming så är det hyffsat luddigt fortfarande. Jag TROR inte att ni ska behöva plocka in tillstånd från förlag/upphovsman om ni inte ändrat någonting i melodi/text. Men jag har ingen koll på vad som händer gällande ncg och streaming. Jag skulle nog rekommendera det jag brukar rekommendera i fall där jag inte är helt säker. Ring STIM och fråga: 08-783 88 00. Jag vet faktiskt inte hur det funkar just med ncb-avgift och streaming. Troligtvis betalas det ingen ncb i dagsläget då inte filen mångfaldigas på samma sätt som vid digital försäljning. Och jag TROR inte att ni ska behöva fixa tillstånd så länge ni inte gjort förändringar i text och/eller melodi.

My two cents.....

//J
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Tack för svaret Jan. Jag har varit inne på Stims hemsida och läst, men jag blir liksom inte klok vad gäller just streamingen.

EDIT: Ber om ursäkt ifall ovanstående låter sarkastiskt, det var inte meningen.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

GurraG skrev:Tack för svaret Jan. Jag har varit inne på Stims hemsida och läst, men jag blir liksom inte klok vad gäller just streamingen.

EDIT: Ber om ursäkt ifall ovanstående låter sarkastiskt, det var inte meningen.
:lol: :lol: Tror du att DET lät sarkastiskt? :lol: :lol: Du är inte ens i närheten..... :lol: ;)

Nä jag håller med dig. Det är inte direkt glasklart och det var därför jag skrev att det är lite av en gråzon fortfarande. Jag har inte heller detta klart för mig. Jag har själv inte hört mig för hos STIM om just det här men jag vet hur det funkar med fysisk försäljning/mångfaldigande. Men jag TROR faktiskt inte att det utgår ncb vid streaming och så länge man inte gör förändringar i text och melodi så ska man egentligen inte behöva inhämta tillstånd. När vi spelade in Rolandz-plattorna här i studion så var det ju en del covers och det skrevs om texter och hölls på. Där hade förlaget bråda dagar med att skicka låtar för godkännande och att få tillstånd för att ge ut låtarna efter att dom bearbetats. Så vid förändringar i verket har man inga alternativ. Det är bara att söka tillstånd.

Slå en signal till STIM. Dom kan säkert räta ut dina frågetecken. Skriv gärna här i tråden om/när du fått svar. Alltid intressant och lärorikt. :)

MVH//Jan
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jan Hellman skrev:
GurraG skrev:Tack för svaret Jan. Jag har varit inne på Stims hemsida och läst, men jag blir liksom inte klok vad gäller just streamingen.

EDIT: Ber om ursäkt ifall ovanstående låter sarkastiskt, det var inte meningen.
:lol: :lol: Tror du att DET lät sarkastiskt? :lol: :lol: Du är inte ens i närheten..... :lol: ;)
Jag kan värre än så, men jag vill att mina eventuella sarkasmer ska vara avsiktliga. And you sir, are a maggot!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Skaffa tillstånd från upphovsman (Spotify content)

Inlägg av Mr Spock »

Hur gick det Gurra? Kunde Stim svara - eller struntade ni i att lägga upp covern?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Skaffa tillstånd från upphovsman (Spotify content)

Inlägg av TDHP »

Följer!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Skaffa tillstånd från upphovsman (Spotify content)

Inlägg av GurraG »

Vi struntade i att lägga upp låten, men jag kommer inte exakt ihåg hur snacket gick.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Skaffa tillstånd från upphovsman (Spotify content)

Inlägg av Mr Spock »

GurraG skrev:Vi struntade i att lägga upp låten, men jag kommer inte exakt ihåg hur snacket gick.
Och du ska kalla dig för besserwisser...?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Skaffa tillstånd från upphovsman (Spotify content)

Inlägg av GurraG »

Messerschmitt heter det faktiskt!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
catsup
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: ons 08 dec 2010, 10:06
Ort: malmö

Re: Skaffa tillstånd från upphovsman (Spotify content)

Inlägg av catsup »

Är ju möjligt att gå via en annan aggregator just för de coverlåtarna ni vill lägga upp. Distrokid t.ex. tar hand om licenseringen automatiskt utan att man behöver göra något. Mest en tanke.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Skaffa tillstånd från upphovsman (Spotify content)

Inlägg av GandhiMK2 »

GurraG skrev:Mitt band har spelat in ett par låtar som vi tänker lägga upp på Spotify. En av låtarna är en cover, och enligt Spotmeup, den tjänst vi tänker använda, krävs då upphovsmannens tillstånd. Upphovsmannen ifråga lever inte längre, men hans låtar finns förlagda. Skickar man helt sonika ett mail till förlaget och ber artigt om tillstånd att spela in låten?
Fan vad jag inte förstår det här...vem som helst får ju spela in en cover på vad som helst och ge ut så länge man inte ändrar i texten så till vida att man förändrar betydelsen...Du får ju ta bort fraser etc och du får ändra om ackordföljder och hur som helst. Det enda som är viktigt är ju att ni inte heilar mellan sångfraserna eller lägger in porrljud....och att ni reggar den med originalupphovsmännen. För ni tänker väl inte göra anspråk på arr-procent etc?
Ska vara lugna gatan. Hur många som spelat in Stones Satisfaction tror ni har "bett om lov"? ;-)
Spotmeup är nog bara supernojjiga och vill inte bli stämda.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Skaffa tillstånd från upphovsman (Spotify content)

Inlägg av mikkejohansson »

GandhiMK2 skrev:
GurraG skrev:Mitt band har spelat in ett par låtar som vi tänker lägga upp på Spotify. En av låtarna är en cover, och enligt Spotmeup, den tjänst vi tänker använda, krävs då upphovsmannens tillstånd. Upphovsmannen ifråga lever inte längre, men hans låtar finns förlagda. Skickar man helt sonika ett mail till förlaget och ber artigt om tillstånd att spela in låten?
Fan vad jag inte förstår det här...vem som helst får ju spela in en cover på vad som helst och ge ut så länge man inte ändrar i texten så till vida att man förändrar betydelsen...Du får ju ta bort fraser etc och du får ändra om ackordföljder och hur som helst. Det enda som är viktigt är ju att ni inte heilar mellan sångfraserna eller lägger in porrljud....och att ni reggar den med originalupphovsmännen. För ni tänker väl inte göra anspråk på arr-procent etc?
Ska vara lugna gatan. Hur många som spelat in Stones Satisfaction tror ni har "bett om lov"? ;-)
Spotmeup är nog bara supernojjiga och vill inte bli stämda.
^ ^
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Skaffa tillstånd från upphovsman (Spotify content)

Inlägg av Ente »

En följdfråga.... om man översätter en text ifrån utrikiska till i princip samma innebörd men på Svenska. Det räknas väl som att man ändrar texten ?
Vi hade med Green Day's Holiday (på Svenska) på en CD, men "vågade" inte lägga upp på Spotify...

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Skaffa tillstånd från upphovsman (Spotify content)

Inlägg av Dan the Man »

Ente skrev:En följdfråga.... om man översätter en text ifrån utrikiska till i princip samma innebörd men på Svenska. Det räknas väl som att man ändrar texten ?
Vi hade med Green Day's Holiday (på Svenska) på en CD, men "vågade" inte lägga upp på Spotify...

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Det räknas som att man ändrar och då måste man inhämta tillstånd från förlag eller upphovsman.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Skriv svar