Halsar

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Halsar

Inlägg av Basstore »

Ja..
Jag har funderat på det här med halsar och sånt..

Alla basister snackar typ om: Nej den har för tjock hals. nja gillar inte den halsen på dom. Nja den e smal och go med lite för bred för mig..

Ja hänger inte riktigt med där liksom..

Jag har som ni kanske sett 17 olika basar. Kan inte säga att alla dessa har samma dimension på halsarna (absolut inte)..

Ibland springer man ju på lite billiga basar och råkar köpa dom bara för att ha...

Sammanlagt i mitt liv som basist så har ja haft över 75 st olika basar. Alltså 75 st olika halsar att spela på..
Jag har ALDRIG stött på en bas eller en hals som jag sagt typ: Nej denna halsen "går" inte och spela på..

Allting e ju en vane sak i min värld eller e det bara jag som har så lätt för att ställa om mig från 4 strängat till 5 och 6 strängat och sen till kontra och sen tillbaks efter en låt??

Tycker det är rätt intressant ämne faktiskt.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag har ALDRIG stött på en bas eller en hals som jag sagt typ: Nej denna halsen "går" inte och spela på..
Håller med dig..
Men den kanske är som att vissa människor måste ha sin kudde med sig var de än ska för att kunna sova. Eller att de måste bajsa på sin toalett hemma.

Att en bas inte går att spela på för mig handlar om att den är totalt feljusterad...eller oftast inte justerad alls.
Minns när man som tonåring dagligen provade basar i den lokala musikaffären; ett märke som aldrig gick att spela på var Ibanez, för det var alltid minst 2 cm mellan strängarna och halsen.

Köpte nyligen en bas som såg hemsk ut.
Killen jag köpte den av spelade i nåt hyffsat känt band, så jag antar att han kunde spela. Men när jag ifrågasatte varför sadeln var helt nersliten och att den inte stämde i banden så verkade han inte ens förstå att det gick att göra ngt åt det.
Har en kompis som gör en hel del gitarraffärer och det verkar vara samma sak där; folk intornerar eller justerar inte sina instrument.
Då är det kanske inte konstigt att de inte går att spela på?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Precis!

Snarare stränghöjd eller en böjd hals som gör en bas ospelbar. Fast och andra sidan. En 30 minuter med lite verktyg så funkar så gott som vilken bas som helst för min del..
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Håller med om allt som sagts i denna tråd :sm_rambo:

Egentligen tycker jag inte man kan dömma en bas innan man spelat på den med de justeringar/"inställningar" som passar en själv.

EDIT:

Dock känns vissa strängmellanrum (täthet) (vad säger man?) mycket obekväma.
Senast redigerad av Semborg den tis 01 aug 2006, 23:05, redigerad totalt 1 gånger.
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

"Ospelbar" är väl fel ord att använda, men det de flesta förmodligen menar är väl att en viss typ av hals/greppbräda ligger helt fel i handen och/eller att ljudet inte ger en den rätta kicken.

Jag har själv haft väldigt många basar genom åren och alla har givetvis gått att spela på, men det är ofrånkomligen så att vissa modeller känns helt fel. Ungefär som att få på sig ett par för stora eller för små skor... (dum liknelse, men...)

Själv har jag t ex hitills aldrig kunnat förlika mig med Warwickbasar. Har såklart inte testat varenda modell, men det är något "köttigt" med dem som jag inte alls klarar av. Ospelbar, nej, men oinspirerande snarare.

Tur att vi alla är olika och att det finns så mycket att välja mellan.
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

Det är väl inte så konstigt att just halsen är den mest kritiska delen på basen. Det är ju den förutom strängarna man har mest kontakt med. Strängar och hals ligger bakom det mesta av känslan i en bas. Strängar kan man byta, ljud kan man ändra på med mikrofoner, förstärkare och pedaler, men halsen är inte så lätt att fixa till.

När jag nalkas en ny bas, innan jag pluggar in den, är det utseendet, tyngden och halsens form och känsla som avgör om jag över huvudtaget kommer så långt.

Det innebär inte att alla halsar måste var lika dana för att passa. Men dom måste förmedla en känsla av behag. Visst kan man justera mycket på en hals - intonation, stränghöjd, bandhöjd etc, men halsens form är minst lika viktig för mig.

Ett exempel:

Min P-bas kändes för klumpig. När jag tog bort banden förändrades känslan helt. Den nya kombinationen av tjocklek och bredd på halsen förändrades till det bättre för mig.

De flesta J-basar ligger alldeles förträffligt i mina små händer. Warwicks basar tycker jag känns stabbiga. Visst går dom också att spela på, men jag blir inte lika glad av dom.

Lev väl
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Väl formulerat! Precis så menade jag också.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

En viss vanesak är det ju, men det finns halstyper som passar mig bättre än andra helt klart. Antagligen för att jag har små händer. Helt ospelbar tycker jag låter som en smärre överdrift och förmodligen som sagts tidigare beror det på taskig justering.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Alltså det här med bashals är nog det viktigaste för mig när jag väljer en bas. För mig beror det bland annat på mina korta fingrar. Fast jag har spelat på ´57 Am. Vint. Re. och på ´63 Precision som båda har det bredaste halsen men dessa är inte grova, och då har jag tyckt att dem kändes trevliga att spela på. Vissa nyare Warwick basar har t.ex. smal men väldigt grov hals som jag inte uppskattar alls. Jazz Bass halsen är nog min preferens ändå men det är bara jag och mina fingrar :P ...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Vet inte riktigt vad jag ska säga här...
Jobbade på groupie som numera är Jam malmö ett tag och fick då chansen att tesat en del, vilket jag även gjort utanför det jobbet... :roll:

För mig är det helt klart en fråga om feeling - jag vill inte ha en P-bas med en Jazz bass hals för det är så FEL FEL FEL FEL!!! i min smak.

Min '63 precision bas har den fetaste C-neck Fender byggt och det är det grymmaste jag vet men samtidigt gillar jag halsen på min '64 jazz (vilket gör att jag spelar annorlunda) även om den är mycket tunnare.

Hade också en '93 Sadowsky Modern 5 en gång i tiden som har samma sträng bredd som en jazz bas och för mig är det så optimalt det kan bli på en 5:a - bred men platt.

Med andra ord så beror det på bas för min del.

Kan t.ex. tycka att en 70-tals p-bas känns för mycket som en jazz i halsen och då känns det inte p-bas för mig även om det i övrigt är bra instrument.

Vet inte varför men gillar även Rickenbacker trots att de känns mer som en förstorad gitarr än som en bas i mina händer, tror att det handlar om ett visst ljud här. :twisted:

För mig är det nog mer så att jag spelar olika beroende på vilken bas jag håller i handen, vissa modeller inspirerar till vissa sakor än andra modeller till annat. :P

Så kort och gott tror jag det handlar mer om känslan och feel för en viss basmodell än just halsen.
Sen spelar ju typ av lack och hur sliten den är också en viss roll.
Givetvis är ju justeringen en stor del också.. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Jag håller med dig GroovyJr. Jag kan inte heller tänka mig en Precision med Jazz Bass hals fast jag föredrar Jazz Bass-en. Inte heller en Jazz Bass med Precision hals fast jag avgudar din P-bas. Som du säger, båda har sin charm i original utförande...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Precis.
P-bas och J-bas är ju helt rätt och snacka om här. Två helt olika halsar som man oftast gillar ändå..

lite skoj..

Men ni e med på hur ja menar va?
Alla har ni väl stött på någon basist som sagt typ: Nej fan, dom bara kan ja inte lira på.. Dom halsarna e helt ospelabara.. Hmmmm
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Som du säger, om en bas är svårspelat (för det finns inga ospelbara basar) då är det snarare en justerings fråga än någon hals grej. När det gäller rock och 70-tals soul vill jag ha en Precision även fast jag inte har världens längsta fingrar. It is about feeling man, just like groovyJr says...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Japp, jag är också helt klart på det du säger Marcbass.

Inget är ospelbart utan det går att justera det om inget är trasigt vill säga, däremot kan man gilla känslan på en viss hals bättre än en annan. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

Jag kan få känslan av att vissa halsar blir klibbiga och obekväma efter en stund, beror väl på handsvetten skulle jag tro. Andra halsar får inte alls samma effekt utan jag flyter på lika bra hela tiden. Någon som vet vad detta kan bero på?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Visst, har man en bas med plastlackad hals och dessutom svettas om händerna, blir det gärna klibbigt. Därför är halsar som är cellulosalackade att föredra.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

calif de funk skrev:Visst, har man en bas med plastlackad hals och dessutom svettas om händerna, blir det gärna klibbigt. Därför är halsar som är cellulosalackade att föredra.
Någon basmodell som har det som standar tro?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Här är nogra:

-Fender ´58, ´62 Vintage Reissue serien
-Fender Custom Shop
-Sadowsky

Man kan också lacka om halsen (eller ännu bättre hela basen) i cellulosa på tex. AdLib i Stockholm 8) :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Saad skrev:Jag kan få känslan av att vissa halsar blir klibbiga och obekväma efter en stund, beror väl på handsvetten skulle jag tro. Andra halsar får inte alls samma effekt utan jag flyter på lika bra hela tiden. Någon som vet vad detta kan bero på?
Jag har upplevt både acryllackade som cellulosalackade halsar som klibbiga. Matt-lackade nya Fenders däremot inte. Tror det mest beror på hur blank och välpolerad den är. Man tror ju annars att en matt yta skulle kännas trögare. Det finns de som slipar bort lacken helt för att slippa klibbandet. Nylackad cellulosalack tycker jag känns väldigt klibbig.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

...eller våtslipa halsen lite lätt med fin sandpapper så blir man av med problemet på ett ekonomiskt mera försvarbart sätt :) 8) .
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Danne skrev:
Saad skrev:Jag kan få känslan av att vissa halsar blir klibbiga och obekväma efter en stund, beror väl på handsvetten skulle jag tro. Andra halsar får inte alls samma effekt utan jag flyter på lika bra hela tiden. Någon som vet vad detta kan bero på?
Jag har upplevt både acryllackade som cellulosalackade halsar som klibbiga. Matt-lackade nya Fenders däremot inte. Tror det mest beror på hur blank och välpolerad den är. Man tror ju annars att en matt yta skulle kännas trögare. Det finns de som slipar bort lacken helt för att slippa klibbandet. Nylackad cellulosalack tycker jag känns väldigt klibbig.
Stämmer bra. Man skall ha spelat en cellulosalackad hals i rätt många år innan den "poleras" av handflatan och förvandlas till det skönaste hals som finns enligt min mening och många andras, när det gäller känslan
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Men slipa bort all lack, det tror jag inte är så bra eftersom fukten tränger in i halsen och då får man problem! Man får inte glömma att lack eller olja har först och främst en skyddande funktion :wink: .
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tycker också att bortslipning verkar osäkert. Ville bara poängtera att klibbigheten ofta är orsaken till att en del dristas till det. :)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Stålull är bra till det, då tar man inte bort lacken utan mattar bara ner den.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
dereborn

Inlägg av dereborn »

Slipa bort lacken, och olja sedan med t.ex. linolja och lite terpentin... smoooooth - och skyddat!

När jag gjorde detta på mina jaktbössor, så fick jag tipset att man ska gnida in oljan hårt o ganska snabbt med bara handen, så en viss värme uppstår, då händer det bra grejor med hartset i linoljan, som härdar och då skyddar ännu bättre! Bössor är ju känsliga för fukt (inte bra med krokig bössa...) men är ju ofta ute i dåligt o fuktigt väder, så funkar det där ska det nog funka på bashalsar!

Mina halsar har blitt krökta ibland, men aldrig p.g.a. ytfinishen!
Skriv svar