Roliga, "oplanerade", gig?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Roliga, "oplanerade", gig?

Inlägg av mikkejohansson »

Var och tittade på BKO igår kväll här hemma i Skellefte, en riktigt trevlig konsert, bitvis bara småputtrande mysig men bitvis strålande bra. En riktigt häftig ljusshow och mycket smakfulla musiker på spelhumör. Micke Malmberg hade ett pedalbord fullt med EBS-pedaler som användes rätt friskt (bassIQ filter, Octabass och dist hördes mest....tror inte disten kom från hans Ampeg-rigg) men som sagt smakfullt.....

Nåja, det är inte därför jag skriver egentligen. När jag satt där och lyssnade kom jag att tänka på att jag ju faktiskt haft äran (eller nåt sånt) att spela med den gode Bo en gång i tiden.

När Ronny Eriksson (komikern och Pite-bon) fyllde femti för ett antal år sen var jag och några vänner där som ett av flera band som underhöll gästerna (Ronny är en musikälskare av rang; där var bluesband, rockband, trubadurer m fl). Självklart blev det jam framåt småtimmarna; allehanda genrer och sammansättningar avklarades. En av gästerna var Bo Kasper (Sundström), jag vill minnas att han hade uppträtt med nån låt tidigare under kvällen men mest hade han ägnat sig åt att besöka baren :)

I alla fall så trillade han upp på scenen vid halvtvå-rycket och ville sjunga Dylan...jag tror vi spelade "I shall be released" och nån Neil Young-låt, sen passade jag på att bli avbytt på basstolen, i tid innan nån pianist började spela "du är så söt"-introt, varvid Bosse mumlade nåt i stil med "nä, jag är alldeles för full för den där...." eller nåt sånt. :D

Han är ju en gudabenådad sångare, men med lite mycket innanför västen var det väl ingen "highpoint" i karriären, för nån på scenen (fast jag var iofs nykter...). Men ett kul minne i alla fall.


Frågan är då om ni har några liknande kul "impromptu"-gig eller gästspel att dela med er av?


Har faktiskt själv haft turen att ha ett helt gäng såna där tillfällen, många just i Piteå, som den gången vi spelade "Heart of gold" med samma band som ovan på en krog och helt plötsligt hade en munspelare på scenen som spelade perfekt Neil-munspel. Det var David Myhr från Merrymakers (om nån minns dem) som bara inte kunde låta bli att hoppa upp när han råkade ha munspelet i fickan och hans favvolåt spelades....:)

Har också hoppat in och spelat festivalgig med Kristofer Åström & Hidden Truck med ett dygns varsel också en gång, träffade bandet första gången på soundcheck....det var betydligt mer nervöst och väldigt roligt det med...
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

detta är väl inte riktigt vad tråden handlar om, men en rolig berättelse ändå:

fick lira med synkopaterna på grand hotel i sthlm för nån månad sen. det var vi, lena ph och tommy körberg som uppträdde.
detta var en "privat" fest för medlemmar i stim och liknande, så i stort sett ett hundratal av sverige-eliten var där: tidigare nämda (speciellt synkopaterna, hehe), per gessle, jojje wadenius, nanne grönwall, håkan hellström och alla de där tjommarna var bjudna.
körberg skulle få pris, så som de skadade krångel-musiker vi är gjorde vi vår egen tolkning av hans gamla dänga stad i ljus. inte ett enda ackord var som i orginalet. bara en massa altererat mög med besvärlig ackordsanalys och med en allsång-på-skansen-trallvänlighet lika stimulerande som frank zappas black page.

hur som helst... vi hade bara nån timma på oss att repa in detta tillsammans med en sångerska. enda gången jag lyckades spela låten rätt var då, på grand. ibland har man tur 8)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Bjuden som gäst på DYR 40-årsfest på Häringe Slott utanför stlm, spelade lite kontra med Dean Martin - bandet till välkomstdrinken, sen skulle det bara deltas i fest...

Strax innan varmrätten kommer nån liten servitris o knackar på axeln o säger att jag ska spela. Antar snabbt att det ska spelas mer Dean M-låtar, det är ju det enda jag ska spela med...

Plötsligt dyker nån upp o säger att jag ska till "den andra scenen" och erbjuder sej att visa vägen. Under vägen dit frågar jag om han vet VAD jag förväntas göra? Jo, det ska visst spelas några Gypsy Kings - låtar...

När jag väl kommer fram till scenen visar det sej att...

...det ÄR Gypsy Kings! d.v.s. 3 bröder , 2 med nylonsträngade guror, en med congas, och en gypsy woman som är den enda som kan engelska...!

2 minuter senare står jag på scenen, lätt salongsberusad, inför 500 pers, och gissar, ljuger och fejkar ALLA Gypsy Kings stora hits! (Ni vet, Bamboleio och dom...)

Man klarar mer än man tror genom att läsa av gitarristers halsar...

Lätt surrealistisk upplevelse.
gäst

Inlägg av gäst »

Under ett gig vi gjorde på Mattias Frisk´s födelsedags fest dök Tomas Brolin, Mattias Frisk och Dr Alban upp på scenen. Någon som anar vart jag vill komma? Jodå, Alban, Frisk och Brolin, 3/4 av Sveriges genom tiderna bästa band, Friends In Need och där stod jag på scen tillsammans med nästan hela bandet. Bara Björn Borg som fattades. Det var den absoluta konstnärliga höjdpunkten på min karriär.
Något år innan startade även min lillebror bandet Friends Indeed som en kärleksfull hyllning till Alban & Co. De spelades flitigt på ZTV. Tv-historia skulle man nästan kunna kalla det.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Men frågan är ju bara; spelade ni "Alla vi"?
Fender - Pedaler - GK - TKS
gäst

Inlägg av gäst »

Tyvärr inte. Det hade ju nästan varit FÖR tungt. Som att spela Stay with me tillsammans med Rod Stewart eller Problem child tillsammans med Bon Scott eller American girl tillsammans med Tom Petty eller... eller... ja, ni fattar. Den känslomässiga chocken hade kunnat bli för stor.
Skriv svar