kk

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
mojo

kk

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 20:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Håller helt med. Internet har fört med sig att allt finns att tillgå från hemmet. Det finns ingen större spänning med att gå in i musikaffärer längre när alla ändå har en hemsida med inventarielista. Nu kan man få tag i instrumentet man letar efter mycket lättare än förr. Folk annonserar också mer nu än förr vilket medför att musikaffärerna istället för en massa beggat i låg/mellanprisklass har nytt i detta segment. Det blir ju då väldigt enkelspårigt och de flesta affärerna har ungefär samma sortiment. Letade man beggat förr var det i annonstidningar eller musiktidningar man fick leta förutom i musikaffärer.
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Ett citat av Thomas Krantz, skådespelare/regissör:
"Det var inte bättre förr, men det är sämre nu".
Gäst

Inlägg av Gäst »

Håller med, även om jag tycker det finns fler affärer än Halkan och Jam som sticker ut (Twang helt klart , Second Hand och TipTop i viss mån).
En baksida med att billiga instrument blivit så pass bra och att folk i allmänhet har fått det bättre ställt är att det nästan inte byts in instrument längre.
Tror nog inte småaffärerna dör ut helt så länge vi entusiaster finns dock. Titta på skivaffärerna, de som har överlevt är ju de som riktar in sig på genuint musikintresserade, Mellotronen, Pet sounds osv.
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

GrafZeppelin skrev:Twang helt klart , Second Hand
Twang håller på att sälja ut alla udda modeller, dom köper inget konstigt nytt. Det går inte att gå runt på det.
Second hand finns väl bara på internet numera?

edit: Jag tänkte fel, vad hette den där affären som låg högst upp på götgatsbacken (inte hellstones)
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Crypto skrev:Ett citat av Thomas Krantz, skådespelare/regissör:
"Det var inte bättre förr, men det är sämre nu".
Hahaha...jag älskar såna där "anti-meningar" :)
Kom att tänka på vad min morfar alltid sa efter söndagsmiddagarna:

"Ja, mätt är jag inte, men törstig!".


Har inget med ämnet här att göra, men ändå :)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Gäst

Inlägg av Gäst »

illern skrev:
GrafZeppelin skrev:Twang helt klart , Second Hand
Twang håller på att sälja ut alla udda modeller, dom köper inget konstigt nytt. Det går inte att gå runt på det.
Second hand finns väl bara på internet numera?

edit: Jag tänkte fel, vad hette den där affären som låg högst upp på götgatsbacken (inte hellstones)
Vintage guitars kanske? Dom finns bara på nätet. Second hand däremot ligger på St. Paulsgatan. Där ligger även Carlssons musik och möbler som också säljer en del udda gitarrer, det är han Vigilante från The Hives som äger den affären.
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 20:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Bean skrev:Hahaha...jag älskar såna där "anti-meningar" :)
Kom att tänka på vad min morfar alltid sa efter söndagsmiddagarna:

"Ja, mätt är jag inte, men törstig!"
Hellre äter jag själv än ser mina barn svälta...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

mojo skrev:
Crypto skrev:Ett citat av Thomas Krantz, skådespelare/regissör:
"Det var inte bättre förr, men det är sämre nu".
Thomas Kranz....... hette en av trivseltomtarna på Ljudmedia. Trumslagare och sedermera också aktör. Kan det vara så att detta är en och samma person vi refererar till?
Persongalleriet som dyker upp i minnesbanken ger sköna asociationer av
trevliga människor, som var allt annat än creddiga musiker wannabees.
Ljudmedia var lite av "Perssons Parfymeri" när det gäller persongalleriet,
där Thomas, Leif och Svante, tillsammans med "ALU" Markus stod för servicen/underhållningen.
Hmmm...undrar det. Den Thomas Krantz Crypto antagligen menar (eftersom han bott så länge i Norrland) är närmare 60, i och för sig trumslagare...men har svårt att se att han jobba i ljudbranschen :)

Men kanske ändå?

Bild
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Musikhandlare VS De stora kedjorna

Inlägg av BBQV »

mojo skrev:Efter en resa till Sthlm för ett par veckor sedan, kunde jag konstatera att utarmningen av musikaffärer är total. Var man än stack in huvudet hängde samma modeller av instrument. JAM och Halkan var de enda undantagen, om än små sådana. I Danmark slår den ena efter den andra unika musikhandlaren igen, p g a konkurrensen från tyska nätbutiker och inhemska kedjor. Visst blir det billigare, men också sanslöst utarmat och tråkigt.

Detta är inte ett brandtal för den snart utdöde enskilde musikhandlaren, men jag saknar Wallins Musik, Ljudmedia, Hagström. Där gick att hitta allt från main stream till unikum och samtidigt hade man service "runt hörnet" när något krånglade.

Nåja, vill inte framstå som en.."det var bättre förr..", men det var det!
Instämmer med föregående talare!

Jag avundas inte musikhandlarna i dagens läge! Konkurrensen från näthandeln måste vara mördande. Det vi kan göra för att ha dem kvar är att handla i de bra butikerna. Jag köper nästan alla musikprylar genom Bålsta Musik för att Thomas, som äger stället, är pålitlig och bra att göra affärer med. Annars gillar jag Uppsala Musikverkstad och Hagströms i Västerås, också bra killar och hemtrevliga butiker. De stora kedjorna undviker jag eftersom de känns lite IKEA, även om det finns trevliga undantag.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
mojo

Inlägg av mojo »

..
Skriv svar