Spännande personer du träffat "in person"

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Geddy_Lee skrev:
BarbequeVillage skrev:Jag har skakat hand med den gamle påven! Hur fett är inte det!?!
Deadly! 8)

Självklart stort... Men nästan lite för seriöst, eller....?
Okej, den här då: Jag har åkt skidlift med Gösta "Rulla in en boll och låt den rulla" Linderholm!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

BarbequeVillage skrev:
Geddy_Lee skrev:
BarbequeVillage skrev:Jag har skakat hand med den gamle påven! Hur fett är inte det!?!
Deadly! 8)

Självklart stort... Men nästan lite för seriöst, eller....?
Okej, den här då: Jag har åkt skidlift med Gösta "Rulla in en boll och låt den rulla" Linderholm!
Den kände medlemmen från Sveriges Jazzband!!

That´s more like it!!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

JunJun skrev:Kanske inte nån större bedrift direkt men ja bodde granne med Carl Anton Axelsson när ja va liten. Trevlig gubbe vill ja minnas.

Annars så har ja träffat båda mina stora förebilder inom bas, Marcel Jacob & Billy Sheehan. Tyvärr va "Marre" jäääävligt dryg å otrevlig. Billy däremot va otroligt sympatisk & "down to earth"
Dryg och otrevlig ? han måste ha haft en dålig dag kanske, Marcel Jacob är en av mina stora förebilder oxå, och jag har haft nöjet att prata med honom vid några tillfällen, och han har varit trevlig, dock inga längre samtal utan bara lite småsnack.
En del musiker är lite kufar på nåt vis, liksom lite fåordiga.

Billy Sheehan är nog som du säger, kolla tex. på DVDn med Steve Vai, live at Astoria, speciellt delen med basteknikern, då Billy vill ha hjälp med bass-spelet på en av låtarna o frågar basteknikern hur han ska lira, kul som attan :lol:
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Lessen om det här blir lite off topic men..

JunJun, ser på din avatar att d kör på Ebs Neo lådorna oxå eller är det proline lådorna, vad tycker du om neo lådorna ? är det 410 o 212 lådorna du kör på ?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Spännande vet jag inte men lite lustig episod är det iaf.

Vi spelade en gång (ca '99) tillsammans med ett annat coverband (Lazy Babes) och de hade en basist som poserade hejvilt och såg ut som stora rockstjärnan men var väl inte riktigt med låtmässigt utan fick "glida in" ackordsbytena emellanåt. Kommentaren oss emellan var väl att han spelade hellre än bra. 10 sekunder efter den kommentaren skriker sångaren "Magnus!" och ut ur PA't kommer ett smattrande bassolo. Vi tappade väl hakan kan man säga. Visade sig att sångaren/gitarristen var Stefan Elmgren (detta var hans lilla hobbyband) och basisten således Magnus Rosén som hade hoppat in i bandet väldigt hastigt och lustigt, därav jammandet. Det var först lite senare som vi begrep att det var Hammerfall-medlemmar (hade hört talas om dem, men aldrig sett). Magnus var väldigt artig och trevlig, tackade för rigglånet osv och jag hade ingen aning om vem han var då.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Danne skrev:Magnus var väldigt artig och trevlig, tackade för rigglånet osv och jag hade ingen aning om vem han var då.
Det enda jag hört av Hammerfall är låten de lånade ut till tjejerna i Curlinglandslaget. Tycker det är lite av dagis-rock, faktiskt.
(Off-topic;såg ni förresten tjejen i curlinglaget som var avbytare och aldrig spelade i OS? Söt som socker!)
Aif så visste jag inte vem Magnus Rosén var.
Men jag satt och körde bil en sen kväll och hörde Tengbys program på P4 då han intervjuade MR en hel timme
och spelade musik från alla hans olika projekt.
Han lirar ju dels med någon fusion-konstallation där Emrik ingår.
Sen hade han varit på turné flera ggr i Sydamerika och spelat solo.

Jag blev imponerad dels av hans kunnande och engagemang, men kanske mest för hans ödmjuka inställning.
Han har ju en egen signaturmodell hos Washburn oxå:

Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Även fast jag fått intrycket av att Magnus Rosén är... Lite smålustig (alla som kollade på SVT's hårdrocksnatt vet vad jag menar.... "Läder och latex är ju så mysiga material"-citatet kommer förfölja honom för evigt) så är han fortfarande en riktigt jävla bra basist, som kan spela röven av de flesta.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

...så är han fortfarande en riktigt jävla bra basist, som kan spela röven av de flesta.
...och då ställer filosofiavdelningen genast frågan:
Vad innebär "en riktigt jävla bra basist"? - och på vilket sätt spelar han "röven av de flesta"?

:?: :wink:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Min definition lyder som följer:

En bra basist fyller sin funktion i det sammanhang där han eller hon befinner sig.

M.a.o. så var Sid Vicious "en riktigt jävla bra basist", vilket inte många skulle hålla med om...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

dereborn skrev:
...så är han fortfarande en riktigt jävla bra basist, som kan spela röven av de flesta.
...och då ställer filosofiavdelningen genast frågan:
Vad innebär "en riktigt jävla bra basist"? - och på vilket sätt spelar han "röven av de flesta"?

:?: :wink:
;) Två individer - en tanke
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
dereborn

Inlägg av dereborn »

Huvet på spiken, som vanligt, Per!

Mina gamla hjältar Status Quo t.ex. får ofta utstå hån och spe för att dom "var så dåliga på att spela", men den som har försökt återskapa det gunget börjar ofta inse att "bra" och "dålig" inte är så endimensionella epitet som man kanske trott...

(Ha! Inte ofta man får in ordet "epitet" någorlunda naturligt i en mening!!)

Jag tycker det här är en oerhört viktig insikt att förmedla till alla våra "unga" medmusikanter, det är väldigt mycket prestationsinriktat spelande nuförtiden... Snabbt, tajt, imponerande...

"It don't mean a thing, if it ain't got that swing...."
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ja, men Beanieman, broder, det var ju LÄNGE sedan vi började misstänka att någon/några av våra föräldrar varit ute på dumheter... ;-)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

dereborn skrev: Jag tycker det här är en oerhört viktig insikt att förmedla till alla våra "unga" medmusikanter, det är väldigt mycket prestationsinriktat spelande nuförtiden... Snabbt, tajt, imponerande...
Precis! Jaco Pastorius hade inte gjort ZZ Top bättre...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
dereborn

Inlägg av dereborn »

...lika lite som Alan Lancaster hade funkat i Weather Report!
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Kan bara instämma i filosofi-avdelningens synpunkter, man ska spela det låten kräver och kan man det, ja då spelar man röven av dom som inte lyckas riktigt med den bravaden.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Skönt att ni instämmer, för då har JAG (vid ett fåtal tillfällen...) varit "en riktigt jävla bra basist"!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

Sid Vicious fyllde väl inte direkt sin musikaliska funktion, det var ju Glen Matlock som basade på plattan och live lät ju Sid bedrövlig jämfört med det Glen presterat MEN... han såg cool ut och det är ju också att fylla sin funktion. Jag är också lite nyfiken på att höra Alan Lancaster i Weather Report. "Grabbar, är det ok om jag pumpar grundton i Teen town, jag tycker det är lite väl mycket bastricks på skivversionen..."
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:men den som har försökt återskapa det gunget börjar ofta inse att "bra" och "dålig" inte är så endimensionella epitet som man kanske trott...
Det där tycker jag ofta är ålders, eller mognadsrelaterat.
På senare tid har jag oxå förstått att vissa människor lyssnar inte på musik som jag gör,
beroende på att de mer eller mindre saknar taktsinne.
De förstår t.ex inte svänget i Sweetest Taboo med Sade, för att ta ett exempel på musik som enbart bygger på sväng.
Klart att det är världens tjatigaste låt om man inte greppar svänget.

Jag satt en sen natt och tog lite mat efter nå´t gig framför TV:n
Det var ett inslag från Musikbörsen i Nkpng där de hade haft en final i en gitarrtävling.
Blandade åldrar...och det smattrades å det grövsta.
Det jag minns är en kille på runt 17 som blev intervjuad om hur snabbt han kunde spela. Han sa
"vissa tycker ju att det ska vara känsla och så" ungefär som att det var en ingridiens som han öht inte förstod vad den skulle vara bra för.

I somras passerade jag scenen i stadsparken här i Örebro och där pågick för fullt SM i elgitarr för ungdomar.
Med bla Janne Schaffer som domare.
Och där märktes det så tydligt.
Alla utom 1 eller 2 var totalt utan feeling och känsla.
En kille däremot spelade så att jag kände det ända in i hjärtat. Underbart!
Ett typexempel var en kille med längst hår av allihop, som försökte sig på den där instrumentala låten av Koinoinia som har en gitarrmelodi genom hela låten...tappat namnet på den.
Säga vad man vill om Hadley Hockensmith i Koinonia...snabb är han inte... men flera ton av känsla har han.
Den här killen hade inte snappat nå´t av det utan spelade totalt sänder låten.

Jag upplever att ju äldre jag blir ju mindre impad av teknik blir jag.
Är det gubbvarning nu igen?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Geddy_Lee skrev: Jag upplever att ju äldre jag blir ju mindre impad av teknik blir jag.
Är det gubbvarning nu igen?
Jag (som varken har teknik eller känsla) tycker att teknik på instrument är som administrativa rutiner (läs färdigt innan ni missförstår mig). Meningen med rutiner är att underlätta att få det "riktiga" jobbet gjort på ett så snyggt och enkelt sätt som möjligt. Men om rutinerna blir viktigare än det som egentligen skulle bli gjort då mår man bara illa...

Man måste ha känsla för feeling som någon med alternativ språkbegåvning sagt en gång....
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

När man pratar om teknik, så menar man ofta "förmågan av att spela fort". Men för mig betyder ordet teknik, mycket mer än bara det. Man behöver till exempel bra spelteknik för att kunna spela åttondelar i tempo 96 i 3 minuter, om man vill att dom skall vara jämnlånga, stabila tempomässigt och fina hela vägen. Om man dessutom gör varannan kort och varannan lång behövs ytterligare bättre teknik. Jag brukar säga till mina basadepter, att bra teknik i sig är inget självändamål, men tekniken bör aldrig vara ett hinder för att kunna spela något. Man kan alltså enligt mig kunna spela skitfort, men samtidigt ha dålig teknik, för att summera min tanke.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Crypto skrev:När man pratar om teknik, så menar man ofta "förmågan av att spela fort". Men för mig betyder ordet teknik, mycket mer än bara det. Man behöver till exempel bra spelteknik för att kunna spela åttondelar i tempo 96 i 3 minuter, om man vill att dom skall vara jämnlånga, stabila tempomässigt och fina hela vägen. Om man dessutom gör varannan kort och varannan lång behövs ytterligare bättre teknik. Jag brukar säga till mina basadepter, att bra teknik i sig är inget självändamål, men tekniken bör aldrig vara ett hinder för att kunna spela något. Man kan alltså enligt mig kunna spela skitfort, men samtidigt ha dålig teknik, för att summera min tanke.
´

Bra formulerat!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Crypto skrev:När man pratar om teknik, så menar man ofta "förmågan av att spela fort". Men för mig betyder ordet teknik, mycket mer än bara det. Man behöver till exempel bra spelteknik för att kunna spela åttondelar i tempo 96 i 3 minuter, om man vill att dom skall vara jämnlånga, stabila tempomässigt och fina hela vägen. Om man dessutom gör varannan kort och varannan lång behövs ytterligare bättre teknik. Jag brukar säga till mina basadepter, att bra teknik i sig är inget självändamål, men tekniken bör aldrig vara ett hinder för att kunna spela något. Man kan alltså enligt mig kunna spela skitfort, men samtidigt ha dålig teknik, för att summera min tanke.
Stämmer in! :joy:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

JunJun skrev:
Zalle skrev:Lessen om det här blir lite off topic men..

JunJun, ser på din avatar att d kör på Ebs Neo lådorna oxå eller är det proline lådorna, vad tycker du om neo lådorna ? är det 410 o 212 lådorna du kör på ?
Ja kommer faktiskt inte ihåg va de va för lådor. Men ja tror att de va Neo 4x10 & 2x12.. De va inte min rigg utan en som vi delade replokal med.
Trots att ja jobbar på EBS så är ja en trogen Ampeg-kille.
Neo lådorna e helt otroliga, sån jävla volym ur så små lådor utan att låta ansträngda.
Men eftersom ja e så jäääääävla förälskad i min Ampeg så kör ja vidare på 8x10.

Kör du på EBS???
Ampeg är grymt! Yepp, jag har kört på Ebs sen 88-89 nånstanns, deras första serie av lådor, dom hette Els då, hade 410 o 115 lådor, en ebs1:a och ett slutsteg, tror det hette eps 600. Jag körde på den riggen en herrans massa år, men 2000 köpte jag Fafnern, den är betydligt mer lättarbetad än ebs1:an, och körde den på 410 lådan, men i våras köpte jag neo 410 + neo 212 lådorna, dom är grymma, jag är helnöjd, vill man höras i en bandsituation så är dom kanon, dom är rätt mycket middle i soundet, och det är väl många som kritiserar dem för det, men för mig är det hel rätt, precis vad jag letat, man hör strängarna och dom skär igenom mattor av trummor o gitarrer o syntar.
Här på forumet är det blandade känslor inför Ebs tror jag, men...jag gillar dom.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Så sant, så sant. Man måste ju såklart ha "grundverktygen" för sitt "hantverk", om man snubblar allt för mycket är det lätt hänt att det inte svänger/driver så bra...

BB King har sagt en bra sak:
"Don't ever forget that what's BETWEEN the notes is just as important as the notes themself...!"
Ingen kan väl som BB fylla en PAUS med feeeeeeeeling!

Jag diggar också Hadley Hockensmith! OCH Dean Parks, som väl var "andragitarrist" i Koinonia?!

(Påminner mej f.ö. om att jag faktiskt stämde Abraham Laboriels bas en gång på konserthuset i stockholm...)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Dean Parks, det är han som har så grymt snygg ton va? Har en skiva av Lyle Lovett "Step inside this house" där jag tror han spelar.....mumma! En del gitarrister är ju till och med riktigt bra...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar