Spännande personer du träffat "in person"

Prata om övriga saker som rör bas-världen
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ja, han har en fet, mustig ton... gjorde jättemycket jobb i Nashville efter sin LA-period. Det finns alltid hopp!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:(Påminner mej f.ö. om att jag faktiskt stämde Abraham Laboriels bas en gång på konserthuset i stockholm...)
Apropå att spela enkelt....och med sväng..
När den gamle Abe pumpar på så är han ju så grym så det inte är normalt.
Det var ngn som sa att sväng handlar inte om tonerna du spelar...utan vad som händer emellan dem.
Och det tycker jag är signifikativt för vad vi snackar om.

Men....fy faaaaaaaan vad vi kommit ifrån ämnet!! :sm_laugh:

Min morsas gubb-vän renoverade Putte Wickmans klarinetter ända in i the bitter end... Men hur fasen ska det kunna slå Deris, som har spelat med the man the myth, the koncept... :shock:

Men men...vad gör man inte för att styra in ett eskalernade tåg på rätt väg. *S*
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ja, hugaligen...Det var extremt nervöst!

Vi var under ett par år husband i TV3-programmet "Den stora Klassfesten", där det varje gång skulle spelas med olika artister som hade att göra med de tävlandes musikminnen från sin skoltid. I detta program tror jag Eva Rydberg tävlade mot Alf Svensson...! (Shit! Glömt BÅDA dom i min namedrop-lista... Eva R spelade trummor o Affe sax med oss i bandet!!)

Dereborn hade köpt sitt livs första kontra 2 veckor tidigare, och blir strålande glad när det berättas att Putte Wickman ska vara en av gästartisterna i detta program! "Kul då får man testa kontran"...

Visade sej att det var Jan Lundgren, piano, Viktoria Tolstoy, sång och Putte W som kom. Jan L hade med sej ett arr där varenda ton var utskriven, och tempot var väl runt 160 bpm...

Ett rep, sen var kameran på. DÅ var man inte så kaxig...

(Kan väl tilläggas att ingen av dom har ringt o bett mej vara med o spela kontra i deras ordinarie band... ;-))
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Då leder jag tillbaka lite fel igen då :oops: :
Mina gamla hjältar Status Quo t.ex. får ofta utstå hån och spe för att dom "var så dåliga på att spela", men den som har försökt återskapa det gunget börjar ofta inse att "bra" och "dålig" inte är så endimensionella epitet som man kanske trott...
Många anser att AC/DC är något enkelt. Lyssnar man så är väl varken ackorden eller ex: gitarrsolona särskilt svåra för ett sådant där gitarress a'la "jag-kan-spela-tretusen-noter-i-sekunden"-typen. Jag har ännu inte hört något coverband som kör AC/DC-covers överträffa AC/DC vad gäller gung och driv. Där sitter det inte i tekniken utan i personen. Gitarrister speciellt tenderar att lyssna på solon. De borde lyssna på Malcolm lite mer. Han är en otroligt duktig gitarrist.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

AC/DCs komp har rockvärldens tightaste sväng!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
dereborn

Inlägg av dereborn »

Malcolm rules! Stadig, svängig, coooool. Dessutom har han nästan odistat gitarrljud, extremt långt från många coverbandsgitarristers getingsvärmar...
gäst

Inlägg av gäst »

Danne skrev: Många anser att AC/DC är något enkelt. Lyssnar man så är väl varken ackorden eller ex: gitarrsolona särskilt svåra för ett sådant där gitarress a'la "jag-kan-spela-tretusen-noter-i-sekunden"-typen. Jag har ännu inte hört något coverband som kör AC/DC-covers överträffa AC/DC vad gäller gung och driv. Där sitter det inte i tekniken utan i personen. Gitarrister speciellt tenderar att lyssna på solon. De borde lyssna på Malcolm lite mer. Han är en otroligt duktig gitarrist.
AC/DC är ju unika. Många har gett sig på deras låtar, ingen har lyckats. Förutom AC/DC själva. Samma med Rolling Stones. Kopieringsskyddat.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Status Quo
gäst

Inlägg av gäst »

Thin Lizzy
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Inte för att jag har något emot att trådar tar något steg åt sidan och börjar handla om andra intressanta saker än vad som var meningen - och mycket klokt som jag gärna skriver under på har verkligen sagts här - men jag tänkte återgå till ursprungsämnet.
BarbequeVillage skrev:Jag har skakat hand med den gamle påven! Hur fett är inte det!?!
När vi ändå behandlar ämnet "när jag skakade hand med ett religöst fanatiskt generalpucko" så kan jag tillföra att jag skakat hand och växlat några ord med Ian Paisley utanför Belfast City Hall.

Annars är min meritlista väldigt tunn, men det händer att jag träffar både lokala- och rikskändisar på jobbet. Mest skådespelare. Och när Yo La Tengo spelade i Malmö för ett tag sedan pratade jag lite-, och skakade hand med, den oerhört ödmjuke och trevlige gitarristen Ira Kaplan. Och så känner jag basisten i Billie the Vision and the Dancers. Det är nog ungefär allt jag kan bidra med.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:Thin Lizzy
Hurriganes!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:Thin Lizzy
Hurriganes!
Försökte skoja till det lite. :?

När vi ändå hela tiden försvinner från ämnet och frossar i stofiler:
vad tycker ni om snubbar som Niel Murray (fd Whitesnake)
eller Gary Thain? (Uriah Heep, tidigt 70-tal)

Baister som verkligen spelar bas.
Inga grundtoner där inte. Utflykter och inovativa basgångar hela tiden.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Geddy_Lee skrev:
Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:Thin Lizzy
Hurriganes!
Försökte skoja till det lite. :?

När vi ändå hela tiden försvinner från ämnet och frossar i stofiler:
vad tycker ni om snubbar som Niel Murray (fd Whitesnake)
eller Gary Thain? (Uriah Heep, tidigt 70-tal)

Baister som verkligen spelar bas.
Inga grundtoner där inte. Utflykter och inovativa basgångar hela tiden.
Gary kommer loss bra i den långa versionen av extralåten "Why" på den remastrade cd versionen av "Demons and wizards" (Gillar den plattan skarpt, både som 15 åring och 48 taggare). Inget snitsigt, bara ös...
Noterade en sak apropå remastrade cd:n... vad trist det är utan det riktiga vinylomslaget, tur att man har de gamla plattorna kvar.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

anli skrev:
Geddy_Lee skrev:
Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:Thin Lizzy
Hurriganes!
Försökte skoja till det lite. :?

När vi ändå hela tiden försvinner från ämnet och frossar i stofiler:
vad tycker ni om snubbar som Niel Murray (fd Whitesnake)
eller Gary Thain? (Uriah Heep, tidigt 70-tal)

Baister som verkligen spelar bas.
Inga grundtoner där inte. Utflykter och inovativa basgångar hela tiden.
Gary kommer loss bra i den långa versionen av extralåten "Why" på den remastrade cd versionen av "Demons and wizards" (Gillar den plattan skarpt, både som 15 åring och 48 taggare). Inget snitsigt, bara ös...
Noterade en sak apropå remastrade cd:n... vad trist det är utan det riktiga vinylomslaget, tur att man har de gamla plattorna kvar.
Jag har en massa Uriah Heep plattor på mp3,
men ingen nostalgi till dem.
Plattan jag kan utan och innan sedan vällingflaskan är Wonderworld från ´74. Underbar platta och härligt basspel!
Då ska jag genast botanisera i Deamons & Wizards då.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Skakat tass med Abe Laboriel på KB i malmö uppe i logen - lika trevlig där som på scen, enda skillnaden var att han nu stod still och inte hoppade runt som en ballong.

Här har jag även träffat en annan basstorhet vid namn Dereborn - hyvens kille det där och vilken basist!

Mats "Mackan" Englund - behöver ingen närmare beskrivning.

Mike Tramp, gamla sångaren från white lion - jäkligt skum snubbe som bara ville ha "Silent time" innan giget och var tillbakadragen.

Lars Dansk Danielsson - som jag även skulle ha som privatlärare, supertrevlig kille med en grötig dialekt 8)

Will Calhoun och Doug Wimbish från Living Colour när jag pluggade i Australien. Under detta år såg jag även Atomic Swing live i Sydney när de var som störst och 12 år senare i sverige - skumt...

Sedan har jag träffat ett gäng av basisterna på EBS när jag jobbade där, vissa trevligare än andra :wink:

Hu ja, det finns nog ett gäng till genom åren.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:
Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:Thin Lizzy
Hurriganes!
Försökte skoja till det lite. :?

När vi ändå hela tiden försvinner från ämnet och frossar i stofiler:
vad tycker ni om snubbar som Niel Murray (fd Whitesnake)
eller Gary Thain? (Uriah Heep, tidigt 70-tal)

Baister som verkligen spelar bas.
Inga grundtoner där inte. Utflykter och inovativa basgångar hela tiden.
Med risk för att dra hela basforumets vrede på mig så måste jag säga att jag inte gillar Neil Murray alls. Hans stallmicksound och hans stacattotoner gör sig säkert bra i t ex funk men han spelade ju för böveln med Whitesnake. Skärp dig, Neil!
Sedan såg jag att någon nämnde Lars Danmark Danielsson. Där har vi en man med oerhörd feeling och monsterton.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:
Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:Thin Lizzy
Hurriganes!
Försökte skoja till det lite. :?

När vi ändå hela tiden försvinner från ämnet och frossar i stofiler:
vad tycker ni om snubbar som Niel Murray (fd Whitesnake)
eller Gary Thain? (Uriah Heep, tidigt 70-tal)

Baister som verkligen spelar bas.
Inga grundtoner där inte. Utflykter och inovativa basgångar hela tiden.
Med risk för att dra hela basforumets vrede på mig så måste jag säga att jag inte gillar Neil Murray alls. Hans stallmicksound och hans stacattotoner gör sig säkert bra i t ex funk men han spelade ju för böveln med Whitesnake. Skärp dig, Neil!
Sedan såg jag att någon nämnde Lars Danmark Danielsson. Där har vi en man med oerhörd feeling och monsterton.
Jag lyssnar på gamla Whitesnake och är lite osäker på vad jag ska tycka om Niel Murray´s spel.
Jag förstår vad du menar....och jag kan ibland sakna lite fint grundtonspump i vissa låtar....
när han är ute på lite för långa utflykter,
men jag älskar verkligen gamla Whitesnake.....lika mycket som jag avskyr "nya" Whitesnake.
John Sykes....what is he good for?
Så...jag är lite splittrad där...

Att Lars Danmark är en grym basist har jag däremot inga som helst problem att ge dig en high-five för.
Har skrivit det förut, men rekomenderar Nils Landgren & Funk Unit´s hyllning till Abba.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:
Jag lyssnar på gamla Whitesnake och är lite osäker på vad jag ska tycka om Niel Murray´s spel.
Jag förstår vad du menar....och jag kan ibland sakna lite fint grundtonspump i vissa låtar....
när han är ute på lite för långa utflykter,
men jag älskar verkligen gamla Whitesnake.....lika mycket som jag avskyr "nya" Whitesnake.
John Sykes....what is he good for?
Så...jag är lite splittrad där...
Håller med ang Sykes. Hans specialitet är ju att kapa världens bästa rockband och förvandla det till heavy metal. Han gjorde ju samma sak i Lizzy.
När det gäller Neil så är det inte grundtonspump jag saknar, jag har bara svårt för hans korta korta toner och hans fjärtiga ljud. Avseende grundtonspump vs basfest så beror det ju helt på situtionen. Geddy Lee (originalet alltså) är ju bäst i världen i Rush men det hade nog låtit lite märkligt om han spelade med Ramones samtidigt som Dee Dee Ramone nog hade låtit aningen bortkommen i Rush.
Såg förresten Rush på Globen när de var där för ett par år sedan. JÖSSES. Hade velat se dom hela mitt liv, det var verkligen sjukt bra.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:
Jag lyssnar på gamla Whitesnake och är lite osäker på vad jag ska tycka om Niel Murray´s spel.
Jag förstår vad du menar....och jag kan ibland sakna lite fint grundtonspump i vissa låtar....
när han är ute på lite för långa utflykter,
men jag älskar verkligen gamla Whitesnake.....lika mycket som jag avskyr "nya" Whitesnake.
John Sykes....what is he good for?
Så...jag är lite splittrad där...
Håller med ang Sykes. Hans specialitet är ju att kapa världens bästa rockband och förvandla det till heavy metal. Han gjorde ju samma sak i Lizzy.
När det gäller Neil så är det inte grundtonspump jag saknar, jag har bara svårt för hans korta korta toner och hans fjärtiga ljud. Avseende grundtonspump vs basfest så beror det ju helt på situtionen. Geddy Lee (originalet alltså) är ju bäst i världen i Rush men det hade nog låtit lite märkligt om han spelade med Ramones samtidigt som Dee Dee Ramone nog hade låtit aningen bortkommen i Rush.
Såg förresten Rush på Globen när de var där för ett par år sedan. JÖSSES. Hade velat se dom hela mitt liv, det var verkligen sjukt bra.
Exakt min åsikt om mr Sykes.

Då var vi på samma konsert du å jag. :P
Mmm... den konserten hade allt!
Värd varenda spänn. Inte ofta man känner så när man går och ser nå´t.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:
Jag lyssnar på gamla Whitesnake och är lite osäker på vad jag ska tycka om Niel Murray´s spel.
Jag förstår vad du menar....och jag kan ibland sakna lite fint grundtonspump i vissa låtar....
när han är ute på lite för långa utflykter,
men jag älskar verkligen gamla Whitesnake.....lika mycket som jag avskyr "nya" Whitesnake.
John Sykes....what is he good for?
Så...jag är lite splittrad där...
Håller med ang Sykes. Hans specialitet är ju att kapa världens bästa rockband och förvandla det till heavy metal. Han gjorde ju samma sak i Lizzy.
När det gäller Neil så är det inte grundtonspump jag saknar, jag har bara svårt för hans korta korta toner och hans fjärtiga ljud. Avseende grundtonspump vs basfest så beror det ju helt på situtionen. Geddy Lee (originalet alltså) är ju bäst i världen i Rush men det hade nog låtit lite märkligt om han spelade med Ramones samtidigt som Dee Dee Ramone nog hade låtit aningen bortkommen i Rush.
Såg förresten Rush på Globen när de var där för ett par år sedan. JÖSSES. Hade velat se dom hela mitt liv, det var verkligen sjukt bra.
Exakt min åsikt om mr Sykes.

Då var vi på samma konsert du å jag. :P
Mmm... den konserten hade allt!
Värd varenda spänn. Inte ofta man känner så när man går och ser nå´t.
Kul att de är i samma goda form som de alltid varit. Inget har försämrats sedan 70-talet.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Lars Danmark Danielsson, han är enorm, jag såg honom för ett antal år sen, tillsammans med Per Lindvall, båda dessa ingick i Sanne Salomonsens kompband, snacka om tajt, Lindvall är ju som en metronom, och Lars likadan, det var så jäkla tajt så jag tror inte man ens med målfoto skulle kunna upptäcka nån läcka.
Grymt!
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

För fasiken, kommer ju ihåg att jag träffade TM Stevens på Fasching sist när han var där med sitt Shooka Zoolo band, metal-funk. En höjdare, spelar dock lite slafsigt ibland live kan jag tycka, men det kan ju bero på att han sjunger oxå.

Har ett kort nånstans hemma där vi står tillsammans, ska ta o posta det senare, ser lite lustigt ut med en blek svensk jämnte en färgrik bassist från Bronx ( tror jag han är från ) :)

Kan rekommender albumet "Boom" metal-funk.
gäst

Inlägg av gäst »

Zalle skrev:Lars Danmark Danielsson, han är enorm, jag såg honom för ett antal år sen, tillsammans med Per Lindvall, båda dessa ingick i Sanne Salomonsens kompband, snacka om tajt, Lindvall är ju som en metronom, och Lars likadan, det var så jäkla tajt så jag tror inte man ens med målfoto skulle kunna upptäcka nån läcka.
Grymt!
Hmm, vi har nog lite olika inställning där. Tajt eller inte, det bryr jag mig inte det minsta om. Det är musik, inte sport liksom. Lyssna på t ex Sly där det kan vara otajt och spreta åt alla håll men det är ändå helt grymt. Jag är snarare imponerad av Lars pga hans feel och sound.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Johannes skrev:
Zalle skrev:Lars Danmark Danielsson, han är enorm, jag såg honom för ett antal år sen, tillsammans med Per Lindvall, båda dessa ingick i Sanne Salomonsens kompband, snacka om tajt, Lindvall är ju som en metronom, och Lars likadan, det var så jäkla tajt så jag tror inte man ens med målfoto skulle kunna upptäcka nån läcka.
Grymt!
Hmm, vi har nog lite olika inställning där. Tajt eller inte, det bryr jag mig inte det minsta om. Det är musik, inte sport liksom. Lyssna på t ex Sly där det kan vara otajt och spreta åt alla håll men det är ändå helt grymt. Jag är snarare imponerad av Lars pga hans feel och sound.
Jag förstår vad du menar, i fallet Sanne Salomonsen så är det ju musik i en viss form eller vad jag ska säga, hennes låtar är ju rätt raka men med lite finess, och det jag slogs av vid det tillfället var att det var så grymt tajt mellan trummor och bas, men visst ligger det något i det du säger angående ex.Sly.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Kom ihåg nu, träffade Jennifer Batten, hon har lirat med Michael Jackson och Jeff Beck bla.

Hon var snäll och skrev en signatur på ett kort, och grabbar...lägg märke till hjärtat :oops: Bild
Skriv svar