IKEA-hacks på PB?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

IKEA-hacks på PB?

Inlägg av mrbaloo »

Hur är det med innovationerna här på PB? Är det några som har gjort eller tänker sätta tänderna i något IKEA-hack? Speciellt är det kanske lite mer intressant med IKEA-hack som har med musik och musikutrustning att göra, kanske även något åt bashållet.

Bild Bild

Alldeles i helgen satte jag själv ihop ett Lackrack för att användas i vårt rum där musikgrejorna huserar (se ovan). Det består alltså av ett Lack-bord och två rackhyllor. Den stora rackhyllan återfinns på bordets framsida och skall husera 19"-utrustning utan rackvinklar. Den bakre mindre hyllan är avsedd för att förgreningsdosa och några strömadaptrar. På så vis behöver man inte ha alla strömkablar/adaptrar på golvet bakom och under bordet.

Hur ser era "musikaliska" IKEA-hack ut? Lite inspriation kan man få om man kollar in http://www.ikeahackers.net" onclick="window.open(this.href);return false;.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av Jan Hellman »

Bokhyllan Billy Sheehan...? ;) :D
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av Eagle Hazze »

Kul tråd.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av mrbaloo »

Här kommer lite inspriation:

Dave become a Novation Launchpad stand:
Bild

iPepiter, laptopless music sheet reader:
Bild

Jag funderar starkt på att bygga ihop en Dave med en Bräda (alltså de två ovanstående bidragen) för att få till ett bra arbetsstativ för min Zoom R24:a. Komplettera med hjul på foten så går det att rulla runt också i rummet. Fin, vad?

/MrBaloo
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av alexon »

Är ingen hack, men de har en billig 19"-rack: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/44361109/" onclick="window.open(this.href);return false;

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av Eagle Hazze »

alexon skrev:Är ingen hack, men de har en billig 19"-rack: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/44361109/" onclick="window.open(this.href);return false;
:tummenupp:
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av mrbaloo »

Jo, de har lite roliga produkter som går att använda nästan "rakt av". Detta ovanstående rack kan ju se ut så här:

Bild

Lite kul att de även har musikinstrument, se här:

RASTa beats cajon:
Bild

Vad byggaren kanske inte tänkte på, var att man skall sätta hålet i mitten av baksidan och diameter ca 11 cm. Ju mindre hål desto mer basinnehåll...

Lite synd att jag inte tänkte på det när jag alldeles nyss köpte mig ett Meinl Cajon Construction Kit.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av Eagle Hazze »

mrbaloo skrev:Jo, de har lite roliga produkter som går att använda nästan "rakt av". Detta ovanstående rack kan ju se ut så här:

Bild

Lite kul att de även har musikinstrument, se här:

RASTa beats cajon:
Bild

Vad byggaren kanske inte tänkte på, var att man skall sätta hålet i mitten av baksidan och diameter ca 11 cm. Ju mindre hål desto mer basinnehåll...

Lite synd att jag inte tänkte på det när jag alldeles nyss köpte mig ett Meinl Cajon Construction Kit.

/MrBaloo
:tummenupp:
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av hitman »

Hade en så´n här som förstärkarcase till min EBS Classic 450 på två turnéer, funkade så länge man såg till att ingen försökte lyfta i remmen som satt runt lådan.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20078031/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror modellen är utgången numera.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av Eagle Hazze »

hitman skrev:Hade en så´n här som förstärkarcase till min EBS Classic 450 på två turnéer, funkade så länge man såg till att ingen försökte lyfta i remmen som satt runt lådan.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20078031/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror modellen är utgången numera.
:tummenupp:
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av mrbaloo »

Ok, jag råkade (omedvetet) ordna med ett annat "hack" häromdagen:

Bild

"Ukulelestället Knuff" från IKEA! Passade jättebra till min egenbyggda ukulele...

Visst, det kanske inte är något riktigt IKEA-hack, men visst var det lite användbart ändå. Kanske passar det bra till Kala U-bass också? Men man kanske skall klä in insidan med någon mjuk tygbit, eller hur.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av Mr Spock »

mrbaloo skrev:Hur ser era "musikaliska" IKEA-hack ut?
Bumpar den här, då jag skulle behöva lite ideer kring hur min övningshörna bäst ska organiseras, med pedaler, lurar och lite sånt...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av mrbaloo »

Jag har sett en del bilder på FB där IKEA Lämplig grytunderlägg används som pedalbord. ;-)
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av Mr Spock »

Hähä: jag är nog snarare på jakt efter en hylla, eller möjligen en bänk, där diverse utrustning (lurar, pedaler, trådlösa mottagare och rytmbox) ska samsas ihopkopplade på liten yta.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av fieldflower »

Vad ska du ha hur då?
Basen till trådlösa till Digitechen till mixer e.dyl.?
- Behöver du komma åt det trådlösa för nånting annat än on/off?
- Ska du ha Digitechen på golvet eller nånstans i skruvhöjd? Eller använder du rent av bara ett ljud så det är on/off på den också?
- Trummaskin? Hur stor? Antar att den behöver kommas åt regelbundet?
- Plats för dator också, för att köra Spotify o.dyl.?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av Mr Spock »

Fan. Måste man alltid ha tänkt färdigt? :D

Men såhär ungefär:
- 5-6 effektpedaler i kedja, som i allt väsentligt kommer att köras med samma inställningar över tid: behöver m a o inte vara överdrivet tillgängliga i den fysiska lösningen
- stämapparat + looper, med andra krav på synlighet resp tillgänglighet
- digitech:en, som i a f initialt får agera rytmbox (mera om detta i annan tråd). Även här finns påtagligt behov av att lätt kunna komma åt att byta patterns etc
- en liten fyr-/femkanalsmixer
- laddare/sändare för trådlösa lurar
- trådlös AKG-mottagare för bassignal

Dator nej, även om det vore en fördel med någon typ av fri avställningsyta för iPhone/iPad. Man vet ju aldrig...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av blackparkas »

Ikeas "Lack"-nattduksbord passar perfekt till 19" rackenheter....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har kvar flera stora bitar av stavlimmad mahognyskiva från fjolårets köksrenovering. En sån bit som sågades ut för induktionshällen borde man kunna göra en inte helt oäven baskropp av, en s.k. möbelbas. Eller i detta fallet en interiörbas...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av gthyni »

Barkaby igår, ska köpa ett par gångjärn till skåpdörrar för att ersätta ett par som gett upp.
* försöker hitta en genväg från Kista till Barkaby på hojen, blir senväg.
* runt halva varuhuset i kringelkrokar i full MC-utrustning och tung datorväska för att komma till köksavdelning där gångjärn till skåpdörrar skulle finnas bara för att bli hänvisad till en hylla i plocklagret
* runt andra halvan i mer kringelkrokar, ner för en trappar, fortsatta kringelkrokar innan man kommer till plocklagret.
* Gångjärnen som ligger i hyllan jag hänvisats till var fel sort, letar rätt på rätt sort.
* Inte ens hälften av kassorna öppna (nästan alla självbetjäningskassorna stängda) och jätteköer.
* Lämnar gångjärnen och far hem.

Tog en timme i varuhuset för ingenting. Aldrig mer Barkaby. Det sanna IKEA-hacket vore att sätta en tigersåg i deras förbenade labyrinter så man kan välja själv vad man är intresserad av.
PS Skärholmen är mer öppet och trevlig, kanske därför de ska bygga om det.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av fieldflower »

gthyni skrev:Barkaby igår, ska köpa ett par gångjärn till skåpdörrar för att ersätta ett par som gett upp.
* försöker hitta en genväg från Kista till Barkaby på hojen, blir senväg.
* runt halva varuhuset i kringelkrokar i full MC-utrustning och tung datorväska för att komma till köksavdelning där gångjärn till skåpdörrar skulle finnas bara för att bli hänvisad till en hylla i plocklagret
* runt andra halvan i mer kringelkrokar, ner för en trappar, fortsatta kringelkrokar innan man kommer till plocklagret.
* Gångjärnen som ligger i hyllan jag hänvisats till var fel sort, letar rätt på rätt sort.
* Inte ens hälften av kassorna öppna (nästan alla självbetjäningskassorna stängda) och jätteköer.
* Lämnar gångjärnen och far hem.

Tog en timme i varuhuset för ingenting. Aldrig mer Barkaby. Det sanna IKEA-hacket vore att sätta en tigersåg i deras förbenade labyrinter så man kan välja själv vad man är intresserad av.
PS Skärholmen är mer öppet och trevlig, kanske därför de ska bygga om det.
Nu ska väl inte jag vara sån, men det finns väldigt smidiga smitvägar i Barkarby, speciellt i nedervåningen.
De har helt enkelt satt tigersågen i dem själva.
Finns ju utmärkt på kartor här och där så man kan optimera:
Bild
Och om jag fortsätter att inte vara sån kan man ju kolla vart grejerna finns på en kunddator (eller innan man startar, eller från telefonen medan man är där) så man kan gå rätt på.

Barkarby brukar jag oftast gå in bakvägen, rätt fram till en dator för att kolla plats, och sedan går jag dit jag skall.

Skärholmen är säkert trevlig, men då jag är där hittar jag ingenting.
Man känner sitt eget, helt enkelt...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av gthyni »

hmm, smitvägen smiter förbi kök dit jag skulle enligt vad jag kolla på webben innan.
upptäckte sen att det var korrekt info på mobilwebben men full-webben var tydligen ej uppdaterad.
Vidhåller tigersåg!
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av fieldflower »

gthyni skrev:hmm, smitvägen smiter förbi kök dit jag skulle enligt vad jag kolla på webben innan.
upptäckte sen att det var korrekt info på mobilwebben men full-webben var tydligen ej uppdaterad.
Vidhåller tigersåg!
Jo, på övervåningen vore det smutt med nån liten tigersågning till.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av Svensson »

Enda genvägen man vill ha på IKEA är väl genvägen hem ;).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av blackparkas »

"Det finns väldigt många smitvägar på IKEA Barkarby"

Haha.
Enligt bilderna finns det EN på övre plan och EN på nedre plan... :D


För övrigt finns det en jättebra genväg till Barkarby från Kista, men då får man köra lite norrut först ett par kilometer till McDonalds-rondellen...
Men det är bara lönt att köra där om det är tjockt med bilar på vanliga vägen, som för övrigt är ganska snabb ju... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: IKEA-hacks på PB?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:"Det finns väldigt många smitvägar på IKEA Barkarby"

Haha.
Enligt bilderna finns det EN på övre plan och EN på nedre plan... :D


För övrigt finns det en jättebra genväg till Barkarby från Kista, men då får man köra lite norrut först ett par kilometer till McDonalds-rondellen...
Men det är bara lönt att köra där om det är tjockt med bilar på vanliga vägen, som för övrigt är ganska snabb ju... :D
På övre plan har du rätt.
På nedre plan får farbror putsa glasögonen.
Medlem i PB50+
Skriv svar