Koppla sub till PA

Prata om övriga saker som rör bas-världen
EricKarlstad
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 06 maj 2008, 14:48
Ort: Karlstad

Koppla sub till PA

Inlägg av EricKarlstad »

Hej!

Har nyligen blivet med PA. Har köpt ett aktivt Alto-system med två "stolphögtalare" och en 18 sub. Inför kommande gig så har vi lånat in ytterligare en sub. Detta är en 15-tummare av annat fabrikat.
Kan det på något sätt ställa till det om man använder olika subar?

Killen som lånar ut den hävdar att man ska koppla hans sub mellan mixer och högtalare. I Alto-systemet går jag istället via sub upp till högtalare, vilket jag förstår är det gängse sättet att koppla dylika saker på. Tyvärr är "utlånaren" på samma nivå som mig när det gäller PA, så jag är lite tveksam till om han har rätt. Hans sub är en CL 115 Sub "The Box". Hans teori är att man ska gå via suben om man vill driva en passiv topp, och eftersom mina toppar är aktiva ska man gå in i dem först och ha suben som slutstation.

Giget är nu på lördag så jag skulle vara tacksam om någon med kunskap kan föklara vad som gäller.

(Detta inlägg ligger möjligtvis i fel del av forumet. Ber i så fall ödmjukast om ursäkt)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Koppla sub till PA

Inlägg av TDHP »

Tror den gör sig bättre i "ÖVrigt" än i "Studio"!

//Mod
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Koppla sub till PA

Inlägg av strummer »

Hallå
Om alla högtalare har in och ut xlr spelar det oftast ingen roll, alla får fullrangesignal och så sitter det filter i respektive förstärkare. Eventuellt filtrerar dim alto-sub signalen till satellitetna o då får du koppla satelliterna efter altosubben.


Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
Kompressor, det är livet!
Skriv svar