Hur kommer det sej?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Danielsson
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 25 okt 2006, 13:40
Ort: Stockholm

Re: Hur kommer det sej?

Inlägg av Danielsson »

dereborn skrev:HUR kan det komma sej att det inte - vad jag kan påminna mej - är någon dansbandsbasist som är med oss här inne? Vi har jazzmusiker, coverbandare, frilansare, vispopare, hårdrockare, ännu hårdare rockare, bluesgöbbar, countryfolks o.s.v. men ingen dansbandsbasist?

Min efrarenhet av danbandsmusikanter är att dom ofta är både väldigt teknik/IT-kunniga/aktiva och har ett brinnande intresse för musik och musikteknik. Alltså borde ett sånt här forum vara passande.

Konstit va?
Synd att jag sa upp mig för en månad sen... Jag var ju klockren dansbandsbasist... Har lirat med Blender i över tre år, å jag var här även under den tiden :D Nu är man rockbasist igen... Back to life!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Hur kommer det sej?

Inlägg av TDHP »

Danielsson skrev:
dereborn skrev:HUR kan det komma sej att det inte - vad jag kan påminna mej - är någon dansbandsbasist som är med oss här inne? Vi har jazzmusiker, coverbandare, frilansare, vispopare, hårdrockare, ännu hårdare rockare, bluesgöbbar, countryfolks o.s.v. men ingen dansbandsbasist?

Min efrarenhet av danbandsmusikanter är att dom ofta är både väldigt teknik/IT-kunniga/aktiva och har ett brinnande intresse för musik och musikteknik. Alltså borde ett sånt här forum vara passande.

Konstit va?
Synd att jag sa upp mig för en månad sen... Jag var ju klockren dansbandsbasist... Har lirat med Blender i över tre år, å jag var här även under den tiden :D Nu är man rockbasist igen... Back to life!
Där ser man! Var det så hemskt som man tror eller rent av riktigt trivsamt? :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hur kommer det sej?

Inlägg av blackparkas »

Danielsson skrev: Konstit va?
Synd att jag sa upp mig för en månad sen... Jag var ju klockren dansbandsbasist... Har lirat med Blender i över tre år, å jag var här även under den tiden :D Nu är man rockbasist igen... Back to life![/quote]

Haha!
Såg annonsen om att de sökte ny basist.
Måste säga att jag övervägde att söka då jag är fruktansvärt less på jobbet för tillfället.
Dock så sket jag i det då det verkade vara så olika med lönen från månad till månad + att det faktum att man skulle vara borta varje helg inte direkt kändes lockande.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Svensson skrev:
Chriller skrev:Ja!
Ett demodansband som bara repar och harvar i lokalen.
Det skulle va nåt det!
Vad menar du?
Att det låter som en omöjlighet. Jag skulle till exempel kunna tänka mig att spela hårdrocksgitarr i ett replokalsband eller bas i ett funkband bara för att det är en så kul genre att spela - och kanske strögigga nån gång då och då. Jag kan dock inte tänka mig själv - eller att någon annan skulle - dra igång ett dansband, spela in demos och skicka till bolag - UTAN att gigga. Det går liksom inte ihop. Eller?
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

TDHP skrev:Här är reppen för coverbandet jag sjunger i!
Om du ville ha ett "dansband" på ganska svag volym som ska passa åldrar från 20 till 80 ungefär, skulle du boka oss då?
Jag tycker nog inte det, men det händer då och då!

The Best - Tina Turner
Då fick ni köra den låten mer än en gång va...
Annars var det ju en go blandning måste jag säga!

Nej, jag tycker mest att det är lite roligt att det skulle kännas okej och nästan lite kreddigt att spela partycovers för folk, men inte att spela dansbandslåtar. Men vi får la se om tv-serien om Lennartz startar en våg av fritidsgårdsdansband. Jag tvivlar.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Chriller skrev:
Svensson skrev:
Chriller skrev:Ja!
Ett demodansband som bara repar och harvar i lokalen.
Det skulle va nåt det!
Vad menar du?
Att det låter som en omöjlighet. Jag skulle till exempel kunna tänka mig att spela hårdrocksgitarr i ett replokalsband eller bas i ett funkband bara för att det är en så kul genre att spela - och kanske strögigga nån gång då och då. Jag kan dock inte tänka mig själv - eller att någon annan skulle - dra igång ett dansband, spela in demos och skicka till bolag - UTAN att gigga. Det går liksom inte ihop. Eller?
Men nu var det ju inte det jag skrev. Självklart vill väl de flesta gigga men förr om åren fanns det mängder av dansband på hobbynivå. Med det menar jag människor som hade "vanliga" arbeten på veckorna, precis som man idag spelar i coverband och annat bara för att det är roligt.

Ja, jag tror att många spelar/spelade i dansband enbart för att de tycker att det är roligt precis som många spelar i coverband eller annat av samma anledning. Jag tror till och med att de flesta som spelar i heltidsdansband tycker att det är roligt annars hade de väl tagit jobb på Nisses Vulk & Voodo eller nåt istället.

Min "teori" är bara att jag tror att det fanns betydligt mycket fler amatördansband förr men inte ett enda "coverband" Idag finns det färre amatördansband men desto fler coverband.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Svensson skrev:Min "teori" är bara att jag tror att det fanns betydligt mycket fler amatördansband förr men inte ett enda "coverband" Idag finns det färre amatördansband men desto fler coverband.
Jo, så kan det nog vara. Och det hänger väl ihop med att
A - Dansband känns hopplöst töntigt för de flesta födda på 70-tal (eller rentav 60-tal, jag vet inte) och senare.
B - Genren är så mycket mer begränsad än vad ett coverbands är. Kolla bara in listan från TDHP ovan, ser man ett coverband kan man ju få se och höra allt från Hendrix till signaturen för TV-piraterna.

Mitt inlägg kom sig av att jag plötsligt en bild framför mig av dansbandet som njuter så av musiken att de nöjde sig med att lira i replokalen. Så snöade jag in på den i mitt tycke helt omöjliga bilden och sen... ja....
:roll:
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Svensson skrev: Jag tror till och med att de flesta som spelar i heltidsdansband tycker att det är roligt annars hade de väl tagit jobb på Nisses Vulk & Vodo eller nåt istället.
Det där är inte jag övertygad om. Jag tror det finns minst lika många jobbtrötta medelåldringar i dansbandsbussar som på vilket annat jobb som helst, har man jobbat 20 år med samma sak är det sällan roligt, och sena nätter och turnerande sliter.

Nu vill jag inte generalisera för mycket igen, men jag tror också att många av de äldre generationerna dansbandsmusiker började försörja sig som musiker tidigt och kanske inte har världens bästa alternativa utbildning att falla tillbaka på. Då är det inte så jäkla lätt att hitta nåt annat att göra, och även om man är less på turnelivet kanske ökenskiftet på Nisses Vulk inte ter sig så sexigt...och så harvar man på.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Taurus skrev: Jag tror det finns minst lika många jobbtrötta medelåldringar i dansbandsbussar som på vilket annat jobb som helst, har man jobbat 20 år med samma sak är det sällan roligt, och sena nätter och turnerande sliter.
Självklart men när dom en gång i tiden började spela i dansband så tror jag faktsikt att det var ett intresse och för att man faktiskt kan tycka att det är rätt kul. För att återgå till grundfrågan och som nån var inne på, det är kanske precis den inställningen till dansbandsmusiker som gör att de inte letar sig hit...

Jag har faktiskt ännu svårare att förstå tjusningen med att harva runt som pubtrubadur, helt ensam helg efter helg uppträda för en handfull fyllskallar. Men jag inser ju att det finns någonting i det som gör att man fortsätter.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Svensson skrev: Jag har faktiskt ännu svårare att förstå tjusningen med att harva runt som pubtrubadur, helt ensam helg efter helg uppträda för en handfull fyllskallar. Men jag inser ju att det finns någonting i det som gör att man fortsätter.

Spriten?
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Svensson skrev:
Taurus skrev: Jag tror det finns minst lika många jobbtrötta medelåldringar i dansbandsbussar som på vilket annat jobb som helst, har man jobbat 20 år med samma sak är det sällan roligt, och sena nätter och turnerande sliter.
Självklart men när dom en gång i tiden började spela i dansband så tror jag faktsikt att det var ett intresse och för att man faktiskt kan tycka att det är rätt kul. För att återgå till grundfrågan och som nån var inne på, det är kanske precis den inställningen till dansbandsmusiker som gör att de inte letar sig hit...

Jag har faktiskt ännu svårare att förstå tjusningen med att harva runt som pubtrubadur, helt ensam helg efter helg uppträda för en handfull fyllskallar. Men jag inser ju att det finns någonting i det som gör att man fortsätter.
Ja, jobbar man inte fokuserat och målmedvetet från unga år med att bli famous rockstar så handar det ju som ung och glad amatör mycket om att ha kul och komma ut och lira, och då är etiketten kanske inte så viktig. Då funkade det med dansbandsmusik, nu får man mer jobb på en bredare coverrepetoar, same shit but different smell. Fråga en coverbandssnubbe som kör heltid vad han tycker om jobbet om 15 år, och jag lovar att han heller inte korkar upp champagnen av lycka varje dag.

Och ja, håller med om att heltidstrubadurande solo verkar vara mental avrättning.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Taurus skrev:Och ja, håller med om att heltidstrubadurande solo verkar vara mental avrättning.
Solotrubadur på ålderdomshem är inte fel annars har jag hört sägas. Eller rättare sagt - det finns fördelar jämfört med krogen.
Städad publik.
Liten repertoar att repa in då du kan köra samma Cornelis och Taube-låtar överallt - till och med flera gånger på samma ställe.
Ingen vill höra Sweet home Alabama.
Så kan man bara tåla att det kastas upp inkontinensskydd istället för trosor på scenen är det bara att köra på!

Nej fy, den sista där kan ni väl bortse från. Eller hela det här inlägget. Är också jobbtrött och borde gå hem nu...
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Har spelat på ålderdomshem ett par gånger, dock ej som trubadur. Grymt tacksamt, och, i ordets bästa bemärkelse, trevligt.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

Chriller skrev:Ja!
Ett demodansband som bara repar och harvar i lokalen.
Det skulle va nåt det!
Jag klarar inte ens av att föreställa mig den bilden i skallen.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

TDHP skrev:Här är reppen för coverbandet jag sjunger i!
Om du ville ha ett "dansband" på ganska svag volym som ska passa åldrar från 20 till 80 ungefär, skulle du boka oss då?
Jag tycker nog inte det, men det händer då och då!

cut cut cut
De e väl mina fördomar och mitt skrala intellekt som begränsar mig men i min bok så e d inte "dansband"
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Chriller skrev:
Taurus skrev:Och ja, håller med om att heltidstrubadurande solo verkar vara mental avrättning.
Solotrubadur på ålderdomshem är inte fel annars har jag hört sägas. Eller rättare sagt - det finns fördelar jämfört med krogen.
Städad publik.
Liten repertoar att repa in då du kan köra samma Cornelis och Taube-låtar överallt - till och med flera gånger på samma ställe.
Ingen vill höra Sweet home Alabama.
Så kan man bara tåla att det kastas upp inkontinensskydd istället för trosor på scenen är det bara att köra på!

Nej fy, den sista där kan ni väl bortse från. Eller hela det här inlägget. Är också jobbtrött och borde gå hem nu...

Och groupisarna har glömt dig till nästa morgon...perfa :D
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Kan kanske bero på att medelåldern på det här forumet är 20 år, vad fan vet jag :?:
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Dansband eller inte, att lira bas i ett band som spelar musik som inte GÅR att dansa till måste ju suga HB stortid i sej självt. Raka fyror regerar !!! :!:
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

DoggyD skrev:Dansband eller inte, att lira bas i ett band som spelar musik som inte GÅR att dansa till måste ju suga HB stortid i sej självt. Raka fyror regerar !!! :!:
hehe. Våra covers är inte värst komplicerade men det är nog inte så många som får för sig att bugga till Manowar. Det går väl att dansa men nåt vidare dansvänligt vet jag inte.
Jag kan mycket väl tänka mig att spela i dansband. Man får väl välja låtar som är roliga att spela. Men kanske inte harva samma grej varje kväll/helg. Men testa på det skulle jag inte tveka för.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

DoggyD skrev:Kan kanske bero på att medelåldern på det här forumet är 20 år, vad fan vet jag :?:
200071 räknade ut medelåldern för nån vecka sen, så låg den på ca 34 år!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag var med i ett kulturprojekt i landstingets regi i ett par år i slutet av 80-talet, då körde vi mycket i åldringsvården.
En gång när vi spelade på ett ställe i Norrtälje rullade dom som vanligt in en av tanterna som låg mer eller mindre i koma, men som dom visste hade gillat musik så dom fick vara med ändå, dom kunde ju kanske uppsakatta det i alla fall! Vid ett tillfälle komm två tjejer i personalen in mitt under en låt och rullade ut sängen med en av damerna och efteråt frågade vi vad som hade hänt. "Jag är rädd att Beda avled" löd svaret...
En av många märkliga spelningar inom vården, men det var oftast kul och mycket nyttigt! Ska vid tillfälle berätta om när jag höll på att bli inlåst på "stormen" på Beckomberga Mentalsjukhus...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

På 80-talet när jag lirade så fanns det rätt mycket speltillfällen och olika musikförmedlingar som även jobbade med deltidsgäng. Körde deltid med 5-6 jobb i månaden ett par år innan vi började på heltid med ca 12-20 jobb i månaden -87 (längst ned på dansbandsstegen).

Men det fanns ju ett helt annat underlag då, många ungdomar i 20-årsåldern gick på buggkurser m.m. Många hotell hade dansband under veckorna, ibland var man ju 3-4 dar i rad på samma ställe.

Idag har många av dansställena slagit igen och produktionsbolagen har väl minskat i antal också, man vågar väl heller inte boka in ett okänt gäng utan går på de mera etablerade banden som drar folk.

Är man ung och obunden så skulle jag rekommendera "ynglingarna" i forumet att prova på om tillfälle erbjuds.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

DoggyD skrev:Kan kanske bero på att medelåldern på det här forumet är 20 år, vad fan vet jag :?:
Den är drygt 31 enl 200071's senast poll.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Chriller skrev:
Taurus skrev:Och ja, håller med om att heltidstrubadurande solo verkar vara mental avrättning.
Solotrubadur på ålderdomshem är inte fel annars har jag hört sägas. Eller rättare sagt - det finns fördelar jämfört med krogen.
Städad publik.
Liten repertoar att repa in då du kan köra samma Cornelis och Taube-låtar överallt - till och med flera gånger på samma ställe.
Ingen vill höra Sweet home Alabama.
Så kan man bara tåla att det kastas upp inkontinensskydd istället för trosor på scenen är det bara att köra på!

Nej fy, den sista där kan ni väl bortse från. Eller hela det här inlägget. Är också jobbtrött och borde gå hem nu...
Vi körde en hel del Goda Gärningar-gig på ålderdomshem och långvård när det begav sig - halvakustisk sättning, dragspel osv - och jag tycker det var hur kul som helst. Det kan vara sunt för själen att inte bara lira för pengar, groupies eller musikaliskt ego, dessutom är åldringarna ofta en kul publik och kan röja fett - på 80-åringsnivå - när man svänger till det i 3/4, rekommenderas varmt att prova på.
Skriv svar