Allt om livegig!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Allt om livegig!

Inlägg av RolleHarris »

Ett tips jag lärt mig nu när jag börjat spela ut väldigt mycket är att se till att ha nåt att göra i bilen/bussen. Det är väldigt mycket tid som man åker på landsvägar i svenska skogar. Det kan bli lite tråkigt. Enkla sällskapsspel som inte kräver så värst mycket är roligt.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Allt om livegig!

Inlägg av Roger Hedin »

Jag brukar köra...
Eftersom min rygg är lite trasig fördelar vi gracerna: jag kör - andra bär. Typ. Så.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Allt om livegig!

Inlägg av fieldflower »

pippolainen skrev:Mycket lärorik tråd! Har bara kört två livegig och då hade väldigt mycket av detta vart till stor hjälp! En av mina egna erfarenheter och en chock att det inte redan finns med är att tejp, oavsett vilken typ så behövs det alltid tejp av någon anledning...
Finns det fler typer av tejp..? :shock:

Javisst ja, det finns svart gaffa också nu.

;)
Medlem i PB50+
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: Allt om livegig!

Inlägg av pippolainen »

fieldflower skrev:
Finns det fler typer av tejp..? :shock:

Javisst ja, det finns svart gaffa också nu.

;)
Jo men visst finns det flera typer av tejp, något för allas personliga preferenser....
För min del blir det oftast gaffa och eltejp som får följa med :D
Glad amatör
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Allt om livegig!

Inlägg av fieldflower »

pippolainen skrev:
fieldflower skrev:
Finns det fler typer av tejp..? :shock:

Javisst ja, det finns svart gaffa också nu.

;)
Jo men visst finns det flera typer av tejp, något för allas personliga preferenser....
För min del blir det oftast gaffa och eltejp som får följa med :D
OK, eltejpens existens kan jag förlika mig med...

Faktiskt har jag ett tips som är On Topic med just eltejp:
Om man har lite olika kabelsorter är eltejp i olika färger nära varje kontakt en jättebra idé för att bibehålla ordning (och hjälpa bandmedlemmar som inte är så insatta att hjälpa till med roddningen).
Kombinerar man det med färgkodade behållare blir det ännu bättre.
Jag har märkt ljudkablar (XLR-XLR eller XLR-balanserad Tele) med grön tejp, ljus-sladdar (DMX XLR-XLR - lite lågbudgetsladd och lite speciella längder) med gul, och högtalarkabel (alla möjliga kontakter) med röd.
Sedan har jag satt fast en snutt tygband i grönt, gult, rött respektive på 3 st IKEA-påsar av lilla varianten.
Övriga sladdar åker i en omärkt påse av samma slag.

Voila! Så blev det skitlätt att både plocka upp och ned grejerna.
- Jag behöver en micksladd till, var är de?
- Grön påse!

- Vad ska ligga vart nu då?
- Grön i grön, gul i gul, röd i röd.

Bäst spenderade halvtimmen hittills vad gäller arbetsbesparing vid gig.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Allt om livegig!

Inlägg av Body&Soul »

Tillägg till fieldflowers kabelstrukturering:
Jag brukar vara ännu mer specifik genom att dessutom förse varje kabel, mik. linekabel etc. med en bit maskeringstejp märkt med en siffra som motsvarar siffrorna i mixerpiskans scenbox. Det som krävs är att man har koll på i vilken ordning mikstativerna står på scen så alla har sin personliga mik. Line för instrument kommer också alltid på rätt ingång. Fördelen med det här är att allt varje gång hamnar på samma kanal i mixern utan strul och därmed behövs minimalt med rattande vid soundcheck. Alla peak-värden blir alltid desamma.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Allt om livegig!

Inlägg av B-Å Åhs »

Man måste ha :
Reserv kablar
Säkringar
Lödprylar
Multimeter
Strängar
Batterier
Backup om stärkaren dör
Gott humör
Bra väder


Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Allt om livegig!

Inlägg av fieldflower »

Body&Soul skrev:Tillägg till fieldflowers kabelstrukturering:
Jag brukar vara ännu mer specifik genom att dessutom förse varje kabel, mik. linekabel etc. med en bit maskeringstejp märkt med en siffra som motsvarar siffrorna i mixerpiskans scenbox. Det som krävs är att man har koll på i vilken ordning mikstativerna står på scen så alla har sin personliga mik. Line för instrument kommer också alltid på rätt ingång. Fördelen med det här är att allt varje gång hamnar på samma kanal i mixern utan strul och därmed behövs minimalt med rattande vid soundcheck. Alla peak-värden blir alltid desamma.
Vi kör med mixer på scenen, men på denna sitter det tejp med markering för vem och vad som är på vilken kanal. Både fram för rattande och bak vid ingångarna.
Senast redigerad av fieldflower den tor 11 aug 2016, 17:23, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: Allt om livegig!

Inlägg av pippolainen »

Har som sagt inte kört så stora gig, men bra förberedelser innan i lugn och ro där hela bandet är delaktiga sparar mycket energi vid riggning och stressmomenten uteblir.
Glad amatör
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Allt om livegig!

Inlägg av Svensson »

Ställ för guds skull inte alla väskor och lådor på scenen så man måste klättra runt bland dem när man riggar! Jag kan bli smått galen på när de står där med luckor och lock på vid gavel när man försöker få prylarna på plats :).

*EDIT*
Så klart ett mindre problem om det är en jättestor scen men i vår lilla värd så är det oftast litet och trångt.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Allt om livegig!

Inlägg av Svensson »

Kan ju slå ett slag för den här krabaten, Mackie DL1608. Liten (i mitt tycke välljudande) mixer som styrs från ipad eller iphone via dockning eller wifi. Var och en i bandet kan styra sin egen monitor om man vill det och har en iphone. Så jäkla smidigt vid soundcheck inte minst och kunna ta mixern i näven och knalla iväg. ipaden har en egen kanal också som man kan spela pausmusik från t.ex. spotify.

http://mackie.com/products/dl1608-dl806" onclick="window.open(this.href);return false;
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Re: Allt om livegig!

Inlägg av Foxbat »

Vi har en sån också och det är en mkt behändig pryl.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Allt om livegig!

Inlägg av Eagle Hazze »

fieldflower skrev:
pippolainen skrev:Mycket lärorik tråd! Har bara kört två livegig och då hade väldigt mycket av detta vart till stor hjälp! En av mina egna erfarenheter och en chock att det inte redan finns med är att tejp, oavsett vilken typ så behövs det alltid tejp av någon anledning...
Finns det fler typer av tejp..? :shock:

Javisst ja, det finns svart gaffa också nu.

;)
Det finns även en extremt bra vit gaffa, men inte så användbar i gigsammanhang.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 10:45
Ort: Göteborg

Re: Allt om livegig!

Inlägg av magnus_s »

Att få med arbetshandskar när det skall roddas, främst ner, främst kablar.
Gamla klister-rester på kablar har en enastående förmåga att få med sig bös, glassplitter och andra otrevligheter när det skall roddas ner.
Så, ett par sköna hyfsat tight sittande arbetshandskar är mycket skonsamt för nävarna.
Skriv svar