Allt om livegig!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Allt om livegig!

Inlägg av blackparkas »

Hatt_Johan skrev:
blackparkas skrev:
Hatt_Johan kan intyga att vi inte direkt lyder det här rådet själva till 100%.... :D

HAHAHA Jag ÄLSKAR din självdistans! :D :D

I det fallet handlade det om att vi aldrig såg av er. För trevliga är ni ju :).

Hehehe... Nä, vi åkte minibuss och ni tåg, + att vi kom sent och ni kom i tid... :)
Den turnén vart väl inte som någon av oss tänkte sig tror jag + att vi är gamla och trötta... :D
Visby var nog roligaste giget faktiskt!
Även fast vi inte gjorde något soundcheck och låg och sov istället... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+
Inlägg: 1054
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 17:07
Ort: Visby

Re: Allt om livegig!

Inlägg av Hatt_Johan »

blackparkas skrev:
Hatt_Johan skrev:
blackparkas skrev:
Hatt_Johan kan intyga att vi inte direkt lyder det här rådet själva till 100%.... :D

HAHAHA Jag ÄLSKAR din självdistans! :D :D

I det fallet handlade det om att vi aldrig såg av er. För trevliga är ni ju :).

Hehehe... Nä, vi åkte minibuss och ni tåg, + att vi kom sent och ni kom i tid... :)
Den turnén vart väl inte som någon av oss tänkte sig tror jag + att vi är gamla och trötta... :D
Visby var nog roligaste giget faktiskt!
Även fast vi inte gjorde något soundcheck och låg och sov istället... :D
Jo de va lite surt :/. Hela turnéen var en helt klart udda upplevelse.

Verkligen :)! Kanske lite för bra drag :P. Kommer ihåg att jag stod i publiken och var sjukt sugen på att få lira och ni bara körde extranummer på extranummer.
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Allt om livegig!

Inlägg av blackparkas »

Körde vi extranummer?
Det kommer jag inte ihåg... :D

Mycket skum turne som sagt, det var inte riktigt som det var utlovat om man säger så... :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+
Inlägg: 1054
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 17:07
Ort: Visby

Re: Allt om livegig!

Inlägg av Hatt_Johan »

blackparkas skrev:Körde vi extranummer?
Det kommer jag inte ihåg... :D

Mycket skum turne som sagt, det var inte riktigt som det var utlovat om man säger så... :)
Hoppas det blir fler. Då i helst mer ordnade former :).

Nu tycker jag att vi ska sluta kapa tråden och ge varandra tips och knep på scen!

Ett tips över lag är att ha plektrumhållare på baksidan av huvudet på basen. Man behöver aldrig leta plektrum på rep/gigg och det är diskret!
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Allt om livegig!

Inlägg av Bullen »

saft skrev:
blackparkas skrev: Sedan har jag svårt för sångare som ALLTID ska säga vad nästa låt heter.
Det är ju ganska ofta som folk aldrig hört "Lady don´t answer" i alla fall, så det är väl skitsamma...
...även om en del i publiken kanske uppskattar det om de råkar tycka låten är bra...
Men ofta är det en del sångares ENDA mellansnack.
Har väldigt svårt för liknande åxå:

"Tack som fan! Nästa låt handlar om en kille som går i skogen och funderar över livet...... Walking in the forest, thinking, about life, tralla tralla tralla"
Något annat som jag tycker är totalt förbjudet och oacceptabelt är sångare som ursäktar sig för att rösten kanske inte är den bästa just den kvällen. Då har man liksom skjutit sig i benet direkt. Frågar någon i efterhand om man var förkyld o.s.v. är det en sak men inte på scen.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Allt om livegig!

Inlägg av blackparkas »

Jag kör med plektrumhållare på mickstativet, tycker det funkar bättre då jag köra överallt och hela tiden känns det som, men det där är ju en smaksak. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Allt om livegig!

Inlägg av trikloretylen »

Om du bär andras prylar var rädd om dom .
Finns inget värre än folk som inte aktar ens 35000kr instrument/stärkare osv .
Se till att ha med extra skarvsladdar och säkringar .
Har letat säkring till högtalare i Stockholms skärgård , Vart en mindre bra lösning med aluminiumfolie .
Var ödmjuk
och dricka på scenen ska alltid vara i sportflaska ... Oavsett det är alkohol läsk eller vatten .
Edit ...
Glöm för allt i världen inte att skaffa en verktygsväska med allt som behövs för att reparera pa, instrument eller bilen .
Kan något gå sönder gör det det förr eller senare .
Senast redigerad av trikloretylen den fre 14 mar 2014, 06:44, redigerad totalt 1 gånger.
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Allt om livegig!

Inlägg av Eagle Hazze »

Om någon i bandet byter instrument eller trummisen drar åt golvpedalen, berätta inte det i mikrofon: -Nu ska bara Lasse byta gitarr osv. Prata om annat med publiken, är det ett planerat byte så arra låten att den kan starta innan bytet är klart. Avled uppmärksamheten från logistiken.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: Allt om livegig!

Inlägg av Peavey Dude »

Eagle Hazze skrev:Om någon i bandet byter instrument eller trummisen drar åt golvpedalen, berätta inte det i mikrofon: -Nu ska bara Lasse byta gitarr osv. Prata om annat med publiken, är det ett planerat byte så arra låten att den kan starta innan bytet är klart. Avled uppmärksamheten från logistiken.
Well spoken, bra tips!
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Sir Realistic
Medlem+
Inlägg: 886
Blev medlem: fre 01 aug 2008, 12:54
Ort: Gamla Eken

Re: Allt om livegig!

Inlägg av Sir Realistic »

När du råddat klart DINA grejer, gå av scenen eller kolla om någon annan i bandet behöver hjälp.
Att stå och dra högljudda mackor på gitarren/basen/orgeln/trummorna är otroligt irriterande när man själv försöker få igång en monitor, pedalbord eller liknande.
Sedan, när allt är klart, kan vi gå på tillsammans.
Om scenen/omständigheterna inte tillåter att gå av och hjälp inte kan ges, möjligtvis håll dig i hörnet och klia lite akustiskt på helt nedvridet instrument.

Kom att tänka på en gång då ställets PA strejkade och jag felsökte (ingen tekniker på plats), ser efter en stund över axeln då jag kryper omkring och testar hur resten av bandet hänger i baren.
Jag gick också dit och tog en bira utan att vara klar med PA't, fick något snopna blickar från övriga bandet när de insåg att PA't fortfarande inte fungerade och hur "hjälpsamma" de varit.
"Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Allt om livegig!

Inlägg av kmo »

Läste jag nyss sportflaska?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Allt om livegig!

Inlägg av Eagle Hazze »

Sir Realistic skrev:När du råddat klart DINA grejer, gå av scenen eller kolla om någon annan i bandet behöver hjälp.
Att stå och dra högljudda mackor på gitarren/basen/orgeln/trummorna är otroligt irriterande när man själv försöker få igång en monitor, pedalbord eller liknande.
Sedan, när allt är klart, kan vi gå på tillsammans.
Om scenen/omständigheterna inte tillåter att gå av och hjälp inte kan ges, möjligtvis håll dig i hörnet och klia lite akustiskt på helt nedvridet instrument.

Kom att tänka på en gång då ställets PA strejkade och jag felsökte (ingen tekniker på plats), ser efter en stund över axeln då jag kryper omkring och testar hur resten av bandet hänger i baren.
Jag gick också dit och tog en bira utan att vara klar med PA't, fick något snopna blickar från övriga bandet när de insåg att PA't fortfarande inte fungerade och hur "hjälpsamma" de varit.
Håller med, man hjälps åt tills allt är online, sedan så börjar man ljudtesta. Och om man inte hjälper till pga att man inte har kompetens till att lösa problemet så väntar man med att föra oväsen tills problemet är löst. Då går det fortare att lösa problemet.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Allt om livegig!

Inlägg av Eagle Hazze »

kmo skrev:Läste jag nyss sportflaska?
Sportflaska (läs blomspruta)
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Allt om livegig!

Inlägg av trikloretylen »

Japp det gjorde du ! Förutom att vätska är farligt att stå i när det oftast ligger elkablar på scen .
Så blir det antingen snorhalt eller klibbigt på golvet och kablar .
Därav sportflaska .
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Allt om livegig!

Inlägg av kmo »

Hmm... Alla har sina övertygelser. I sak har du egentligen helt rätt, men... Svårt att se sig själv på MC-klubbsgig frågandes efter en sportflaska när dom bjuder på pilsner bara.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Allt om livegig!

Inlägg av Grafen »

Släng inte dina casear och väskor mitt på golvet eller på sittplatserna i logen. Använd hörn och väggar.

Alla laddar inte inför gig genom att tjoa och peppa så låt den plötsligt moltyste få vara ifred, hen fokuserar nämligen.

HÅLL KÄFTEN när någon annan i bandet soundcheckar eller kommunicerar med ljudteknikern om monitorljud, det blir snart din tur.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Allt om livegig!

Inlägg av fieldflower »

Eftersom vi är basister: Lär upp övriga bandmedlemmar på hur utrustningen funkar så du slipper koppla både ljud och ljus själv.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Allt om livegig!

Inlägg av Punkster »

Var alltid trevlig när du snackar med arrangörer, andra band och övrigt folk som har med framförandet att göra. "Tja, läget? Kul att vara här!" osv. Även om spelstället är skit, du inte fått något soundcheck, det är tre pers i publiken och du inte får något gage. Det brukar betala sig senare, både i form av gratis och öl och fler spelningar.
/Linus
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Allt om livegig!

Inlägg av Eagle Hazze »

Fast blir det inte samma skit nästa gång med med den typen av arrangörer. Eller har du erfarenhet av att det börjar med öken och arrangören beter sig inte proffsigt för att senare göra nästa gig på ett bättre sätt. Tänker mest på arrangören och dennes roll, besökare är en annan femma. Om bara arrangören sköter sitt på ett bra sätt så kan man leva med att det inte kommer publik, även om det suger att det blir en ökenspelning. Har haft en del ökenspelningar genom åren där arrangören är trevlig och gör sitt bästa, inga problem med det. Men är arrangören sunkig då vill man gärna inte dyka upp en gång till. Livet är för kort för att ducka för den typen av tillställningar.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Allt om livegig!

Inlägg av Punkster »

Näe, kanske inte. Men min erfarenhet är att många som arrangerar eller rör sig runt arrangörer vid ett senare tillfälle fixar något annat också. En kontakt är alltid en kontakt, och en spelning är alltid en spelning. Så försöker jag tänka iaf.


Sent from my iPhone using Tapatalk
/Linus
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Allt om livegig!

Inlägg av fieldflower »

Inte ovanligt att folk byter jobb, och samma bokare på nytt ställe kan innebära helt nya möjligheter.
Får man förfrågan om att spela på samma ställe och det luktar samma dåliga bemötande kan man alltid avböja på trevligast möjliga sätt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Allt om livegig!

Inlägg av blackparkas »

Krögare/bokare etc som är dumma i huvudet behöver jag inte jobba med känner jag, finns ingen större anledning, om man inte levde på musiken vill säga.

Har ju stött på några stycken som varit rejält... suspekta och rövhattiga, och man sköter alltid det snyggt ändå.
Men... Blir det för mycket jidder så har jag inga problem med att säga: Du, tack för ikväll, men du behöver inte ringa oss något mer.
Har nog inte behövts hittills... Jo, en gång, men den snubben var jag helt säker på att han var en seriemördare så jag tog det försiktigt och dessutom jiddrade han inte med pröjset, snarare tvärtom...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Allt om livegig!

Inlägg av fieldflower »

Det är rätt - seriemördare som betalar för sig ska man vara rädd om..;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Allt om livegig!

Inlägg av Eagle Hazze »

fieldflower skrev:Det är rätt - seriemördare som betalar för sig ska man vara rädd om..;)
:tummenupp:
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: Allt om livegig!

Inlägg av pippolainen »

Mycket lärorik tråd! Har bara kört två livegig och då hade väldigt mycket av detta vart till stor hjälp! En av mina egna erfarenheter och en chock att det inte redan finns med är att tejp, oavsett vilken typ så behövs det alltid tejp av någon anledning...
Glad amatör
Skriv svar