Publicering av musik+STIM+SAMI?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Publicering av musik+STIM+SAMI?

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Igår hade jag en givande diskussion med en gammal polare. För ca 20 år sedan hade vi ett band som också gav ut en kassett och en cd med vår musik. I det stadiet kände vi inte att be behövde anmäla vår musik till STIM eftersom det förmodligen inte skulle ge någon ekonomisk vinning att tala om.

Men igår kändes det som om vi kanske skulle ta upp vårt gamla varumärke igen i lite ny tappning. Inget är bestämt men det är nog mer närma nu än någonsin. Polaren hade till och med skrivit lite ny musik och hade nästan gått och köpt en ny gitarr. I så fall skulle vi sätta igång och lira tillsammans igen och dessutom"gå in i studion" (även om det bliren enkel men riktig inspelning) och ge ut denna nya musik också.

Jag antar att vi skulle göra våra gamla inspelningar tillgängliga på Spotify också.

Men jag inbillar mig att man borde göra så här:

1. Se till att alla gamla band medlemmar är STIM-anslutna.

2. SAMI-anslut alla gamla bandmedlemmar.

3. STIM:ma alla gamla låtar.

4. Skicka upp de båda utgivna inspelningarna på Spotify via Record Union.

5. Göra reklam att låtarna då finns på Spotify.

Vad tror ni om det upplägget?

Personligen kommer jag knappast tjäna ett öre på detta eftersom jag inte har så stor del av varken musik, texter eller arrangemang. Jag liksom bara spelade bas och hade roligt tillsammans med de övriga i bandet. Och jag har heller inga problem med att jag inte skulle få någon del av kakan om det skulle trilla in pengar från Stim eller Spotify. Men man vill ju liksom göra så att det blir rätt för oss alla i bandet. Det vill jag gärna hjälpa till med och kanske underlätta för de övriga. Dessutom får jag ju lära mig hur allt fungerar också.

Vi sålde ju faktiskt ganska bra av både kassetter och cd trots att vi egentligen bara sålde privat.
Användarvisningsbild
Blackfingers
Medlem
Inlägg: 405
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 17:48
Ort: Köping

Re: Publicering av musik+STIM+SAMI?

Inlägg av Blackfingers »

Min personliga tanke är att alla inkomster ska delas lika mellan alla, förutsatt att ingen lagt ut mer, då ska detta kompenseras, därefter lika.

Även fast du "bara" spelade bas så var du ändå en del av bandet och hade gett dina tankar och din kreativitet till musiken.

Men det är mina tankar, skulle förmodligen tänka på samma sätt om jag hade skrivit en majoritet, eftersom bandmedlemmarna tillför sitt oavsett om jag hade skrivit allt i minsta detalj och tonslag.

Annars låter upplägget bra.
Fender Vintera 70s Jazz
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Publicering av musik+STIM+SAMI?

Inlägg av mrbaloo »

Tack för synpunkten. Men vad det gäller fördelningen så har jag inte något problem med att vi är ärliga med varandra och överens. Vi får i alla fall se hur vi väljer att göra den.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Publicering av musik+STIM+SAMI?

Inlägg av Roger Hedin »

Förutom STIM och SAMI, här är en sak som är rätt intressant vad gäller publicering och distribution:
http://www.rebeat.com/en/music/page.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Publicering av musik+STIM+SAMI?

Inlägg av BBQV »

Skicka ett PM till pbas63, han jobbar med sånt!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Publicering av musik+STIM+SAMI?

Inlägg av mrbaloo »

Toppen med merry synpunkter. Skall även pma pbas63 inom kort.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sv: Publicering av musik+STIM+SAMI?

Inlägg av mrbaloo »

Roger Hedin skrev:Förutom STIM och SAMI, här är en sak som är rätt intressant vad gäller publicering och distribution:
http://www.rebeat.com/en/music/page.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Är Rebeat någon form av tjänst som liknar Record Union men erbjuder något extra verktyg för att hålla rött på inkomsterna från streamingtjänster?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Publicering av musik+STIM+SAMI?

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, SAMI kanske skall vara valfritt för oss forna medlemmar (och framtida kvarvarande medlemmar). Eller?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Sv: Publicering av musik+STIM+SAMI?

Inlägg av Roger Hedin »

mrbaloo skrev:
Roger Hedin skrev:Förutom STIM och SAMI, här är en sak som är rätt intressant vad gäller publicering och distribution:
http://www.rebeat.com/en/music/page.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Är Rebeat någon form av tjänst som liknar Record Union men erbjuder något extra verktyg för att hålla rött på inkomsterna från streamingtjänster?
Man köper ett program och sätter igång och publicera. Man kan ladda hem testversion kostnadsfritt.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Publicering av musik+STIM+SAMI?

Inlägg av mrbaloo »

Har fått bra svar av pbas63 nu. Så mina frågor har fått svar.

Desstom har jag fått än mer info, tex om Rebeat.

Tack så mycket!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Publicering av musik+STIM+SAMI?

Inlägg av mrbaloo »

Vi i (det forna bandet) har kommit överens om fördelningen hos STIM. Sedan har vi registrerat oss hos både STIM och SAMI samt registrerat låtarna som vi spelat in. Idag började jag publicera en av inspelningarna på Spotify via Record Union (släppet 1:a augusti). Kul att det börjar komma till ända med vårt publiceringsprojekt. Skall ta itu med den andra inspelningen så snart som möjligt. Det kan vara lite mer jobb att fixa det sista där.

Det är faktiskt kul att det fortfarande är många som lyssnar på våra inspelningar. Senast igår fick vi leverera en CD och måste fixa fram fler CD:s från ett externt lager. Kassetten vi gjorde först har vi många kvar av men de börjar falla för åldersstrecket att de inte går att spela. Så det blir säkert välkommet att båda dessa inspelningar blir digitalt åtkomliga via Spotify. Dock är vi inte alls ute efter någon ekonomi i detta. Förmodligen går vi back med anledning av årsavgiften.

:-)
Skriv svar