Jobb eller konst?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Jobb eller konst?

Inlägg av BBQV »

Ibland anar jag en slags snobberi i musikbranschen, det är viktigt att vårda sin image (även om man inte är rockstjärna...). Att ses i fel sammanhang är ett öde värre än döden. Jag har inte spelat regelbundet på länge och saknar det mycket, så jag är inte speciellt svårövertalad om nå'n skulle fråga. Om mina skills räcker till för giget så skulle jag nog nappa på det mesta :oops:

Var går din gräns?
Vilka sammanhang är creddiga nog för att plocka upp basen ur caset?
Hoppar du på vad som helst bara för att få chansen att lira?
Är du en konstnär som hellre svälter än tar gig som inte är "din" musik, eller är alla jobb värda att göras?
Tar du hellre gift än deltar i melodifestivalen?
Är det "prostitution" att spela "fel" musik?
Spelar du hellre i dansband än jobbar på fabrik?
Skulle du hellre lägga ner basen för gott än att spela covers på den lokala puben?
Senast redigerad av BBQV den tor 11 jan 2007, 21:17, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

Dansband och bröllop gör jag inte, annars hänger jag på det mesta.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

jag ser det såhär: Folk som bara spelar i band (såsom mig) kan nog välja lite mer på gigen... Dom i mitt band vill inte spela på ungdomsgårdar eftersom dom tycker att dom är för gamla för det, men jag spelar gärna överallt...

Folk som blir inhyrd osv men inte på heltid (alltså jobbar med något annat) kan ju välja hur mycket dom vill. Om det inte är huvudinkomsten och dom klarar sig utan pengarna så kan dom nog bara välja det riktigt grymma...

Folk som BARA jobbar som inhyrd musiker måste nog ta allt dom får, om dom inte är typ konstant inhyrd som typ keyboardist hos Black Sabbath.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev: Folk som blir inhyrd osv men inte på heltid (alltså jobbar med något annat) kan ju välja hur mycket dom vill. Om det inte är huvudinkomsten och dom klarar sig utan pengarna så kan dom nog bara välja det riktigt grymma...
Jag har svårt att tänka mig att någon som inte spelar heltid och som tackar nej till massa gig blir erbjuden de "riktigt grymma" jobben.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Intressant tråd. =)
Ber att få återkomma när tid finnes.
Box!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Oj, vilka stora spörsmål....

Svårt att sätta sina exakta gränser, mycket beror ju på vilka som är med och sådär. Jag har ju ett "dayjob" som jag trivs med, och som handlar om musik (på sitt sätt i alla fall...) så jag kan kosta på mig att bara ta gig som känns roliga. Men vad som är roligt kan ju skilja sig.

Ber liksom Gedyy att få återkomma vid lägligt tillfälle med vidare filosoferande :D
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Re: Jobb eller konst?

Inlägg av Basjonas »

BarbequeVillage skrev: Var går din gräns?
Vilka sammanhang är creddiga nog för att plocka upp basen ur caset?]
Om medmusikanterna är roliga att spela med duger dom flesta sammanhang.
BarbequeVillage skrev: Hoppar du på vad som helst bara för att få chansen att lira?]
Nej.
BarbequeVillage skrev: Är du en konstnär som hellre svälter än tar gig som inte är "din" musik, eller är alla jobb värda att göras?]
Jag gör jobben med glädje, men som tur är händer det att man någon gång emellanåt får vara konstnär också.
BarbequeVillage skrev: Är det "prostitution" att spela "fel" musik?]
Nej
BarbequeVillage skrev: Spelar du hellre i dansband än jobbar på fabrik?]
Ja, det skulle jag nog hellre göra, men inte om det var det enda jag gjorde musikaliskt.
BarbequeVillage skrev: Skulle du hellre lägga ner basen för gott än att spela covers på den lokala puben?]
Ja, om jag bara fick spela covers på lokala puben, och inte fick spela i några andra sammanhang, skulle jag nog lägga ner.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Inser nu att jag missade en väsentlig detalj: Det är stor skillnad på proffs och weekendmusiker. Men ändå, attityden till ens eget musicerande är nog ganska bestående även om förutsättningarna förändras.

Och det är en filosofisk tråd, lite kul att veta hur andra resonerar. Jag misstänker att fler än jag, mer eller mindre medvetet, har nå'n form av uppfattning om vad som är koscher...

Själv är jag inte så principfast nu för tiden. I min ungdom hade jag ett mycket detaljerat regelverk för vad som var coolt :lol:
Senast redigerad av BBQV den fre 12 jan 2007, 07:37, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Jag har en gång spelat i coverband, och det eviga harvandet av bl.a. Smoke on the water, Sweet Home Alabama och en massa andra låtar som jag aldrig gillat decimerade min lust att spela till ett minimum, oavsett sammanhang. Så om jag hade att välja mellan att ta ett coverbandsgig, eller ett annat gig jag egentligen inte skulle vilja ha, och att sluta spela, så skulle jag tveklöst välja det sistnämnda. Att spela musik som jag inte kan lägga ner mitt hjärta i intresserar mig helt enkelt inte. Kanske är det därför, tillsammans med en insikt om min bristande talang, jag aldrig haft några yrkesmusikerambitioner. Och så trivs jag med att låta mitt musikutövande vara en del av mitt privata jag, relativt separerat från mitt professionella dito.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Kul fråga, för mig så är det väl följande jag inte gör:

Dansband - Har varit ute o lirat ett par år, aldrig mer, själsdödande, skulle hellre jobba på volvo o sitta hemma o öva på basen, f-n så mycke roligare.

Faktiskt det enda som går bort, som jag inte gör, klart är det nåt halvtaskigt coverband som ringer, så tackar jag nog nej till det efter att ha åkt på ett första rep o märkt att dom kör creedence i all evighet med ostämd gitarr o sackande trummis tex.

Det måste vara bra, bra musiker och jag måste känna nån slags entusiasm om jag ska spela, måste finnas en nerv och energi i bandet, annars får det vara, då sitter jag hellre hemma o övar.
Senast redigerad av Zalle den tor 11 jan 2007, 22:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

Ett riktigt kul ämne.

Jag lever inte av baspelet. Jag kan inte ens säga att jag lever för det. Men det är viktigt. Det är en del av mig och en viktig del.

Jag spelar av glädje, pengarna betyder i stort sett inget. Det gör att jag kan välja helt själv vad jag vill spela och med vem. Förutsatt att dom andra vill spela med mig. Det märkliga är att frågor om vad om är cool har blivit helt oväsentliga i det sammanhanget. Det som är avgörande är om musiken funkar och om publiken är med.

Ett av mina roligaste gig de senaste åren har varit två pensionärer på gittar och dragspel. Dom har 150-200 låtar från 40, 50 och 60-talen som dom spelat tillsammans hur länge som helst. Allt jag behöver göra är att lyssna och hänga på. Jag lär mig hela tiden - både låtarna och att lyssna. Det är coolt. Det är pensionisterna också.

"Du konstkritiken är trist. Den hajar dig sist. Strunta i dom, gör vad du vill. Så ligger saken till"

Lev väl
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ok.. om jag fick välja mellan att spela covers eller lägga ner så är svaret: spela för mig där hemma eftersom det är skapandet av egen musik som driver mig.

Alla spelar musik av olika anledningar har det ju visat sig, en del gör det som en social grej, andra för att få brudar, vissa för att bli kända osv.
Så därför är inte något rätt eller fel.

Däremot är jag nog en av de få som trivs absolut bäst i replokalen, jag har inget intresse av att bli känd, spela spelningar, höra vad folk tycker om "min" musik, eller få respons från skivbolag etc.. jag drivs av den känsla som "min" musik ger mig, och det är det enda jag bryr mig om..

så precis som jag skrev ovan, det är varken rätt eller fel att spela i coverband.

men det är inte lätt att hitta likasinnade att spela med: som kan tänka sig att lägga stora summor på musik utan att bry sig om spelningar eller liknande.. jag har stora problem med det i bandet jag spelar i idag..

för mig är musik: intresse.. inte konst eller jobb
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag tror det måste handla om magkänslan.

Är det kul så är det rätt.
Är det inte kul, så är det fel.

Jag har gjort bröllops- och privatfestgig som varit HEL magiska, likväl som fullständiga ökentillställningar.

Samma sak med stora festivalgigs bakom finfina artister vars musik jag diggar.

Samma sak med eget band o egen musik.

Därför tror jag att det är svårt att generalisera.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

dereborn skrev:Jag tror det måste handla om magkänslan.

Är det kul så är det rätt.
Är det inte kul, så är det fel.

Jag har gjort bröllops- och privatfestgig som varit HEL magiska, likväl som fullständiga ökentillställningar.

Samma sak med stora festivalgigs bakom finfina artister vars musik jag diggar.

Samma sak med eget band o egen musik.

Därför tror jag att det är svårt att generalisera.
Jag håller med dig här. Helt rätt. Det skall vara kul annars får det vara, förutom dansband för det har jag svårt att tänka mig skulle vara kul :-)
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Håller med Dereborn och Califen..

Dock måste ja lägga till att ibland kan även ett "Dansband" va skoj.
Finns ju faktiskt "moderna" Dansband som spelar mycke tex: Refreshments låtar och liknande. Och e det tråkigt??
NEJ!!!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Har inte lysnat på Refreshments men vet vad du menar! Det är mera pop en något annat dessa moderna dansband spelar. Nu menade jag riktiga dansband med "dansband", typ Arvingarna och sådana där motbjudande kvasimusiker (sorry eventuella fans)-dyra instrument, 3 ackords låtar som liknar gamla schlager från 60-talet, billiga fjäsktexter, uniforma kläder och påklistrat löjligt leende... , Hjälp!!!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

calif de funk skrev:Har inte lysnat på Refreshments men vet vad du menar! Det är mera pop en något annat dessa moderna dansband spelar. Nu menade jag riktiga dansband med "dansband", typ Arvingarna och sådana där motbjudande kvasimusiker (sorry eventuella fans)-dyra instrument, 3 ackords låtar som liknar gamla schlager från 60-talet, billiga fjäsktexter, uniforma kläder och påklistrat löjligt leende... , Hjälp!!!
Fast dyra basar är väl OK? :oops:
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

200071 skrev:
calif de funk skrev:Har inte lysnat på Refreshments men vet vad du menar! Det är mera pop en något annat dessa moderna dansband spelar. Nu menade jag riktiga dansband med "dansband", typ Arvingarna och sådana där motbjudande kvasimusiker (sorry eventuella fans)-dyra instrument, 3 ackords låtar som liknar gamla schlager från 60-talet, billiga fjäsktexter, uniforma kläder och påklistrat löjligt leende... , Hjälp!!!
Fast dyra basar är väl OK? :oops:
Vad jag menar är att de (dansbandsmusikerna) har råd med dyra instrument i större utsträckning (lyxbasar med många strängar t.ex.)än andra och ändå spelar de 3 ackords låtar som liknar gamla schlager från 60-talet ackompanjerade av billiga fjäsktexter. Annars är det inget fel med dyra instrument i sig. Du vet ju redan vad jag menar Peter, men jag säger det även uttryckligen och hoppas nu att vi inte ger den initiala diskussionen en annan riktning som så ofta händer när man rycker en del av kommentaren ur sin kontest 8)
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

calif de funk skrev:Du vet ju redan vad jag menar Peter, men jag säger det även uttryckligen och hoppas nu att vi inte ger den initiala diskussionen en annan riktning som så ofta händer när man rycker en del av kommentaren ur sin kontest 8)
Nej vi avslutar den diskussionen här, men jag kunde ju inte låta bli.... :oops: :wink:
Vi vet var vi har varann
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Vi vet var vi har varann[/quote]

Och det är sååå förbaskat skönt :P
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

"Moderna" dansband är lika illa som traditionella dansband. Enda skillnaden är att de moderna banden har illasittande skinnbrallor och spelar lite nyare låtar, dock med samma hopplösa dansbands-arr som vanligt.
Skriv svar