Synthbas, någon?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Synthbas, någon?

Inlägg av mikkejohansson »

mrbaloo skrev:Gick och vann Musikermagasinets jultävling tillsammans med Roland. Och vips är jag ägare till en Roland JD-Xi! :D

https://www.roland.se/products/jd-xi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den har ingång anpassad för gitarr. Kanske kan man köra bas genom den, eller hur? Spännande att få testa när den levereras.

:tummenupp:

Kul! Grattis :)

JDXi verkar vara en väldigt kul pryl. Själv blev jag med en Roland Gaia strax innan jul. Också en kul pryl men har en bit skruvande kvar innan jag tar den på scen tror jag. Börjar lära mig lite mer om syntes av den i alla fall.

Men jag kör den på stativ...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Synthbas, någon?

Inlägg av Basmagnus »

mikkejohansson skrev:
mrbaloo skrev:Gick och vann Musikermagasinets jultävling tillsammans med Roland. Och vips är jag ägare till en Roland JD-Xi! :D

https://www.roland.se/products/jd-xi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den har ingång anpassad för gitarr. Kanske kan man köra bas genom den, eller hur? Spännande att få testa när den levereras.

:tummenupp:

Kul! Grattis :)

JDXi verkar vara en väldigt kul pryl. Själv blev jag med en Roland Gaia strax innan jul. Också en kul pryl men har en bit skruvande kvar innan jag tar den på scen tror jag. Börjar lära mig lite mer om syntes av den i alla fall.

Men jag kör den på stativ...
Ja, grattis!
Tror jag får kolla in den Jdxi, verkar ju väldigt kompetent för vad den kostar! Kul!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Synthbas, någon?

Inlägg av mrbaloo »

Tack.

Ja, det här kommer att vara användbart för mig. Dels för attt kunna lira synthbas med händerna, lägga lite ackord på heminspelning, styra lite mjukvaruinstrument på datorn i musikrummet, latja med grooves som man kan lira bas till, etc. Och, som sagt, spännande med gitarringång. Känns overkligt att jag vann den.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Synthbas, någon?

Inlägg av mrbaloo »

mrbaloo skrev:Tack.

Ja, det här kommer att vara användbart för mig. Dels för attt kunna lira synthbas med händerna, lägga lite ackord på heminspelning, styra lite mjukvaruinstrument på datorn i musikrummet, latja med grooves som man kan lira bas till, etc. Och, som sagt, spännande med gitarringång. Känns overkligt att jag vann den.
Typ så här fast med bas:
http://youtu.be/xoW60cAb7ms?t=32s" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Synthbas, någon?

Inlägg av mrbaloo »

Bild

Nu damp den ned på golvet här hemma. Har inte ens hunnit starta den än. Superkul!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Synthbas, någon?

Inlägg av mrbaloo »

Ha, nu tror jag att jag kommer att få användning av synthen, fastän inte som synthbas(!).

Har fått äran att kompa ett gäng konfirmander när dom skall sjunga två poplåtar under deras högtidsdag. En av låtarna som de gärna ville sjunga var "Sun is shining" med Axwell. Synthslingan i "refräng-delen" var precis det ljud i JD-Xi som dyker upp först när synthen startas.

Nu har jag precis tagit ut ackorden till låten och skall dela ut till berörda. Skall också kolla om det skulle vara kul om någon av ungdomarna lirar synthslingan mellan sångrefrängerna. Kul!

/MrBaloo
Skriv svar