Noter med arr kontra och oboe?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Är det någon här som sitter på noter till stycken som är skrivna för kontrabas och oboe?

/MrBaloo
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GandhiMK2 »

Highway to hell? Jag har den inte men skulle fan kunna skriva skiten om du skulle kunna tänka dej att spela och spela in det åt mej..;-D
Ursäkta mitt inom kort kommande vansinnesutbrott men VARFÖRIHELVETESKANISPELAKONTRABASOCHOBOE!?!? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av mrbaloo »

GandhiMK2 skrev:Highway to hell? Jag har den inte men skulle fan kunna skriva skiten om du skulle kunna tänka dej att spela och spela in det åt mej..;-D
Ursäkta mitt inom kort kommande vansinnesutbrott men VARFÖRIHELVETESKANISPELAKONTRABASOCHOBOE!?!? ;-)
Tack, men jag skulle personligen gärna ta ett annat stycke.

Om du nödvändigtvis måste veta så har en polare just skaffat en oboe. Han (och hans familj) dyker upp här i stan i sommar och jag tror nog att han hellre drar med sig oboen på flyget än ett piano. Tänkte att han och jag skulle försöka lira lite.

Förresten är jag väl inte så konstig. Det är andra som är mer insatta på ämnet än jag: http://www.oboebass.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Roligt att jag lyckades göra någon upprörd med min fråga. Alltså är inte pb så dött som parkas antydde i en annan tråd. ;)
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av Bottesini »

Har ni provat barockstycken med Basso continuo (basstämma) och melodistämma?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av mrbaloo »

Bottesini skrev:Har ni provat barockstycken med Basso continuo (basstämma) och melodistämma?
Bra tips. Skall kolla på det. Har inte kollat något än eftersom jag fick reda på oboen igår kväll.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GandhiMK2 »

mrbaloo skrev:
GandhiMK2 skrev:Highway to hell? Jag har den inte men skulle fan kunna skriva skiten om du skulle kunna tänka dej att spela och spela in det åt mej..;-D
Ursäkta mitt inom kort kommande vansinnesutbrott men VARFÖRIHELVETESKANISPELAKONTRABASOCHOBOE!?!? ;-)
Tack, men jag skulle personligen gärna ta ett annat stycke.

Om du nödvändigtvis måste veta så har en polare just skaffat en oboe. Han (och hans familj) dyker upp här i stan i sommar och jag tror nog att han hellre drar med sig oboen på flyget än ett piano. Tänkte att han och jag skulle försöka lira lite.

Förresten är jag väl inte så konstig. Det är andra som är mer insatta på ämnet än jag: http://www.oboebass.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Roligt att jag lyckades göra någon upprörd med min fråga. Alltså är inte pb så dött som parkas antydde i en annan tråd. ;)
Om jag i någon mån r yrkesskadad så är det nog ungefär så det tar sej uttryck: Det där låter i mitt huvud som en bedrövlig klang. Varför ska man bedriva bedrövlig klang… ;-)
Jag glömmer bort att man kanske kan spela tillsammans, hur udda kombinationen än må vara, bara för att det är kul att spela tillsammans.
Jag ser det lite som att det är klart att det GÅR att spela brännboll med en fotboll istället för tennisboll och på skridskor i sandstrandsmiljö. Det GÅR. Man får ett tävlingsmoment som skulel kunna beskrivas som sport men VARFÖR, liksom..;-)
Men det har inte jag med att göra så ursäkta "påhoppet". ;-)

Upprörd, icke. Krävs mer.
Dock kan jag till fullo hålla med Parkas om att PB är dött som en jävla Koala på Valium.
En liten klick lyckades till slut sätta gag-ball på ett helt forum. Lättkränktheten på PB , eller små delar därav, visade sej vara tiofalt värre än generellt i Sverige, vilket vill säga EN HEL DEL, och nu sitter vi här och pratar om helt ofarliga saker.
Enda gången som någon kommer upp i engagemangsnivå 3 på en skala som går till 100 är när den 1000 ggr för evigt uteslutna "mannen" återkommer för ett av sina återfall och lyckas hålla sej i skinnet i hela 5 inlägg innan han röjer sej.
Så,ja, Parkas har tyvärr rätt.

SE SÅ ! ÅTER TILL ORDNINGEN! HÄR FINNS INGET ATT SE!…*respirator-mode*
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av mrbaloo »

Jag bortser högaktningfullt från ovanstående och kollar vidare på bottesinis förslag.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GandhiMK2 »

mrbaloo skrev:Jag bortser högaktningfullt från ovanstående och kollar vidare på bottesinis förslag.
Ja ujejujj, gör det.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GurraG »

Visa från utanmyra i typ Jan Johanssontappning kanske skulle funka.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av mrbaloo »

GurraG skrev:Visa från utanmyra i typ Jan Johanssontappning kanske skulle funka.
Klockrent
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av Body&Soul »

Det där med bedrövliga klanger är bara inskränkthet. Kör Highway to Hell på kontra och oboe, varför inte? Jag såg ett klipp på två åldringar som körde Smoke On The Water på dragspel och trummor. Skitkul.

Beatles introducerade piccolotrumpet i popsvängen och senare andra klassiska instrument. Klart brott mot konvenansen, för att inte tala om sitar...
Jag blev häpen på Roskilde -79 när det dök upp ett norskt band vid namn Veslefrikk som introducerade fiol i rocklåtar. Häpnadsväckande elegant och nytt.
Miles... ständigt denne Miles... vad ställde inte du till med under 50 år?
Osv, osv....

Förresten, ta en titt på Bellmans sånger, där kan man klämma in en oboe och en kontra. Och en.. och en.. jag har t.o.m hört en version med en ko. Allting går bara kör.. :-)
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av eeakga »

Body&Soul skrev: jag har t.o.m hört en version med en ko.
SNÄLLA, berätta mer!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GandhiMK2 »

Body&Soul skrev:Det där med bedrövliga klanger är bara inskränkthet. Kör Highway to Hell på kontra och oboe, varför inte? Jag såg ett klipp på två åldringar som körde Smoke On The Water på dragspel och trummor. Skitkul.

Beatles introducerade piccolotrumpet i popsvängen och senare andra klassiska instrument. Klart brott mot konvenansen, för att inte tala om sitar...
Jag blev häpen på Roskilde -79 när det dök upp ett norskt band vid namn Veslefrikk som introducerade fiol i rocklåtar. Häpnadsväckande elegant och nytt.
Miles... ständigt denne Miles... vad ställde inte du till med under 50 år?
Osv, osv....

Förresten, ta en titt på Bellmans sånger, där kan man klämma in en oboe och en kontra. Och en.. och en.. jag har t.o.m hört en version med en ko. Allting går bara kör.. :-)
Njaaa.. Inskränkthet har föga med det att göra.
Jag är son till en dirigent,växte upp på en kyrkläktare och i ett orkesterdike,jag har spelat trumpet,slagverk i alltifrån blåsorkester till symfoniorkestrar,jag har sjungit kör under ledning av Eric Ericsson,gått på och hoppat av musikhögskolan,livnärt mej som frilansare på bas sedan -91, spelat alltifrån jazz och fusion till funk och metal(med Yngwie Malmsteen!!;-D) ,turnerat med alltifrån Ace of Base till Louise Hoffsten,producerat en hel hoper skivor och skrivit en och annan låt som du såkert motvilligt hört.
Vad jag ville ha sagt med den här övergödda jagärsåjävlabra-listan var bara att jag vid det här laget vet vad jag gillar och jag är jävligt bra på att föreställa mej sounds i huvudet utan stt behöva uppleva dom och jag TROR att jag ,med en fullständig dåres envishet ,vågar hävda att bas och Oboe inte på något sätt skulle kittla mina sinnen. Jag dkulle givetvis kunna motivera det och förklars utifrån vilka parametrar jsg tror mej kuna avgöra detta men det kanske du vill slippa...;-)
SÅ om det inte är så att du tycker att erfarenhet och medvetenhet om sin egen smak är att vara inskränkt så måste jag säga att jag Tycker stt du har fel. ;-)
Jag är ju ingen bas å åbå expert men jag har sldig haft fel i sak...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av Body&Soul »

Men du... GandhiMK2.. (förresten vad hände med den första versionen?).. Klart du har personliga preferenser som format din smak för musik, precis som jag. Men för att anknyta en liknelse av musiksmaken med din avatar på en beundransvärd person, jag har käkat falukorv, strömming och lax och fantastisk kams då min morsa var invald i den norrländska gastronomiska akademin, så kom inte och snacka om att blanda curry med inlagd sill och liknande, det passar inte in smakmässigt.

Skämt åsido, det här är inget att gräla om, det begriper både du och jag att vår personliga smak är bäst och utifrån den bedömer vi såväl oboe som curry, dödsmetall som saxparty 15, osv. osv. :-) Rätt vad det är så skapas fantastiska kreationer av det oväntade eller orimliga. Eller så hoppar man bock över resultatet och går vidare.

För övrigt har jag mot alla odds blivit förtjust i att klämma in en trombon här och där :-)
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av Grafen »

Jag har lirat en del på duo med en oboist/franskhornist (iofs bandlös elbas och inte kontra) och det gick alldeles utmärkt. Gott om plats i ljudbilden blir det. :)
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GurraG »

Nu är detta förvisso cello och klarinett, men jag kan inte låta bli att posta det ändå.
https://youtu.be/aCp8DHwKs-M" onclick="window.open(this.href);return false;
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GandhiMK2 »

Grafen skrev:Jag har lirat en del på duo med en oboist/franskhornist (iofs bandlös elbas och inte kontra) och det gick alldeles utmärkt. Gott om plats i ljudbilden blir det. :)
Då undrar jag:hade det högre,lägre eller likvärdigt musikaliskt värde som brännboll m fotboll på skridskor i djupsand hade haft sportsligt värde? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:
Grafen skrev:Jag har lirat en del på duo med en oboist/franskhornist (iofs bandlös elbas och inte kontra) och det gick alldeles utmärkt. Gott om plats i ljudbilden blir det. :)
Då undrar jag:hade det högre,lägre eller likvärdigt musikaliskt värde som brännboll m fotboll på skridskor i djupsand hade haft sportsligt värde? ;-)
I vems öron menar du?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev:
GandhiMK2 skrev:
Grafen skrev:Jag har lirat en del på duo med en oboist/franskhornist (iofs bandlös elbas och inte kontra) och det gick alldeles utmärkt. Gott om plats i ljudbilden blir det. :)
Då undrar jag:hade det högre,lägre eller likvärdigt musikaliskt värde som brännboll m fotboll på skridskor i djupsand hade haft sportsligt värde? ;-)
I vems öron menar du?
Jag utgår ifrån , TROTS att folk får ont i tårna när man inte tycker om det just DOM gillar, att upplevelsen och därmed också "värdet" av musik är subjektivt….draw your own conclusions. ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:
fieldflower skrev:
GandhiMK2 skrev:
Grafen skrev:Jag har lirat en del på duo med en oboist/franskhornist (iofs bandlös elbas och inte kontra) och det gick alldeles utmärkt. Gott om plats i ljudbilden blir det. :)
Då undrar jag:hade det högre,lägre eller likvärdigt musikaliskt värde som brännboll m fotboll på skridskor i djupsand hade haft sportsligt värde? ;-)
I vems öron menar du?
Jag utgår ifrån , TROTS att folk får ont i tårna när man inte tycker om det just DOM gillar, att upplevelsen och därmed också "värdet" av musik är subjektivt….draw your own conclusions. ;-)
Alltså dina öron.
Men just de öronen var ju inte där...

;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev:
GandhiMK2 skrev:
fieldflower skrev:
GandhiMK2 skrev:
Grafen skrev:Jag har lirat en del på duo med en oboist/franskhornist (iofs bandlös elbas och inte kontra) och det gick alldeles utmärkt. Gott om plats i ljudbilden blir det. :)
Då undrar jag:hade det högre,lägre eller likvärdigt musikaliskt värde som brännboll m fotboll på skridskor i djupsand hade haft sportsligt värde? ;-)
I vems öron menar du?
Jag utgår ifrån , TROTS att folk får ont i tårna när man inte tycker om det just DOM gillar, att upplevelsen och därmed också "värdet" av musik är subjektivt….draw your own conclusions. ;-)
Alltså dina öron.
Men just de öronen var ju inte där...

;)
Verkligen inte mina öron.Dom var ,korrekt påpekat,inte där.Därför frågade jag Grafen.
Alles klaar? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av Grafen »

Finns tydligen en del skrivet för den sättningen, borde inte vara omöjligt att få tag på noter om man googlar:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PKsaGEmU_n0[/youtube]
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av Grafen »

GandhiMK2 skrev:
Grafen skrev:Jag har lirat en del på duo med en oboist/franskhornist (iofs bandlös elbas och inte kontra) och det gick alldeles utmärkt. Gott om plats i ljudbilden blir det. :)
Då undrar jag:hade det högre,lägre eller likvärdigt musikaliskt värde som brännboll m fotboll på skridskor i djupsand hade haft sportsligt värde? ;-)
Ingen aning, har aldrig varit särskilt inne på sport även om exemplet låter synnerligen underhållande! Får väl prova någon gång och sen jämföra.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av Nick »

Kan någon förklara termen "sportsligt värde" för mig? Låter konstigt. Det går väl inte att bedöma sport? Vore ju sjukt märkligt med sporttävlingar!
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GandhiMK2 »

Nick skrev:Kan någon förklara termen "sportsligt värde" för mig? Låter konstigt. Det går väl inte att bedöma sport? Vore ju sjukt märkligt med sporttävlingar!
Vaffan, det är ju hur tydligt som helst…..Inom Amerikansk Fotboll så har du dom starkaste , hårdaste, största, snabbaste, mest precisa och hänsynslösa dårarna du kan tänka dej. Det ger ett högt värde.
Innebandy, som egentligen är en lärarlös idrottslektion scorar ett lågt värde.
Nu är du garanterat med?? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar