Noter med arr kontra och oboe?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av fieldflower »

Men om all sport får noll eller ganska nära noll poäng då..?
Viss motorsport undantagen från noll poäng i just denna juryn, men ändå väääldigt långt från full pott.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev:Men om all sport får noll eller ganska nära noll poäng då..?
Viss motorsport undantagen från noll poäng i just denna juryn, men ändå väääldigt långt från full pott.
Ah, nu blandar du ihop begreppen…..
Sportsligt värde är något som bara existerar. Det är ungefär lika omkullrunkeligt som grader celcius eller hur långt ett dygn är.
Mao helt olikt musikaliskt värde där man , förvisso tämligen felaktigt, kan anse att vevlira, distad örn och tvärflöjt har ett högt värde trots att det låter anskrämligt.

Du har rätt i att viss motorsport har högt värde. Värdet på F1 är skyhögt. Värdet av novemberkåsan, not so much…Det handlar till en del om o-smuts…. Smutsig och lerig motorsport får få , eller kanske tom INGA, poäng.
SÅ. LÅS TRÅDEN!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:
fieldflower skrev:Men om all sport får noll eller ganska nära noll poäng då..?
Viss motorsport undantagen från noll poäng i just denna juryn, men ändå väääldigt långt från full pott.
Ah, nu blandar du ihop begreppen…..
Sportsligt värde är något som bara existerar. Det är ungefär lika omkullrunkeligt som grader celcius eller hur långt ett dygn är.
Mao helt olikt musikaliskt värde där man , förvisso tämligen felaktigt, kan anse att vevlira, distad örn och tvärflöjt har ett högt värde trots att det låter anskrämligt.

Du har rätt i att viss motorsport har högt värde. Värdet på F1 är skyhögt. Värdet av novemberkåsan, not so much…Det handlar till en del om o-smuts…. Smutsig och lerig motorsport får få , eller kanske tom INGA, poäng.
SÅ. LÅS TRÅDEN!
IBL

Jag vill nog påstå att sportsligt värde är exakt likadant som musikaliskt värde.
Man kan räkna bägges avarter i pengar, klick, fans, cirkuspoäng, etc, men det egentliga värdet är bara känslan hos a) den som utövar och b) den som sittar/lyssnar.

Jury Moi:
- Sport: Zéro point
- Musica: Douze point
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GandhiMK2 »

Nehej då. Du har bara rent objektivt fel. Så. Nu talar vi inte mer om det.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av mrbaloo »

Grafen skrev:Finns tydligen en del skrivet för den sättningen, borde inte vara omöjligt att få tag på noter om man googlar:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PKsaGEmU_n0[/youtube]
Det här var ju riktigt grymt. Jag brukar faktiskt inte vara så superförtjust över "klassisk musik", men jag gillade detta jättemycket. Tack för klippet!

Nu kanske jag inte kommer upp till denna nivå (ja, jag började spela kontrabas strax efter mellandagarna) men jag tror säkert att jag grejar det mest grundläggande av Visa från utanmyra i Jan Johanssontappning.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av Body&Soul »

eeakga skrev:
Body&Soul skrev: jag har t.o.m hört en version med en ko.
SNÄLLA, berätta mer!
Ett arrangemang av Fredmans epistel 48, strax efter textraden "Olle du, vad kostar tjurn?"
Resten lämnar jag till din fantasi, det brukar bli bättre då :-)

För övrigt, en oboe och en F1-bil låter rätt lika.. kontrabasen är mer åt endurohållet ljudmässigt.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GandhiMK2 »

Body&Soul skrev:
eeakga skrev:
Body&Soul skrev: jag har t.o.m hört en version med en ko.
SNÄLLA, berätta mer!
Ett arrangemang av Fredmans epistel 48, strax efter textraden "Olle du, vad kostar tjurn?"
Resten lämnar jag till din fantasi, det brukar bli bättre då :-)

För övrigt, en oboe och en F1-bil låter rätt lika.. kontrabasen är mer åt endurohållet ljudmässigt.
Nu har du bristande kunskaper! I vad vet jag inte riktigt, kan vara oboens läte,F1-bilens läte eller svensk grammatik!
Jag förmodat att du tänker på svunna tiders v-10 motorer som varvade upp emot 20000 varv? Dom finns inte kvar. Det är v6 och turbo och dom låter som stora mopeder.. Dieselmopeder med bra ljuddämpning. SJUKT tråkigt sound.
Skillnaden mellan att gå på F1 2005 och 2014 var ENORM. Då var det en rent fysisk upplevelse: Nu kan bäbisar sova ostört bredvid banan. Om inte däcksskriken blir för starka då..
Så,which is it? Tempus-,oboe- eller f1-okunskap?? ;-D
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av Body&Soul »

Svaret är: Genuint ointresse.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GandhiMK2 »

Body&Soul skrev:Svaret är: Genuint ointresse.
Av Oboe? Det trodde jag inte.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av Per »

GandhiMK2 skrev:
Body&Soul skrev:Svaret är: Genuint ointresse.
O'boy! Det trodde jag inte.
Sorry - läste fel.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:
GandhiMK2 skrev:
Body&Soul skrev:Svaret är: Genuint ointresse.
O'boy! Vilket vackert väder.
Sorry - vad får den i?
Jag tror den går i F, men ganska långt ned i registret, låt säga 1:a oktaven (oktanen?)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av Body&Soul »

GandhiMK2 skrev:
Body&Soul skrev:Svaret är: Genuint ointresse.
Av Oboe? Det trodde jag inte.

Preferenserna är inte F1. Kapitalistiska kackerlackor som är hjälplösa utanför den påhittade miljön. Sen apropå dina funderingar kring taktsinne: En takt per lyktstolpe är det optimala.

För övrigt är oboens ton den resten av orkestern anpassar sig till. The leader of the pack liksom...

Som Per var nära att konstatera, det tillochmed Peps har fattat: "Oboe, vilket vackert väder solen skiner idag"
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av Body&Soul »

Se! Tillochmed han fältblomman har hela träblåset i stallet.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GandhiMK2 »

Body&Soul skrev:

Preferenserna är inte F1. Kapitalistiska kackerlackor som är hjälplösa utanför den påhittade miljön.[/quote]

Oj då. Hur tänkte du då? Är det ngn specifik förare genom tiderna du tänker på eller är det ngn stallchef?
Jag skulle nog vilja påstå att den största delen av dom inblandade i den sporten är högpresterare och klarar sej i vilken miljö du än ställer ned dom.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av Body&Soul »

Nä nu har du förlorat respekt härifrån om du ansluter dig till dem som tror så. Extraknäcker du som politiker? De brukar ju tro stenhårt på att om någon har stora A i ett ämne så är man bäst i de andra också. Kanske du driver med mig? I själva verket har du förmågan att spela kontra och oboe fyrhändigt, alldeles själv?

Jag har frilansat som motorjournalist i svensk och engelsk kolorerad press. Gjorde ett reportage i 4 Wheel Drive från ett Off Road evenemang. En av deltagarna var en sån där Formel-fantast som just upptäckt att hans nyinköpta Range Rover fungerade utanför asfalten. Det var en fröjd att skåda hans inställning från den påhittade asfaltsterrängen då han attackerade den riktiga världen med samma manér. Hans insatser renderade arrangörerna att instifta ett särskilt tröstpris till honom för hans entusiastiska felslut. Han vann en handvinsch.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GandhiMK2 »

Body&Soul skrev:Nä nu har du förlorat respekt härifrån om du ansluter dig till dem som tror så. Extraknäcker du som politiker? De brukar ju tro stenhårt på att om någon har stora A i ett ämne så är man bäst i de andra också. Kanske du driver med mig? I själva verket har du förmågan att spela kontra och oboe fyrhändigt, alldeles själv?

Jag har frilansat som motorjournalist i svensk och engelsk kolorerad press. Gjorde ett reportage i 4 Wheel Drive från ett Off Road evenemang. En av deltagarna var en sån där Formel-fantast som just upptäckt att hans nyinköpta Range Rover fungerade utanför asfalten. Det var en fröjd att skåda hans inställning från den påhittade asfaltsterrängen då han attackerade den riktiga världen med samma manér. Hans insatser renderade arrangörerna att instifta ett särskilt tröstpris till honom för hans entusiastiska felslut. Han vann en handvinsch.
Oj vad snurrigt det blev nu. Vad ör en formelfantasts? Snackar du om Jackie Stewart i en Range Rover?? Michael Schumacher? Olivier Panis? Rene Arrnoux? Vem var det? Eller var det bara en random "formel-fantast"?? Jag fick för mej att vi snackade om f1..
Du påstod att dom "kapitalistiska kackerlackorna inom f1" ,alltså dom 20 förare som lyckats ta sej till en av de högsta och mest åtråvärda platserna i den sport som har den största mängden tv-tittare för ett årligen återkommande sportevenemang ,mekanikerna inom f1, designers,stallchefer osv alltså hamnat där av en slump eller pga att man inte behöver brillianta människor inom f1 för att kompetenskraven inte är så höga och mao inte skulle klara sej i en kommunistisk drömvärld a'la Body and soul? ;-)
Mårkligt märkligt.
4wd i geggterräng? Wiihaa..... Hicks and Hillbillies rejoice!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av Body&Soul »

Ja.. en påhittad värld. Precis som melodifestivalen. Med påhittade värderingar och massor av pengar som smörjmedel. Jag föredrar i så fall verkligheten där t.o.m. en oboe får vara med. Lustigt, jag har aldrig fattat att en symfoniorkester är en kommunistisk yttring. Men jo, du har en poäng där. Det där skulle vi kunna spåna vidare på.

Och släppa F1, t.o.m. konstsim har ett högre kulturellt och estetiskt värde. Sen är det billigare med design av badbyxor och när konstsimmarna går i depå krävs inte så dyr utrustning och färre mekaniker. Simma är nödvändigt. F1 är skitnödigt ...?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GandhiMK2 »

Fan va gött! Hällsa varrvett från mäj ,dööh!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av mrbaloo »

Ha! Idag har jag faktiskt lirat kontrabas tillsammans med polaren på rundresa. Vi drog igenom lite blandad spontanrepertoar med bla. Sailing, Morning has broken, Du gamla du fria, Den blomstertid nu kommer, Greensleves, Fragile, mm + lite jammande.

Det visade sig fungera mycket bra med kontrabas och oboe även om det även skulle vara kul med något ackordinstrument också i ensemblen. Jag visste faktiskt inte att oboe är ett C-instrument. Det gör ju det mycket trevligare för alla inblandade när man hivar fram lite "vanliga" noter. Utan att ha kollat upp det så antog jag bara att oboe (som "alla andra" blåsinstrument) var ett Eb- eller Bb-instrument. Men tji fick jag!!! Men kul hade vi. Förmodligen skall vi vara lite mer seriösa och planera in lite repertoar tills nästa sommar. Kanske kånkar vi upp instrumenten på en bergstopp och lirar där mellan de grillade korvarna... ;-)

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av Tarzan08 »

Fan också...

Hur gör jag nu? Jag som älskar F1, bra kontra och bra oboe?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mK7rnFse9TM[/youtube]

Go Hamilton!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av mrbaloo »

mrbaloo skrev:Förmodligen skall vi vara lite mer seriösa och planera in lite repertoar tills nästa sommar. Kanske kånkar vi upp instrumenten på en bergstopp och lirar där mellan de grillade korvarna... ;-)

/MrBaloo
Nu har det gått ett år och planerna är nu att vi skall repetera in ett musikstycke (min polare specialarrade detta för oboe och kontrabas) och spela in det i hemstudio. Sen skall vi faktiskt kånka upp instrumenten på en bergstopp i närheten av där jag bor och göra en "musikvideo" (spela musiken med playback och synka med hemstudioinspelningen) till detta. Vi har även dragit in både akustisk gitarr och slagverk också i arrangemanget. Tanken är att starta en trend med att ta upp olika instrument på bergstoppen och spela musik.

Om allt går vägen så blir det inspelning om någon vecka då vi övat in stycket och därefter en tur på berget!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GandhiMK2 »

Tarzan08 skrev:Fan också...

Hur gör jag nu? Jag som älskar F1, bra kontra och bra oboe?

[youtube][/youtube]

Go Hamilton!
Älskar, entrecote, saffransglass och mjölk. Sällan mötas de tre i en mixer...;-)

F1 förresten....vad händer?!?!? 2016 är det sämsta året sedan jag blev intresserad ngn gång på 70-talet. Vilken bedrövlig säsong. Usch!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GandhiMK2 »

:help: :bigeyesskog: Sa du "go Hamilton" förresten?!?! Go HAMILTON!?!?!?!?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Noter med arr kontra och oboe?

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag kan transkribera Rendez-vous av Theodore E Liber, om d skulle vara av intresse.
Personligen är det nog högst upp på min lista över Oboe-kontra-duetter.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar