Billig bas sparkar stjärt

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av Stempa »

Räddade nyss en "skitbas" från ytterligare misshandel av sin förre ägare. En Cort Jazz Bass från 2005, till salu på Blocket för några hundralappar. Illa skött, ca 8mm stränghöjd pga en riktigt ful "bow", sadeln tokhög. Ospelbar helt enkelt vilket förre ägaren insett. Den hade plastskydd kvar lite här och där och låg i sin originalkartong i princip oanvänd gissar jag.
Min tanke var att köpa hem nått billigt för att banda av och komma igång att öva bandlöst igen efter 20 år med bara bandat.

Nu har jag justerat (2 varv på dragstången!) och filat på det här vraket till perfektion i en vecka och upptäcker att jag jag lira saker på denna som jag inte kan på finbasarna jag har. Ett fantastiskt instrument. Den mest lättspelade bas jag haft och med ett härligt JB sound jag känner igen från min gamla (sålda) Fender JB. Den här behåller jag som den är. En gammal Cort JB alltså :shock:
Får en att fundera på de svindyra basarna man suktar efter i butikerna... :mrgreenwannabe:
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av AlbinH »

Grattis!!! :tummenupp:
Det är häftigt att hitta "skräp" som visar sig vara gjort av guld!

Nu har jag sett Cort nämnas ett antal gånger i detta sammanhang. Det är tydligt att man får kolla lite extra på den koreanen.. :D
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av Body&Soul »

Ja, jag skriver under på det där med billiga Cort. Köpte en Cort på Blocket för 800 kronor när jag behövde en bas snabbt och billigt. Den här var den enda i närheten som låg inom budget och geografiskt avstånd och jag hade bråttom. Strängarna som satt på var ludna !! Som om han jag köpte den av spelat med Lovikavantar på. Efter att ha bytt strängar, skruvat till halsen och intonerat basen så är den fantastiskt lättspelad. Aktiv elektronik var mystiskt för en gammal härk som mig men den imponerar stort. Såå.. mina fördomar fick smisk nu igen :-)
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev: en gammal härk
illa är det väl ändå inte??? :shock:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av Body&Soul »

AlbinH skrev:
Body&Soul skrev: en gammal härk
illa är det väl ändå inte??? :shock:
Jo, just så illa är det. I dagarna har jag t.ex. repat Black Sabbath, Deep Purple och Hendrix... gammal härk, jo...
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av Stempa »

Men ändå är jag så dryg&snobbig så jag skulle inte ställa mig på scen i strålkastarljus med en bas som det står CORT på, även om basen i sig är en liten guldklimp. Får nog fan fila bort Cort loggan och pensla dit nån örn eller döskalle eller svetsa dit nåt ballt med lödpennan lol.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev: Jo, just så illa är det. I dagarna har jag t.ex. repat Black Sabbath, Deep Purple och Hendrix... gammal härk, jo...
Må så vara, men om jag minns rätt är en härk en dragren son man ... öh... liksom tjoff.. jaa snipp-snipp på något som hör hemma på en rentjur. :(

Inte hade Hendrix klarat sig lika bra utan sina..? :cry:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av Body&Soul »

AlbinH skrev:
Body&Soul skrev: Jo, just så illa är det. I dagarna har jag t.ex. repat Black Sabbath, Deep Purple och Hendrix... gammal härk, jo...
Må så vara, men om jag minns rätt är en härk en dragren son man ... öh... liksom tjoff.. jaa snipp-snipp på något som hör hemma på en rentjur. :(

Inte hade Hendrix klarat sig lika bra utan sina..? :cry:
Nja sååå illa är det ändå inte :-)

Och du Stempa, sådär har jag också tänkt men fått ge mig. Det är ju inte loggan som levererar.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av Danne »

Stempa skrev:Men ändå är jag så dryg&snobbig så jag skulle inte ställa mig på scen i strålkastarljus med en bas som det står CORT på, även om basen i sig är en liten guldklimp. Får nog fan fila bort Cort loggan och pensla dit nån örn eller döskalle eller svetsa dit nåt ballt med lödpennan lol.
Om nu någon skulle bry sig vad det står på huvudet (de flesta i publiken har ingen susning vad som är vad), så kan du alltid ställa finaste-basen som backup. Då blir du nästan mer creddig ,för att du väljer den billiga "skräp-basen" och det du spelar får mer betydelse än vad du spelar på.
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av Jensa »

:ingenbild:
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av Stempa »

Pics or it didnt happend :wink:

Ordinärt JB stuk utan något extra bling. Från 2005 som sagt men inte en repa eller ding som jag kan se. En ägare för mig och han verkar ha låtit den ligga i princip orörd i originalkartongen. Antagligen var den vid inköp inte injusterad på något sätt och rätt hopplös att lira på. Den gruvliga bow som halsen hade har säker blivit värre med åren och jag var inte alls säker på att det skulle gå att fixa. Jag dragstångsjusterade tills halsen var rak men efter ett par dygn så hade halsen strängad "bowat" tillbaka en del. Antar att trä och dragstång minns sitt banantillstånd som normalt. Men efter ett antal småjusteringar med lite tid emellan verka halsen stabil nu. En annan stor förbättring var att fila ned sadeln så lågt jag vågade. Den onödigt höga stränghöjd på den sidan vänsterhanden har aldrig varit ett problem med min Kramer eller Washburn då båda har nollband men på Corten var sadelhöjden åt helvete. Kom faktiskt på att mina 6 stränga guror skulle kunna bli bättre instrument med sadeljustering. Funderar på att köpa en uppsättning filar för jobbet. Svindyra, men antar att en justering hos gitarrtekniker kostar ungefär lika mycket.
Cort JB bas för 500 spänn alltså, injusterad och med nya 35-90 strängar. Blev väldigt lyckat, lirar kanonfint. Har ingen lust att hänga på mig någon av de andra basarna just nu.

Bild

Bild
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av bassace »

Stempa skrev:... nya 35-90 strängar...
Var det på grund av halsen du satte på 35-90 eller brukar du spela med så tunna strängar?
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av Stempa »

bassace skrev:
Stempa skrev:... nya 35-90 strängar...
Var det på grund av halsen du satte på 35-90 eller brukar du spela med så tunna strängar?
Fel av mig, kikade på förpackningen. Daddario EXL190 40-100 var det jag strängade Corten med. De är hursomhelst mer "Light gauge" än jag brukar använda och har mindre "tension". Kommer bli mest fingerspel på den här basen och tunnare strängar funkar bäst för mig då men idén var också att inte stressa halsen med för tunga strängar tills jag vet att den håller formen.
Körde 35-90 strängar i många år då jag lirade en hel del jazz&funk men nuförtiden sitter det nog 45-105 på alla mina basar. Funkar bäst för mitt plektrumlir.
Det här med string tension är rätt intressant. D’Addario's webb har ett "Tension Chart" där man kan kolla upp hur mycket dragkraft ett specifikt sträng set har, http://daddario.com/DADProductDetail.Pa ... ductid=126" onclick="window.open(this.href);return false;
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av Bullen »

Kul! Har också en cort, en shortscale som var min första bas. Den är ospelbar men det är mitt tolvåriga jags fel. Märken som slår i underläge kan ofta imponera, och koreanerna är gravt underskattade vad det gäller att bygga instrument. Skulle inte förvåna mig om de blir det nya japan vad gäller byggkvalité inom en snar framtid.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av GandhiMK2 »

Men,Stempa, du vill alltså ha lägre tension? Mjukare sträng?
För mej är det helt svårt stt förstå... Det sista jag vill är att strängen ska följa med fingrarna på högerhanden. Skulle helst ha stänger ,typ..
Nu kör jag mest slipat men på gamla DR-tiden så körde jag 110-50 för att få fetast sound och minst fjongerier.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av Stempa »

GandhiMK2 skrev:Men,Stempa, du vill alltså ha lägre tension? Mjukare sträng?
För mej är det helt svårt stt förstå... Det sista jag vill är att strängen ska följa med fingrarna på högerhanden. Skulle helst ha stänger ,typ..
Nu kör jag mest slipat men på gamla DR-tiden så körde jag 110-50 för att få fetast sound och minst fjongerier.
Fjongerier :mrgreen: Men när jag fingerlirar vill jag att strängarna ska vara underdåniga och böja sig för min vilja. Basta. Plektrum däremot, e strängen får gärna ha samma gauge som vajrarna på Golden Gate. Kan nog också vara så att jag har lite frökenfingar av allt gitarrspelande. Mindre tension känns spelmässigt bättre men visst, man förlorar en del sound med lättare strängar på basen.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av Stempa »

Bullen skrev:Kul! Har också en cort, en shortscale som var min första bas. Den är ospelbar men det är mitt tolvåriga jags fel. Märken som slår i underläge kan ofta imponera, och koreanerna är gravt underskattade vad det gäller att bygga instrument. Skulle inte förvåna mig om de blir det nya japan vad gäller byggkvalité inom en snar framtid.
Jo billigt från Asien verkar ha spottat upp sig. Jag har haft fördomar mot asientillverkade kopior sedan 70 talet. Hade som nybörjare en billig Pearl JB men bytte efter en kort tid till en Fender JB. Folk som kunde lira sa att jag skulle lära mig på ett riktigt instrument vilket nog var bra råd. Sedan dessa har det bara varit amerikanska märkesbasar för mig. Köpte en del 6 strängade billiga korea/Kina el-guror på 80 talet och de var fan inte roliga att spela på. Lösa eller kärvande detaljer, billiga skitmickar. Strator som inte lät fender ens i eggläget, hu. Så med den här välbyggda Cort basen i handen får jag nog tänka om lite ang. billiga asiatiskt instrument. De har lärt sig verkar det som. Apropå billig och fabrik så finns det nästan ingen info om den här 2005 Cort JB. Tror den kostade runt 200£ och den kan vara tillverkad i Indonesien vilket väl inte är nån fjäder i hatten men så länge den kan hävda sig mot mina "bättre" basar sound och spelmässigt kan jag inte gnälla på kvalitén.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
JDmusic
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 24 maj 2016, 20:05

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av JDmusic »

Spännande trådar det finns här! Just detta ämne med billiga instrument är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Flera gånger har vi haft besökare i vår lilla musikaffär i Vallentuna som plockat ner ett stränginstrument och börjat provspela utan att kolla vad det är dom spelar på. Efteråt tittar dom och blir förvånade eftersom alla våra nya instrument (vi säljer även begagnat) är från märket DiMavery. Ett Tyskt märke som ännu är ganska okänt i Sverige.

I Sverige, mer än andra länder vad jag märkt, finns det väldigt förutfattade meningar om billiga instrument. Jag tyckte därför just denna tråd var extra rolig att läsa att fler upptäcker att billigt inte alltid är detsamma som skräp. :tummenupp:

Med vänlig hälsning, John Ditmeyer
http://www.jdmusic.se
Med vänlig hälsning, John Ditmeyer

JD music
http://www.jdmusic.se
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av TDHP »

Repar oftast på en hpd pbas för tusen spänn! :-)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av Basstore »

Ja har ett gäng exklusiva 10-40000:- basar, både nytt o Vintage.
Oftast när ja spelar med mitt band Oktoberregn (industri pop/rock, drop D ibland C) så kör ja alltid min Squier Chris Aiken bas för ynka 3000:-, visst ja har bytt Mick i den men halsen är så sjukt underbar. Precis som du skrev lite filning på översadeln o justering krävdes ju men Holy funk vilken bas de är..

Bara att gratulera!!
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av bostrowskij »

Tomas Netzler i Kebnekajse spelade på en Cort Action Bass när jag såg dom senast. Lite överraskande då han spelat på Alembic tidigare :)
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Billig bas sparkar stjärt

Inlägg av Body&Soul »

bostrowskij skrev:Tomas Netzler i Kebnekajse spelade på en Cort Action Bass när jag såg dom senast. Lite överraskande då han spelat på Alembic tidigare :)
Ja det gjorde han visst. Dessutom säger han att han tittar in här ibland om än sällan, han har väl hittat sin grej :-)
Skriv svar