Pris vid bokning gäller inte?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Pris vid bokning gäller inte?

Inlägg av anli »

Har en liten undring om vad ni anser som kutym vid beställning av varor.

Jag beställde en Gibson SG bas reissue i november för 9995 kr, har en utskriven bokningsedel på detta. Leveranstiden kunde bli 1-2 månader.
Det drar dock ut på tiden och blir säker några månader extra. det gör inget för den som väntar på något gott....

Märkte dock att kedjan nyss hade höjt priset till 14995 kr.'
Vid förfrågan till butik (som kollade med Luthmans) så kunde jag INTE räkna med mitt tidigare pris!!

Känner mig lite snopen när man gått å väntat så länge, och faktiskt avstått från andra EB3:or (inte vanliga direkt!)

Vad tycker ni? Är jag naiv eller?
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

överenskommet pris gäller väl?
står det 9995:- på bokningen så är det väl det som gäller... eller har de informerat dig om att det ev skulle bli en prishöjning? om inte ligger felet hos dem och de ska sälja för 9995:- om de sagt det.


men vad som gäller rent juridiskt har jag ingen aning om...
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

I vilket fall som helst så har du rätt att avböja affären om de inte kan hålla avtalat pris.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Om det inte står nånstans i din bokning/köpavtal att priset kan ändras ska du ju självklart ha den till ursprungligt pris...

Ett samtal till konsumentrådgivningen i din kommun kan nog ge lite klarhet, och om du har rätt kan de antagligen höra av sig till butiken och förklara hur det ligger till.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

precision65 skrev:I vilket fall som helst så har du rätt att avböja affären om de inte kan hålla avtalat pris.
Japp, det har jag förstås. Ingta problem så.
Butiken tycker förstås det är pinsamt och försöker säkert ge mig så bra deal som möjligt hoppas jag.
Vi får se, väljer jag att avstå blir det begagnat marknaden igen!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ring Sverker! Då blir de nog mera lätthanterliga...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Om jag inte missminner mig så är det så att priset får varie högst 30% från det man "bestämt", t.ex. vid reparation osv... Säger reparatören att det kommer kosta 10 000Kr får det max kosta 13 000Kr.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Mmmm.....jag ser det så här; du ska ha ditt pris och sen är det butiken som får ta det med Luthman, jag menar - de måste ju ha gjort ett avtal med Luthman att sälja basen till det lägre priset, och i det avtalet skrivit nåt om leveranser...annars får de helt enkelt stå sitt kast och täcka mellanskillnaden själva.....

Jag tror att du i detta fallet har all rätt på din sida...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Då ni har ett avtal så är det det som gäller om priset även står på bokningssedeln så finns det inget att orda om. Ett avtal är ett avtal, skulle det vara muntligt är det bara svårare att bevisa. Möjligen kan det finnas en klausul mot ev prishöjningar och då gäller den, annars gäller utsatt pris. Alltså utan tvekan gäller avtalet, även rent juridiskt tror jag bestämt. :wink:

Detta kan de aldrig kringå även om det säkert svider för deras del.
Men kolla med konsument ombudet för att vara helt säker. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Skall checka med konsumentvägledningen, man måste kolla sina rättigheter ju :D
Kan ju vara av allmänt intresse faktiskt!
Jag postar svaret!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

En liknande sak hände mig. När jag skaffat mitt första jobb gick jag direkt till den största musikaffären i stan och beställde en Ampeg 8x10 högtalarlåda. Jag skulle få den till inköpspris + frakt. 7500:- totalt. Leveransen skulle ta ett par månader. Vi hade ett muntligt avtal.

Just då passade Sverige på att hamna i finanskris och räntan var 200% och dollarpriset skjöt i höjden. När jag hämtade ut lådan och meddelade priset jag skulle betala blev det rejält sura miner i musikaffären. Ägaren blev inkallad och diskuterade saken med mig och killen som lovat priset. Det slutade med att jag fick köpa till avtalat pris utan större tjafs. Affären gick förstås back. Idag hade jag kanske varit beredd att betala lite mer än avtalat eftersom läget var extremt, men då hade jag helt enkelt inte pengarna (och moralen? :oops: ).

En sak jag lärt mig är att ett muntligt avtal gäller på lös egendom (t ex musikprylar) men inte på fast (bostäder, hus osv).
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har du det skriftligt ?
Om så gäller det priset ,annars är det nog svårt.
Skriv svar