Frilansfinans eller liknande.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
bas_anton
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 13:05
Ort: Skövde

Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av bas_anton »

Ni som inte har egen firma. Vilken faktureringstjänst använder ni er av?

Någon/något man ska akta sig för?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av Roger Hedin »

Jag använde Frilans Finans innan jag startade eget. Smidigt, men de mjölkar dig på dina pengar, som alla "tjänsteföretag"...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av blackparkas »

Finns det inte nån i Orsa som typ knappt kostar något?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av Svensson »

Använder Frilansfinans, funkar klockrent om man kör på hobbybasis och inte tycker det är värt mödan att starta bolag.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av saft »

blackparkas skrev:Finns det inte nån i Orsa som typ knappt kostar något?
Orsa musikkompani
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av mikkejohansson »

FF funkar fint. Kostar 6% på det du fakturerar.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
bas_anton
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 13:05
Ort: Skövde

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av bas_anton »

Tack
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av Noelredding »

Carlsson Nöje

carlssonsnoje.se
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av fieldflower »

Går ju inte att hålla sig även om frågan var hur man löser det utan att ha firma...

Mitt tips: Räkna på om det är värt att starta en firma.

Beroende på hur ofta ni gigar (vitt), hur mycket ni får i gage och hur mycket musikprylar ni köper kan det gå att dels behålla hela gaget och dels slippa inkomstskatt och sociala avgifter på summan (vilket blir fallet med faktureringstjänsterna).

Saxat från Frilansfinans hemsida:
Bild
De tar 6%, men de betalar in sociala avgifter och inkomstskatt enligt det mörkblå.
Det ljusblå är vad man får behålla.
Man får alltså utbetalt ca 45% av gaget då man kör via faktureringstjänst.
Plus då att det är moms på fakturan mot kunden, vilket innebär 25% dyrare för privatpersoner (men spelar ingen roll för företag).

Starta en firma kostar väl en tusing sisådär, så det kan (bör) gå med vinst på första gaget.

Tricket för att komma skattefri ur ekvationen är såklart att man handlar musikprylar eller har musikrelaterade utgifter så man kan "kvitta bort" fakturorna. Ingen vinst = ingen skatt.
Spelar man för sitt uppehälle går det ju inte, men å andra sidan är det ju ännu större anledning då att inte ge bort en andel och att kunna kvitta sina arbetsrelaterade utlägg.

Som sagt TOTAL OT, men jag tyckte det behövde sägas... :)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av eeakga »

fieldflower skrev:Går ju inte att hålla sig även om frågan var hur man löser det utan att ha firma...

Mitt tips: Räkna på om det är värt att starta en firma.

Beroende på hur ofta ni gigar (vitt), hur mycket ni får i gage och hur mycket musikprylar ni köper kan det gå att dels behålla hela gaget och dels slippa inkomstskatt och sociala avgifter på summan (vilket blir fallet med faktureringstjänsterna).

Saxat från Frilansfinans hemsida:
Bild
De tar 6%, men de betalar in sociala avgifter och inkomstskatt enligt det mörkblå.
Det ljusblå är vad man får behålla.
Man får alltså utbetalt ca 45% av gaget då man kör via faktureringstjänst.
Plus då att det är moms på fakturan mot kunden, vilket innebär 25% dyrare för privatpersoner (men spelar ingen roll för företag).

Starta en firma kostar väl en tusing sisådär, så det kan (bör) gå med vinst på första gaget.

Tricket för att komma skattefri ur ekvationen är såklart att man handlar musikprylar eller har musikrelaterade utgifter så man kan "kvitta bort" fakturorna. Ingen vinst = ingen skatt.
Spelar man för sitt uppehälle går det ju inte, men å andra sidan är det ju ännu större anledning då att inte ge bort en andel och att kunna kvitta sina arbetsrelaterade utlägg.

Som sagt TOTAL OT, men jag tyckte det behövde sägas... :)
Tänkte skriva exakt detta härom dagen, men hade inte tid just då.
Med andra ord: +1
:)
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av strummer »

Cool company är det flera av mina frilansare som använder, funkar bra både för dem och oss:-)

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev:Går ju inte att hålla sig även om frågan var hur man löser det utan att ha firma...

Mitt tips: Räkna på om det är värt att starta en firma.

Beroende på hur ofta ni gigar (vitt), hur mycket ni får i gage och hur mycket musikprylar ni köper kan det gå att dels behålla hela gaget och dels slippa inkomstskatt och sociala avgifter på summan (vilket blir fallet med faktureringstjänsterna).

Saxat från Frilansfinans hemsida:
Bild
De tar 6%, men de betalar in sociala avgifter och inkomstskatt enligt det mörkblå.
Det ljusblå är vad man får behålla.
Man får alltså utbetalt ca 45% av gaget då man kör via faktureringstjänst.
Plus då att det är moms på fakturan mot kunden, vilket innebär 25% dyrare för privatpersoner (men spelar ingen roll för företag).

Starta en firma kostar väl en tusing sisådär, så det kan (bör) gå med vinst på första gaget.

Tricket för att komma skattefri ur ekvationen är såklart att man handlar musikprylar eller har musikrelaterade utgifter så man kan "kvitta bort" fakturorna. Ingen vinst = ingen skatt.
Spelar man för sitt uppehälle går det ju inte, men å andra sidan är det ju ännu större anledning då att inte ge bort en andel och att kunna kvitta sina arbetsrelaterade utlägg.

Som sagt TOTAL OT, men jag tyckte det behövde sägas... :)

Jo, men å andra sidan så fakturerar man ju oftast det dubbla när man har en vit spelning, eller åtminstone näst intill det dubbla.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av Pumpa »

blackparkas skrev:
fieldflower skrev:Går ju inte att hålla sig även om frågan var hur man löser det utan att ha firma...

Mitt tips: Räkna på om det är värt att starta en firma.

Beroende på hur ofta ni gigar (vitt), hur mycket ni får i gage och hur mycket musikprylar ni köper kan det gå att dels behålla hela gaget och dels slippa inkomstskatt och sociala avgifter på summan (vilket blir fallet med faktureringstjänsterna).

Saxat från Frilansfinans hemsida:
Bild
De tar 6%, men de betalar in sociala avgifter och inkomstskatt enligt det mörkblå.
Det ljusblå är vad man får behålla.
Man får alltså utbetalt ca 45% av gaget då man kör via faktureringstjänst.
Plus då att det är moms på fakturan mot kunden, vilket innebär 25% dyrare för privatpersoner (men spelar ingen roll för företag).

Starta en firma kostar väl en tusing sisådär, så det kan (bör) gå med vinst på första gaget.

Tricket för att komma skattefri ur ekvationen är såklart att man handlar musikprylar eller har musikrelaterade utgifter så man kan "kvitta bort" fakturorna. Ingen vinst = ingen skatt.
Spelar man för sitt uppehälle går det ju inte, men å andra sidan är det ju ännu större anledning då att inte ge bort en andel och att kunna kvitta sina arbetsrelaterade utlägg.

Som sagt TOTAL OT, men jag tyckte det behövde sägas... :)

Jo, men å andra sidan så fakturerar man ju oftast det dubbla när man har en vit spelning, eller åtminstone näst intill det dubbla.
Desto bättre isf om man då kan köpa prylar för alla dom pengarna.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av blackparkas »

Absolut!

Om man VILL köpa prylar.
Det vill man ju förstås, men många spelar ju så pass ofta så att det blir en del av inkomsten, då vill man ha ut pengar.

Har för mig att om det är Orsa Spelkompani eller vad det nu är, som har så att man kan plocka ut det i prylar?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Absolut!

Om man VILL köpa prylar.
Det vill man ju förstås, men många spelar ju så pass ofta så att det blir en del av inkomsten, då vill man ha ut pengar.

Har för mig att om det är Orsa Spelkompani eller vad det nu är, som har så att man kan plocka ut det i prylar?
Jo, fast om det blir en del av inkomsten vill man väl ännu mindre ge bort 6% till någon annan, plus att man kanske vill ha valmöjligheten att plocka ut pengarna som vinst istf lön, dvs slippa 20% sociala avgifter.
Är man huvudsakligen musiker som yrke kanske sociala avgifter inte är så dumt, men återigen ännu större anledning att inte ge bort 6% om det rör sig om huvudsakliga uppehället.
Kör man enskild firma och betalar ut lön till övriga bandmedlemmar måste man såklart betala sociala avgifter och skatt, men återigen är de 6%:en helt onödiga om man spelar i den skalan.

Sedan öppnas ju möjligheter att dra av musikrelaterade utgifter som inte sker i omedelbar koppling till gigen, såsom studiotid, kärrhyra för t.ex. replokalsflytt/städning/etc, utöver alla musiksaker man köper in. Till musiksakerna kan ju även räknas t.ex. datorer som används till inspelning, iPad som styr mixer, etc, etc. För att inte tala om replokalshyra (om man inte går via studieförbund).
Räknar man ihop utgifterna under ett år som kan relateras till musicerandet blir det ofta en del pengar, och varenda krona av dessa innebär att man inte tappar ca 50% av gagen jmf med faktureringstjänst.
Det är ju friheten att summera alla fakturapengar mot alla kvittopengar per räkenskapsår som är den stora fördelen.
Idén att plocka ut gage i prylar är en vacker tanke, men då blir man liksom tidsbunden på ett tråkigt sätt. Man kan inte gärna köpa en ny bas för summan av 2 gage, plus att valmöjligheten i varifrån man köper sannolikt begränsas(?)

Kan förstå om man drar sig för att börja trassla med bokföring, eller om man t.ex. är delägare i nån annan firma och inte gärna vill riskera att det ena läcker in i det andra, men rent pengamässigt är det väldigt nischartade fall där jag skulle säga att faktureringstjänst är det bästa alternativet.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av 200071 »

6 % kan vara ett billigt sätt att slippa administrera....
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av fieldflower »

200071 skrev:6 % kan vara ett billigt sätt att slippa administrera....
Absolut, i fallet där man aldrig har några utlägg och inköp att kvitta mot och ändå skulle betala ut allt i lön (även sin egen del istf att ta det som vinst = 30% off istf 50%) så att skillnaden bara är 6% så är det en helt ok nivå för att slippa bokföring.

Men hur ofta är det fallet?

Nåja, alla gör som de vill.
För min egen del skulle skillnaden i reda pengar vara 55% bortfall om jag skulle köra faktureringstjänst istf egen firma.
Det blir verkligen bilden från frilans finans i skillnad:
Bild
Mitt tips är bara att det kan vara värt att räkna på saken för var och en, just för att skillnaden faktiskt är väldigt stor för de flesta - (bortåt) 100% kvar eller 45% kvar. :tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av blackparkas »

Fast 100% kvar är ju inte riktigt sant om man köper prylar för pengarna. :D
En del saker tappar ju i det närmaste 100% av värdet på några år (datorer etc) och det mesta annat tappar en stor del av värdet så fort du plockar ut det.

Om man lirar en gång i månaden, men inte vill/orkar/kan ta hand om de papper det innebär att köra egen firma är t.ex. frilansfinans en väldigt bra grej.
Om man har musiken som en större inkomstkälla än så och kör mest vitt så tror jag de flesta av dem redan har enskild firma.

Jag tycker inte att 6% av pengarna är särskilt mycket om man slipper administrationen... Vill man däremot ha möjlighet att dra av för utrustning etc. så är ju enskild firma, eller AB förstås, vägen att gå.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av Svensson »

Göra avdrag för inköp, resor osv. kan man ju göra ändå för att få ner inkomstskatten, spelar ju ingen roll om man är anställd av eget bolag eller är "anställd" av Frilansfinans och dylikt. Och är man momspliktig spelar det ju inte heller nån roll på vilket sätt man väljer att fakturera? Sen kan man ju lägga på de där hundralapparna som faktureringskostnaden blir på gaget :).

Men det är ju som sagt frågan om hur mycket man fakturerar på ett år och hur mycket möda man ids lägga på att ha eget bolag.

*EDIT*
Om bandets bolag gör avdrag för t.ex. en basförstärkare som är inköpt så tillhör ju stärkaren också bolaget och inte dig som privatperson, då känns det i min värld vettigare att själv göra det avdraget för att få ner inkomstskatten annars måste ju alla bandmedelmmar ha varsitt bolag såvida man inte vill att bolaget ska äga alla ens instrument och prylar man köper.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Fast 100% kvar är ju inte riktigt sant om man köper prylar för pengarna. :D
En del saker tappar ju i det närmaste 100% av värdet på några år (datorer etc) och det mesta annat tappar en stor del av värdet så fort du plockar ut det.

Om man lirar en gång i månaden, men inte vill/orkar/kan ta hand om de papper det innebär att köra egen firma är t.ex. frilansfinans en väldigt bra grej.
Om man har musiken som en större inkomstkälla än så och kör mest vitt så tror jag de flesta av dem redan har enskild firma.

Jag tycker inte att 6% av pengarna är särskilt mycket om man slipper administrationen... Vill man däremot ha möjlighet att dra av för utrustning etc. så är ju enskild firma, eller AB förstås, vägen att gå.
6% är inte mycket pengar.
Men om man jämför faktureringstjänst med att ta ut gaget i vinst i enskild firma (alltså inte betala ut lön och därmed betala 20% sociala avgifter) så är skillnaden ca 25%, inte 6%.
Det är alltså helt utan att ha köpt några prylar - bara krona för krona hur mycket man får att handla julmust och skinka för.

Och prylar köper man väl ändå...
För de prylar man råkar köpa under varje år kan man få behålla ytterligare 30% av det årets samlade gage.
Om det blir ett tvång att köpa prylar för att gå jämnt ut så att man köper skit man inte behöver blir det ingen vidare affär, men logiken är ju att gagen och prylarna är enskilda företeelser, men summan av inköpet hjälper en att behålla summan av gagen.

Om det hade varit bara 6% i skillnad hade jag övervägt att lägga ned min firma och köra faktureringstjänst, men det är i bästa fall 55% skillnad och i värsta fall 25% skillnad. Min smärtgräns för "mina" pengar går definitivt innan 25%.

Sedan finns det undantagsfall, t.ex. där man måste betala ut gage till bandmedlemmar som lön, där det liksom ändå blir sociala avgifter och skatt.
Då är det ju verkligen bara 6% skillnad, och i det fallet håller jag med om att det är värt det.
Svensson skrev:Göra avdrag för inköp, resor osv. kan man ju göra ändå för att få ner inkomstskatten, spelar ju ingen roll om man är anställd av eget bolag eller är "anställd" av Frilansfinans och dylikt. Och är man momspliktig spelar det ju inte heller nån roll på vilket sätt man väljer att fakturera? Sen kan man ju lägga på de där hundralapparna som faktureringskostnaden blir på gaget :).

Men det är ju som sagt frågan om hur mycket man fakturerar på ett år och hur mycket möda man ids lägga på att ha eget bolag.
Du kan dra av resor och inköp som är direkt relaterade till giget, men inte andra utgifter såsom replokaler, andra transporter och rena prylinköp.

Fördelen med moms är att man med artisteri kan köra momsfritt.
Den stora fördelen med det är såklart att slippa administration, men en lite fördel att vita gig för privatpersoner (vilket inte är så ofta men händer) blir 25% billigare, eller 25% mer kvar..;)

Om vi tar exemplet enskild firma och vinst (inte lön) mot frilansfinans så är skillnaden 25% i hur mycket slant som hamnar i vanten.
Om du kan lägga på 25% för att du går via frilansfinans så kan du lägga på 25% oavsett. Finns väl ingen apis som godtar "men jag har utgifter för att jag inte har nån firma" som argument för att betala 25% mer i gage..?
Och funkar det att höja med 25% så har jag ett ännu bättre tips: Höj gaget och skaffa firma!
Tog ni 1000:- på frilansfinans innan fick ni kvar 450 i vanten.
Med 1250:- på egen firma utbetalt som vinst blir det 880 i vanten.
(Och kan man kvitta inkomsten blir alla 1250 kvar..)
Det är vad jag kallar ett JÄVLIGT bra business case! :tummenupp:

Hur mycket man fakturerar är såklart intressant.
Spelar man ihop i snitt en tusenlapp per år spelar det inte så stor roll om det är 450 eller 1000 mer på kontot.
Och gränsen för var det är värt det är individuell (eller kollektivt per band iaf).
Svensson skrev:*EDIT*
Om bandets bolag gör avdrag för t.ex. en basförstärkare som är inköpt så tillhör ju stärkaren också bolaget och inte dig som privatperson, då känns det i min värld vettigare att själv göra det avdraget för att få ner inkomstskatten annars måste ju alla bandmedelmmar ha varsitt bolag såvida man inte vill att bolaget ska äga alla ens instrument och prylar man köper.
Jag kör med enskild firma, och ser till att kvitta mina saker.
Men om det skall kvittas bandsaker så blir jag defacto ägare till dem. Det gäller att lita på varandra lite då...
Å andra sidan är det idag direktavskrivning på ett halvt basbelopp så prylar för under 22000 upphör liksom att existera åtminstone finansiellt på direkten... Vet inte hur det påverkar ägande, men det finns ingen sur avskrivning att hålla på med iaf.
Det är helt klart en komplicerande faktor, men gapar man över lagom mycket och har ett par firmor i bandet är det oftast lösbart.


Jädrar vad med OT det blev i den här tråden!
Tycker fortfarande att man gör som man vill, men samtidigt att det är lite viktigt att man vet vad det är man får. Att 6% inte nödvändigtvis (eller ens vanligen) är 6% om man jämför.
Tycker man att 25%-55% är ett ok bortfall för att slippa administration skall man såklart köra faktureringstjänst.
Eller om gage måste betalas ut som lön så att det bara blir 6% skillnad och det känns ok så ska man såklart köra så.
Bara man vet vad man ger sig in på i förväg...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av Svensson »

Japp, helt klart viktigt att veta vad man får med de olika alternativen men också vad det innebär att ha flera bolag i bandet, att mickla på med vinst vs. lön, eget/delat ägande osv. Hur gör ni när ni fakturerar ett företag? Kommer det en faktura per bandmedlem eller hur sköter ni det? Mest nyfiken... Och sedan, med glimten i ögat skrivet att man flytta faktureringskostanden på kunden, men att förtydliga, klart man inte skriver "Extra påslag pga vi inte har egen firma", är väl snarare så att man tex fakturerar 16.000 SEK istället för 15.000 SEK. (Och ja, jag vet att den diffen inte är 25% men då förutsätter det ju att man inte tagit ut det man tjänar som lön från sitt egna bolag om jag fattat dig rätt). Och visst, har man firma så kan man ju säkert splitta upp fakturan i resekostnader, PA-hyra, traktamenten osv. så får man ännu mer kvar, men när man inte ids det :).

Ännu mer OT men är det verkligen så att man bara får göra avdrag för kostnader i direkt samband med gig? Vill minnas att jag gjort avdrag för mer än så men dte är många år sen jag idats göra det. Har man inte rätt att göra avdrag för alla kostnader man har föra tt kunna tjäna de sura hundralapparna på giget såsom replokal, dator, kostnader i samband med rep etc?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av fieldflower »

Svensson skrev:Japp, helt klart viktigt att veta vad man får med de olika alternativen men också vad det innebär att ha flera bolag i bandet, att mickla på med vinst vs. lön, eget/delat ägande osv. Hur gör ni när ni fakturerar ett företag? Kommer det en faktura per bandmedlem eller hur sköter ni det? Mest nyfiken... Och sedan, med glimten i ögat skrivet att man flytta faktureringskostanden på kunden, men att förtydliga, klart man inte skriver "Extra påslag pga vi inte har egen firma", är väl snarare så att man tex fakturerar 16.000 SEK istället för 15.000 SEK. (Och ja, jag vet att den diffen inte är 25% men då förutsätter det ju att man inte tagit ut det man tjänar som lön från sitt egna bolag om jag fattat dig rätt). Och visst, har man firma så kan man ju säkert splitta upp fakturan i resekostnader, PA-hyra, traktamenten osv. så får man ännu mer kvar, men när man inte ids det :).

Ännu mer OT men är det verkligen så att man bara får göra avdrag för kostnader i direkt samband med gig? Vill minnas att jag gjort avdrag för mer än så men dte är många år sen jag idats göra det. Har man inte rätt att göra avdrag för alla kostnader man har föra tt kunna tjäna de sura hundralapparna på giget såsom replokal, dator, kostnader i samband med rep etc?
Hur vi gör: En bandmedlem fakturerar kunden och (i mån det behövs) fakturerar övriga den bandmedlemmen. Så länge man fakturerar i direkt anslutning till artisteriet blir det inte "bokningsbolag", dvs momskrav.

Fast om du kan fakturera 16 så fakturerar du väl 16, oavsett omkostnader..?
Det gör jag iaf...:)

Du kanske kan dra av närliggande kostnader också, men om du har gig i Januari på faktureringstjänst och utlägg Februari-December får du lite svårt att relatera bakåt, skulle jag tro.
Speciellt som det betalas ut som lön.
Det är det jag menar med att det blir tidsbundet på ett helt annat sätt. Med egen firma lägger man ju alla utgifter i en pott och alla inkomster i en annan pott och så kvittar man dem mot varandra oavsett datum under räkenskapsåret.
Det går fint att handla upp pengarna i December.

Eller menar du att du kan göra privata avdrag för replokal etc trots att du inte har firma?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev:
Det är alltså helt utan att ha köpt några prylar - bara krona för krona hur mycket man får att handla julmust och skinka för.

Och återigen så OM man fakturerar så lägger man ju på på gaget just för sociala avgifter etc.
Dvs att om man alltid har 1500 spänn på ett gig svart så ser man till att få ut 1500 spänn efter soc etc när man fakturerar.

Jag skulle hur som helst inte vilja fakturera och plocka ut i prylar.
Man vet aldrig när man behöver pengarna...
Därför så nöjer jag mig med 1500-2000 per gig, och om det är vitt så fakturerar vi så vi får ut ungefär det.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av bjelkeman »

Och snack om vit vs svart är ju bara teoretiskt i alla fall. Här är vi alla bra skattebetalare.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Frilansfinans eller liknande.

Inlägg av kmo »

Och nackdelar med att köra som timanställd om man inte har så jättemycket "riktiga" gig?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Skriv svar