Bra musikaffärer i USA?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
MasBartin
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 19 nov 2013, 00:13
Ort: Hässleholm

Bra musikaffärer i USA?

Inlägg av MasBartin »

Det lutar åt en semestertripp till de amerikanska staterna. Kommer att besöka San Francisco, Los Angeles, Las Vegas, Phoenix och New York. Självklart vill jag ju ta en titt i musikaffärer. Så om någon av er känner till musikaffärer där som är värda ett besök så är jag tacksam för tips! Givetvis är det ju utbudet av basar som är det intressanta! :D
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bra musikaffärer i USA?

Inlägg av bjelkeman »

Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Splanky
Medlem+
Inlägg: 554
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:14
Ort: Kungsbacka

Re: Bra musikaffärer i USA?

Inlägg av Splanky »

Phoenix! Då ska du till Peoria och The Bass Place. Köpt 2 basar från den på plats. Kanonaffär!
http://www.thebassplace.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sedan har du Guitar center bara ett stenkast därifrån på:
2750 W Peoria Ave, Phoenix, AZ 85029, USA


Sent from my iPhone using Tapatalk
-12 Squier Jaguar SS, Cort Actionbass 4 avbandad, Cort Actionbass Jr moddad, MM SUB US, Unicorn Ozellman, Unicorn The Purist. TecAmp Puma 500, 2 st XS 115, 1x8", 2x8"
Användarvisningsbild
MasBartin
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 19 nov 2013, 00:13
Ort: Hässleholm

Re: Bra musikaffärer i USA?

Inlägg av MasBartin »

Tack bjelkeman o Splanky för era tips.

Nån som känner till utbudet i New York?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Bra musikaffärer i USA?

Inlägg av GandhiMK2 »

Rudys music ovanför times square på Manhattan. Där har jag köpt en reverend. :-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bra musikaffärer i USA?

Inlägg av Roger Hedin »

GandhiMK2 skrev:Rudys music ovanför times square på Manhattan. Där har jag köpt en reverend. :-)
Det verkar som om Rudy's har fått lämna "Music Row". De har relokerat till södra Manhattan. När jag var där 2013 så hade Manny's tvärs över gatan slagit igen; det byggs skyskrapor där de gamla husen låg... :cry:

http://www.yelp.com/biz/rudys-music-stop-new-york-2" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Bra musikaffärer i USA?

Inlägg av midlifecrisis »

Roger Hedin skrev:
GandhiMK2 skrev:Rudys music ovanför times square på Manhattan. Där har jag köpt en reverend. :-)
Det verkar som om Rudy's har fått lämna "Music Row". De har relokerat till södra Manhattan. När jag var där 2013 så hade Manny's tvärs över gatan slagit igen; det byggs skyskrapor där de gamla husen låg... :cry:

http://www.yelp.com/biz/rudys-music-stop-new-york-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Nya Rudy's är ett fantastiskt ställe. Mycket bättre än gamla. Men se till att ta med den tjocka plånboken...
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
MasBartin
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 19 nov 2013, 00:13
Ort: Hässleholm

Re: Bra musikaffärer i USA?

Inlägg av MasBartin »

Tänkt bjuda på en liten uppföljare här. Är helnöjd efter tre veckors resa i staterna. Eftersom jag reste i sällskap med andra och resan hade många platser som skulle besökas blev det inte så mycket tid åt att besöka musikaffärer. Däremot hände något smått otroligt i Scottsdale i Phoenix. Vi hyrde ett hus där några dagar och ägaren till huset visade sig jobba på ett gitarr- o bas-företag vid namn Fender :wink: De har ju sitt huvudkontor i Scottsdale. Efter lite nörd-prat om basar o musik så blev vi inbjudna på en rundtur på huvudkontoret. Så helt plötslig är vi på Fenders headoffice och vandrar runt bland chefer, kontor, konferrens-salar som hette "Clapton" o "Hendrix", hälsade på Greatch-chefen, och fick så klart lite merchendise med hem. Fick även känna på lite prototyper som aldrig börjat serietillverkas. Bland annat en jazz med genomgående hals. Den var tillverkad på Cort-fabriken i Korea och påminde väldigt mycket om en Woodoo jazzbas... Hm...
Hur om helst, detta var hur fett som helst!!! :D
IMG_3032 (450x600).jpg
IMG_3032 (450x600).jpg (73.11 KiB) Visad 2097 gånger
IMG_3036 (600x450).jpg
IMG_3036 (600x450).jpg (100.36 KiB) Visad 2097 gånger
IMG_3044 (450x600).jpg
IMG_3044 (450x600).jpg (55.77 KiB) Visad 2097 gånger
I New York fanns det lite mer till att gå på stan och det visade sig att Rudys Music, som nu ligger på södra Manhattan, låg ca tio minuters gångväg från hotellet. Bas-avdelningen bestod av ett litet rum i källaren och utbudet bestod mest av basar i den övre prisklassen. Mtd, Ken Smith, Ritter bl.a. Rudys har ett eget märke, "Pensa", vars jazz-femma imponerade.

Väl uppe vid Times Square såg jag faktiskt en gammal skylt där det stod "Rudys Bass Shop". Dock ingen tillhörande butik.

Hoppas att det blir fler resor över Atlanten :)
Användarvisningsbild
MasBartin
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 19 nov 2013, 00:13
Ort: Hässleholm

Re: Bra musikaffärer i USA?

Inlägg av MasBartin »

Fick inte plats med alla bilder så här kommer de från New York oxå.
IMG_3154 (600x450).jpg
IMG_3154 (600x450).jpg (87.18 KiB) Visad 2097 gånger
IMG_3159 (450x600).jpg
IMG_3159 (450x600).jpg (76.72 KiB) Visad 2097 gånger
IMG_3180 (450x600).jpg
IMG_3180 (450x600).jpg (97.07 KiB) Visad 2097 gånger
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Bra musikaffärer i USA?

Inlägg av midlifecrisis »

Har just upptäckt att vad som sägs vara USAs största musikaffär ligger nästgårds. Sweetwater i Ft Wayne. Tänkte ta en tripp idag o kolla läget
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Bra musikaffärer i USA?

Inlägg av GandhiMK2 »

midlifecrisis skrev:Har just upptäckt att vad som sägs vara USAs största musikaffär ligger nästgårds. Sweetwater i Ft Wayne. Tänkte ta en tripp idag o kolla läget
Ah, har dom en affär alltså? Trodde att det var en nätbutik. En GRYM nätbutik så är det en affär kopplad till den så lär den ju inte gå av för hackor...Ha så kul =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Bra musikaffärer i USA?

Inlägg av midlifecrisis »

GandhiMK2 skrev:
midlifecrisis skrev:Har just upptäckt att vad som sägs vara USAs största musikaffär ligger nästgårds. Sweetwater i Ft Wayne. Tänkte ta en tripp idag o kolla läget
Ah, har dom en affär alltså? Trodde att det var en nätbutik. En GRYM nätbutik så är det en affär kopplad till den så lär den ju inte gå av för hackor...Ha så kul =)
Huvudkontoret ligger i Ft Wayne av alla ställen. Och lagret. Mao hade de allt som finns på i webbutiken. De hade fullt med ca 30 tum stora paddor där man kunde leta upp allt man var intresserad av så plockade de fram det. Fanns inte utrymme att ha framställt
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Skriv svar