Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det eller l

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det eller l

Inlägg av Zyrran »

Sitter med paket runt handen efter att ha trillat ned för trappan här hemma. Har egentligen inte ont eller så förutom i vissa lägen. På måndag ska det magnetröntgas och då får vi se hur det ser ut. Risken är att det är ett brutet båtben - vilket skulle va ett rätt hårt slag med tanke på gipstid/rehab.

Känner mig lätt stressad och oroad, är det någon som råkat ut för något liknande och vill dela med sig lite så man kan förbereda sig lite på vad dom eventuellt komma skall?

Är vänster han...bra eller dåligt..vettefasen.
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av lekamen »

Off vad jobbigt, hoppas på det bästa!
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av Falcon »

Oj då, låter inte roligt. Jag bröt båtbenet på skolavslutningen 81, och fick ha gips i tre månader över sommaren, inkluderat över en skolresa.
Hoppas att det inte är brutet för dig.
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av Danne »

Jag bröt högra båtbenet i lumpen. Sista dagen på slutövningen och 2 veckor till muck så det var ju lite snöpligt. Eftersom det var på kvällen fick jag en AT-läkare som gipsade. Blev ett väldigt klumpigt gips så spela bas var inte att tänka på. Efter sex veckor fick jag ett nytt gips i glasfiber som var nytt på den tiden (1995). Det var så nätt så jag kunde börja spela bas igen. Fick lära mig spela med fingrarna helt enkelt. Jag hade tur och blev av med gipset efter 3 mån. Min dom var annars 3-6 mån. Därefter operation om det inte läkt. Du har mina sympatier och jag hoppas på det bästa.

Bild på mig giggandes i gips:
Bild
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av Zyrran »

Lever på hoppet här! Men det verkar ju vara som man läser, 12-20 veckor beroende på hur trassligt det blivit - men som sagt lever på hoppet!

Höger hand hade fungerat bättre för spelandet, gipsklumpen i handflatan gör att jag inte når riktigt fram som jag vill.. Men det går kanske att vänja sig vid.

Bild
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av Roger Hedin »

Allt går utom spädbarn...
Jag råkade skära av vänster pekfingertopp för ett antal år sedan. Det första jag gjorde när jag kom hem från akuten var att gå ner i källaren och hänga på mig basen. Lady double dealer i fulltempo med tre fingrar var målet. Det gick, fast jag fick justera om tumgreppet. Jag spelade så i tre månader, missade inte en spelning. Det såg rätt löjligt ut med ett jättebandage rätt upp i luften. Lycka till med rehabiliteringen!!!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av Ingemar Sundström »

Tungt du. Hoppas det läker fort. :tummenupp:
Ingemar
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av svekke »

Jag hade misstänkt båtbensbrott för ett antal år sedan, men hade tur, det var inget. Jag hoppas det samma för dig :-) Men jag tror att gipstiderna är lite kortare nu än förr i vart fall, och båtbensgipsning räknas väl numera som en egen sport på ortopeden.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av Zyrran »

Känner mig mer tveksam till att det skulle vara brutet, känner inte av något över huvudtaget just nu så jag hoppas det håller i sig.

Blir det gips får man räkna minst tre månade sa de...så ben läker nog lika dålig nu som förr ;-)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av Danne »

Nu är det ju individuellt förstås, men känner du ingenting nu kanske det bara är en spricka. Det har jag också lyckats få, fast i vänster handled den gången. Det var likadant som för dig, gjorde inledningsvis bara ont i vissa lägen. (När jag bröt båtbenet svullnade handleden upp väldigt och värkte hela tiden första två dygnen.) Minns dock inte om det var spricka i just båtbenet, men då blev det bara halvgips i tre veckor. Som sagt, hoppas på det bästa.
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av Zyrran »

svekke skrev:Jag hade misstänkt båtbensbrott för ett antal år sedan, men hade tur, det var inget. Jag hoppas det samma för dig :-) Men jag tror att gipstiderna är lite kortare nu än förr i vart fall, och båtbensgipsning räknas väl numera som en egen sport på ortopeden.
Känns ju hoppfullt att det finns dem som klarat sig :-)
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av Zyrran »

Danne skrev:Nu är det ju individuellt förstås, men känner du ingenting nu kanske det bara är en spricka. Det har jag också lyckats få, fast i vänster handled den gången. Det var likadant som för dig, gjorde inledningsvis bara ont i vissa lägen. (När jag bröt båtbenet svullnade handleden upp väldigt och värkte hela tiden första två dygnen.) Minns dock inte om det var spricka i just båtbenet, men då blev det bara halvgips i tre veckor. Som sagt, hoppas på det bästa.
Mycket möjligt, eller så är det nåt annat skit.
Inte annat än att man känner sig rätt nervös..
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av lekamen »

Nää du Zyrran, jag tror nog det lutar åt att vi ses i din lokal och plockar ut en V4BH... •skoja ba•
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av Zyrran »

Att jag inte tänkte på det! Skulle just hämta den till dig....men just det...kan ju inte lyfta ned den ;-)
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av lekamen »

Zyrran skrev:Att jag inte tänkte på det! Skulle just hämta den till dig....men just det...kan ju inte lyfta ned den ;-)
Haha, touché!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av BB3000S »

Du har iaf tur som är medveten om att du gjort illa handleden och kommer att få det uppkollat. Har en bekant som fick lite småont i handleden utan koppling till någon olycka och gick med det alldeles för länge innan hon kollade upp det. Visade sig vara brutet båtben, men inte nog med det - under tiden som gått hade de övriga benen i handleden flyttat på sig, vilket ledde till en himla lång rehabtid som tyvärr inte lyckades rätta till det, så till slut fick hon steloperera. Sjukt drygt!

God bättring!! :)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av Hellish »

Och än hur det går så behöver du varken oroa dig eller stressa upp dig, för det kommer inte att hjälpa till med läkandet. :)
Det blir vad det blir och så tar man det därifrån, liksom.
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av Zyrran »

Hellish skrev:Och än hur det går så behöver du varken oroa dig eller stressa upp dig, för det kommer inte att hjälpa till med läkandet. :)
Det blir vad det blir och så tar man det därifrån, liksom.
Visa ord :)
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det eller l

Inlägg av Grafen »

Också haft båtbensbrott i vänsterkardan. Klart att det inte är roligt att gå i gips (två månader fick jag) men det är ändå väldigt kort tid jämfört med hur länge man kommer att spela. Tog lite mer än en vecka att känna sig hemma på basen igen efteråt, lite kittlingar och domningar under första tiden men det är inget att oroa sig för.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av Zyrran »

Glädjande besked idag! En rejäl stukning men inget brutet [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]

Inga restriktioner så de är bara att spela på.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av BBQV »

Skönt med goda besked! Grattis!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av Ingemar Sundström »

Bild
Ingemar
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av lekamen »

Skönt!!
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av VHdiggare »

Härligt att höra.
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Kanske brutit båtbenet? - någon som råkat ut för det ell

Inlägg av Falcon »

Grattis!
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Skriv svar