Acustik isolering??!!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
zeke.tmo
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: ons 29 apr 2015, 09:04
Ort: Västerås

Acustik isolering??!!

Inlägg av zeke.tmo »

Hej alla pb:are
Jag och orkestern har lyckats hitta en replokal, det är ett gammalt skyddsrum i ett industriområde..
Det jag undrar är hur jag får bort det äckliga ekot??!!

lokalen i fråga är ca 68kvm.. Vi tänkte börja med att lägga in heltäcknings matta, är det någon som har tips på vart det finns billig så hojta till :tummenupp:

Sen tänkte vi sätta äggbrickor på två väggar, ska man klä två väggar parallellt eller två väggar i vinkel?

tips och trix mottages gärna
Rösterna i mitt huvud hävdar att jag är normal...
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Acustik isolering??!!

Inlägg av Aslan »

Tycker inte att äggkartonger brukar funka så bra. Försök att hänga upp mattor på väggarna istället.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Acustik isolering??!!

Inlägg av funkys**t »

Använd inte äggkartonger. Det är brandfarligt. Men det finns material man kan köpa som har den formen.

Man kan också hänga draperier ca 30 cm ut från väggen. Det absorberar också en hel del. Passa på att skaffa backdrop att hänga upp.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Acustik isolering??!!

Inlägg av Ingemar Sundström »

Brandklassad scenmolton=backdrop material funkar kanon. Brukar säljas på metervara. Dycker upp på blocket ibland begagnade som funkar bra i ett reprum. Vi har en vägg sånt i studion upphängt på en wire med öljetter så man kan dra isär om man ska öppna något fönster. I reprummen har vi skruvat en regel upptill och skruvat fast den i den. Över fönstren i reprummen har vi satt det som en gardin om man måste öppna. :tummenupp:
Ingemar
zeke.tmo
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: ons 29 apr 2015, 09:04
Ort: Västerås

Re: Acustik isolering??!!

Inlägg av zeke.tmo »

tänkte inte på brand risken, fint med info, tack alla inblandade
Rösterna i mitt huvud hävdar att jag är normal...
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Acustik isolering??!!

Inlägg av BasBert »

Vi använde äggkartonger som limmades på en skiva som hängdes upp på vägg i krokar, men det där med brandrisken är viktig att tänka på.

(Ser inte bild pga databegränsning på jobbet men chansar att denna länk kan ge nått när det gäller vägghängda absorbenter ) :
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35518" onclick="window.open(this.href);return false;
zeke.tmo
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: ons 29 apr 2015, 09:04
Ort: Västerås

Re: Acustik isolering??!!

Inlägg av zeke.tmo »

så ägg kartonger funkar?, om man bortser från brand risken?
Bilderna funkar inte i länken :roll:

lokalen i fråga har faktiskt en "nöd utgång", och jag har redan investerat i en brandsläckare, och det är rökning förbjudet..så det är ju ingen överhängande brandrisk..och hela lokalen är en "Brand cell", när plåt dörrarna är stängda, jag ska gömma mig där om det blir krig eller zombie attacker :lol:
Rösterna i mitt huvud hävdar att jag är normal...
Användarvisningsbild
kristofferbas
Medlem
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 12:45
Ort: Skara
Kontakt:

Re: Acustik isolering??!!

Inlägg av kristofferbas »

Äggkartonger funkar inte till någonting. Det är väl någon som nån gång varit i en studio och sett diffusorer och tyckt att det såg ut som äggkartonger som börjat med det. Börja med att testa tjockt tyg (typ scenmolton), räcker inte det kan man gå på någon form av isoleringsskiva (finns vissa varianter som funkar bra), klä in med tyg och montera på väggarna. Bra är att montera dom en liten bit från väggen så att ljudet behöver gå igenom två gånger innan det studsar tillbaka.
EBMM SR/EBMM 20th Anniversary SR5 - Ashdown ABM EVO II - TKS 112 x 2 - A-Designs Audio Reddi
Basist i Radio!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Acustik isolering??!!

Inlägg av fieldflower »

Skaffa arkivhyllor och förvara en massa bandprylar där.
Häng upp backdropen på nån vägg.
Skaffa heltäckningsmatta.
Häng upp riktiga shagrags på eventuellt återstående väggar.
Done!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Acustik isolering??!!

Inlägg av Roger Hedin »

Bra matta kan vara sån där balkongmatta som ofta finns i fyra meters bredd och skärs till i metervara. Den är dessutom inte känslig för fukt underifrån, då den har gumminabbar som distanser under. De finns i lite olika kulörer...
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Acustik isolering??!!

Inlägg av Hellish »

Tjock matta, moltontyg längs väggarna och allra helst något i hörnen för att tämja bumliga frekvenser.

Vi flyttade till ett gammalt skyddsrum och trots akustikplattor i taket, matta på golvet och moltontyg längs väggarna (en decimeter från väggen) OCH äggkartonger som hade suttit där i urminnes tider så blev det inte riktigt bra förrän vi mosade in säckar med isolering i, i varje hörn. Då blev det trivsamt på en gång.
Skriv svar