Liveljud

Prata om övriga saker som rör bas-världen
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Liveljud

Inlägg av RolleHarris »

Jag har i flera år försökt hitta en lösning på vettigt Liveljud. Sen 2 år har jag använt en Sansamp BDDI men är inte helt nöjd då jag tycker det bara åter Sansamp BDDI oavsett vad jag har för bas. Likaså så förvinner den i mixen då den är uberscoopad oavsett hur man rattar. Jag är nöjd med min rigg, en Ampeg V4 med en 610 låda som låter underbart och exakt som jag vill. Men den kan jag tyvärr inte ha med mig på alla gig jag gör. Är det kanske en kvalitativ DI jag behöver? Jag har ju iofs en Country Man i hemstudion som mycket väl borde sköta jobbet som DI också live. För egentligen så är det ju ljudteknikern och PA:t som står för liveljudet hehe. Hur gör ni andra? Jag spelar på aktiva Warwickbasar och musikstilen är metal
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Liveljud

Inlägg av Bullen »

Tycker du ska testa MXR M80DI. Riktigt bra dist till aktiva basar (och passiva för den delen), väldigt lättrattad och gör precis det den ska utan att färga för mycket. Finns en hängmatte-knapp på om man vill iofs. Blend också, jävligt användbart. Låter väldigt bra med min corvette $$!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Liveljud

Inlägg av Jan Hellman »

EHX Deluxe Bass Big Muff Pi och en vettig linebox.

http://www.ehx.com/products/deluxe-bass-big-muff-pi" onclick="window.open(this.href);return false;

Högpass-/lågpassfilter, blend etc.... Jag rådiggar den trampan. Väl värd att prova.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Liveljud

Inlägg av blackparkas »

Nej håll dig för bövelen lååååångt borta från en big muff!!!!

Låter ju skit om man jämför med alternativen. (M80, Vt-Bass, Ampeg SCR-DI etc etc....)


Gillar du Ampeg så är det ju SCR-DI alt. VT-bass som är det du ska ha.

Jag gillar M80 pga dess enkelhet och att den verkligen funkar på aktiva basar också, vilket få pedaler gör, tycker jag...
Den kan du ju ställa volymen så det verkligen blir samma volym rent och distat också, SCR-DI upplevde väl någon att man tappade lite när man drog på scramblern.

Det här har vi ju pratat om förr.
Warwick + M80 är en jättebra kombo, på riktigt.
Även om du skulle köra EMG så är M80 skitbra.

Vilket iofs SCR-di och VT-bass också är.


Men big muff?
Blir helt chockad över att den ens kommer upp som förslag...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Liveljud

Inlägg av RolleHarris »

Jag borde verkligen resa en M80, dock använder jag mig inte av dist men den går ju att köra avstängd. Såg att MXR kommit ut med en nu preamp. Kanske borde testa den
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Liveljud

Inlägg av lekamen »

Om du gillar ditt Ampegsound skulle jag lätt rekommendera SCR-DI alla dar i veckan. Den lyxar till ljudet med helt raka filter, och scramblern behöver du inte röra om du inte gillar smuts. Den är kanonbra!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Liveljud

Inlägg av Roger Hedin »

Vill man ha en pedal som låter fett och bra kan jag bara rekommendera Suncoast B1p. Jag använder inte boost/dist utan styr bara ut den så den knorrar snyggt när man matar på...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Setdj58qDic[/youtube]
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Liveljud

Inlägg av funkys**t »

Jag skulle testa olika alternativ till nåt som liknar sansamp. Inte ljudet utan preampen. Spelar inte metal själv men jag har för mig att de flesta inte tycker sansamp passar.

M80 verkar väldigt bra. Skulle vilja ha en själv.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Liveljud

Inlägg av Elfström »

https://www.facebook.com/groups/2224027 ... 431705118/" onclick="window.open(this.href);return false;


Bild



Bild
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Liveljud

Inlägg av fieldflower »

Jag gillar ju min lilla Zoom MS-60B.
Finns en SVT-simulator där som låter finfint, och man kan kombinera lite olika andra effekter som man vill.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Liveljud

Inlägg av blackparkas »

Jag tror ganska många använder Sansamp inom metal också.
Den är ju rätt perfekt då dagens metal ofta handlar om ett scoopat ljud där man hör en massa muller, men ingen kärna i ljudet...

Om det är di/preamp/eq du ska åt så finns det garanterat vettigare alternativ än M80.
Den andra MXR-preampen har jag testat, och visst, den var väl helt ok.
Men då finns det roligare pedaler.
Tonehammer t.ex.
Eden har ju också nån preamp-pedal med DI.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Liveljud

Inlägg av RolleHarris »

blackparkas skrev:Jag tror ganska många använder Sansamp inom metal också.
Den är ju rätt perfekt då dagens metal ofta handlar om ett scoopat ljud där man hör en massa muller, men ingen kärna i ljudet...

Om det är di/preamp/eq du ska åt så finns det garanterat vettigare alternativ än M80.
Den andra MXR-preampen har jag testat, och visst, den var väl helt ok.
Men då finns det roligare pedaler.
Tonehammer t.ex.
Eden har ju också nån preamp-pedal med DI.
Ja Sansamp låter ju modernt och jättebra när man lirarna själv med lurar men med bandet försvinner den och det enda jag hör är diskantfnissel och strängljud från monitorernas diskanthorn haha. Hatar bas i monitorer btw. Ljudtekniker tycks tro att all basister spelar slap och att det är år 1985 ;) Ska försöka testaren M80 då den verkar ha en vettig EQ
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Liveljud

Inlägg av mrbaloo »

Som vanligt kan det vara bra att läsa msnualen och förstå vad som händer när man vrider på eq-reglagen. Så här står det:

BASS & TREBLE: Unlike passive controls that only cut, these active tone controls cut or boost–12dB from unity gain (12 o’clock).This powerful EQ section effectively reduces the need for a fixed frequency mid control and enables you to achieve an extensive variety of curves --including a “mid-cut” as well as a “mid-boost.

Adjusting Mid-Range Content: The mid-range level is preset. Boosting Bass and Treble yields a “mid-cut” (at 750 Hz) where the relative mid-range level is lower than the Bass and Treble frequency levels. Cutting Bass and Treble yields a “mid-boost” (at 750 Hz) where the relative mid-range level is higher than the Bass and Treble frequency levels. NOTE: The overall output level will change relative to your EQ settings. Simply adjust the Level control accordingly.



Alltså håller med uppe bas och diskantrattarna blir det skopat och håller man ner dessa får man mid-boost och förmodligen ett tydligare ljud i bandsammanhang.

Jag brukar börja mef att dra ner på diskant och bas reglagen och sen höja lite på bass så att inte all bas försvimner. Sen trixar man lite med övriga reglage efter tycke och smak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Liveljud

Inlägg av blackparkas »

Spelar ju ingen roll vad det står i manualen om det inte funkar som man vill med reglagen.

Drar man upp bas och topp blir det ju självklar hängmatta, om man inte pushar mid:en också.
Kan man inte få tillräckligt med botten UTAN att det blir hängmatta så är det inte en pedal för alla helt enkelt.

Det går alldeles utmärkt att ha både mycket botten och rätt mid-frekvenser med flera andra pedaler, vilket jag inte lyckats med Sansamp.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Liveljud

Inlägg av Taurus »

Jag testade också att dra ner bas-och-diskant för att få fram mid när jag hade en BDDI, men jag blev aldrig riktigt nöjd. Jag håller lite med Parkas här, jag fick liksom känslan av att pedalen inte är byggd för att vara o-scoopad.

Jag tycker också du ska testa en M80, den är ett säkert kort som inte kostar skjortan.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Liveljud

Inlägg av RolleHarris »

Taurus skrev:Jag testade också att dra ner bas-och-diskant för att få fram mid när jag hade en BDDI, men jag blev aldrig riktigt nöjd. Jag håller lite med Parkas här, jag fick liksom känslan av att pedalen inte är byggd för att vara o-scoopad.

Jag tycker också du ska testa en M80, den är ett säkert kort som inte kostar skjortan.
Jag har testat allt med Sansampen i 2 års tid och ja den är scoopad hur man än gör. Eller scoopad och scoopad. Det låter Sansamp oavsett vad man gör med den. Den har ett ljud och de ljudet får man alltid. Det låter alltid Sansamp, antingen med mer dist eller mindre men Sansamp låter den alltid. Spelar ingen roll egentligen om man har en Pbas eller en aktiv Warwick Streamer. (Ja jag har ägt de basarna och testat) Det låter Sansamp ändå. Vilket kan vara bra givetvis om man vill det
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Liveljud

Inlägg av mrbaloo »

Undrar vad jag gör för att få den att låta som jag vill? Men å andra sidan är jag inte jätteförtjust i m80 heller.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Liveljud

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev: Den är ju rätt perfekt då dagens metal ofta handlar om ett scoopat ljud där man hör en massa muller, men ingen kärna i ljudet...
Måste väl säga att det där har väl nästan varit min live bas-upplevelse på de senaste 20-30 banden jag sett. Oavsett om det varit metal eller inte. En del livebasmixar har varit lite bättre, men för det mesta, meh. Och basisterna har inte vetat om att det suger (tror jag).
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Liveljud

Inlägg av RolleHarris »

mrbaloo skrev:Undrar vad jag gör för att få den att låta som jag vill? Men å andra sidan är jag inte jätteförtjust i m80 heller.
Du gillar nog hur den låter helt enkelt :)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Liveljud

Inlägg av mrbaloo »

RolleHarris skrev:
mrbaloo skrev:Undrar vad jag gör för att få den att låta som jag vill? Men å andra sidan är jag inte jätteförtjust i m80 heller.
Du gillar nog hur den låter helt enkelt :)
Så kan det vara. :-D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Liveljud

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Men big muff?
Blir helt chockad över att den ens kommer upp som förslag...
Har du använt Bass Deluxe Pi-trampan?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Liveljud

Inlägg av Jan Hellman »

Jan Hellman skrev:
blackparkas skrev:Men big muff?
Blir helt chockad över att den ens kommer upp som förslag...
Har du använt Bass Deluxe Pi-trampan?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vn58lxX3Crc[/youtube]
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Liveljud

Inlägg av blackparkas »

Har inte testat den, men sett videos förut.
Det framgår ju med önskvärd tydlighet att det inte är någon pryl att använda för metal-dist.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Liveljud

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Har inte testat den, men sett videos förut.
Det framgår ju med önskvärd tydlighet att det inte är någon pryl att använda för metal-dist.
Testa den.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Liveljud

Inlägg av blackparkas »

Nej.

Jag hör ju karaktären på od:n/driven/disten i klippen.
Det räcker faktiskt.

Låt oss bara dra den slutsatsen att vi har olika åsikter på hur det ska låta när man kör med od/dist till metal. :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar