Liveljud

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Liveljud

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Nej.

Jag hör ju karaktären på od:n/driven/disten i klippen.
Det räcker faktiskt.

Låt oss bara dra den slutsatsen att vi har olika åsikter på hur det ska låta när man kör med od/dist till metal. :)
Vad lyssnar du igenom när du kollar klippen? Datorhögtalare?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Liveljud

Inlägg av blackparkas »

K Array KB1 (pelar-PA för 22k) ett par gånger och senast idag med LD Systems nya Curv 500 stereopack som faktiskt låter väldigt bra, bland det bättre under 20 papp skulle jag vilja påstå, går väl på runt 18 tror jag.

Men jag tror faktiskt jag hade hört att karaktären inte passar vare sig mig eller Rolle även i datorhögtalare..

Dessutom verkar ju Rolle vilja ha rent ljud.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Liveljud

Inlägg av RolleHarris »

blackparkas skrev:K Array KB1 (pelar-PA för 22k) ett par gånger och senast idag med LD Systems nya Curv 500 stereopack som faktiskt låter väldigt bra, bland det bättre under 20 papp skulle jag vilja påstå, går väl på runt 18 tror jag.

Men jag tror faktiskt jag hade hört att karaktären inte passar vare sig mig eller Rolle även i datorhögtalare..

Dessutom verkar ju Rolle vilja ha rent ljud.
Ja jag vill ha ett rent ljud utan dist då jag tycker att dist genom diskanthorn låter bajs.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5432
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Liveljud

Inlägg av bjelkeman »

RolleHarris skrev:
blackparkas skrev:K Array KB1 (pelar-PA för 22k) ett par gånger och senast idag med LD Systems nya Curv 500 stereopack som faktiskt låter väldigt bra, bland det bättre under 20 papp skulle jag vilja påstå, går väl på runt 18 tror jag.

Men jag tror faktiskt jag hade hört att karaktären inte passar vare sig mig eller Rolle även i datorhögtalare..

Dessutom verkar ju Rolle vilja ha rent ljud.
Ja jag vill ha ett rent ljud utan dist då jag tycker att dist genom diskanthorn låter bajs.
Det håller jag med om. Botemedlet tycker jag är TKS 1126 eller 2126. Bra diskant utan fnissel eller bajsdist.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Liveljud

Inlägg av RolleHarris »

Kanske ska prova di-Box rakt in i mixern. Jag har ju en Country Man iaf. Den ska ju vara riktigt bra
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Liveljud

Inlägg av Elfström »

RolleHarris skrev:Kanske ska prova di-Box rakt in i mixern. Jag har ju en Country Man iaf. Den ska ju vara riktigt bra
:tummenupp:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Liveljud

Inlägg av blackparkas »

RolleHarris skrev:
blackparkas skrev:K Array KB1 (pelar-PA för 22k) ett par gånger och senast idag med LD Systems nya Curv 500 stereopack som faktiskt låter väldigt bra, bland det bättre under 20 papp skulle jag vilja påstå, går väl på runt 18 tror jag.

Men jag tror faktiskt jag hade hört att karaktären inte passar vare sig mig eller Rolle även i datorhögtalare..

Dessutom verkar ju Rolle vilja ha rent ljud.
Ja jag vill ha ett rent ljud utan dist då jag tycker att dist genom diskanthorn låter bajs.

Ja, så är det ju rent generellt.
Därför stänger man av diskantornen......!


Tyvärr är detta ett bekymmer för mig när jag lirar med coverbandet, EV-topparna vi har är helt ok, men diskanterna låter inte särskilt bra med distad bas...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Liveljud

Inlägg av gthyni »

blackparkas skrev: Därför stänger man av diskantornen......!
Ofta är det ju piezoskrikor och de är inte så kul.
TKS har bättre grejer och det är väl därför de låter bättre än många andra.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Liveljud

Inlägg av Jan Hellman »

Lågpassfilter på disttrampan är en bra grej. Vilket är vad jag försökte förklara tidigare. Deluxe Pi har både högpass- och lågpassfilter.....
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Liveljud

Inlägg av Bullen »

MXR M80 som sagt. Skulle du mot förmodan inte gilla den så sälj, ångra dig och köp en ny när du inser att du visst gillade den.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Liveljud

Inlägg av blackparkas »

Jan Hellman skrev:Lågpassfilter på disttrampan är en bra grej. Vilket är vad jag försökte förklara tidigare. Deluxe Pi har både högpass- och lågpassfilter.....

Fast det är ju inte en disttrampa Rolle vill ha... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Liveljud

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:
Jan Hellman skrev:Lågpassfilter på disttrampan är en bra grej. Vilket är vad jag försökte förklara tidigare. Deluxe Pi har både högpass- och lågpassfilter.....

Fast det är ju inte en disttrampa Rolle vill ha... :D
Missade det först men sen kom du och påstod att trampan över huvudet taget inte funkar till den typen av musik. Rent ljud och tyngre musik är inte världens vanligaste kombo. Men generella uttalanden när det handlar om subjektivt tycke och smak......? Pft.... :roll:
blackparkas skrev:
Har inte testat den, men sett videos förut.
Det framgår ju med önskvärd tydlighet att det inte är någon pryl att använda för metal-dist.
Skriv svar