Recension från London Bass Show 2016

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
multipart
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 16:26
Ort: Eskilstuna, Sweden

Recension från London Bass Show 2016

Inlägg av multipart »

The London Bass Guitar Show 2016

http://www.londonbassguitarshow.com" onclick="window.open(this.href);return false; i samarbete med Bass Guitar Magazine

Bild

Kan börja med att omgående erkänna att jag är en stört/sött hängiven nörd för allt som har med basar att göra. Precis innan läggdags en vanlig torsdag kollade jag rutinmässigt igenom det senaste på Pb och Fb och fick syn på en annons med rubriken "The London Bass Guitar Show 2016" . Klick. Visar sig vara på lördagen, alltså om drygt ett dygn. Kollar nyfiket vad det är och om det finns biljetter, allt medan tjejen pockar från sovrummet. Skyndade mig att impulsboka både entrébiljett, hotell och flygstol innan donnan med fick sin karl till sovrummet.


Denna basmässa visar sig gå av stapeln på Olympia, en stor mässhall i närheten av Nothing Hill, på samma gata som Universal Music och lämpligt nog nära Warwick road. Kom dit lagom till öppning. Möttes direkt av ljudet som bara hel mässhall fylld med ivriga basister kan leverera via hundratals tummar och ett bra gäng monsterriggars pulserande högtalarkoner. Vi som älskar ljudet vet. Övrigt folk skulle nog krevera. Mässpersonalen visar sig har fullt upp att gå runt med ljudmätare och att försöka dämpa dem som kämpar bäst för att höras mest.

Mässan låg lämpligt nog alldeles bredvid Warwick road!

Bild

En hel mässa med bara basar och basprylar i en hall, något större än jag trott. Många etablerade utställare plus några för mig helt nya samt ett gäng musikhandlare som tagit med sina förråd av basprylar att sälja. Dock mest ett eldorado för elbasister. Ett hörn av matsalen utanför stora hallen är avdelad för kontrabasar. Utöver det två mindre hallar för clinics och en större hall till för olika uppträdanden. Undrar om någon icke basintresserad musikant kan finnas här, kanske främst för Metallicas basist, Robert Trujillo, som är en av dragplåstren här, men konstaterar ändå att majoriteten av alla besökare verkar vara likasinnade genuina basnördar. Som en enda stor familj.

Flera kändisar fanns att beskåda. Bland dem Suzie Quatro och Scott Divine från Scott's bass lessons mfl. Det och den som verkligen fick mig att åka hit var ändå basmonstret Fredrico Malaman! Gosse vilken clinic han höll! Har du aldrig hört honom lira, sök omgående på Youtube! Killen svänger!


Bild
Fredrico Malaman!!!

Bild
Robert Trujillo, Metallica

Bland den namnkunniga utställarna kan nämnas: Mesa Boogie, Warwick, Phil Jones, MarkBass, Status Graphite, Peavey, Bass Direct UK, Musicman, Eden, DR Strings, Ashdown, Rotosound, Schecter, Spector basses, Mayones, MXR, Aguilar och Tech Amp. Därtill flera både nya, lokala, små och stora och etablerade basbyggare och tillverkare. 44 utställare totalt.


Snabbsummering:
Roligaste montern: Musicmans, kanske mest pga. fyra tjusiga damer som spelade live.
Bästa produkt: Vanderkleys förstärkare och högtalarlådor. Kolla upp märket! Helt sjukt bra tryck och fantastisk ljudbild redan vid låg volym. Lät helt drömskt redan med samtliga rattar rakställda. Lyssnade när många andra provade Vanderkleys prylar med sina egna instrument och det lät banne mig bra om precis varenda bas jag hörde!
Bästa clinic: Federico Malaman!
Bästa köpet: Fick med en G&L som reskamrat hem.

Bild

Bild
Vanderkley!!
Bild
Scott från Scott's bass lesson. Vita Stenbackbasen tillhörde dock Paul Turner (Jamiroquai)
Bild
Status på Status Graphite?
Bild
Baspedalgodis från Norska OnkartGromt http://www.onkartgromt.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Förutom att London är en fantastiskt trevlig stad så är hur som helst mässan väl värd ett besök även nästa år!
Senast redigerad av multipart den sön 10 apr 2016, 16:29, redigerad totalt 3 gång.
Fender|Sandberg|Warwick|Maruszczyk|G&L|MarkBass amp|EBS amp|Ampeg amp|Hartke|SubDecay|Eventide|Xotic|TC Electronic|Torpedo|Kemper|
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Recension från London Bass Show 2016

Inlägg av bjelkeman »

Ok, nu är jag sugen att åka nästa år.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+
Inlägg: 1388
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 22:34
Ort: Ystad

Re: Recension från London Bass Show 2016

Inlägg av Lex »

bjelkeman skrev:Ok, nu är jag sugen att åka nästa år.
+1!
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: Recension från London Bass Show 2016

Inlägg av VHdiggare »

Vilken kul spontangrej. Och Fredrico Malaman är super.
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Recension från London Bass Show 2016

Inlägg av Grafen »

Kul!
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Recension från London Bass Show 2016

Inlägg av blackparkas »

Tack för recension!


Har för mig att jag ställde frågan om någon var sugen för ett bra tag sedan, men tror inte det blev många svar..
Eller TÄNKTE Jag bara fråga?! :D


Hur som så blev även jag sugen på att åka nästa år.
Älskar London och baspryttlar gillar jag ju också så varför inte liksom...
Synd att man inte åkte i år, även om jag inte är något super-Metallica-fan och verkligen inte något Trujillo-fan så hade det varit kul att sett honom...


Det som gjort att jag inte åkt än, trots att jag funderat på det i 2-3 år, är att det verkar så krångligt med biljetter och skit.
Man måste lösa biljett till mässan, sedan lösa biljett separat till Clinics, och clinics:en har sjukt begränsat antal biljetter... och det är förköp, och ställa sig kö och bajs... Eller?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1123
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Re: Recension från London Bass Show 2016

Inlägg av Busta B »

Info och bild på g&l-en du köpte!!!
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
multipart
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 16:26
Ort: Eskilstuna, Sweden

Re: Recension från London Bass Show 2016

Inlägg av multipart »

Entrébiljett gick att förboka men jag köpte vid dörren. Smidigt, inga konstigheter. I priset ingår en betjänt som kör hissen upp till andra våningen! :D Som blackparkas nämnde så köper man biljett till den clinic man vill gå. På Malamans clinic var vi kanske ~120 pers. Då kändes salen nästan tom. Kön till Trujillo däremot var lång som ett synthsolo (alltid alldeles för långt!).

Plockar med min G&L till Glanshammar. Får se om jag orkar fota innan dess. Hon är 4-strängad, med kropp i flammig lönn och har ett himla fyllighet i sina båda puppor! Hade aldrig förut spelat på en G&L men det blev omedelbar förälskelse!
Fender|Sandberg|Warwick|Maruszczyk|G&L|MarkBass amp|EBS amp|Ampeg amp|Hartke|SubDecay|Eventide|Xotic|TC Electronic|Torpedo|Kemper|
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Recension från London Bass Show 2016

Inlägg av gthyni »

dags igen i helgen
http://www.londonbassguitarshow.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
lite sent påtänkt..... som vanligt
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Recension från London Bass Show 2016

Inlägg av blackparkas »

Jag tänkte åka men så såg jag att Cody Wright skulle dit och han har jag fått nog av från FB.... :D

Närå.
Tänkte åka, men så var jag i London i November och Januari, så jag bangade i år också...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Recension från London Bass Show 2016

Inlägg av Hellish »

Nämen? Att jag har missat denna tråd tidigare. Den här mässan måste jag tima in nån gång. Denna tid på året är så sjukt tråkig att en basmässa skulle krydda till det. :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Recension från London Bass Show 2016

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker vi skulle gjort gemensam sak av det!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Recension från London Bass Show 2016

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev:Jag tycker vi skulle gjort gemensam sak av det!!
Det tycker jag med.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Recension från London Bass Show 2016

Inlägg av blackparkas »

Synd att det inte verkar vara flera som gör det! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Recension från London Bass Show 2016

Inlägg av mrbaloo »

Jo, nåt sånt här skulle vara fantastiskt intressant att besöka.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Recension från London Bass Show 2016

Inlägg av gthyni »

Nästa år då? Alla skriver in i sina kalendrar så att planering kan påbörjas lite mer än två dagar innan. ;)


----
Lurigt inlägg
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar