"...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

"...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av Hånken »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=W9btkeN05-8[/youtube]

Ok då, edit fixed! tack Per (se nedan)
Senast redigerad av Hånken den ons 13 apr 2016, 14:29, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av Per »

Hånken skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=W9btkeN05-8[/youtube]
Jag tog bort s:et i "https".
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av Hånken »

Ja varför blir den inte så när jag försöker ändra. Jag klippte in allt: /watch?v=W9btkeN05-8 och inget fungerade. Kan man inte bara klippa in hela strängen, och isåfall varför?
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av Per »

Varför får du fråga någon duktigare datornörd än mig. :lol:
youtube-knappen längst till höger och in med hela adressen minus s:et, så funkar det bara. Du kan lita på Teknikens Under. :wink:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av Danne »

Haha, om det stått "Our" istället för "Your" i början hade jag varit sugen på att köpa en sådan t-shirt till mina medmusikanter. Kanske snarare är så att svenska basister har större humor än andra?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5432
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av bjelkeman »

Danne skrev:Haha, om det stått "Our" istället för "Your" i början hade jag varit sugen på att köpa en sådan t-shirt till mina medmusikanter. Kanske snarare är så att svenska basister har större humor än andra?
:)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av gthyni »

jaja, lite clickbaitin'
men denna video var sevärd, innehåller några bittra sanningar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PX6sX3AF1ks[/youtube]
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av bas »

Danne skrev:Haha, om det stått "Our" istället för "Your" i början hade jag varit sugen på att köpa en sådan t-shirt till mina medmusikanter. Kanske snarare är så att svenska basister har större humor än andra?
Tänkte direkt "den vill jag ha - på gig". Men det faller på att det står "your". :)
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av Hånken »

Haha, det var det jag undrade över, varför denne man säger mitt i videon att "vi säljer mycket t-shirts till Sweden, för att Sverige hatar basister..." och då tänkte jag "men ...va fan..." och så fråga här om ni varit med i något band, eller sett någon med en sådan t-shirt. Naturligtvis köper man bara en sådan t-shirt för att retas och ha en godmodig drift med bandmedlemmarna, men om han inte sagt så i sekvensen så är ju videon totalt irrelevant. Det var det där med "Sweden" jag undrade över. Har aldrig sett t-shirten i Sverige, och inte hört talas om den i heller. Så jag undrar liksom bakgrunden till hans kommentar att Sverige skulle vara speciellt utpekad av honom för att köpa massvis med sådana t-shirts.

F ö undrar jag var/hur en sådan bitter person uppstår och kommer ifrån. Lyssnat för mycket på Trumps tal, eller vaknar på fel sida varje morgon. Verkar vara någon sorts ny "Ed Roman" eller varför inte Penn Gillette (vilken han påminner om i både i utseende och snack).
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av fieldflower »

Jag tror att han totalgillar Roman och Penn och vill vara som dem.
Mtp antal views har han väl någorlunda lyckats, men han saknar sina idolers fingertoppskänsla och framstår mest som bitter...
Däremot tycker jag han är intressant att lyssna på då han säger vettiga saker, liksom mellan rants-delarna.
Han är lite som en kunnig person med tourettes.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av Danne »

Ja, förutom att han är lite för överdrivet yvig är det mesta han säger vettigt tycker jag.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av Hånken »

Ja ja, det är samma som de andra som pratar instrument på YouTube. Det finns någon annan (troligen gammal haschtomte) som heter Scott Grove, som folk ogillar mycket. Mest för hans sätt att uttrycka sig på. Men så bildas det YT videos om hur mycket de ogillar honom. Men om man lyssnar på vad han EGENTLIGEN säger är det inget som inte stämmer. Han bara retar sig på andra som inte kan lika mycket som han. Typ Dunning-Kruger effekten fast tvärtom...

Men helt rätt Fieldflower, "som en kunning person med tourettes..."

Jag bara undrar om någon av er har sett hans t-shirt i Sverige öht? Eller köpt...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av blackparkas »

Man kanske inte behöver överanalysera allt så förbannat mycket?!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Man kanske inte behöver överanalysera allt så förbannat mycket?!
Nu är ju vi basister va...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av gthyni »

fieldflower skrev:
blackparkas skrev:Man kanske inte behöver överanalysera allt så förbannat mycket?!
Nu är ju vi basister va...;)
hur var det? Slapp, slö, likgiltig? :vinkar:
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av fieldflower »

gthyni skrev:
fieldflower skrev:
blackparkas skrev:Man kanske inte behöver överanalysera allt så förbannat mycket?!
Nu är ju vi basister va...;)
hur var det? Slapp, slö, likgiltig? :vinkar:
Japp, det tycker jag stämmer in på de flesta basister.
Jag menar, hur skulle det se ut om vi skulle vara de som har koll på utrustning, ljudskruvande, ljus, bokningar, etc..?
Helt galet...:roll:
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av Hånken »

Undrar om någon av er har sett hans t-shirt i Sverige öht? Eller köpt...
Hur många av er har sett en sådan t-shirt på någon i verkligheten här i Sverige?
Eller ens till salu i någon butik?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av Hånken »

För övrigt ser Penn Jillette ut så här (dock har jag hört nyligen att han har halverat sin vikt):

Bild

Inte helt olikt. Och ni som sett TV programmet "Bullshit" där Penn domderar, rantar, vet att han har ungefär lika ofta svordomar och samma "satsmelodi" som den där studio-snubben...

F ö ... Penn Jillette är inte OT. Han lär vara en ganska så vass ståbasist som lirar jazz på fritiden. Magic fingers i dubbel bemärkelse. Här en bild när han rockar loss elektriskt t o m. På en Rickenbacker no less!!

Bild

Inte med den t-shirten på sig dock ... :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av blackparkas »

Hånken skrev:Undrar om någon av er har sett hans t-shirt i Sverige öht? Eller köpt...
Hur många av er har sett en sådan t-shirt på någon i verkligheten här i Sverige?
Eller ens till salu i någon butik?

Vad spelar det för roll!?

Sett i butik!?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av Hånken »

Ja, musikaffär. Det finns någon i Sthlm som te x har en massa "anonymous guitarists" t-shirts och en massa med musikrelaterade skämt på, så jag undrar...du vet som typ den här:

Bild

Bild

Det är nog ingen tisha du hittar i Ullared precis.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av Hånken »

blackparkas skrev:
Hånken skrev:Undrar om någon av er har sett hans t-shirt i Sverige öht? Eller köpt...
Hur många av er har sett en sådan t-shirt på någon i verkligheten här i Sverige?
Eller ens till salu i någon butik?

Vad spelar det för roll!?

Sett i butik!?
Jamen, det var ju tråden som handlade om detta. Om han påstår i videon att "I'm selling these a lot to Sweden, cause they hates bass players" så är det ju inte konstigt att man undrar var han får sådana påståenden ifrån? Har han sålt en endaste tisha till varje land, inklusive USA, men sålt 2 st till Sverige?!?!? Det är - de facto - dubblerad försäljning till Sverige, hur man än räknar. Han verkar dessutom - eftersom han säger så - vara ett exempel på typiskt Ipsedixitism (!?). Av latinets Ipse Dixit, vilket betyder ungefär att bara för att någon säger det är det sant ÄVEN om objektiva fakta bevisar motsatsen. Auktoritetsargumentet. Bara för att en person är expert i ett område så är allt annat sant också...det bara är så...

Det bästa stället är att fråga här om ni sett någon eftersom ni/vi är basister, eller hur?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av blackparkas »

Eller så skiter man i det och skrattar åt det, eftersom det är roligt...


Och förmodligen sant också.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

"...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av Enbasist »

"Sweden" i det här sammanhanget används nog främst som en term för att beskriva ett land långt borta som medelamerikanen/basisten inte har koll på, så ta det inte bokstavligt. Fö tycker jag han själv verkar tillhöra ett lika jobbigt släkte som dom han retar upp sig på.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re:

Inlägg av Hånken »

Enbasist skrev:"Sweden" i det här sammanhanget används nog främst som en term för att beskriva ett land långt borta som medelamerikanen/basisten inte har koll på, så ta det inte bokstavligt. Fö tycker jag han själv verkar tillhöra ett lika jobbigt släkte som dom han retar upp sig på.
Ja, det där med att tillhöra ett släkte, är nog helt rätt. Men han producerar dessa videos, bara för att tala om för folk att "kom inte i närheten av mig...jag dissar er på nätet". Han vill bara ha med totalprofessionella att göra, men det kommer han inte att få, eftersom de vänder sig till andra. De totalprofessionella "som varit med förr" skulle kunna dissa honom rejält om de också bestämde sig för att göra videos som trashar andra studio-ägare. De har det goda omdömet att inte göra detta, utan låter sig bara bestämma att aldrig hyra sig in hos honom igen, vilket är bästa lösningen på "problemet" om det nu vart ett problem.

Hade han inte sagt det där om "sweden, cause sweden hates bass players" så hade jag ju naturligtvis inte lagt up tråden här i heller. Naturligtvis kan man bara skratta åt det, men jag undrar ändå liksom var han har fått det ifrån. Och eftersom ingen har svarat ännu, på om de har sett tishan eller hört någon som köpt den, så kan man själv dra slutsatsen ...

:wink:
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "...cause Sweden hates bass players..." !?!?

Inlägg av archisland »

Just gonna leave this here.

[youtube]http://youtu.be/4PsIPgojSis[/youtube]
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Skriv svar