Bra in-era-pluggar?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Bra in-era-pluggar?

Inlägg av fieldflower »

Tjo!

Jag kör ju in-ear nuförtiden, men känner att jag behöver bättre pluggar.
Gjutna hamnar på för mycket pengar, så det är vanliga pluggar som gäller.
Nästan mest viktigt är dämpningen, och jag vill ha så mycket dämpning som möjligt för att kunna ha så låg volym som möjligt på medhörningen.
Men det måste såklart låta bra också, och jag gillar hellre åt det basiga hållet än det basfattiga om man måste välja.

Vilka dämpar bäst och låter bäst för sisådär 1000-2000:-?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av blackparkas »

Tog precis hem ett par Shure SE315 åt trummisen.
Ingen aning hur bra de är, men han velade mellan 315 och 425.
Säljaren jag pratade med som använt systemen själv rekommenderade 315 av dessa två då 425 tydligen skulle vara lite väl elaka i mid:en.

Annars har jag sålt en del SE215 som de verkar tycka dämpa lite för mycket ibland så det blir otäckt.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av Fredde79 »

Har själv varit riktigt nöjd med Shure SE215, kommer med proppar i olika material för olika grad av dämpning.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av fieldflower »

Har kollat lite på Shure.
Sett några reviews som klagat på att de varit lite basfattiga.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av blackparkas »

Ja, ska du ha basigt är det väl de med fler drivers i tror jag som förespråkas.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av fieldflower »

Ska väl inte vara överdrivet basigt förstås, men hellre basigt än basfattigt.
Ska ju vara till sång också, så det ska ju inte bara vara "boom boom"...

Shure är lite lockande - smart att de skickar med både gummi- och foampluggar, och de verkar ju onekligen dämpa mycket.
215 är enligt en drös reviews mer basiga än de dyrare varianterna, men Shure verkar generellt vara middiga...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av flagg »

SE215 funkar riktigt bra för mig för både rep och gig, men har inte provat finare grejer så jag inte vad jag missar..
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av andersbas »

Jag kör också SE215 och jag gillar dem. Inte tokbasiga, men väldigt tydliga och bekväma. Med lite bottenflås från PA:t, så känns de mycket bra!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av fieldflower »

Jag har ju EQ på monitorkanalen så jag kan boosta basen.
Grymt svårt nu...:?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av mikkejohansson »

Vi kör Shure i bandet. Lite olika modeller, 215/425/535.

215 och 535 har mest bas men jag gillar 425 som är lite "rakare" i ljudet.

215 är feta men saknar en del klarhet. Ska jag spela mer "rock" kör jag gärna dem. Till mer producerade gig är 425 skönt att ha.

Skulle gärna ha de där 835 eller vad dyraste modellen heter...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av fieldflower »

OK, jag ska helt enkelt släppa sargen och beställa ett par 215...:tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av blackparkas »

Mikke: Upplever du 425 som mer middiga än de andra?

Enl. Luthmansäljaren som använt alla så tyckte han, trots att han kör mycket sång och gitarr, att de var FÖR middiga?


ff: Om det inte är bråttom finns det säkert nån som ska till Örebro som kan få hem SE215 åt dig... ;)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av flagg »

Och om det ÄR bråttom så har en hel del vanliga elektronikbutiker typ NetonNet SE215 hemma till bra pris.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av blackparkas »

Eller så köper du hos 4sound eller OMS så pengarna åtminstone stannar i branschen...


Tänk efter FÖRE som man säger...
Senast redigerad av blackparkas den lör 07 maj 2016, 12:20, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av fieldflower »

Bråttom har jag inte, snarare tvärt om att lekpengarna behövs till annat ett tag.
Enda fördelen med tysken är strängarna, som jag börjar få slut på...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av blackparkas »

Och så slutar du spela på skitsträngar.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Och så slutar du spela på skitsträngar.... :D
"Med enkla nöjen har man roligt ofta"
Och så låter de bra...
;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av flagg »

blackparkas skrev:Eller så köper du hos 4sound eller OMS så pengarna åtminstone stannar i branschen...


Tänk efter FÖRE som man säger...
Ljudet av trampade tår... Okej om det hade varit en mindre handlare som din men 4Sound eller Netonnet gör mig verkligen detsamma. Netonnet ligger dessutom bättre till för mig och har öppet längre, och lokala 4Sound hade inte heller hemma när jag köpte (och hade bråttom)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av mikkejohansson »

blackparkas skrev:Mikke: Upplever du 425 som mer middiga än de andra?

Enl. Luthmansäljaren som använt alla så tyckte han, trots att han kör mycket sång och gitarr, att de var FÖR middiga?
Tja, upplevelsen kan ju bli det om man kör samma eq som på 535, som har mer bas och diskant.

Jag gillar att det inte blir så fett i basen, vill gärna höra hela mixen klart och bra. Men samtidigt, byter nog ut mina 425 till 535 vad det lider bara för att ha möjligheten till fetare bas. Eller de dyrare.

Shure-lurarna passar mina öron bra tydligen :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av blackparkas »

flagg skrev:
blackparkas skrev:Eller så köper du hos 4sound eller OMS så pengarna åtminstone stannar i branschen...


Tänk efter FÖRE som man säger...
Ljudet av trampade tår... Okej om det hade varit en mindre handlare som din men 4Sound eller Netonnet gör mig verkligen detsamma. Netonnet ligger dessutom bättre till för mig och har öppet längre, och lokala 4Sound hade inte heller hemma när jag köpte (och hade bråttom)

Trampade tår och trampade tår, jag hade tyckt det varit ett lika dumt förslag oavsett om jag hade varit i branschen eller inte.
Lika som att jag köper en kamera i en fotobutik hellre än på t.ex. Elgiganten.

JAG tycker inte det gör detsamma om man jämför 4-sound med elektronikshoppar trots att 4sound är en konkurrent.
Jag tycker det är bra om branschen kan överleva, vilket även inbegriper 4sound-kedjan!

:)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av Fredde79 »

fieldflower skrev:Har kollat lite på Shure.
Sett några reviews som klagat på att de varit lite basfattiga.
Jag har verkligen inte saknat bas i SE215 i IEM-bruk. Kan ju hända att det är ett problem om man ska sitta hemma och lyssna på symfonier, men man har väl andra hörlurar för sånt?

Tvärtom EQ:ar jag bort lågbasen under gigs för att det ska bli mindre bumligt och jag ska höra mig själv tydligare.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av flagg »

Fredde79 skrev:
fieldflower skrev:Har kollat lite på Shure.
Sett några reviews som klagat på att de varit lite basfattiga.
Jag har verkligen inte saknat bas i SE215 i IEM-bruk. Kan ju hända att det är ett problem om man ska sitta hemma och lyssna på symfonier, men man har väl andra hörlurar för sånt?

Tvärtom EQ:ar jag bort lågbasen under gigs för att det ska bli mindre bumligt och jag ska höra mig själv tydligare.
Eftersom de säljs i "vanliga" elektronikaffärer som diskuterats ovan :roll: :D så marknadsförs de nog faktiskt även som hifi-lurar. Tycker de låter bra för vanlig musiklyssnande även om jag inte använder dom för det normalt sett.

Har inte heller saknat bas, men har å andra sidan väldigt bra kontrollmöjligheter på min medhörningsmix. Jag gillar att ha basen alldeles orimligt högt och det är en av anledningarna till att in-ear funkar så bra för mig, den mixen jag har i öronen skulle få mina bandkompisar att bli ledsna på mig både i repa och på scen med vanliga monitorer.
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av Fredde79 »

flagg skrev: Har inte heller saknat bas, men har å andra sidan väldigt bra kontrollmöjligheter på min medhörningsmix. Jag gillar att ha basen alldeles orimligt högt och det är en av anledningarna till att in-ear funkar så bra för mig, den mixen jag har i öronen skulle få mina bandkompisar att bli ledsna på mig både i repa och på scen med vanliga monitorer.
Samma här, jag gillar att höra mig själv väldigt bra i medhörningsmixen. Men alltför mycket låga frekvenser stör snarare än hjälper, tycker jag. Gillar att ha ett rätt nasalt/middigt sound på basen i IEM, då hör man exakt vad man gör. Lågbasen känner man ju i ändå kroppen när man står framför lådan ;)
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av flagg »

Fredde79 skrev:
flagg skrev: Har inte heller saknat bas, men har å andra sidan väldigt bra kontrollmöjligheter på min medhörningsmix. Jag gillar att ha basen alldeles orimligt högt och det är en av anledningarna till att in-ear funkar så bra för mig, den mixen jag har i öronen skulle få mina bandkompisar att bli ledsna på mig både i repa och på scen med vanliga monitorer.
Samma här, jag gillar att höra mig själv väldigt bra i medhörningsmixen. Men alltför mycket låga frekvenser stör snarare än hjälper, tycker jag. Gillar att ha ett rätt nasalt/middigt sound på basen i IEM, då hör man exakt vad man gör. Lågbasen känner man ju i ändå kroppen när man står framför lådan ;)
Jag har hittils inte behövt/orkat börja greja med olika ljudinställningar utöver mixen utåt och i medhörningen men det är jäkligt skönt att veta att möjligheten finns. :)
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Bra in-era-pluggar?

Inlägg av Seaweed »

Jag har ett par MEE Audio M6 som jag hade tänkte byta ut mot ett par nya då dom isolerar lite för dåligt för min smak. Ser gärna fler recensioner på Shure's billigare varianter, framförallt gällande isolering! Ingen som testat Audio Technicas relativt nya IEMs? Tänker på ATH-E40 och ATH-E50. Tokdiggar AT's studiolurar nämligen...
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Skriv svar