Kramp????

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Kramp????

Inlägg av kmo »

Hände nåt otäckt, konstigt på gig i fredags.
Fick underarmskramp först i vänster arm, sen i höger. Följden blev att vänster och höger pekfinger drog ihop sig som krokar. Nästan omöjligt att spela och väldigt smärtsamt. Detta återkom då och då under hela setet.
Har gigat från och till i nästan 30 år och aldrig varit med om något liknande.
Jag hade varit på XL Bygg och lassat och sen lossat en släpa med ett gäng betongplint och diverse svintunga 5-meters bärlinor 45x170. Kan det ha påverkat eller borde jag börja bli orolig på riktigt???
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Kramp????

Inlägg av fieldflower »

Ja, det kan ha påverkat, och speciellt om du inte fått i dig tillräckligt med vätska.
Jag får sådär nån gång då och då - värsta gången krampade jag ihop totalt (armar, fingrar, vader, etc) i slutet av roddning. En liter vatten och sitta stilla 10 minuter så var det ok igen.
Då hade jag stressat, burit och svettats och druckit dåligt under dagen.

Edit: Det var alltså upproddning, men spelandet och hemroddningen var ok, mycket tack vare att jag höll vätskenivån hög resten av kvällen.
Senast redigerad av fieldflower den tis 21 jun 2016, 15:43, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Kramp????

Inlägg av jisac »

Skulle definitivt skylla på betongplintarna.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Kramp????

Inlägg av Svensson »

Drick vatten. Jag har haft riktigt otäck kramp några gånger men jag är nästan helt säker på att dte beror på för lite vattendrickande. Jag försöker tänka på detta inför gig och då funkar det.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Kramp????

Inlägg av kmo »

Jo, det var en varm dag så vätskan kan absolut spela in.
Nojar lite då jag haft grymma bekymmer med muskelbristningar i vader och lår i 15 år.
Kan inte jogga lätt i ett par km utan att åka på en muskelbristning.....
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Kramp????

Inlägg av Svensson »

Ja det är riktigt obehagligt när fingrarna viker ihop sig, har också varit med om att det börjat på ena handen och sen flyttat till andra men som sagt, tror att vatten är nyckeln.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Kramp????

Inlägg av Body&Soul »

Ja, men inte bara vatten, saltbrist brukar orsaka kramp också. När jag körde långtradare på Grekland (ingen AC då) levde jag mer eller mindre på mineralvatten och salta oliver för att motverka vätske- och saltbrist. Lite surdegsbröd emellanåt. Det blev oerhört hett i den mörkblå Scaniahytten, hittade man ingen skugga när man skulle parkera för att sova kunde det vara 50 grader när man vaknade.
Sååå... oliver och vatten....
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Kramp????

Inlägg av Mc Green »

Jag har haft jättestora problem med kramp.
Efter lite laborationer har jag kommit fram till att en flaska sportdryck innan och en flaska per set, gör att krampen endast undantagsvis ställer till det.
Dricker jag bara vatten så får jag springa upp flera gånger på natten och tömma.
Har fått vätskekollaps en gång och det vill jag inte rekommendera, det är värre än att spela efter några öl.....
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Kramp????

Inlägg av allan »

Problemet verkar vara att musklerna hänger med, men inte ligament o fästen för oss äldre......

Har oxå haft den kramp du pratar om. Men faktum är att armhävningar/lättare dragövningar varannan dag hjälper.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Kramp????

Inlägg av kmo »

Repade igår. Kändes inte hundra, men ok iaf. Körde med Tokai Hardpuncher PB80. Ganska fet hals som eg inte passar mina små fingrar. Gig på stadsfestival lördag kväll, en timme blandad hårdrock. Skulle vara nice att gigga med HPn, törs jag? Egentligen borde man vara snäll mot kroppen och ta jazzen men att köra en timme Sabbath, Purple, Maiden, Zeppelin på en jazz känns så fel. Zeppelin iofs, men att köra Maiden och Sabbath med en jazz??????
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Kramp????

Inlägg av fieldflower »

Jag skulle kört med P-basen i rent studiesyfte, men ha med Jazzen som backup.
MEN naturligtvis se till att vara utvilad och framför allt hålla hög vätskenivå, och vara väldigt vaken på hur kroppen beter sig.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kramp????

Inlägg av mrbaloo »

Klart jazzen fungerar till hårdrock: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=78133" onclick="window.open(this.href);return false;

Nemas problemas!
Användarvisningsbild
dronnba
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 11:26
Ort: Borgå, Finland

Re: Kramp????

Inlägg av dronnba »

Har också haft problem med fingrar som låser sej, hög vätskenivå hjälper till en viss del. En kompis sambo som jobbar inom vården menade att det jag lider av är "triggerfinger", har inte ännu kollat upp det med läkare, men jag googlade det och kunde konstatera att så troligen är fallet.
__________________
Fender Roscoe Beck V, Tacoma Thunderchief, Stagg EDB34
Blackstar Fly 3 Bass, GK MB150S, GK 700RB-II
TKS215-900
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Kramp????

Inlägg av kmo »

Giggade stadsfestival i lördags en dryg timme, inga större problem. Tänkte dock på väska och stretching. OCH jag lirade p-bas!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: fre 06 okt 2006, 21:58
Ort: Karlskoga

Re: Kramp????

Inlägg av Steffo »

Har haft problem från o till med kramp på sista tiden..spelat sen jag var 10 o är 45 nu o aldrig haft problem någonsin förrän ca 1 år tillbaka.
Har kört med resorb som brukar funka bra, i vilket fall så fick jag tipset härifrån (kommer inte ihåg från vem)
Att käka magnesium....o sen dess har det funkat.
Så testa det !!!!!!!
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Kramp????

Inlägg av kmo »

Ska def. testa magnesium!! Tablettform?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Kramp????

Inlägg av B-Å Åhs »

Fixa en P-bas med jazz hals , en klockren kombination för oss med små händer
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: fre 06 okt 2006, 21:58
Ort: Karlskoga

Re: Kramp????

Inlägg av Steffo »

Finns både som brus ,tabletter o pulver....jag brukar köpa tabletter på apoteket
voleron
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 15 nov 2022, 01:10

Re: Kramp????

Inlägg av voleron »

Svaret är både ja och nej. Även om alla datasystem på alla apotek https://www.nyttapotek.com/ registrerar varje transaktion är det enda sättet för läkaren att få reda på det om han eller hon kontaktar apoteket.
Senast redigerad av voleron den sön 04 dec 2022, 12:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kramp????

Inlägg av saft »

voleron skrev: tis 15 nov 2022, 01:31 Det är nerver, du behöver bara få ordning på din biorytm och få mer sömn.
Och för allt vi vet ligger han där än i dag. Och krampar på scenen :)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar