PrataBas-träff i Örnsköldsvik!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: PrataBas-träff i Örnsköldsvik!

Inlägg av mrbaloo »

Ok, mina bilder från träffen:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Intrycken kommer sen...
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+
Inlägg: 656
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 10:27
Ort: Örnsköldsvik

Re: PrataBas-träff i Örnsköldsvik!

Inlägg av SuperSwede »

Tur att nån tänker på att använda kameran! Kanon mrbaloo:)
Stort tack till Hellish som fixade praktikaliteterna som vanligt!
Trevligt att träffa er alla:)
//P
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: PrataBas-träff i Örnsköldsvik!

Inlägg av Hellish »

Alltid en kul träff!

Blev lite förvånad över att ingen utanför Öviksområdet dök upp, men ja... Vi hade en trevlig dag i vilket fall. :)
Användarvisningsbild
posedin
Medlem+
Inlägg: 705
Blev medlem: tis 27 mar 2007, 15:23
Ort: Örnsköldsvik

Re: PrataBas-träff i Örnsköldsvik!

Inlägg av posedin »

Ja väldigt trevligt och lyxigt att Hellish alltid kan fixa bra lokaler med mera. Trist att inga utanför Örnsköldsvik dök upp men eliten var ju på plats iaf :-)
Fender Jazz Bass 1964, Yamaha TRB 1005, Ibanez Roadstar, Ampeg V4B,
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: PrataBas-träff i Örnsköldsvik!

Inlägg av mrbaloo »

Här kommer mina reflektioner från träffen:

Innan årets PrataBas-träff hade jag egenliten inte studerat ut något att prova ut extra mycket. Förmodligen var det därför att det var lite tunnsått med gearlist. Men posedins fantastiskt fina röda Yamaha TRB1005 som kändes alldeles utmärkt i händerna och ljudet var kanon det med. Det här spär på min förtjusning över basar från Yamaha. Kanske blir det en bas från Yamaha någon gång i framtiden. Jo, så måste det bli.

Sen hade SuperSwede med en Spector att begrunda och provspela. Här var det en hel del rattar att förstå sig på men både spelkänsla och ljud var mycket bra. Ljudet kunde dessutom varieras en hel del i olika smak- och musikinriktningar. Det var en trevlig bas minsann! Men jag kommer inte ihåg vad rattarna gjorde. :oops:

Det är alltid lika kul att prova basar från Maruszczyk. Och denna gång hade (som vanligt) Hellish såna med sig. En ny och en "gammal". De fick än en gång bekänna lite färg, och givetvis ställde de upp med välförtjänt succé. Jag gillar på något vis dessa instrument. Det visade sig också att den specialbeställda (nästan) helsvarta varianten har sökt sig in i produktsortimentet hos Maruszczyk. Modellen går tydligen att beställa men med en liten variant på specifikationen mot originalet. Kul!

Liksom förra året gjorde den åttasträngade basen från Wolf och den mycket gamla slitna P-basen från Fender starka intryck på mig. Det är något speciellt med att spela på en åttasträngad bas och den där gamla P-basen är liksom självspelande. Det är svårt att sätta ord på det, men bra är det.

Jag har tyvärr inte spelat på så många basar från Warwick, men när möjligheten fanns kunde jag inte missa den chansen. I samma veva passade jag även på att prova VOX amPlug Bass. Spelkänsla och ljud hos basen var, i mina händer och öron, absolut toppklass. Och när autotrumkompet startades i amPlug:en uppstod en glad spelkänsla och jag kunde nog ha stått längre och spelat än vad jag gjorde. Tidigare har jag inte riktigt varit förtjust att öva bas med hörlurar då jag inte tyckt att ljudet varit speciellt bra. Men med “pluggen” användes blev det på något sätt jättebra och kul. En sån här skulle man kunna ha hemma, men jag vet tyvärr inte om jag behöver en just nu i alla fall.

Hellish tog med sig sin alldeles nyss hopsatta bas från Pit Bull Guitars. Den var faktiskt mycket trevlig att spela på. Ljudet och känslan var kanontrevlig inkopplad i min EBS Drome. Så det visar sig att med en lite lägre basbudget går det faktiskt att få tag på rätt bra instrument. Och det är ju superkul att knåpa ihop en sån själv. Sedan gjorde det heller ingenting att Hellish lyckats göra den estetiskt tilltalande med infärgningen av träbitarna.

En lite äldre blå bas från Ibanez var också en höjdare att få testa (SuperSwedes bas alltså). Detta exemplar hade dessutom speciella tonkontroller som, med ett tryck, kunde växla basens två mickar mellan olika lägen. Vad växlingen innebar kommer jag heller inte ihåg, men ljudet förändrades en del i alla fall. En sån fick lite GAS-känsla i mig trots att jag inte behöver fler basar.

Den som eventuellt missade att spela bas stående (eller sittande) på Pleasureboard från Tech Amp har anledning att känna sig lite “blåst på konfekten”. Numera är det ett vanligt inslag på dessa basträffar då SuperSwede knycker med sig sin. Man blir aldrig besviken på upplevelsen. Det är något visst med att även känna sina bastoner, inte att bara höra dem ur högtalaren.

Men om det är något jag höjde lite extra på ögonbrynen för var MXR M80-pedalerna. Jag vet att de låter bra men av någon anledning har de inte riktigt passat mina ljudideal till 100 %. Men nu när jag passade på att testa dessa pedaler tycker jag mig förstå allas förtjusning över dem. Kanske har det att göra med hur inställningarna är gjorda eller så har mina ljudideal vandrat mot nya inriktningar? Vi får väl vad framtiden har att utvisa…

Och när jag åkte hem hade jag fått en del nya intryck och gamla värderingar som fått sig en positiv törn. Men mest av allt kanske jag värderar mötet mellan oss basister, diskussioner och fina instrument. Vi hoppas på en fortsättning på denna tradition nästa år. Då kommer väl än fler, visst?
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: PrataBas-träff i Örnsköldsvik!

Inlägg av Hellish »

Härliga reflektioner!

Jag kom på mig själv i år med att inte egentligen spela så värst mycket bas utan mer sitta och insupa hela grejen med basister som träffas och umgås med fokus på det vi alla brinner för. Jag satt till och från och finslipade lite på RD'n också och den kommer att bli riktigt bra. En vän ska fräsa till halsfickan en liten, liten aning för att få en liten vinkel på halsen och därmed en lägre stränghöjd. Jag är en sucker för låg action, vilket jag egentligen inte reflekterat över så mycket förrän just denna träff då flertalet basar hade en högre stränghöjd än vad jag anpassat mitt spel efter de senaste åren.

De basar jag spelade mest på, förutom RDn mitt i allt finslipande, var den nämnda blå Ibanezen och Spectorn som SuperSwede hade med sig samt en Kala U-bass som är sådär härligt lätt att bara sitta och bompa på med ett härligt ljud.

Nästa år kör vi i nya lokaler eftersom Medborgarskolan flyttar på sig en aning i fastigheten. Men då blir det en trapp mindre att bära grejerna i och det är en extrabonus... ;)

Jag tackar alla som kom och hoppas att vi kan fortsätta med denna tradition i många år till. :D
Skriv svar