Covers som gillas av både band och publik?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av gthyni »

Fredde79 skrev: (Jag börjar väl bli gammal, men jag tycker att rätt många moderna poplåtar skulle må bra av lite riktiga instrument...)
Denna klassiker skrev av denna kille tillsammans med Trevor Horn och Geoff Downes. The Buggles synt-version blev en stor hit, men jag tycker detta andra original är roligare för att det är med ett traditionellt band.

[youtube][/youtube]

PS
Eftersom det är PrataBas så kan det nämnas att Matthew Seligman lirar Fender Jazz
https://en.wikipedia.org/wiki/Matthew_Seligman
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Fluktbas »

Jag tycker att det blivit väldigt mode med Motown som bakgrundsmusik i allehanda miljöer. Så det borde väl funka tycker jag även om de flesta ens inte var födda när det begav sig. För det finns väl ändå en liten Jamerson i dig också?

Supremes, Reflections
" onclick="window.open(this.href);return false;

Tammy Terrell och Marvin Gaye, Aint No Mountain High
" onclick="window.open(this.href);return false;

Stevie Wonder, Signed, Sealed, Delivered
" onclick="window.open(this.href);return false;

Jackson 5, Darling Dear (Nej, det är inte Mickes brorsa som spelar. Sen kan det vara värt att notera den unge Jackson endast var tolv år när detta gjordes.)
" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Fredde79 »

Fluktbas skrev:Jag tycker att det blivit väldigt mode med Motown som bakgrundsmusik i allehanda miljöer. Så det borde väl funka tycker jag även om de flesta ens inte var födda när det begav sig. För det finns väl ändå en liten Jamerson i dig också?
Mycket bra förslag, tack! Jo Jamerson är nog en stor förebild. Vi spelar ett par motown-klassiker, Blame It On The Boogie och You Can't Hurry Love för tillfället.

Måste ta och övertyga bandet om att det behövs mera sånt! Skulle vara bra för övningsdisciplinen också, Jamerson baslinjer är inte de allra enklaste (åtminstone för mig).

EDIT: Måste bara tillägga att baslinjen i Darling Dear är fantastisk.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Mc Green »

Fascinerande läsning......
Vi har en katalog på en bra bit över 150 låtar och brukar skjuta iväg 30-40 per kväll, är inte direkt less på nån av låtarna fast vi hållit på sedan 2005 och gör 10-15 gig per år.
Men, det som är mest fascinerande är att vi inte spelar någon av de låtar som ni räknat upp här.
Vi kör några 60-talare, massor med 70-tal, sen är det spridda skurar fram till Learn to fly - Foo Fighters
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av fieldflower »

Mc Green skrev:Fascinerande läsning......
Vi har en katalog på en bra bit över 150 låtar och brukar skjuta iväg 30-40 per kväll, är inte direkt less på nån av låtarna fast vi hållit på sedan 2005 och gör 10-15 gig per år.
Men, det som är mest fascinerande är att vi inte spelar någon av de låtar som ni räknat upp här.
Vi kör några 60-talare, massor med 70-tal, sen är det spridda skurar fram till Learn to fly - Foo Fighters
Learn to fly är skön. Den körde vi förr.

Men vilka låtar är det som funkar bäst för er då? Vore kul med ett axplock.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av blackparkas »

Det är kanske där skillnaden ligger?
Ni kör låtar som ska vara bakgrundsmusik medan vi smäller på i 125db och kör mer konsertstuket?



Alltid kul att höra vad som funkar och inte funkar på annat håll.
Foo Fighters har sångaren vela plocka in, men jag vägrar. Galet tråkiga låtar och jag är helt övertygad om att det inte skulle funka...

Körde 2 låtar med förra coverbandet, men det bandet var mer... vad ska man säga... konsertbetonat...
Folk stod och diggade mer än röjde så att säga.
Pretender t.ex. är ju skitbra, men ingen låt för ett vanligt coverband egentligen...
Sedan körde vi "All my life ..." eller vad den heter.
Å andra sidan körde vi även Spoonman med SOundgarden... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Svensson »

Mc Green skrev:Fascinerande läsning......
Vi har en katalog på en bra bit över 150 låtar och brukar skjuta iväg 30-40 per kväll, är inte direkt less på nån av låtarna fast vi hållit på sedan 2005 och gör 10-15 gig per år.
Men, det som är mest fascinerande är att vi inte spelar någon av de låtar som ni räknat upp här.
Vi kör några 60-talare, massor med 70-tal, sen är det spridda skurar fram till Learn to fly - Foo Fighters
Är benägen att hålla med där! Kan iof bero på att vi uteslutande spelar låter som vi gillar vilket kanske inte alltid är fallet om man som coverband vill ha en väldigt bred repertoar.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Fredde79 »

blackparkas skrev:Foo Fighters har sångaren vela plocka in, men jag vägrar. Galet tråkiga låtar och jag är helt övertygad om att det inte skulle funka...
Jag delar din inställning till Foo Fighters, men för något år sedan ville en kund absolut ha Everlong på sitt bröllop. Blä tänkte jag, men den visade sig fungera mycket bra och vi har spelat den rätt ofta sedan dess.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Geddan »

Så länge det svänger så tröttnar jag i princip aldrig på att spela en låt.
Däremot skulle jag tröttna på att inte repa in nya låtar ibland. Utmaningar behövs ju.
Och då kanske låtar av lite olika svårighetsgrad. Det finns låtar man sätter på ett rep.....eller en soundcheck. Se´n finns det låtar som tar månader att sätta. Båda kategorierna är roliga, tycker jag.

Om en låt funkar eller inte har inte heller bara att göra med själva låten, tror jag.
Det har också att göra med vilken pondus man levererar den med.
Man kan t.o.m. ibland klämma in en egen låt i reppen, bara det svänger och är trallvänligt.

Se´n är det ofta viktigare att ha lampor, rök och se glada ut och ha kul på scenen....att flera alternerar leadsången etc. än att spela "rätt" låtar. De flesta band tar sig själva på alldeles för stort allvar. Folk på krogen begriper i allmänhet inte mer om musik än att de tycker att det är kul när det svänger och de har ngt som underhåller ögat.
(handen på hjärtat; hur många ggr har vi tagit ett halv rep för att diskutera och repa om det ska vara synkop eller inte på avslaget? VEM tror vi bryr oss?!)

Så tycker jag! 8)

Edit: när det kommer till låtar är det lite samma sak. Om vi tar 4 månader för att sätta "Carry on Wayward Son" eller repar in "I Can Jive" på soundcheck så är det defenitivt så att fler människor ler och studsar till I Can Jive, 999 ggr av 1´000. Och då är frågan; för vem gör man det? För sin egen och bandets skull kan man absolut repa in Kansas, men tro inte att publiken blir så mycket gladare av det.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Det är kanske där skillnaden ligger?
Ni kör låtar som ska vara bakgrundsmusik medan vi smäller på i 125db och kör mer konsertstuket?
Du kan vara nåt på spåret, nästan...:hmm:
Vårt sikte är ALLTID att få upp och hålla kvar folk på dansgolvet.
"Konsert" är inte vad vi siktar på.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Mc Green »

Ett axplock av dom som jag betraktar som "säkra" dvs funkar i de flesta sällskap:

Michelangelo
Paranoid
Run to you
800 grader
Varning på stan
Livet är en fest
Love Hurts
Purple Rain
Dinga Linga Lena
Sommarnatt
Fox on the run
Jailbreak
Whiskey in the jar
2 4 6 8 Motorway
Gimme all youre lovin'
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Fredde79 »

Mc Green skrev:Ett axplock av dom som jag betraktar som "säkra" dvs funkar i de flesta sällskap:

Michelangelo
Paranoid
Run to you
800 grader
Varning på stan
Livet är en fest
Love Hurts
Purple Rain
Dinga Linga Lena
Sommarnatt
Fox on the run
Jailbreak
Whiskey in the jar
2 4 6 8 Motorway
Gimme all youre lovin'
Bra grejer!
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av mågis »

Om nu alla blir hårdrockare på fyllan så kan ju Fuck Like A Beast med W.A.S.P. funka.
Jävligt simpel rock'n'roll egentligen med lite extra tryck i PR-maskinen...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Svensson »

Geddan skrev:Så länge det svänger så tröttnar jag i princip aldrig på att spela en låt.
Däremot skulle jag tröttna på att inte repa in nya låtar ibland. Utmaningar behövs ju.
Och då kanske låtar av lite olika svårighetsgrad. Det finns låtar man sätter på ett rep.....eller en soundcheck. Se´n finns det låtar som tar månader att sätta. Båda kategorierna är roliga, tycker jag.

Om en låt funkar eller inte har inte heller bara att göra med själva låten, tror jag.
Det har också att göra med vilken pondus man levererar den med.
Man kan t.o.m. ibland klämma in en egen låt i reppen, bara det svänger och är trallvänligt.

Se´n är det ofta viktigare att ha lampor, rök och se glada ut och ha kul på scenen....att flera alternerar leadsången etc. än att spela "rätt" låtar. De flesta band tar sig själva på alldeles för stort allvar. Folk på krogen begriper i allmänhet inte mer om musik än att de tycker att det är kul när det svänger och de har ngt som underhåller ögat.
(handen på hjärtat; hur många ggr har vi tagit ett halv rep för att diskutera och repa om det ska vara synkop eller inte på avslaget? VEM tror vi bryr oss?!)

Så tycker jag! 8)

Edit: när det kommer till låtar är det lite samma sak. Om vi tar 4 månader för att sätta "Carry on Wayward Son" eller repar in "I Can Jive" på soundcheck så är det defenitivt så att fler människor ler och studsar till I Can Jive, 999 ggr av 1´000. Och då är frågan; för vem gör man det? För sin egen och bandets skull kan man absolut repa in Kansas, men tro inte att publiken blir så mycket gladare av det.
Jag håller i stort med dig men jag tror faktiskt att just sätta de där detaljerna gör det där "lilla extra", att det låter tajt och proffsigt även om publiken inte ens vet vad en synkop är. Av egen erfarenhet så slaskas det rätt rejält i repan (och live), jag skulle gärna lägga mer tid att slipa detaljer men sällan man får sin vilja fram helt och hållet :).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av blackparkas »

Lirade på hojklubb i helgen.

Vi är ju inget hojklubbsband egentligen så man är lite fundersam varje gång...



Det är nåt speciellt att se bikers av båda könen gå igång på Madonna och Lady Gaga....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Geddan »

Svensson skrev:
Geddan skrev:Så länge det svänger så tröttnar jag i princip aldrig på att spela en låt.
Däremot skulle jag tröttna på att inte repa in nya låtar ibland. Utmaningar behövs ju.
Och då kanske låtar av lite olika svårighetsgrad. Det finns låtar man sätter på ett rep.....eller en soundcheck. Se´n finns det låtar som tar månader att sätta. Båda kategorierna är roliga, tycker jag.

Om en låt funkar eller inte har inte heller bara att göra med själva låten, tror jag.
Det har också att göra med vilken pondus man levererar den med.
Man kan t.o.m. ibland klämma in en egen låt i reppen, bara det svänger och är trallvänligt.

Se´n är det ofta viktigare att ha lampor, rök och se glada ut och ha kul på scenen....att flera alternerar leadsången etc. än att spela "rätt" låtar. De flesta band tar sig själva på alldeles för stort allvar. Folk på krogen begriper i allmänhet inte mer om musik än att de tycker att det är kul när det svänger och de har ngt som underhåller ögat.
(handen på hjärtat; hur många ggr har vi tagit ett halv rep för att diskutera och repa om det ska vara synkop eller inte på avslaget? VEM tror vi bryr oss?!)

Så tycker jag! 8)

Edit: när det kommer till låtar är det lite samma sak. Om vi tar 4 månader för att sätta "Carry on Wayward Son" eller repar in "I Can Jive" på soundcheck så är det defenitivt så att fler människor ler och studsar till I Can Jive, 999 ggr av 1´000. Och då är frågan; för vem gör man det? För sin egen och bandets skull kan man absolut repa in Kansas, men tro inte att publiken blir så mycket gladare av det.
Jag håller i stort med dig men jag tror faktiskt att just sätta de där detaljerna gör det där "lilla extra", att det låter tajt och proffsigt även om publiken inte ens vet vad en synkop är. Av egen erfarenhet så slaskas det rätt rejält i repan (och live), jag skulle gärna lägga mer tid att slipa detaljer men sällan man får sin vilja fram helt och hållet :).
Självklart!
Det är ju en balansgång.
Diken åt alla håll.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar