Covers som gillas av både band och publik?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Fredde79 »

Hej,

Vi skulle behöva förnya repertoaren i vårt band, men det är svårt att hitta låtar som man inte tröttnar på att spela, samtidigt som de håller dansgolvet igång. Vi har väl ca 50 aktiva låtar men det är rätt få som man ser framemot att spela, gig efter gig. Så börjar man tyvärr bli lite äldre än det genomsnittliga dansgolvet på ett bröllop, och jag vet helt enkelt inte vad som är bra i nyare musik.

Här är några som jag själv tycker funkar bra, det ger en bild av vilken slags repertoar vi har:

Basket Case - Green Day
Beautiful Day - U2
Blame it on the Boogie - Jackson 5
Don't Stop Believing - Journey
Don't stop me now - Queen
Everlong - Foo fighters
Faith - George Michael
I don’t feel like dancing - Scissor Sisters
Jump - Van Halen
Material Girl - Madonna
No one knows - Queens of the Stone Age
Play that funky music - Wild Cherry
Set fire to the rain - Adele
Sex on fire - Kings of Leon
Sweet child of mine - Guns n' Roses
Viva Las Vegas - Elvis
We built this city - Starship

Lider någon annan av samma problem? Kom gärna med förslag!
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av BBQV »

Royal republics Full speed spacemachine brukar funka.
Vilken som helst av Lenny Kravitz greatest hits gör också folk glada.
Och Billy Idol.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Svensson »

Vi lirar ju också covers dock inom en lite smalare genre. Vi har tagit upp denna: " onclick="window.open(this.href);return false; (Miss Belinda)och den drar alltid upp folk!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av fieldflower »

Finns några gamla godingar som är svårt att tröttna på, av olika orsaker.

Take it easy, Eagles
Pride and joy, Stevie Ray Vaughan
I know a little, Lynyrd Skynyrd
I'm so excited, Gloria Gaynor

Och om man får tillfälle är ju Song2 och Ace of spades himla kul också...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Fredde79 »

Tack för alla förslag!

Ska ta och lyssna igenom dem i morgon på jobbet. Fritt fram att komma med mera om nån har nåt bra!
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av bassace »

Ett recept mot att tröttna på låtarna är dels att inte arra dem för hårt utan att spela dem som de vore bandets egna samt att ha dem i lite lösa former så man aldrig riktigt vet vad som kommer att hända eller vilken riktning saker kommer ta.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Svensson »

bassace skrev:Ett recept mot att tröttna på låtarna är dels att inte arra dem för hårt utan att spela dem som de vore bandets egna samt att ha dem i lite lösa former så man aldrig riktigt vet vad som kommer att hända eller vilken riktning saker kommer ta.
Fast det krävs genomgående skickliga musiker som också har en känsla för timing, dynamik osv. Det blir lätt "ljudmatta" annars och så missar man kanske precis den där trumgrejen, kören, basgången eller riffet som gör just den låten unik. För mig är det nog tvärtom, jag kan lessna rejält på en låt om man inte håller sig någorlunda till "mallen", brukar alltid finnas nån spelglad som kör över precis allt om det inte finns ett arr. att förhålla sig till. Känns för mig ofta som en ursäkt när man inte ids lära sig låtarna ordentligt att istället "göra en egen tolkning". Det är i alla fall min erfernhet :).

Spelar för övrigt i ett originalband också och där är det väldigt upparrat!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av fieldflower »

Svensson skrev:
bassace skrev:Ett recept mot att tröttna på låtarna är dels att inte arra dem för hårt utan att spela dem som de vore bandets egna samt att ha dem i lite lösa former så man aldrig riktigt vet vad som kommer att hända eller vilken riktning saker kommer ta.
Fast det krävs genomgående skickliga musiker som också har en känsla för timing, dynamik osv. Det blir lätt "ljudmatta" annars och så missar man kanske precis den där trumgrejen, kören, basgången eller riffet som gör just den låten unik. För mig är det nog tvärtom, jag kan lessna rejält på en låt om man inte håller sig någorlunda till "mallen", brukar alltid finnas nån spelglad som kör över precis allt om det inte finns ett arr. att förhålla sig till. Känns för mig ofta som en ursäkt när man inte ids lära sig låtarna ordentligt att istället "göra en egen tolkning". Det är i alla fall min erfernhet :).

Spelar för övrigt i ett originalband också och där är det väldigt upparrat!
Det blir ofta roligt att spela med fria tyglar, men kanske inte lika roligt att lyssna på.
Spelglädjen vinner över dynamiken liksom, om det inte är rätt disciplinerade musiker.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Svensson »

fieldflower skrev:
Svensson skrev:
bassace skrev:Ett recept mot att tröttna på låtarna är dels att inte arra dem för hårt utan att spela dem som de vore bandets egna samt att ha dem i lite lösa former så man aldrig riktigt vet vad som kommer att hända eller vilken riktning saker kommer ta.
Fast det krävs genomgående skickliga musiker som också har en känsla för timing, dynamik osv. Det blir lätt "ljudmatta" annars och så missar man kanske precis den där trumgrejen, kören, basgången eller riffet som gör just den låten unik. För mig är det nog tvärtom, jag kan lessna rejält på en låt om man inte håller sig någorlunda till "mallen", brukar alltid finnas nån spelglad som kör över precis allt om det inte finns ett arr. att förhålla sig till. Känns för mig ofta som en ursäkt när man inte ids lära sig låtarna ordentligt att istället "göra en egen tolkning". Det är i alla fall min erfernhet :).

Spelar för övrigt i ett originalband också och där är det väldigt upparrat!
Det blir ofta roligt att spela med fria tyglar, men kanske inte lika roligt att lyssna på.
Spelglädjen vinner över dynamiken liksom, om det inte är rätt disciplinerade musiker.
Jag tycker ju inte det, klart att det är kul att jamma ibland och det behöver ju inte vara slaviskt uppstyrt varenda ton men i stort så mattas både min spelglädje och publikresponsen (min erfarenhet) om det blir för löst, om "man inte riktigt vet vart låten tar vägen", risken är att allt låter likadant. Jag får vibbar av ändlösa bluesjam och det kan väl vara kul som musiker ibland men inte lika kul för publiken. Men det är som sagt min högst personliga erfarenhet och uppfattning. Jag och mina bandkamrater kanske inte är tillräckligt drivna musiker ;).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av blackparkas »

Det är, tycker jag, väldigt svårt att säga "De här låtarna ska ni köra".
Det är så olika beroende på vart man lirar (geografiskt), vilken sorts fest osv..

Klart det finns låtar som förmodligen alltid funkar, men det finns ännu fler som funkar skitbra ena gången, men som suger skit nästa.

Det vi märkt är att 90-talshitsen alltid funkar. Här.
Basket Case, All the small things, Zombie t.ex.



Beautiful Day - U2
Everlong - Foo fighters
Faith - George Michael
Jump - Van Halen
No one knows - Queens of the Stone Age
Set fire to the rain - Adele
Viva Las Vegas - Elvis
We built this city - Starship
Take it easy, Eagles
Pride and joy, Stevie Ray Vaughan
I know a little, Lynyrd Skynyrd


Dessa låtar skulle vi aldrig ens testa.
Beautiful Day har vi testat, men det funkade aldrig, inte med förra coverbandet och inte med nuvarande.
Många av de andra fattar jag inte hur de kan funka alls... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Det är, tycker jag, väldigt svårt att säga "De här låtarna ska ni köra".
Det är så olika beroende på vart man lirar (geografiskt), vilken sorts fest osv..

Klart det finns låtar som förmodligen alltid funkar, men det finns ännu fler som funkar skitbra ena gången, men som suger skit nästa.

Det vi märkt är att 90-talshitsen alltid funkar. Här.
Basket Case, All the small things, Zombie t.ex.



Beautiful Day - U2
Everlong - Foo fighters
Faith - George Michael
Jump - Van Halen
No one knows - Queens of the Stone Age
Set fire to the rain - Adele
Viva Las Vegas - Elvis
We built this city - Starship
Take it easy, Eagles
Pride and joy, Stevie Ray Vaughan
I know a little, Lynyrd Skynyrd


Dessa låtar skulle vi aldrig ens testa.
Beautiful Day har vi testat, men det funkade aldrig, inte med förra coverbandet och inte med nuvarande.
Många av de andra fattar jag inte hur de kan funka alls... :D
Regionala skillnader?
All the small things och Zombie förstår jag inte hur de skulle kunna funka på våra stdpubliker...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Fredde79 »

blackparkas skrev:Det är, tycker jag, väldigt svårt att säga "De här låtarna ska ni köra".
Det är så olika beroende på vart man lirar (geografiskt), vilken sorts fest osv..

Klart det finns låtar som förmodligen alltid funkar, men det finns ännu fler som funkar skitbra ena gången, men som suger skit nästa.

Det vi märkt är att 90-talshitsen alltid funkar. Här.
Basket Case, All the small things, Zombie t.ex.
Jo, mycket beror på tillställningen och publikens åldersspektrum, men det finns vissa låtar som verkar vara nästan magiska för vilken publik som helst, t.ex. Don't Stop Believing, Jump (med rätt synth-sound!) och Sweet child of mine, och som dessutom är roliga att spela.

(Summer of 69 är intressant nog den som överlägset mest önskas som encore av publiken, vet inte varför. Tycker själv den är rätt tråkig. En gång spelade vi den tre gånger på samma gig...)

Basket Case spelar vi faktiskt redan (den funkar bra), All the small things och Zombie är bra förslag, tack för dem!

På tal om 90-talshits så har vi funderat på att ta in lite grunge (Pearl Jam, Nirvana, Soundgarden), men jag undrar om dagens 25-30-åringar minns dem längre. Många av dem är rätt svåra att spela så de kräver en del repande.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av blackparkas »

Ja, eller olika tillställningar.

Vi kör ju på 25/30/40-årsfester samt "på lokal" så att säga, även om det mest är det förstänmnda.
Förstår att All the small things inte funkar på PRO´s årsstämma! :D

Finns inte en 40-åring eller yngre som ens hört dessa låtar:

Take it easy, Eagles
Pride and joy, Stevie Ray Vaughan
I know a little, Lynyrd Skynyrd


:D

Men lär passa skitbra på en hojfest!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av blackparkas »

Fredde79 skrev: Jo, mycket beror på tillställningen och publikens åldersspektrum, men det finns vissa låtar som verkar vara nästan magiska för vilken publik som helst, t.ex. Don't Stop Believing, Jump (med rätt synth-sound!) och Sweet child of mine, och som dessutom är roliga att spela.

(Summer of 69 är intressant nog den som överlägset mest önskas som encore av publiken, vet inte varför. Tycker själv den är rätt tråkig. En gång spelade vi den tre gånger på samma gig...)

Basket Case spelar vi faktiskt redan (den funkar bra), All the small things och Zombie är bra förslag, tack för dem!

På tal om 90-talshits så har vi funderat på att ta in lite grunge (Pearl Jam, Nirvana, Soundgarden), men jag undrar om dagens 25-30-åringar minns dem längre. Många av dem är rätt svåra att spela så de kräver en del repande.

Sweet Child fattar jag inte hur folk vill höra.. Det är lika här, att folk vill höra den..
Vi vägrar i princip köra den... Otroligt tråkig låt att lira och lika tråkig att lyssna på... :D

Pearl Jam/Soundgarden tror jag inte på. Som du själv säger tror jag inte att det är nåt för dagens ynglingar.

Pearl Jam är sjukt tråkiga, Soundgarden har ju en del bra.
Har för mig att vi körde "Spoonman" med förra coverbandet, men det vart inget röj direkt, även om musikerna som lyssnade gillade det.

"All I wanna do is make love to you" har vi kört ett tag nu, funkar bra som lite "mellanlåt" och kul att köra i sin enkelhet och med snygg stämsång.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Fredde79 »

fieldflower skrev:
blackparkas skrev: Det vi märkt är att 90-talshitsen alltid funkar. Här.
Basket Case, All the small things, Zombie t.ex.
Regionala skillnader?
All the small things och Zombie förstår jag inte hur de skulle kunna funka på våra stdpubliker...
Jag borde ha varit tydligare i öppningsinlägget, vi spelar alltså främst på bröllop, dvs människor i olika åldrar som bara vill ha kul på dansgolvet och inte kommit för att lyssna på någon speciell musikstil. Vi spelar helst låtar som har bra groove att dansa till och som åtmnstone en del av publiken känner till.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Ja, eller olika tillställningar.

Vi kör ju på 25/30/40-årsfester samt "på lokal" så att säga, även om det mest är det förstänmnda.
Förstår att All the small things inte funkar på PRO´s årsstämma! :D

Finns inte en 40-åring eller yngre som ens hört dessa låtar:

Take it easy, Eagles
Pride and joy, Stevie Ray Vaughan
I know a little, Lynyrd Skynyrd


:D

Men lär passa skitbra på en hojfest!
Våra standardgig är firmafester och 40- och 50-årsfester.

Take it easy har nog folk hört, men vi är också förvånade över att de andra funkar för ingen kan ju känna till dem... Men ett jäkla gung i buggvänlig takt är väl helt enkelt bra nog att funka ändå.
Kör ofta elkontra på dem för lite extra oomph (och för att det ser kul ut).
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av blackparkas »

Ja, beror ju helt på vad man har för gig.
Take it Easy vetisjutton om folk hört faktiskt.... :D

De 40-årsfester vi kör är det oftast punk och hårdrock som gäller.
Firmafester kör vi iofs samma reppe på...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av kmo »

Tåls det lite hårdare så funkar Ac/Dc, Maiden o ZZ Top. Alltid.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av blackparkas »

Ja... Maiden verkar alltid gå hem.
Alltid.


Alla blir tydligen hårdrockare när de blir fulla....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Fredde79 »

blackparkas skrev:Alla blir tydligen hårdrockare när de blir fulla....
Så är det nog :)
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av fieldflower »

Fredde79 skrev:
blackparkas skrev:Alla blir tydligen hårdrockare när de blir fulla....
Så är det nog :)
Inte tjejerna. Inte här iaf.
Utan tjejer på dansgolvet kan man sm mest hoppas på sjöslag, men sjöslagen brukar ta slut efter 20 minuter sådär då orken tryter.
Så det är ok i sista set, men kör man det mitt i nånstans blir det grabbarnas dansgolv, och sedan måste man börja om med att lura upp tjejerna.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av blackparkas »

Tjejerna gillar hårdrock de också... de är nästan ännu värre än killarna ibland...


Tjejerna får Lady Gaga, Robyn etc instoppat bland låtarna. I hårdrockstappning givetvis...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Fredde79 »

blackparkas skrev:Tjejerna gillar hårdrock de också... de är nästan ännu värre än killarna ibland...


Tjejerna får Lady Gaga, Robyn etc instoppat bland låtarna. I hårdrockstappning givetvis...
Robyn har vi faktiskt inte spelat, bra idé! Adele brukar också funka.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av blackparkas »

Adele har ju skitbra låtar, men vi har för många mid-tempo-prylar i setlisten, och hennes låtar är ju seeeega!


"Dancing on my own" kör vi med Robyn.
Oktav och bassballs på hela låten!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Covers som gillas av både band och publik?

Inlägg av Fredde79 »

blackparkas skrev:Adele har ju skitbra låtar, men vi har för många mid-tempo-prylar i setlisten, och hennes låtar är ju seeeega!
Set Fire To The Rain har väldigt bra drive trots att den är rätt seg. Hello funkar också ibland. För långsamt tempo är nog problematiskt, man tenderar lätt att skippa sådana låtar i stundens hetta.
blackparkas skrev: "Dancing on my own" kör vi med Robyn.
Oktav och bassballs på hela låten!
Bra idé, tror t.o.m. att den kan funka bättre än originalet när man har ett traditionellt rockband bakom.

(Jag börjar väl bli gammal, men jag tycker att rätt många moderna poplåtar skulle må bra av lite riktiga instrument...)
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Skriv svar