Snål-Bennys lågbudget-tips

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av hitman »

Håcke skrev:Skulle det vara möjligt att använda ett fodral till slalomskidor till elkontran?
Borde finnas billigt på närmaste Röda Korset/Erikshjälpen/loppis eller rent av i garaget/källaren (iaf i min). Med lämplig vaddering av ett gammalt täcke kanske det kan funka.
Det måste jag testa!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av mrbaloo »

hitman skrev:
mrbaloo skrev:
Jag hade kanske gjort en galonpåse, jag har ju nästan blivit expert på att sy såna påsar till allt möjligt. Senast var det en skyddspåse till kontrastråken: https://basgitarr.wordpress.com/2017/02 ... -strketui/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad snyggt! Och tjusig hemsida också, den lade jag in i Favoriter.

Jag var sannerligen inte någon stjärna i syslöjden, så det lär inte bli vackert om jag skulle försöka - men funktion (och pris!) är ju det viktigaste, så jag ska kanske göra ett försök. Mm man kan sy in vaddering på lämpliga ställen så skulle detta kunna fungera utmärkt tror jag. När jag tänker rätt på saken så har ju faktiskt en av mina döttrar gått på Sätergläntan samt läst textilvetenskap på Universitet - hon borde klara detta galant åt sin Far :tummenupp:

Är det svårt att sy i galon, kör du en vanlig symaskin med jeans-nål?
Man tackar!

Det är inte så svårt att sy i galon. Jag använder bara den vanliga nålen och hoppas på det bästa. Det kluriga kan ju vara att nåla ihop delarna innan syningen och få det rätt.

Vaddering borde ju din dotter fixa i ett nafs. Det har jag aldrig provat.

Lycka till med transportlösningen oavsett slutlösning.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
dronnba
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 11:26
Ort: Borgå, Finland

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av dronnba »

hitman skrev:Vilket smart tumstöd!

Jag hoppas snart få återkomma i denna tråd med en smart och billig lösning på hur jag ska frakta min hemmabyggda elkontra. Tänkte köpa en transportlåda på Thomann men instrumentet är tillräckligt stort och bökigt ändå. Undrar om en transortväska för golfbag skulle kunna funka?
Ifall din elkontra är i samma storlek som Stagg Edb 3/4 så borde detta vara en rätt bra lösning:

http://www.keymusic.com/item/stagg-gec-edb-case/
__________________
Fender Roscoe Beck V, Tacoma Thunderchief, Stagg EDB34
Blackstar Fly 3 Bass, GK MB150S, GK 700RB-II
TKS215-900
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av mrbaloo »

Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av hitman »

Precis! och det mesta var helt gratis!!!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av mrbaloo »

Här har jag ett tips för 29 kr på Akademibokhandeln:

Bild


En plektrumhållare av en pennhållare från Burde. Finns i silver eller guld.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Pelephant
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 09 aug 2019, 18:37

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av Pelephant »

Klippa till plektrum av plastkort?
Ett gammalt trick som jag i.o.f.s tror att alla redan känner till...koka strängar.
Och om man är ute efter ett instrument ska man inte vara rädd för de billigare märkena typ Epiphone, Squire eller Vintage...Vintage är bra och har kopior på nästan alla märken....Vintage är lite svårt att hitta dock. Harley Benton har jag aldrig prövat men HB får både bra och dåligt betyg har jag sett?! De billiga märkena har faktiskt rätt hög kvalitet nuförtiden till skillnad för typ 40 år sen.
Inget knep direkt kanske men ändå?
Skriv svar