Snål-Bennys lågbudget-tips

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av hitman »

Det kanske förefaller otroligt, men det finns faktiskt musiker som har lite ont om deg emellanåt :wink:

Jag glömmer aldrig PB-aren som byggde flightcase till sin stärkare av pappkartonger och Gaffa-tejp. I denna tråd tänkte jag att de som har några andra kreativa lågbudgetidéer kunde dela med sig, i sann PrataBas-anda.

Här är mitt tips:

Har ju äntligen lyckats skruva ihop ett par av mina långtids bas-projekt. Kul, men då dyker ett litet dilemma upp. Fler basar innebär att det behövs fler axelband. Hur gärna jag än vill gynna mina lokala musikhandlare så är det ju lite klent med likvida medel på kontot så här efter semestern.

Jag hittade ett stiligt dam-skärp på Myrorna för 30 kronor. En lajvande dotter har lämnat kvar lite läder-spill efter tillverkning av läderpluntor - det är allt man behöver 8)

Främre hålet för axelbandshållaren fixas genom att ta bort lite av den snygga 70-talsdekoren:

Bild

Av en (ful) bit läderspill gör jag höjdjusteringen:

Bild

Var i hela %&=@£$€ har jag lagt håltången!? Nåja fram med borrmaskinen istället:

Bild

Trä in höjdjusteringen i bältets spänne:

Bild

Färdigt! Ska prova att lacka spillbiten svart med sprayburken som blev över när jag försökte göra tvåtonssunburst. Kostnad 30 kr :tummenupp:


Bild
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av bjelkeman »

:tummenupp:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2535
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av Håcke »

Rolig idé med en sån här tråd!
Och snyggt jobb med axelremmen!
Ok, då får jag väl följa upp med mina snål-straplocks:
Bild
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av hitman »

:tummenupp:

Lysande! De billigaste straplocksen jag köpt har kostat över hundralappen, två plektrum får man för en tia!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av gthyni »

hitman skrev::tummenupp:

Lysande! De billigaste straplocksen jag köpt har kostat över hundralappen, två plektrum får man för en tia!
Gratis om man äter bröd:
Bild
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av JazzBassillen »

I forntiden (1970-talet) fixade vi fattiga musiker som bodde utmed Roslagsbanan våra axelband med hjälp av läderremmar som satt i nederkanten på en del tågfönster. Man stal 2 stycken och nitade ihop. (Preskriberat!)
Mitt fungerar fortfarande oklanderligt.
Det låg ett Pratabasplektrum i guran såg jag på bilden. Det är nu utskakat.
Bild
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av Svensson »

Hitta ingen bättre bild men min far gjorde ett fint case till kontran för en del år sen. Trästomme klädd med faner och vadderad inuti. Billig men många timmars arbete nedlagt.
Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av hitman »

Svensson skrev:Hitta ingen bättre bild men min far gjorde ett fint case till kontran för en del år sen. Trästomme klädd med faner och vadderad inuti. Billig men många timmars arbete nedlagt.
Bild
Där snackar vi svep-ask! :shock:

Ja, man får väl inte räkna på nedlagd arbetstid, då blir inte vinsten så stor.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av gthyni »

Svensson skrev:Hitta ingen bättre bild men min far gjorde ett fint case till kontran för en del år sen. Trästomme klädd med faner och vadderad inuti. Billig men många timmars arbete nedlagt.
Bild
Går också bra att begravas i, stor besparing för dina efterlevande



Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av Svensson »

gthyni skrev:
Svensson skrev:Hitta ingen bättre bild men min far gjorde ett fint case till kontran för en del år sen. Trästomme klädd med faner och vadderad inuti. Billig men många timmars arbete nedlagt.
Bild
Går också bra att begravas i, stor besparing för dina efterlevande



Sent from my iPhone using Tapatalk
Som en anekdot, när vi spelat i bluestältet södra hamn på ett Lulekalas så skulle instrumenten bäras tillbaka till hotellet. Arrangören hade byggat en smal gångbro över varvsleden men det var sinnessjukt mycket folk som trängdes på den. Polisen såg vårt dilemma och stoppade helt sonika trafiken och öppnade stängslet så vi kunde gå över leden istället bärandes i varsin ände på kontralådan. När vi passerade ett par poliser på andra sidan leden vände den ena sig till oss och frågade: "Har ni sorg?" med bister och allvarlig uppsyn. Oslagbart!

Jag ägde för övrigt en silverfärgade 245:a under en period och det kändes verkligen likbil när man fällde baksätet och stuvade in basen i den..
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av Svensson »

hitman skrev:
Svensson skrev:Hitta ingen bättre bild men min far gjorde ett fint case till kontran för en del år sen. Trästomme klädd med faner och vadderad inuti. Billig men många timmars arbete nedlagt.
Bild
Där snackar vi svep-ask! :shock:

Ja, man får väl inte räkna på nedlagd arbetstid, då blir inte vinsten så stor.
Nä så är det ju men är man fattig eller snål och har en pensionerad händig pappa som gillar utmaningar så funkar det.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av Eagle Hazze »

Svensson skrev:
gthyni skrev:
Svensson skrev:Hitta ingen bättre bild men min far gjorde ett fint case till kontran för en del år sen. Trästomme klädd med faner och vadderad inuti. Billig men många timmars arbete nedlagt.
Bild
Går också bra att begravas i, stor besparing för dina efterlevande



Sent from my iPhone using Tapatalk
Som en anekdot, när vi spelat i bluestältet södra hamn på ett Lulekalas så skulle instrumenten bäras tillbaka till hotellet. Arrangören hade byggat en smal gångbro över varvsleden men det var sinnessjukt mycket folk som trängdes på den. Polisen såg vårt dilemma och stoppade helt sonika trafiken och öppnade stängslet så vi kunde gå över leden istället bärandes i varsin ände på kontralådan. När vi passerade ett par poliser på andra sidan leden vände den ena sig till oss och frågade: "Har ni sorg?" med bister och allvarlig uppsyn. Oslagbart!

Jag ägde för övrigt en silverfärgade 245:a under en period och det kändes verkligen likbil när man fällde baksätet och stuvade in basen i den..
:tummenupp:
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av saft »

hitman skrev:
...Jag glömmer aldrig PB-aren som byggde flightcase till sin stärkare av pappkartonger och Gaffa-tejp..........

Blev ju snorbra. Om det är det caset som jag fick med på köpet när jag köpte tillbaka stärkarn. Använder det fortfarande!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av hitman »

Återupplivar denna tråd, jag behöver nämligen tips på hur jag på ett billigt sätt fixar en transportlåda till min hembyggda elkontra.

I värsta fall kommer jag köpa en så´n här, går att få ner instrumentet om jag borra ett hål som stackel-hållaren kan titta ut genom:
https://www.thomann.de/se/prod_AR_175177.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men om jag kan komma undan billigare så gör det ingenting! Har funderat lite på transportlådor/väskor åt golfklubbor, kan man hitta begagnat för runt en 500-ing verkar det som.

Så, någon som har en ännu bättre/billigare idé?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av saft »

hitman skrev:Återupplivar denna tråd, jag behöver nämligen tips på hur jag på ett billigt sätt fixar en transportlåda till min hembyggda elkontra.

I värsta fall kommer jag köpa en så´n här, går att få ner instrumentet om jag borra ett hål som stackel-hållaren kan titta ut genom:
https://www.thomann.de/se/prod_AR_175177.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men om jag kan komma undan billigare så gör det ingenting! Har funderat lite på transportlådor/väskor åt golfklubbor, kan man hitta begagnat för runt en 500-ing verkar det som.

Så, någon som har en ännu bättre/billigare idé?
Tänkte just föreslå en golfbag...
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2535
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av Håcke »

Bild
Jag fixade ett fodral till Lill-stärken av en Ikea-påse och Biltemas dubbelhäftande kardborreband.
Blev jättebra. Kunde inte låta bli att pimpa den med lite bitar av handtagen från påsen också.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av fieldflower »

Hå och hej med farbror Frej.
Hejsan alla barn nu blir det barnprogram.
Titta nu här vad farbror Frej tar fram.
Ikea grytunderlägg, ett par träbitar och kardborreband.
Och vips har vi tatt oss till pedalbordsland...

Bild

Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2535
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av Håcke »

Härligt pedalbord FF!

Ikea, Biltema och Clas Ohlson är grymt bra för oss snåla musikanter som hellre köper basar för alla pengar.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av hitman »

Bra jobbat allihop! :tummenupp:
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av Per »

Jag köpte ett snyggt Zero-mod tumstöd i genomskinlig, frostad plast till Rick-kopian med vit klösbräda. Han säljer tumstöd till Stingrockor också, men de är inte lika snygga. Så istället för att pröjsa en trehundra spänn för en plastbit jag inte gillade, gjorde jag en egen variant, (knappast snyggare utförd, men annorlunda form), av en brädstump, som låg och skräpade, och lite överbliven färg.
Bild
Spån både på bänken och bakom kameran.

Bild
Gamla trumstockar är bra att röra färg med. Låter mindre också.

Bild
Ta-daah! Tja, inte så originellt som en viss famös blyertspenna, men syns faktiskt inte så mycket och funkar bra.
Senast redigerad av Per den sön 06 aug 2017, 23:34, redigerad totalt 1 gånger.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av mrbaloo »

Gillar den här tråden skarpt. Vi kanske skall slå ihop den med IKEA-hacks-tråden: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=64402" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av hitman »

Vilket smart tumstöd!

Jag hoppas snart få återkomma i denna tråd med en smart och billig lösning på hur jag ska frakta min hemmabyggda elkontra. Tänkte köpa en transportlåda på Thomann men instrumentet är tillräckligt stort och bökigt ändå. Undrar om en transortväska för golfbag skulle kunna funka?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av mrbaloo »

hitman skrev:Vilket smart tumstöd!

Jag hoppas snart få återkomma i denna tråd med en smart och billig lösning på hur jag ska frakta min hemmabyggda elkontra. Tänkte köpa en transportlåda på Thomann men instrumentet är tillräckligt stort och bökigt ändå. Undrar om en transortväska för golfbag skulle kunna funka?
Jag hade kanske gjort en galonpåse, jag har ju nästan blivit expert på att sy såna påsar till allt möjligt. Senast var det en skyddspåse till kontrastråken: https://basgitarr.wordpress.com/2017/02 ... -strketui/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av hitman »

mrbaloo skrev:
Jag hade kanske gjort en galonpåse, jag har ju nästan blivit expert på att sy såna påsar till allt möjligt. Senast var det en skyddspåse till kontrastråken: https://basgitarr.wordpress.com/2017/02 ... -strketui/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad snyggt! Och tjusig hemsida också, den lade jag in i Favoriter.

Jag var sannerligen inte någon stjärna i syslöjden, så det lär inte bli vackert om jag skulle försöka - men funktion (och pris!) är ju det viktigaste, så jag ska kanske göra ett försök. Mm man kan sy in vaddering på lämpliga ställen så skulle detta kunna fungera utmärkt tror jag. När jag tänker rätt på saken så har ju faktiskt en av mina döttrar gått på Sätergläntan samt läst textilvetenskap på Universitet - hon borde klara detta galant åt sin Far :tummenupp:

Är det svårt att sy i galon, kör du en vanlig symaskin med jeans-nål?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2535
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Snål-Bennys lågbudget-tips

Inlägg av Håcke »

Skulle det vara möjligt att använda ett fodral till slalomskidor till elkontran?
Borde finnas billigt på närmaste Röda Korset/Erikshjälpen/loppis eller rent av i garaget/källaren (iaf i min). Med lämplig vaddering av ett gammalt täcke kanske det kan funka.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Skriv svar