Rickenbacker + Kustom = LOVE!!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Rickenbacker + Kustom = LOVE!!

Inlägg av fieldflower »

Fick för mig att testa Rick-o-Sound (stereouttag som splittar halsmick och stallmick) på nya Ricken.
Hittade nån kabel som funkade att splitta med och testade att köra i halsmicken i baskanalen på Kustomen och stallmicken i gitarrkanalen.
Boostad bas på baskanalen och lite dist på gitarrkanalen och ställa in lagom resp. volymer så lät det MUMMA!!
Bara halsmick ger djuuup bas men klart övre register.
Bara stallmick ger ett hyfsat obasigt, sprucket ljud. Inte skitanvändbart separat förutom kanske till nåt specialstick...
Blandat blir det verkligen to die for! Lagom morrigt men med bibehållen botten.

Inte för att jag kommer börja släpa Kustomriggen på gig mtp att jag slutat köra förstärkare öht på gig, men jag måste fundera ut nåt sätt att kunna köra RoS med bandet.
Kanske både en bas-Zoom och en gitarr-Zoom in i mixerbordet..?

Ville mest bara dela med mig...:D
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Rickenbacker + Kustom = LOVE!!

Inlägg av AlbinH »

Då ankommer det på mig att svara såsom förste man:

:ingenbild:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Rickenbacker + Kustom = LOVE!!

Inlägg av fieldflower »

Nu har väl jag postat bild på basen överallt där jag kunnat senaste dagarna, men vem är jag att förneka synen av Ricken åter en gång..;)
Bild

Kustomen frågade du ju inte efter, men du får bild ändå.

Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Rickenbacker + Kustom = LOVE!!

Inlägg av Mr Spock »

:dancy: :dancy: :dancy: :dancy: :dancy:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rickenbacker + Kustom = LOVE!!

Inlägg av archisland »

Splittad signal är grejen! Älskar att göra det med min Yamaha Attitude.. Halsmicken ger ett mysigt muller och P-micken ger en massa najs bett! :D
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Rickenbacker + Kustom = LOVE!!

Inlägg av fieldflower »

archisland skrev:Splittad signal är grejen! Älskar att göra det med min Yamaha Attitude.. Halsmicken ger ett mysigt muller och P-micken ger en massa najs bett! :D
Jo, man kunde tro att det skulle vara som splittad kombinerad signal, men det känns djupare och mer detaljerat då det är splittade mickar som går genom olika ljudkällor.
Inte så konstigt egentligen då strängen ju inte vibrerar exakt samtidigt över mickarna, vilket naturligtvis ger mer detaljer och djup åt ljudet.

Nu kan man ju inte låta bli att undra hur det låter om man kör wah på distade kanalen men inte den andra, och hundra andra varianter... :hmm:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Rickenbacker + Kustom = LOVE!!

Inlägg av Per »

Lång dags färd mot natt? :lol:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Rickenbacker + Kustom = LOVE!!

Inlägg av basmartin »

fieldflower skrev:...Inte så konstigt egentligen då strängen ju inte vibrerar exakt samtidigt över mickarna...

Att det skulle orsaka fasfel? Alltså, strängens vibration orsakar förändring i mickens magnefält, vilket ju inducerar en spänning i spolen som sedan går till förstärkaren osv... Strängens avstånd till micken spelar ju ingen roll, annat än för amplituden.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Rickenbacker + Kustom = LOVE!!

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:Lång dags färd mot natt? :lol:
Nja, efter kids-läggning blir det inget experimenterande då jag inte har nåt skitbra sätt att testa utom i Kustomen med 215-låda. Vägg i vägg med 7-åringens rum...
basmartin skrev:
fieldflower skrev:...Inte så konstigt egentligen då strängen ju inte vibrerar exakt samtidigt över mickarna...

Att det skulle orsaka fasfel? Alltså, strängens vibration orsakar förändring i mickens magnefält, vilket ju inducerar en spänning i spolen som sedan går till förstärkaren osv... Strängens avstånd till micken spelar ju ingen roll, annat än för amplituden.
Nej, jag tänkte inte fasfel, men ändpunkten på det jag var ute efter är såklart fasfel...:lol:
Jag var snarare ute efter att subtila skillnader ger ett detaljrikt ljud då mickarnas signal processas helt olika innan de hamnar i högtalaren.
Att det blir lite annorlunda än då mixen av bägge mickarnas signal behandlas.
Det är en teori, men jag tyckte det var en enorm skillnad mot de tester jag gjort med samma stärkare och effekter men med "summerad" signal.

Fasfel blir det säkert i nån överton här och där där svängningen motsvarar mickarnas avstånd till varandra, men strängarna vibrerar ju med alla möjliga övertoner samtidigt, så pros är större än cons. Det är ju å andra sidan sant på alla stränginstrument med 2 mickar.
Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Rickenbacker + Kustom = LOVE!!

Inlägg av Danny »

Jag kör med en stereosplitter på pedalbordet, två separata kedjor och sen summering i en LS-2. Funkar hur bra som helst.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Rickenbacker + Kustom = LOVE!!

Inlägg av fieldflower »

Aha, du kör stereokabel ned till bordet.
Jag funderade på det, men jag kör ju monitor via instrumentsladden idag så jag får väl hitta på nån lösning så jag får 2 stereo i samma sladd. Borde ju finnas egentligen, även om man får ändra lite kontakter.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Rickenbacker + Kustom = LOVE!!

Inlägg av Danny »

fieldflower skrev:Aha, du kör stereokabel ned till bordet.
Jag funderade på det, men jag kör ju monitor via instrumentsladden idag så jag får väl hitta på nån lösning så jag får 2 stereo i samma sladd. Borde ju finnas egentligen, även om man får ändra lite kontakter.
Du får snickra ihop nåt :)
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Rickenbacker + Kustom = LOVE!!

Inlägg av fieldflower »

Danny skrev:
fieldflower skrev:Aha, du kör stereokabel ned till bordet.
Jag funderade på det, men jag kör ju monitor via instrumentsladden idag så jag får väl hitta på nån lösning så jag får 2 stereo i samma sladd. Borde ju finnas egentligen, även om man får ändra lite kontakter.
Du får snickra ihop nåt :)
Japp, surfade ELFA och de har ju 5-ledad plus skärm, så det skall inte vara omöjligt. :tummenupp:
Viss risk att den är lika böjlig som järnvägsräls, men man måste ju testa...
Medlem i PB50+
Skriv svar