Dingwall på Ålands hav...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Dingwall på Ålands hav...

Inlägg av fieldflower »

Finns bättre trådar för trams.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Dingwall på Ålands hav...

Inlägg av GandhiMK2 »

Va?!? Jag kan ,i ärlighetens namn inte föreställa mej att du har rätt.
Det känns som en högst personlig åsikt och inte på något sätt statistiskt säkerställd.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Dingwall på Ålands hav...

Inlägg av fieldflower »

Kanske rent av mångas personliga åsikt.
Kanske rent av din personliga åsikt, men i perioder tycker du att det är roligt att gå in på PB och bara jävlas.
Rent av...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Dingwall på Ålands hav...

Inlägg av Enbasist »

Återknyter till trådens ämne.

Kul med lite ovanlig bas i countrysammanhang... eller kanske ovanlig i dom flesta sammanhang.
Hur funkar Dingwallen som ren P-bas ersättare? Går det att få till det sköna enkla, lite lätt stumma stunset a la P-bas?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Dingwall på Ålands hav...

Inlägg av GandhiMK2 »

Trodde hela tråden var meta-humor. Ber massor om ursäkt. Återgå till dvalan.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall på Ålands hav...

Inlägg av Roger Hedin »

Enbasist skrev:Återknyter till trådens ämne.
Kul med lite ovanlig bas i countrysammanhang... eller kanske ovanlig i dom flesta sammanhang.
Hur funkar Dingwallen som ren P-bas ersättare? Går det att få till det sköna enkla, lite lätt stumma stunset a la P-bas?
Absolut! Det ser bara lite oortodoxt ut. Det blev mycket tum-thump med handfläsket på stallet. Det handlar ju inte om basen utan hur den används. Skillnaden är att den låter bra i hela registret till skillnad från de flesta basar som mest mullrar när man kommer ner under E. Nu blev det inte så mycket lågbas, det låter bättre om bandet om ljudblden hänger ihop.

Dessutom var det WIKING Rosella. Inget annat. Scenen var helt okej, men med den märkliga placeringen av subbarna stickandes upp mitt fram på scenen i höjd med trumpodiet, så vi blev två halva band som delade på en trummis. Ljudet var SUPERBT. Allt hördes och gick fram; sången var klar och tydlig, och överröstades inte av bastrumman etc...

Ska jag ta det för givet att alla inlägg och kommentarer av GhandiMK2 är att tolka som ironi och spydigheter? Om så är fallet torde kanske valet av nickname vara en smula felvalt. I annat fall ber jag om ursäkt för att jag kunde tro något sådant.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Dingwall på Ålands hav...

Inlägg av GandhiMK2 »

korrekt uppfattat.
Lite förvånad över kommentaren rörande nick...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Dingwall på Ålands hav...

Inlägg av Enbasist »

Roger Hedin skrev:
Enbasist skrev:Återknyter till trådens ämne.
Kul med lite ovanlig bas i countrysammanhang... eller kanske ovanlig i dom flesta sammanhang.
Hur funkar Dingwallen som ren P-bas ersättare? Går det att få till det sköna enkla, lite lätt stumma stunset a la P-bas?
Absolut! Det ser bara lite oortodoxt ut. Det blev mycket tum-thump med handfläsket på stallet. Det handlar ju inte om basen utan hur den används. Skillnaden är att den låter bra i hela registret till skillnad från de flesta basar som mest mullrar när man kommer ner under E. Nu blev det inte så mycket lågbas, det låter bättre om bandet om ljudblden hänger ihop.
Ok. Skönt att det fäster över hela registret, och mullret är man gärna utan så länge det blir varm och stabil botten.
Det som ju brukar vara skönt med just P-bas i de där sammanhangen är ju just att bas/trum-soundet blir bra och att det även funkar att fylla basfunktion lite högre upp i registret där många basar blir plonkiga.
Utseendemässigt kan det ju bara vara kul att inte se ut som 90% av alla andra :)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Dingwall på Ålands hav...

Inlägg av mikkejohansson »

Såg att du spelar med min nyfunna Fältartist-kompis Lotta :) !
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall på Ålands hav...

Inlägg av Roger Hedin »

mikkejohansson skrev:Såg att du spelar med min nyfunna Fältartist-kompis Lotta :) !
Jo. Vi har spelat ihop av och till sedan början på 90-talet. :nickar:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar