Back to basic: Spocks hörna

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Back to basic: Spocks hörna

Inlägg av Mr Spock »

Jag placerar den här tråden i kategorin "Övrigt", då jag anar att den kan komma att bli av gränsöverskridande karaktär:

Mitt självförtroende har slutligen repat sig efter den bistra insikten om att jag saknar både tålamod och intresse att lära mig cubase, brottas med diverse mjukvarurelaterade mysterier och kompatibilitetsproblem. Jag vill spela.
Min "hårdvarubaserade" övningshörna a' la plug'n'play börjar sakteliga ta form.

Den första lärdomen jag baserar hörnans utformning på, är att varken min fru, mina barn eller mina hundar uppskattar nattligt musicerande: bort med roliga förstärkare och potenta kompaktlådor. Här är det hörlurar som gäller, just nu ett par Sennheiser low-end, som återger en ljudbild som sannolikt är långt ifrån den verkliga.
Här behövs något bättre - men vad?

Tips på bra och prisvärda lurar - som dessutom gärna får vara trådlösa?
Senast redigerad av Mr Spock den sön 28 aug 2016, 13:00, redigerad totalt 1 gånger.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Trådlösa lurar, trummaskiner och annat

Inlägg av fieldflower »

Jag är himla nöjd med mina Sennheiser HD 280 Pro.
Tror att de är lite åt det basiga hållet, men inte så mycket (och bas är fint!).

Sedan kan jag tipsa om att se till att inspelningsgrejerna även supportar offline-övning.
Då jag övar kör jag genom mitt ljudkort vilket medger övning genom monitorhögtalarna eller lurarna (eller bägge om man så vill).
Till detta kopplas datorn som då ställs in på att spela upp sitt internljud genom interfacet så jag kan mixa Spotify med basljudet eller vadsomhelst, eller quick n dirty kör jag en 3,5 stereoplugg direkt till monitorförstärkaren.
Som basljud kör jag en Zoom MS-60B, eller till Ricken även en MS-50G till stallmicken.

Då jag är klåfingrig har jag även elpiano och synth (och bägge Zoom-pedalerna) inkopplade jämt, med en sån här som kanalväljare:
Bild

Då kan jag sätta mig, slå på 2 knappar, välja instrument, och så spelar jag...
Enormt skönt att det är lättillgängligt! Innan jag kopplade ihop allt hann jag tröttna på musik öht innan det var ihopkopplat så jag kunde spela.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Trådlösa lurar, trummaskiner och annat

Inlägg av Mr Spock »

fieldflower skrev:Jag är himla nöjd med mina Sennheiser HD 280 Pro.
Tror att de är lite åt det basiga hållet, men inte så mycket (och bas är fint!).

Sedan kan jag tipsa om att se till att inspelningsgrejerna även supportar offline-övning.
Då jag övar kör jag genom mitt ljudkort vilket medger övning genom monitorhögtalarna eller lurarna (eller bägge om man så vill).
Till detta kopplas datorn som då ställs in på att spela upp sitt internljud genom interfacet så jag kan mixa Spotify med basljudet eller vadsomhelst, eller quick n dirty kör jag en 3,5 stereoplugg direkt till monitorförstärkaren.
Som basljud kör jag en Zoom MS-60B, eller till Ricken även en MS-50G till stallmicken.

Då jag är klåfingrig har jag även elpiano och synth (och bägge Zoom-pedalerna) inkopplade jämt, med en sån här som kanalväljare:
Bild

Då kan jag sätta mig, slå på 2 knappar, välja instrument, och så spelar jag...
Enormt skönt att det är lättillgängligt! Innan jag kopplade ihop allt hann jag tröttna på musik öht innan det var ihopkopplat så jag kunde spela.
Tack för lurtipset - ska kolla upp dessa.

För övrigt känner jag igen det sistnämnda: förberedelsetiden dödar kreativiteten. Jag eftersträvar en hörna där allt finns riggat och klart.

Däremellan kan jag bara kommentera resonemanget om ljudkort och dator med orden been there - done that. Don't wanna go there again. Men jag avundas (nåja...) de som fått det att funka som en stabil och lättillgänglig lösning.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Trådlösa lurar, trummaskiner och annat

Inlägg av fieldflower »

OK, men byt ut mitt ljudkort mot förstärkare eller minimixer då, med möjlighet att välja ingång, plus en lös 3,5:a så du kan koppla in vad som helst att spela till.
Då har du samma enkla setup, men utan inspelningsmöjlighet.
Volymskillnader är ju en jobbig faktor, men kör man med något slags digitalhistoria kan man ju spara presets som funkar ihop. Eller om man kör med minimixer är ju volymfixet lätt.

Sedan är ju frågan hur stora kraven på ljudmöjligheter är..
Jag älskar enkelheten i THR-10:an då jag kan sätta mig i vardagsrummet och öva på 3 röda.
Det är inte världens roligaste basljud i den men det är bra nog för övning, och med totalt 3 sladdar (plus lurar om det skall vara tyst övning) för att spela till Spotify e.dyl. är enkelheten svårslagen. 2 sladdar om man kör den på batteri.
Fantastiska gitarrljud, men basljudet är som sagt väldigt "kött och potatis".
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Trådlösa lurar, trummaskiner och annat

Inlägg av Mr Spock »

När jag lade basen på hyllan 1995, var det fyrkanaliga portabandspelare som gällde. När jag återupptog musicerandet 2008, gick det inte ens att få tag på ett kassettband längre... :lol:
Senast redigerad av Mr Spock den sön 28 aug 2016, 13:10, redigerad totalt 1 gånger.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Trådlösa lurar, trummaskiner och annat

Inlägg av fieldflower »

Jag började spela -92. ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Trådlösa lurar, trummaskiner och annat

Inlägg av Mr Spock »

fieldflower skrev:OK, men byt ut mitt ljudkort mot förstärkare eller minimixer då, med möjlighet att välja ingång, plus en lös 3,5:a så du kan koppla in vad som helst att spela till.
Då har du samma enkla setup, men utan inspelningsmöjlighet.
Volymskillnader är ju en jobbig faktor, men kör man med något slags digitalhistoria kan man ju spara presets som funkar ihop. Eller om man kör med minimixer är ju volymfixet lätt.

Sedan är ju frågan hur stora kraven på ljudmöjligheter är..
Jag älskar enkelheten i THR-10:an då jag kan sätta mig i vardagsrummet och öva på 3 röda.
Det är inte världens roligaste basljud i den men det är bra nog för övning, och med totalt 3 sladdar (plus lurar om det skall vara tyst övning) för att spela till Spotify e.dyl. är enkelheten svårslagen. 2 sladdar om man kör den på batteri.
Fantastiska gitarrljud, men basljudet är som sagt väldigt "kött och potatis".
Även om jag i nuläget valt att separera (exkludera) inspelning från övning kan mixerfrågan bli aktuell, det inser jag.
Just nu är prioriteringarna - och därmed också lösningarna - synnerligen basala. Det ska funka, det ska låta och det ska vara trådlöst.

Bärande komponenter är för närvarande
- AKG SR40
- Digitech BP90
- Sennheiser HD201

(Skratta ni bara - jag har haft all möjlig fancy equipment, men för att travestera bilsnack behöver jag något som tryggt och säkert tar mig från punkt A till punkt B - inte något som står och glänser på garageuppfarten men vägrar starta...)
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Back to basic: Spocks hörna

Inlägg av fieldflower »

Här skrattas inte. Det man vill ha skall man skaffa, så man kan ägna energin åt musiken.

OK, here goes... Lite Tyskesurfande...

Billigaste mixern med det som behövs: https://www.thomann.de/se/the_t_mix_mix_502.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild

Det trådlösa från basen kopplar du in i kanal 1 (eller 2/3 om du helst kör stereo på basljudet).

En sån här från dator/telefon/whatever till kanal 4/5: https://www.thomann.de/se/the_sssnake_ypk2030.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild

Lurarna i Phones out, och du kan samtidigt koppla output till separat förstärkare av nåt slag (hifi? PC-högtalare?), eller aktiva monitorer. Nån sladd med 2 x Tele i ena änden, och vad som nu behövs i andra änden.
Klar fördel att det är separata volymkontroller så man kan ha lite lagom i bägge separat.

På så vis kan du använda samma utrustning både på dagtid och kvällstid. Lurarna kan sitta i jämt, och så får du bestämma om det skall "låta ut" genom att slå av/på externa förstärkningen eller bara dra av den volymen.

Det är nog det enklaste, billigaste och mest kompakta jag kan komma på.
Det blir stationärt, men det blir det ju ändå med trådlösa systemet...

Viss brasklapp att den allra billigaste mixern kanske inte är skitbra, dvs kan ge visst surr, men för 300 kan man ju prova...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Back to basic: Spocks hörna

Inlägg av Mr Spock »

Verkar ok. Lägger nog en beställning på ngt dylikt.
Eller finns det någon som har en liten mixer i gömmorna?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Back to basic: Spocks hörna

Inlägg av Mr Spock »

Någon som testat Adrenalin III?

Verkar ha det mesta jag skulle önska:
200 drum beats
40 amp models
reverb
compressor
modulation effects
tuner
utgång för lurar

...och ett (oönskat) avskräckande pris....


Bild
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Back to basic: Spocks hörna

Inlägg av Mr Spock »

Det blev en Korg AX3000B på ebay. Tillsammans med en Digitech iStomp känns hörnan alltjämt kompakt.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Back to basic: Spocks hörna

Inlägg av fieldflower »

Coolt, då får du ju ihop det fint, med möjlighet till både externt ljud och lurar, och med aux in från vadsomhelst. :tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Back to basic: Spocks hörna

Inlägg av Mr Spock »

fieldflower skrev:Coolt, då får du ju ihop det fint, med möjlighet till både externt ljud och lurar, och med aux in från vadsomhelst. :tummenupp:
:tummenupp:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Skriv svar