Hörselskydd....

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Hörselskydd....

Inlägg av Jan Hellman »

Undrar om det här kan vara ett vettigt alternativ att spela med....

https://www.indiegogo.com/projects/isol ... -ears--4#/

Billigare än att gjuta och om jag får gissa så kan nog inte själva skum-delen av skyddet vara så värst dyrt. Crowdfunding just nu. Ev lite dyrare när dom väl börjar säljas.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hörselskydd....

Inlägg av mrbaloo »

Coolt. Men jag får inte fram några specar för ljuddämpning per frekvens och totalvärde i min telefon just nu. Orkar inte se filmen.

Men det är så säkert något som man måste kolla vidare på.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Hörselskydd....

Inlägg av Eagle Hazze »

Det finns ett för mig oläsligt diagram, det är allt jag hittar om produktens ljuddämpning och film som är lite tv-shop. Det kan bara världens grej eller en flopp.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Hörselskydd....

Inlägg av Danny »

Det var ju inte svindyrt så jag beställde ett par i Titan. Ska bli kul att jämföra med mina gjutna proppar.
Jag tvivlar dock på att man får en så pass rak frekevenskurva att det inte påverkar hur man hör ljudet. Men man lär ju märka.

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Hörselskydd....

Inlägg av hitman »

Jag har kört med Apotekets julgranar ("för musiker, dagispersonal och andra som vistas i bullriga miljöer") i decennier, och har väl lärt mig att stå ut. Men det vore ju makalöst att skydda hörseln och samtidigt få höra ett "riktigt" ljud.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hörselskydd....

Inlägg av mrbaloo »

Eagle Hazze skrev:Det finns ett för mig oläsligt diagram, det är allt jag hittar om produktens ljuddämpning och film som är lite tv-shop. Det kan bara världens grej eller en flopp.
Det finns ingen uppgift om hur mycket dessa dämpar. Diagrammet är utan skala på y-axeln.

Vad jag förstår verkar de bara vara ute efter att dämpa ljudet mer eller mindre maximalt. Inte bara lämpligt linjärt. Sen är jag gick lite tveksam till deras argument om att titan-modellen skulle dämpa mer än aluminiummodellen. Det stämmer säkert om de har mätt upp det, men jag förstår inte fysiken bakom.

Normalt sett är det mycket knepigt att mäta ljudtryck i hörselgångarna. Och skulle jag behöva överhög dämpning så är det gula EAR skumproppar plus Peltor Optima III som gäller.

Lite oseriöst att inte uppge gämpvärden på något sätt.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hörselskydd....

Inlägg av fieldflower »

Konstruktionen verkar vara ett solitt stycke metal med mer eller mindre vanligt memory foam (som vilka gulproppar som helst, men säkert egen blandning).
Vore kul att prova, men jag har svårt tro att dessa ersätter mer avancerade modeller musikproppar.

Men klart snyggast!
Senast redigerad av fieldflower den ons 05 okt 2016, 09:25, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Hörselskydd....

Inlägg av Eagle Hazze »

Danny skrev:Det var ju inte svindyrt så jag beställde ett par i Titan. Ska bli kul att jämföra med mina gjutna proppar.
Jag tvivlar dock på att man får en så pass rak frekevenskurva att det inte påverkar hur man hör ljudet. Men man lär ju märka.

/D
Spännande fortsättning på tråden, jag undrar även om man inte blir lite utmattad av vilkten efter ett tag. De är säkert lätta men tyngre än de flesta. Klarar de headbanging utan att flyga ut.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Hörselskydd....

Inlägg av shadowskimmer »

Jag har gjort som Danny. Värt att testa. :)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Hörselskydd....

Inlägg av Hellish »

Beställde också så snart jag såg dem för några veckor sedan. Ska bli intressant att testa och är det skit så har man inte gjort någon stor förlust.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Hörselskydd....

Inlägg av midlifecrisis »

Testade Hearos. Mycket bra, bekväma samt att de mycket effektivt avlägsnar öronvax...
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hörselskydd....

Inlägg av mrbaloo »

Hellish skrev:Beställde också så snart jag såg dem för några veckor sedan. Ska bli intressant att testa och är det skit så har man inte gjort någon stor förlust.
Har du fått hem dem och hunnit prova?

Jag såg reklam för dem på FB och började kolla runt på Flare Audio hemsida. Men hittar fortfarande inte någon dämpningskarakteristik för dem.
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Hörselskydd....

Inlägg av shadowskimmer »

Jag gillar dem. De dämpar väldigt "rakt" tycker jag. Möjligen dämpar de litet för mycket, svårt att höra vad folk säger mellan låtarna. :-)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hörselskydd....

Inlägg av mrbaloo »

Följde det med någon dokumentation där det står angivet någon dämpning?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hörselskydd....

Inlägg av blackparkas »

Intressant!


Jag tycker ju mina gjutna Bellman-skydd dämpar för mycket i diskanten, trots att jag köpte nya filter eftersom jag hörde att åldrade filter kunde göra just det.
Synd att man inte orkar med sånt där internet-handlande... :D
Senast redigerad av blackparkas den sön 12 feb 2017, 00:26, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Hörselskydd....

Inlägg av shadowskimmer »

mrbaloo skrev:Följde det med någon dokumentation där det står angivet någon dämpning?
Nix. Inget sånt. De kom i en påse som liknar de man köper tuggummi i och i den fanns mindre påsar med tre olika storlekar på "proppar" samt (i mitt fall) titankolvarna.

Det ÄR ju konstigt att de inte försöker berätta prestanda någonstans.

Min subjektiva bild av dem är att de är väldigt jämna i dämpningen. Det låter helt enkelt som att man sänkt volymen väldigt mycket. Men jag har aldrig provat andra dyra och/eller formgjutna proppar utan kan bara jämfört med allehanda skumproppar, "julgranar" mm. Jämfört med dem är det dock milsvid skillnad.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hörselskydd....

Inlägg av mrbaloo »

shadowskimmer skrev:
Det ÄR ju konstigt att de inte försöker berätta prestanda någonstans.
Mycket besynnerligt. Att det dessutom är mycket knepigt att mäta upp dämpning i hörselgångarna är ju också en parameter. Man gör nog bäst att låta experter på något institut göra dessa mätningar med speciella "mäthuvuden".

Personligen skulle jag nog inte våga använda hörselskydd utan uppgiven förväntad dämpning i sammanhang med starkt ljudtryck. Jag vill verkligen veta om de fungerar, inte bara lita på känslan och hörseln. Det kan ju vara så att de dämpar bra i vissa frekvenser och mindre i vissa. Sånt hör man ju inte.

Men vi förutsätter att dessa fungerar. Då är det ju bra.


Tyvärr tror jag inte att man får sälja hörselskydd i europa utan att de är CE-märkta. Och då måste det ingå instruktion och angiven förväntad dämpning. https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/pe ... rselskydd/" onclick="window.open(this.href);return false;
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Hörselskydd....

Inlägg av shadowskimmer »

De verkar ju ha "riktiga" siffror på gång:

https://www.kickstarter.com/projects/58 ... ts/1638503" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.kickstarter.com/projects/58 ... ts/1730960" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hörselskydd....

Inlägg av mrbaloo »

shadowskimmer skrev:De verkar ju ha "riktiga" siffror på gång:

https://www.kickstarter.com/projects/58 ... ts/1638503" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.kickstarter.com/projects/58 ... ts/1730960" onclick="window.open(this.href);return false;
Se där, de fungerar ju! :tummenupp:

Men det är fortfarande konstigt att de inte anger förväntad dämpning på hemsidan eller i förpackningen när de levereras.
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Hörselskydd....

Inlägg av Danny »

Jag har fått mina. Tycker tyvärr inte de funkar speciellt bra.
Det må vara jämnt men jag får "gula proppar" känsla. Allt är väldigt lågt och otydligt.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hörselskydd....

Inlägg av mrbaloo »

Danny skrev:Jag har fått mina. Tycker tyvärr inte de funkar speciellt bra.
Det må vara jämnt men jag får "gula proppar" känsla. Allt är väldigt lågt och otydligt.
Det är nog därför de dämpar upp mot 50 dB medan andra hörselskydd (avsedd för musik) dämpar upp mot 25 dB.

Har du gula proppar *och* Peltor Ultima III så får man kanske upp mot 50-60 dB dämpning.
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Hörselskydd....

Inlägg av Danny »

mrbaloo skrev:
Danny skrev:Jag har fått mina. Tycker tyvärr inte de funkar speciellt bra.
Det må vara jämnt men jag får "gula proppar" känsla. Allt är väldigt lågt och otydligt.
Det är nog därför de dämpar upp mot 50 dB medan andra hörselskydd (avsedd för musik) dämpar upp mot 25 dB.

Har du gula proppar *och* Peltor Ultima III så får man kanske upp mot 50-60 dB dämpning.
Jag har bara jämfört med mina gjutna proppar som är ofantligt mycket bättre att spela med.
Den största skillnaden är att med de gjutna tas verkligen bara volymen ner. Med titanpluggarna tas allting ner och såsas ihop. Det finns ingen som helst klarhet kvar och det blir svårt att urskilja detaljer.

Men visst dämpar dem bra. Bara alldeles för mycket.

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Skriv svar