Moddat skiten ur Behringer (IEM content)

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Moddat skiten ur Behringer (IEM content)

Inlägg av Fredde79 »

Hej,

Vill dela med mig av mitt senaste bygge. Det blir rätt lång läsning, men jag vill vara så detaljerad som möjligt ifall någon annan skulle vilja bygga denna. Kan rekommenderas, det blev skitbra!

Har spelat Med In-Ear-monitorering de senaste tre åren, och jag älskar det. Jag har dock inte varit helt nöjd med de bältmixers som finns på marknaden eftersom ingen erbjuder samtliga av dessa punkter:

- Endast en kabel mellan mig och pedalbordet
- Medhörningen ska funka också när jag mutar signalen med stämmaren (snabbövning mellan låtarna, anyone?)
- Möjlighet att justera nivåer för mig själv och den övriga monitorfeeden skilt
- Inga batterier

För att få allt detta byggde jag för några år sedan en egen bältmixer. Den funkade helt ok, men hade vissa problem (aningen svårt att driva låginpedanslurar, lite trasig här och där efter många gigs, stor och klumpig kopplingsdosa på pedalbordet, crosstalk, ingen limiter...)

Bestämde mig efter mycket funderande på att inte bygga nytt från grunden denna gång utan i stället hitta en färdig grunka som lämpar sig för mod. Valet föll på Behringer Powerplay P1 Den är billig och går att öppna.

Bild

Setuppen är alltså följande (de delar som omfattas av detta bygge i rött):

Bild

En grundtanke var att göra hela modden icke-destruktiv, man kan alltså relativt enkelt återställa Behringern till sitt ursprungliga skick. Till saken, bygget steg för steg:

Ser lovande ut, standard xlr-jack och gott om utrymme:
Bild

Bytte ut jacken och kopplingskretskortet till min egen design (Jacken är XLR/plug-combo och 5-pin XLR):
Bild
Bild

Själva kretsens uppgift är att splitta bassignalen så att en oförstärkt (men buffrad) signal går vidare ut, och en förstärkt signal går till P1. Buffern är för att åtgärda ett problem med min förra design. Basens passiva högimpedanssignal är mycket känslig för störningar och då den går i samma kabel som monitorfeeden kunde man höra monitorsignalen i förstärkaren. En buffrad signal (låg impedans) klarar det mycket bättre.

Kretsen är designad kring OPA2134, inga konstigheter. Trimmern är en low-cut så att man kan ta bort onödig lågbas från medhörningen.
Bild
Kretskortet i batterifacket:
Bild
Kablarna kopplade:
Bild
Klart:
Bild

För att allt detta ska funka krävs en kopplingsdosa på pedalbordet. Den tar emot och skickar vidare de olika signalerna samt sköter strömförsörjningen. Den har ground-lift och phase-reverse på monitorfeeden för att lösa vissa vanliga problem. Ville också få den så liten som möjligt.


Bild
Bild
5-pin XLR-hane till Behringer, XLR-hona för monitorfeeden:
Bild

På plats på pedalbordet:
Bild

Har än så länge bara testat hemma, men allt funkar bra. Kretsen är i stort sett knäpptyst (har Cioks strömkälla). Crosstalken är minimal tack vare den buffrade signalen (Kabeln är 5m).

Om någon har lust att stjäla idén så är det fritt fram. Jag svarar också gärna på frågor.

Kopplingsschema:

Bild

Bild

EDIT: Lade till pull-down motstånd
Senast redigerad av Fredde79 den sön 16 okt 2016, 13:19, redigerad totalt 1 gånger.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Moddat skiten ur Behringer (IEM content)

Inlägg av Håcke »

Snyggt!
Jag har funderat i liknande banor men ännu inte kommit till skott.
Men nu blir jag inspirerad. Kanske inte blir precis lika men detta är väldigt bra!
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Moddat skiten ur Behringer (IEM content)

Inlägg av Fredde79 »

Håcke skrev:Snyggt!
Jag har funderat i liknande banor men ännu inte kommit till skott.
Men nu blir jag inspirerad. Kanske inte blir precis lika men detta är väldigt bra!
Tack! Det som kanske är den största bristen med det här systemet (och som jag länge övervägde att göra annorlunda) är att den egna bassignalen är helt "dry" eftersom den kommer direkt från basen. Om man vill höra sina effekter eller ens förstärkarens sound måste man lägga med bas i monitorfeeden, och då hör man ändå båda samtidigt (låter lite skumt med oktav-effekt, t.ex.).

Det är dock viktigt för mig att höra mig själv när jag mutar signalen, så för att lösa detta skulle man dels behöva en skild mute-funktion i förstärkaren och dels en extra monitorfeed till bältmixern, alltså 7-pin XLR. Tyckte inte det var värt besväret, det är trots allt en liten grej i helheten.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Moddat skiten ur Behringer (IEM content)

Inlägg av mrbaloo »

Coolt! Även om jag personligen inte har behov av ett sånt här system tycker jag att det är mycket fiffigt och användbart.
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Moddat skiten ur Behringer (IEM content)

Inlägg av Fredde79 »

Nåja, nu har jag testat systemet live!

Noterade ett litet problem under soundcheck, stämmaren (som tidigare varit alldeles tyst) poppade när jag slog på/av den. Problemet var naturligtvis at jag glömt att lägga in ett pull-down-motstånd (vad heter det på svenska?), vilket ledde till att några millivolt DC fanns med i signalen. Lödde in motståndet på det lättast åtkomliga stället, nämligen jacket på kopplingsdosan (se uppdaterat kopplingschema ovan, "Pull-down resistor 1M") - problemet löst.

Systemet funkade mycket bra under giget!
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Moddat skiten ur Behringer (IEM content)

Inlägg av Body&Soul »

Såna här hempulade lösningar gillas mycket :tummenupp:
Skriv svar