FUNK! - Definition?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

FUNK! - Definition?

Inlägg av precision65 »

Vad är FUNK egentligen? Jag tycker Bootsy instruerar perfekt 6:16 in i det här Youtube-klippet:

http://www.youtube.com/watch?v=JiIr6WPablY


Make it funky-dokumentären var super tycker jag, har tyvärr bara hittat den med japansk speaker på Youtube.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Gäst

Inlägg av Gäst »

There is no such thing as a definition of Funk.
You just feel it !
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

La Contrebasse skrev:There is no such thing as a definition of Funk.
You just feel it !
Inget illa menat, men det där är en klyscha.

:wink:

Det värsta som finns, är att i en bandsituation bli ombedd(oftast av gitarristen) att spela nåt "funkigt". I 98 fall av 100 menar han eller hon "slappa med tummen och slit så hårt och fort du kan i g-strängen"

Jag har tom hört coverband som spelar Chic's "Good Times" med slapbas.

HU!
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag kan inte definiera funk men jag kan citera Bootsy när han blev ombedd att lista de 10 funkigaste personerna i världen.

På första plats kom James Brown.
På andra George Clinton.
Tredjeplatsen gick till Bootsy själv.


.......sen var det slut.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Vad som är funky eller not hänger för min del mer på den samlade attityden i låten än på vilken "teknik" basisten (det hänger lika mycket på trummorna och kompgitarren såklart) använder. En hysteriskt slappande basist gör ingen låt automatiskt funky.

Jag älskar slap-bas när det görs på "rätt ställe" och använder det ofta själv. Om jag lyckas leva som jag lär vet jag inte, men jag försöker dock...

Finns många bra exempel på slap som jag diggar. Cameo t ex är i sina bästa stunder övernaturligt funky.

Rocco i TOP är funky så det vrålar trots att han, mig veterligen, aldrig har dragit i G-strängen (..oj...heheh) . Inte så det hörts i alla fall.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Bean skrev:
Finns många bra exempel på slap som jag diggar. Cameo t ex är i sina bästa stunder övernaturligt funky.
Aaron Mills heter han va, han som brukar basa med Cameo på 80-tals plattorna? Där har du en kille som slappar smakfullt.

Visst finns det som du säger ställen där slapping gör sig. Problemet är som jag ser det att det förknippas med FUNK. Det finns inget likhetstecken där.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Om man rynkar på näsan och drar upp axlarna när man hör det, då är det funky!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

BarbequeVillage skrev:Om man rynkar på näsan och drar upp axlarna när man hör det, då är det funky!
:D :D :D ... Najs komentar!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+
Inlägg: 524
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 17:00
Ort: Göteborg

Re: FUNK! - Definition?

Inlägg av kosmonaut »

precision65 skrev: Make it funky-dokumentären var super tycker jag, har tyvärr bara hittat den med japansk speaker på Youtube.
Jo Make It Funky är riktigt schysst, den gick på SVT (inte ampeg) för några år sedan, spelade in den, så jag har den på VHS (dom där stora svarta sakerna...) men svensk text. Får nog leta upp videobandaren och kolla.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Nu känner jag mig sugen att förklara ursprunget till ordet funk.

Taget från Wikipedia:

"The word "funk", once defined in dictionaries as body odor or the smell of sexual intercourse, commonly was regarded as coarse or indecent. African-American musicians originally applied "funk" to music with a slow, mellow groove, then later with a hard-driving, insistent rhythm because of the word's association with sexual intercourse."

http://en.wikipedia.org/wiki/Funk
dereborn

Inlägg av dereborn »

Vad är FUNK egentligen?
När Louis Armstrong precis hade slagit igenom, typ 40-tal, intervjuades han av New York Times (eller nån annan rikstäckande dagstidning i USA). Det var lite uppseendeväckande bara att kulturredaktionen gjorde nåt på en svart artist, och kulturkrocken var total.

Journalisten :
- Det talas mycket om ert speciella s.k. "sväng", mr Armstrong. Både jag och läsarna undrar nu; vad ÄR egentligen "sväng"??

Armstrong (oöversättligt):
- Well, ... if you have to ask, you'll never understand.
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Jag tycker wyzard i Moters Finest lirar grymt rå slapbas
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

bassicfun skrev:Jag tycker wyzard i Moters Finest lirar grymt rå slapbas
Jajjamensan!
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
dereborn

Inlägg av dereborn »

Är det inte väldigt viktigt att vi håller isär termerna här...?

FUNK är en typ av sväng, en attityd, ett sätt att förhålla sej till beatet...typ...

SLAPPING är en spelteknik som vissa basister använder ibland.

Ibland kombineras FUNK och SLAPPING. T.ex. av Larry Graham m.fl.

Däremot skulle väl ingen få för sej att kalla Level 42 för "funky"...eller?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Red Hot Chili peppers är väl inte direkt heller nåt funkband kom jag på.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

dereborn skrev:Red Hot Chili peppers är väl inte direkt heller nåt funkband kom jag på.
Joooo... snälla? Lite då? Lite psyk-punk-funk.. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Funk=Groove 8)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
dereborn

Inlägg av dereborn »

Funk=Groove
Aha.... så little feat är alltså ett funk-band?! - och Albert Collins en funk-artist! Som jag har undrat!

:wink:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

peppe skrev:Funk=Groove 8)
Det är enklare än så; funk=funk, thats it
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

200071 skrev:
peppe skrev:Funk=Groove 8)
Det är enklare än så; funk=funk, thats it
:lol: :lol: :lol: Det här var roligt...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Saxat ur Wikipedia:
"Funken har samma ursprung som soulmusiken ungefär, d.v.s. en blandning av rhythm'n'blues, rock, jazz och New Orleans second line rhumba. James Brown har varit mycket viktig för att sprida funken. Hans arrangemang lade särskilt stor vikt vid att markera rytmen. Låtarna "Papa's Got a Brand New Bag", "Cold Sweat" och "Get Up (I Feel Like Being a) Sex Machine" som Brown gjort kan sägas utgöra praktexempel på funk. Funkadelic och Parliament har också varit mycket viktiga i den senare utvecklingen av musiken.

Under 1970-talet fick funken sin storhetstid. Vanligt var också att man blandade in funk i disco och tvärtom. Detta gjorde också att funken inte blev lika hård som den R&B-inspirerade på 1960-talet. Som en motreaktion mot den mer kommersiella utvecklingen av funken utvecklades, med George Clinton i spetsen, en ny form av funk kallad p-funk. Funk var också en av de grundläggande stilarna för hip hopens och electrons utveckling på 1980-talet. Den från västkusten melodiösa g-funken var på många sätt en 90-talets variant av p-funk. Man brukar säga att g-funken skapades av Dr. Dre på sitt album "The Chronic" som släpptes 1993.

På senare tid har vissa rockband blivit inspirerade av funkmusiken och skapat en ny genre som skulle kunna kallas funkrock eller funkmetal. Exempel på band som kan sägas spela funkrock är Red Hot Chili Peppers, Mr. Bungle och Faith No More. Rage Against The Machine påstås också av en del att spela en variant av funkrock/metal."

För att spetsa till diskutionen: Vad är Groove egentligen?
Enligt mig är det när man har flyt och är tillfreds med livets alla ting!
Visst kan man då ha Groove även i Funken? :lol: 8)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

dereborn skrev:Är det inte väldigt viktigt att vi håller isär termerna här...?

FUNK är en typ av sväng, en attityd, ett sätt att förhålla sej till beatet...typ...

SLAPPING är en spelteknik som vissa basister använder ibland.

Ibland kombineras FUNK och SLAPPING. T.ex. av Larry Graham m.fl.

Däremot skulle väl ingen få för sej att kalla Level 42 för "funky"...eller?
WORD!

Fast jag förstår inte varför ni fortsätter försöka definiera detta ämne. Bootsy förklarade ju PRECIS vad det går ut på i videoklippet. Punkt.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

precision65 skrev:
Fast jag förstår inte varför ni fortsätter försöka definiera detta ämne. Bootsy förklarade ju PRECIS vad det går ut på i videoklippet. Punkt.
Vi vill ju bara att du ska förstå... :roll:
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

200071 skrev:
precision65 skrev:
Fast jag förstår inte varför ni fortsätter försöka definiera detta ämne. Bootsy förklarade ju PRECIS vad det går ut på i videoklippet. Punkt.
Vi vill ju bara att du ska förstå... :roll:
Jag var nog otydlig från första början, felformulerade hela inlägget :oops: SORRY!

Jag undrade inte så mycket egentligen, ville bara att Bootsy skulle få upplysa de som behövde upplysas. Och det var ju en del visade det sig :?: :!:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Ni har fel allihopa!


Funk = Affro.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar