Fingerljud av plektrum

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fingerljud av plektrum

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker helt klart att det bästa är om du över upp tekniken med fingerspel.

Klart det går att komma nära med andra plektrum, dämpningar osv men fingerspel är fingerspel, alla andra varianter för att få liknande ljud är ju bara krångligare egentligen, och innebär även det övning/testande.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: Fingerljud av plektrum

Inlägg av VHdiggare »

Har så gott som aldrig spelat med fingrarna, bara någon enstaka ballad. :) Och Detta att det skall låta som fingerspel gäller ju bara några låtar i vår repertoar. Annars älskar jag verkligen Plektrumljudet, skulle aldrig ge upp det.
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Fingerljud av plektrum

Inlägg av Mr Spock »

mrbaloo skrev:Förresten, på tal om filtplektrum så måste jag säga att det går inte alls att spela bas med. Jag har något sådant avsett för ukulele men det var tji att spela bas med dem. De är alldeles för mjuka, men kanske filtklädda hårda plektrum skulle fungera.
Pickboy?
http://www.osiamo.com/products/propicks?search=Felt" onclick="window.open(this.href);return false;
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fingerljud av plektrum

Inlägg av mrbaloo »

Mr Spock skrev:
mrbaloo skrev:Förresten, på tal om filtplektrum så måste jag säga att det går inte alls att spela bas med. Jag har något sådant avsett för ukulele men det var tji att spela bas med dem. De är alldeles för mjuka, men kanske filtklädda hårda plektrum skulle fungera.
Pickboy?
http://www.osiamo.com/products/propicks?search=Felt" onclick="window.open(this.href);return false;
Precis sån.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Fingerljud av plektrum

Inlägg av peter_s »

Jag, som egentligen inte kan spela med plektrum, skaffade några Wedgies i olika tjocklekar för ett tag sedan. Och ja, de har en mjukare attack än vanliga plektrum. Lite åt fingerhållet. Tycker också att de låter och känns bättre än de filtplektrum jag testat.

Men, de har samma problem som filtplektrum: de nöts snabbt och s.a.s. fäller när en spelar med dem. Efter att ha repat någon låt med ett Wedgie-plektrum, så hade jag små gummibitar på plektrumskydd och en gummibeläggning på strängarna. Inte helt optimalt.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Fingerljud av plektrum

Inlägg av Mr Spock »

Gummibeläggning på strängarna låter ju tyvärr rätt värdelöst.

Måste införskaffa Wedgies och Pickboys för att testa.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Fingerljud av plektrum

Inlägg av Jellew »

blackparkas skrev:Jag tycker helt klart att det bästa är om du över upp tekniken med fingerspel.

Klart det går att komma nära med andra plektrum, dämpningar osv men fingerspel är fingerspel, alla andra varianter för att få liknande ljud är ju bara krångligare egentligen, och innebär även det övning/testande.

+1
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fingerljud av plektrum

Inlägg av blackparkas »

VHdiggare skrev:Har så gott som aldrig spelat med fingrarna, bara någon enstaka ballad. :) Och Detta att det skall låta som fingerspel gäller ju bara några låtar i vår repertoar. Annars älskar jag verkligen Plektrumljudet, skulle aldrig ge upp det.

Man behöver ju inte ge upp plektrumliret bara för att man lär sig spela med fingrarna!? :D
Jag lirar både finger och plektrum helt ok, ingen virtuos på något sätt och föredrar plektrum, men däremot så är det ju en styrka att kunna spela vad som än krävs, vissa låtar FÅR man bara inte lira med plektrum...
Om ni nu har en repertoar som ni spelar någorlunda ofta, och det i den finns några låtar som behöver fingara.

ÖVA!!


:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: Fingerljud av plektrum

Inlägg av VHdiggare »

Jo det ordet är ju ett känt begrepp om man vill bli bättre på något. Tack!!!
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Fingerljud av plektrum

Inlägg av Svensson »

För mig är dte det omvända, har aldrig spelat med plektrum innan men har börjat göra det en del för några år sen. Känns fortfarande inte helt naturligt men det tillför helt klart, man får ju ett helt annat sound så även mitt råd blir att öva med fingrar kanske blir världens kick när du väl får till det :).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Fingerljud av plektrum

Inlägg av peter_s »

Mr Spock skrev:Gummibeläggning på strängarna låter ju tyvärr rätt värdelöst.
Ja, det är lite störigt, och en anledning till att jag numer använder vanliga plektrum, de få gånger jag alls använder sådana.
Mr Spock skrev:Måste införskaffa Wedgies och Pickboys för att testa.
Gör't! De är helt klart värda att testa, trots allt.
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: Fingerljud av plektrum

Inlägg av VHdiggare »

Har nu spelat med Wedgies ett par dagar. De e ju som att hålla i ett tunt suddgummi, men jag gillar det ändå. Även ljudet blir helt ok. Absolut inte lika hårt ljud som med vanliga plektrum. Kanske inte precis som fingerspel men definitivt mjukare.
Skall man använda dessa så blir det ju till lugna ballader, pga att som peter_s skrev, de nöts ned snabbt.
Kommer att öva spel med fingrarna, men dessa kommer definitivt att användas i början.
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Skriv svar