Cites? Nån som har koll?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Aslan »

Har följt på sistone det här med att rosewood ska fridlysas och inte får säljas eller fraktas över landsgränser...
Det är många som tycker och tänker angående detta så det är svårt att veta vad som egentligen gäller.
Är det nån här som vet hur det funkar för oss internationellt turnerande musiker???
Jag har två basar med rosewood-greppbräda som jag frekvent turnerar utomlands med. En gammal Spector NS2A från 84-85 som jag köpt begagnad och har då inte kvitto kvar. En Yamaha BB1025X som är relativt nyinköpt i höstas. Kvitto finns kvar. Ingen av tillverkarna specificerar mer än Rosewood så vet inte exakt vad för slags det är. Jag är oftast och spelar i Europa, Japan, Ryssland och USA.

Vad gäller för mig??? Vad behöver jag göra? Behövs intyg? Från var isf?
Antar att vi är några stycken på forumet med liknande problem...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av basmartin »

Enligt ett par källor, bl a Sadowsky, så behöver man inte ha intyg när man fraktar instrumentet som en personlig tillhörighet, utan är mest när man ska sälja eller köpa som ställer till det lite. Ifall det blir strul, att de hävdar att ens instrument har Dalbergia Nigra, som ju är A-listat, så kan det vara bra att ha något slags intyg med sig....
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av mrbaloo »

Jag har precis börjat grotta lite i detta. Det står en del på wew.jordbruksverket.se (sök på "musikinstrument") men det är ändå inte speciellt lättfattligt.

Där står det bla att musiker som turnerar bör söka CITES-intyg för respektive instrument, vilket kostar 350 kr per intyg. Detta skall göras eftersom det anses använda instrumentet i kommersiellt syfte.

Men sen lyssnade jag på Gitarrzombiens senaste podcast (utgiven 30/12 2016). Där intervjuades en man från just jordbruksverket som på nåt sätt hävdar att just handel med instrument och import/export till/från EU omfattas extra noga med denna nya lag. Givetvis extra hårt till/från USA. Och att det då är allra bäst att ha koll på CITES.

Men denne man nämner också att, för en turnerande musiker inom EU, egentligen inte behöver vara orolig då det går att tolka det som att instrumentet inte används i just kommersiellt syfte då publiken *inte* kommer till konserterna just för att se ditt instrument, de är väl där för att se och höra er som artister. Så då blir ni som artister de kommersiella och inte basen eller gitarren. Det fungerar nog inom EU men i USA kan de ju naturligtvis ha en strängare tolkning och då blir det återigen extra viktigt med CITES-intyg.

Jag har för avsikt att sammanfatta reglerna i kortfattade stödpunkter och publicera på min blogg. Men, som sagt, jag började grotta in mig på detta igår.

Min första åtgärd är att jag gjorde en inventarielista på alla gitarr och basar där jag med all tydlighet specade tillverkare, modell, färg, serienumret, foto, inköpsdatum, pris och var jag köpt instrumentet (musikaffär eller privat). I många fall har jag kvitto och/eller mailkonversationer kvar som bekräftar inköp (och att det bör vara tillverkat) mellan 3 mars 1947 och 2/1 2017. A-listan på brasiliansk rosewood startade 1947 och de nya reglerna med lite lättare regler började 2/1 i år. Har instrumentet serienummer är det ju bäst iom att tillverkningen är spårbar.

Så köper ni nya instrument får ni se till att få med ett CITES-intyg. Det måste följa med även när ni säljer instrumentet.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av fieldflower »

Känns lite som att ingen egentligen vet och vingelmånen är stor i reglerna som är skrivna, så har man inte med sig intyg ber man om att en nitisk tullare övertolkar reglerna och så får man inte ta det med sig.
Kommer väl stabilisera sig med tiden efter några prövade fall, men man vill inte vara försökskaninen i de fallen...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Aslan »

Tack för era svar!
Ja, det verkar minst sagt krångligt då ingen vet. Jag får väl avvakta lite och se vad som händer. Har som tur är inga utomlandsspelningar bokade just nu.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av blackparkas »

Du har ju fler basar. Använd dem när du ska ut istället... :D

Har fortfarande hört hur det är med Wenge t.ex.?
(Å andra sidan är det väl en massa annat A-listat trä i en Stage II:a... :) )

Annars är det väl inte så jobbigt för en turnerande musiker att se till att ha en bas med ett alternativt träslag i greppbrädan.
Köpa en till bas liksom, och desutom är det ju fru/sambo-safe eftersom du MÅSTE köpa en ny bas pga reglerna... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Aslan »

Det skulle jag iofs kunna göra.
Dock känner jag ett principiellt motstånd till att myndigheterna ska bestämma vilken bas jag ska spela på:) Skadan är ju redan skedd...
Kostar det "bara" 350kr för intyg per bas och man är safe då kan det ju vara värt det.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av blackparkas »

Ja, det känns fånigt att behöva skaffa intyg och skit för saker som är byggda av trä som skövlats för länge sedan.
En sak om man behöver intyg på nya instrument tillverkade efter 2/1.

Men sen är det ju det där med bevisbördan då... Man ska ju kunna bevisa att ens 61:as Jazzbas är byggd då... Eller åtminstone köpt innan 2/1 om inte annat....
"Enklast" är väl förstås att skaffa intyg.

Men om man nu söker intyg, och Jordbruksverket nekar och anser att det inte går att bevisa att den är importerad/byggd/såld etc etc före detta datum, se exemplet med snubben i Östersund och hans gitarr, och så beslagtar de instrumentet och förstör det...

Jag skulle inte vilja skylta för jordbruksverket med vad man har för prylar i onödan... man vet aldrig...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av gthyni »

det är ett mörker:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6448962
Karln i Östersund blev frikänd för att man inte kunde fastställa exakt träslag...
Hur ska en glad amatör kunna veta om vad som är rätt och fel om inte experterna kan fastställa det?
Som vanligt silar man mygg och sväljer kameler...
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Ja, det känns fånigt att behöva skaffa intyg och skit för saker som är byggda av trä som skövlats för länge sedan.
En sak om man behöver intyg på nya instrument tillverkade efter 2/1.

Men sen är det ju det där med bevisbördan då... Man ska ju kunna bevisa att ens 61:as Jazzbas är byggd då... Eller åtminstone köpt innan 2/1 om inte annat....
"Enklast" är väl förstås att skaffa intyg.

Men om man nu söker intyg, och Jordbruksverket nekar och anser att det inte går att bevisa att den är importerad/byggd/såld etc etc före detta datum, se exemplet med snubben i Östersund och hans gitarr, och så beslagtar de instrumentet och förstör det...

Jag skulle inte vilja skylta för jordbruksverket med vad man har för prylar i onödan... man vet aldrig...
Fast han i Östersund sålde väl?
Om man bara ansöker om intyg kan man få ja eller nej, men ett nej innebär väl bara att man inte kan sälja instrumenet?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av blackparkas »

Så är det kanske... Men ändå...
Nån gång måste man kanske sälja...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Så är det kanske... Men ändå...
Nån gång måste man kanske sälja...
Absolut. Det är en skitregel.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av blackparkas »

Det ÄR ju en jättebra grej egentligen det här naturligtvis, men som vanligt blir det så stora konsekvenser för de delar av marknaden som gör minst skada.

Och som sagt, förstår fullt ut om det rör sig om instrument byggda 2017 och framåt, men allt innan är ju liksom redan försent, träet är ju hugget sedan säkert ett par år tillbaka även för de prylar man bygger av nu under 2017...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av fieldflower »

Ja, absolut. Att skydda skogen är jättebra! Det går att bygga med andra material.

Men att inskränka privatköp av musikinstrument inom länder i Europa med träslag som inte växer i Europa är bara korkat.
Såklart det måste kontrolleras mer noga vid export, och därmed också internationella resor, men inom länder är bara dumt.

Sedan kan jag tycka att det måste gå att schablongodkänna resor (men kanske inte internationell handel?) med kända märken inom vissa modellers serienummer. De har ju liksom ett dokumenterat tillverkningsdatum hos tillverkaren.
Såklart det finns en risk för förfalskningar, men med tillräckligt hårda straff för förfalskning borde det vara ett litet problem.

Sen kan man ju fundera över hur redan skaffade intyg påverkas av modifikationer av instrument..?
Om jag lackar om kroppen i annan färg - måste jag skaffa nytt intyg då?
Och ingen lär väl märka om man byter ut en greppbräda mot en annan, vilket väl är det troligaste kryphålet för fortsatt användande av skyddade träslag. Ytterst få som är rabiata om att nya basar måste ha rosewood, men många som måste byta greppbräda på sin 60-tals Fender är nog rätt sugna på att vara så original som möjligt...

Som med andra icke genomtänkta regler hoppas och tror jag man kommer hitta någon snygg medelväg med detta.
Alternativen är bara för konstiga...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4013
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av AlbinH »

Som sagts ovan, det finns ett "pilotfall" som pågår.

Friad i tingsrätten. Finns inget bevis att gitarren ifråga verkligen innehåller det "förbjudna" träslaget

Åklagaren har överklagat. Hovrätten har utsatt målet till förhandling 12 jan 2017.

http://www.ljudbojen.se/viewtopic.php?f ... e7a405bcc2" onclick="window.open(this.href);return false;
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Aslan »

Jag kan väl känna att handel med listade träslag är väl en sak. Men att bara ta med sitt privata instrument över en landsgräns borde vara nåt annat.
Även om jag kanske inte blir bötfälld (eller vad nu straffet är) i slutändan vid rättegång så tar tullen instrumentet vid gränsen är det ju ändå problem för mig...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av blackparkas »

Ja, det är faktiskt helt absurt.
Är man ute ofta så är det ju "enkelt gjort" att fixa intygen om man har samma bas med sig oftast.

Men det är HELT galet.
Å andra sidan så kommer man ju ifrån det faktum att det är många som åker och köper utomlands, dvs att det blir en export.
Har man restriktiva regler, kräver intyg etc så minskar ju den exporten.


Är fortfarande nyfiken på hur det är med Wenge...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Aslan »

blackparkas skrev: Är fortfarande nyfiken på hur det är med Wenge...
När man söker på checklist.cites.org verkar den inte hitta Wenge då det är nog lugnt:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av blackparkas »

Bra!

Då köper du en Streamer LX så är du hemma!
Och så får du bättre ljud på köpet också och slipper EMG:arna! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Aslan »

blackparkas skrev:Bra!

Då köper du en Streamer LX så är du hemma!
Och så får du bättre ljud på köpet också och slipper EMG:arna! :D
:D
Den vägen har jag försökt förut men den låter inte alls lika Spectorn tyvärr...:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av blackparkas »

Nej, den gör ju inte det... Vilket är något positivt tycker jag.. :D

Gillade min Spector, men gillar mer klippet och dynamiken i en Streamer med bolt on och MEC-prylar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Aslan »

blackparkas skrev:Nej, den gör ju inte det... Vilket är något positivt tycker jag.. :D

Gillade min Spector, men gillar mer klippet och dynamiken i en Streamer med bolt on och MEC-prylar.
Jag tycker att Warwickarna låter väldigt bra, men Spectorn har nån slagit punshig lågmid som jag är galet förtjust i :D
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av mrbaloo »

Tror jag har fått ihop det som Gitarrzombien snackade med Jordbruksverket om. Men om man försöker koka ner kärnan i EU-reglerna så får vi följande för oss musiker:
  • Alla rosewoodarter är A- och B-listade från och med 2017-01-02
    - Brazilian rosewood finns på A-listan sedan 1947-03-03
  • CITES-intyg krävs vid import, export och transport i kommersiellt syfte till och från EU
    - A-listat rosewood kräver alltid CITES-intyg
  • Handel och transport inom EU kräver inte CITES-intyg men det krävs ändå ett bevis att instrumentet kommit legalt till EU innan 2017-01-02
  • Musikhandlare behöver kunna visa upp att instrument i lager har förvärvats på laglig väg innan 2017-01-02
    - Kunden måste informeras om CITES-listan och även få med intyg eller dylikt som visar på att det är lagligt förvärvat
  • Privatpersoner som säljer instrument måste skicka med kvitto eller något annat till köparen som kan styrka att instrumentet lagligt förvärvats före 2017-01-02
  • Turnerande musiker inom EU behöver inte ha speciella intyg om sitt instrument
    - Turnerande musiker utom EU behöver alltid CITES-intyg på sitt instrument
    - Glöm inte att även Norge och Schweiz är utom EU
  • Undantag i lagen gör att instrument med mindre än 10 kg rosewood inte omfattas av reglerna om det transporteras utan kommersiellt syfte
    - Därför kan jag som privatperson resa på semester utom EU och ta med mitt instrument
  • Att bryta mot förbudet kan ge både böter och fängelse
  • CITES-intyg för enskilda instrument kan ansökas om hos Jordbruksverket
Hoppas att regelverket klarnade? Gå in på http://www.jordbruksverket.se" onclick="window.open(this.href);return false; och sök på termen “musikinstrument” för mer information.

/MrBaloo

Edit: "Undantag i lagen gör att instrument med mindre än 10 kg rosewood inte omfattas av reglerna om det transporteras utan kommersiellt syfte"
Senast redigerad av mrbaloo den fre 06 jan 2017, 17:43, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Aslan »

Tack så jättemycket för sammanfattningen!!!:)

Så dithörande gäller alltså oss turnerande musiker:
mrbaloo skrev: [*]Turnerande musiker inom EU behöver inte ha speciella intyg om sitt instrument
- Turnerande musiker utom EU behöver alltid CITES-intyg på sitt instrument
- Glöm inte att även Norge och Schweiz är utom EU
[*]Undantag i lagen gör att instrument med mindre än 10 kg rosewood inte omfattas av reglerna
- Därför kan jag som privatperson resa på semester utom EU och ta med mitt instrument
[*]Att bryta mot förbudet kan ge både böter och fängelse
[*]CITES-intyg för enskilda instrument kan ansökas om hos Jordbruksverket[/list]
Så om jag åker privat får jag åka utan tillstånd utanför EU. Och med arbetsvisum behöver jag intyg. Har jag fattat det rätt då?

Dock förbryllar denna punkt mig:
-Undantag i lagen gör att instrument med mindre än 10 kg rosewood inte omfattas av reglerna.
Detta gäller ju alla instrument. Men detta gälller alltså bara privatpersoner?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Aslan »

Hittade nu även detta på Jordbruksverkets sida:
-Att uppträda med musikinstrument vid konsert räknas inte som kommersiell aktivitet.

Alltså borde jag kunna turnera/ge konserter i hela världen utan tillstånd. Eller??:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Skriv svar