Cites? Nån som har koll?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av mrbaloo »

Aslan skrev:Hittade nu även detta på Jordbruksverkets sida:
-Att uppträda med musikinstrument vid konsert räknas inte som kommersiell aktivitet.

Alltså borde jag kunna turnera/ge konserter i hela världen utan tillstånd. Eller??:)
Nej, inom EU fungerar det. Men utanför EU måste du ha export-/import-tillstånd, dvs CITES-intyg. Kom ihåg att detta gäller Norge och Schweiz också.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av mrbaloo »

Aslan skrev:Tack så jättemycket för sammanfattningen!!!:)

Så dithörande gäller alltså oss turnerande musiker:
mrbaloo skrev: [*]Turnerande musiker inom EU behöver inte ha speciella intyg om sitt instrument
- Turnerande musiker utom EU behöver alltid CITES-intyg på sitt instrument
- Glöm inte att även Norge och Schweiz är utom EU
[*]Undantag i lagen gör att instrument med mindre än 10 kg rosewood inte omfattas av reglerna
- Därför kan jag som privatperson resa på semester utom EU och ta med mitt instrument
[*]Att bryta mot förbudet kan ge både böter och fängelse
[*]CITES-intyg för enskilda instrument kan ansökas om hos Jordbruksverket[/list]
Så om jag åker privat får jag åka utan tillstånd utanför EU. Och med arbetsvisum behöver jag intyg. Har jag fattat det rätt då?

Dock förbryllar denna punkt mig:
-Undantag i lagen gör att instrument med mindre än 10 kg rosewood inte omfattas av reglerna.
Detta gäller ju alla instrument. Men detta gälller alltså bara privatpersoner?
Jo, det är så här:

Det finns dock ett undantag i lagen där enskilda produkter av rosewood (dock ej A-listat) upp till 10 kg inte omfattas av listningen om det inte transporteras i kommersiellt syfte. Det innebär att jag som privatperson kan resa till exempelvis Norge eller USA på semester (utom EU) med sitt instrument (< 10 kg) utan att omfattas av CITES-reglerna.

Det kan ju vara en tolkningsfråga om du åker till USA och lirar så kanske man kan se det som att du transporterar dig själv i kommersiellt syfte och då följer ju basen med i detta kommersiells syfte under transport.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av mrbaloo »

Hmm, trots mina försök att koka ihop det är det fortfarande ganska snårigt i och med att det är så mycket tolkning mellan utomsocknes länder och EU.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av mrbaloo »

Gjorde en uppdatering av min lista: Undantag i lagen gör att instrument med mindre än 10 kg rosewood inte omfattas av reglerna om det transporteras utan kommersiellt syfte
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Aslan »

mrbaloo skrev:Gjorde en uppdatering av min lista: Undantag i lagen gör att instrument med mindre än 10 kg rosewood inte omfattas av reglerna om det transporteras utan kommersiellt syfte
Och eftersom Jordbruksverket beskriver att spela konserter INTE är kommersiell verksamhet så ska det ju vara helgrönt:)

Jag borde väl ringa Jordbruksverket i veckan för att dubbelkolla. Tack MrBaloo för din research!:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Basmagnus »

Fast det är väl bara svenska Jordbruksverket? Hur ställer sig utländska myndigheter?
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Aslan »

Basmagnus skrev:Fast det är väl bara svenska Jordbruksverket? Hur ställer sig utländska myndigheter?
Det är väl det som är frågan...:(
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av blackparkas »

Och om man ska tolka det där då så skulle man ju helt klart kunna köpa en bas vart som helst och ta med den hem...
Har jag köpt den för att spela på den och inte sälja den med vinst så är det ju inte heller kommersiellt syfte...

Men tullen i staterna kommer ju inte godkänna en sån grej....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av mrbaloo »

Jag skrev ner en lite mer utförlig analys av vad mannen från Jordbruksverket nämnde i intervjun i Gitarrzombiens podcast: https://basgitarr.wordpress.com/2017/01 ... -musikern/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror att min lista förklaras lite bättre då. Men ändå håller jag med om att vissa delar i detta är lite oklart. Precis som parkas nämner borde man ju transportera sin bas utan kommersiellt syfte eftersom delarna av rosewood är under 10 kg. Men lika fullt måste man ju kunna visa att man ägde den innan 2/1 -17. Och dessutom bör man väl ta i beaktande att EU:s regelverk kanske tolkar CITES på annat sätt än andra länder utanför EU.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Aslan »

Jag har nu idag pratat med Jordbruksverket.
De håller på att styra upp riktlinjer och info om det i dagarna.
Enligt kvinnan jag pratande med så, eftersom basen i sig inte är kommersiell verksamhet samt att rosewood-mängden understiger 10kg behöver jag inget intyg för att resa med basen i hela världen!
Bra! Då är det precis som innan för mig:)
Senast redigerad av Aslan den mån 09 jan 2017, 17:10, redigerad totalt 1 gånger.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av mrbaloo »

Aslan skrev:Jag har nu idag pratat med Jordbruksverket.
De håller på att styra upp riktlinjer och info om det i dagarna.
Enligt kvinnan jag pratande med så, eftersom basen i sig inte är kommersiell verksamhet samt att rosewood-mängden understiger 10kg behöver jag inget intyg för att resa med basen i hela världen!
Bra! Då är det precis som innan för mig:)
:tummenupp:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av blackparkas »

Fast... återigen så är det hur svenska instansen tolkat det hela... Hur vet du att de i USA har tolkat den lika? :D

Hade jag rest mycket med basen hade jag fixat intyg bara för att vara på den säkra sidan.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Aslan »

blackparkas skrev:Fast... återigen så är det hur svenska instansen tolkat det hela... Hur vet du att de i USA har tolkat den lika? :D

Hade jag rest mycket med basen hade jag fixat intyg bara för att vara på den säkra sidan.
Enligt kvinnan jag pratade med gäller samma regler i hela världen. Frågade det just med tanke på din tanke:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Basmagnus »

Skönt! Tack för att ni kollar och delar med er!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av mrbaloo »

Tv4 hade ett inslag om detta ikväll och intervjuade killarna på Musikanten i Umeå. Hann bara se den sista minuten men skall ser om jag hittar klippet.

Hörde att även Bubinga är B-listad. Det har jag ju i greppbrädan i kontrabasen. Jösses! Sen är det väl några som har det i kroppen på sin elbas.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av mrbaloo »

Här är klippet:

TV4 Play: Fler trädarter skyddas av lag http://www.tv4play.se/program/link?video_id=3736892" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnus_Pettersson
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 13 jan 2017, 13:18

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Magnus_Pettersson »

Rättsläget är lite oklart, det var förhandling i hovrätten igår om den musiklärare som sålde en gitarr med delar i riopalisander.

Jurister har ingen koll, utan går på hörsäger och tyckande, alltså inkompetens. Om man tar punkterna nedan i beaktande förstår man lite mer än godtycklig jurist...

1. Det är ARTER som är skyddade. Ganska självklart eller? Grejen är att "brazilian rosewood" inte är namnet på en art, det är handelsnamnet på ved. Ved från minst två olika arter. Som sagt, det är ARTERNA som är viktiga här. "Brazilian rosewood", "Bahia rosewood", "Rio jacaranda", "Rio rosewood", "Riopalisander", "Brasilianst jacaranda" och andra oprecisa namn är handelsnamnet på minst två olika arte,. Dalbergia nigra och Jacaranda brasiliensi. Den första ARTEN är med på CITES A-lista och är belagd med handelsförbud. Den andra icke alls.

Jämförelse. Alla arter med benämningar där "tiger" ingår är inte stora kattdjur av släktet panthera tigris. "Tigerräka" är inte ens ett ryggradsdjur, och "tigerhaj" är definitivt inte ett landlevande däggdjur. Alla stora kattdjur ingår inte i släktet panthera heller - Lynx och leopardis är andra kattsläkten.

Kontentan är att allt blir jävligt rörigt om man inte använder exakta artnamn på arter, och det är just röran och bristen på förståelse som orsakar inkompetensen bland jurister. Och vadå, de är inte botaniker, det ska man inte begära heller. Däremot borde de ta hjälp av botaniker när det gäller rättegångar om instrument där artskyddade träslag är orsaken till åtalet...

2. Ved från träd i släktet jacaranda kallas ibland "rosewood". Detta är inte CITES-skyddat. Ved från arten Aniba rosaeodora kallas ibland "rosewood". Detta är inte CITES-skyddat. Det sistnämnda används för att pressa väldoftande olja ur, inte snickra greppbrädor...
Anledningen att dalbergia-arter kallas "rosewood" är att de luktar parfym när man sågar i veden, när de är färska.

3. Från och med nån vecka tillbaka är SAMTLIGA ARTER i släktet dalbergia artskyddade. Dalbergia nigra har varit skyddat i 25 år.
Kineser vill ha flashiga skrivbord i palissander, och det gör att de flesta dalbergiaarter är utrotningshtade.

4. Handelsnamn som KAN (och troligtvis är) skyddade träslag
"Brazilian rosewood" - dalbergia nigra, men kan vara jacaranda braziliensis m.m.
"Riopalissander" - dito
"Riojacaranda" - dito
"Rosewood" - dalbergia, men kan även vara jakaranda
"Indian rosewood" - dalbergia sisoo
"Blackwood" - dalbergia melanoxylon
"Cocobolo" - dalbergia melanoxylon, dalbergia latifolia
"Grenadilla" - dalbergia melanoxylon, dalbergia latifolia

5. Frågan om "wenge".
"Wenge" är oftast arten milettia Laurentii, det är inte CITES-listat överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av bjelkeman »

Välkommen hit Magnus_Pettersson. Bra inlägg. Hur kommer det sig att du vet allt detta? :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av mrbaloo »

bjelkeman skrev:Välkommen hit Magnus_Pettersson. Bra inlägg. Hur kommer det sig att du vet allt detta? :)
+1
Magnus_Pettersson
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 13 jan 2017, 13:18

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Magnus_Pettersson »

Jag grottade runt i det innan jul, tror det var Peter Bernulf (?) som tog upp frågan på Facebook PrataBas. Sen kollade jag lite på Ljudbojen. Gitarrläraren som var uppe i tingsrätten i Östersund har skrivit en del på Ljudbojen. Han blev friad i rätten men åklagaren fick upp fallet i Hovrätten och det var tydligen förhandling igår. Jag har inte hört flasklock om hur det gick.

Att han blev friad i tingsrätten beror just på att man inte kunnat bevisa att det är arten dalbergia nigra i gitarren, det duger inte att hänvisa till handelsnamnet på veden, brasiliansk palisander. Åklagaren tyckte att "brasilian rosewood" i sig ändå gjorde handel olagligt, men som sagt, det är inget artnamn. Det är upp till åklagaren att bevisa att det är dalbergia nigra och inte jacaranda brasiliensis, och det är skitsvårt. Veden är mycket snarlik.

Sen tycker jag att tanken bakom CITES-listningen är bra, även om instrumenttillverkningen är en piss i Mississippi vad det gäller avverkningen av dalbergia. Det måste finnas mängder med träslag som funkar utmärkt som greppbrädor.
Valnöt, masurbjörkrot och körsbär är några som jag kommer på sådär på rak arm. Mycket handlar ju om tradition.
Jag har två P-basar med lönnbrädor, mest för att palisander blir rätt lite sunkigt med tiden.

Hur är det med CITES och mahogny förresten, någon som vet? Det är ju ett vanligt träslag till instrument.
"Blackwood" (ofta dalbergia melanoxylon) är vanligt för träblåsinstrument.

En annan branch som funderat på det här med jakaranda/palissander är antikvitetsbranchen. På 1950-60-talen var det poppis att bygga möbler i den typen av träslag och nu vill auktionshusen inte köpa in möblerna p.g.a. handelförbudet. Bukowskis tvärnobbar gamla jakarandabord. Kolla på bloggen "Wanjas allehanda" så står det en hel del om detta.
Användarvisningsbild
supro
Medlem
Inlägg: 456
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 03:36
Ort: Stockholm

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av supro »

mrbaloo skrev:
bjelkeman skrev:Välkommen hit Magnus_Pettersson. Bra inlägg. Hur kommer det sig att du vet allt detta? :)
+1
+2
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av mrbaloo »

Även om det inte verkar ha nämnts så mycket på NAMM (eller hur Basstore?) så verkar i alla fall Thomann upplysa sina kunder via webshoppen:

Bild

Ett lysande initiativ tycker jag i alla fall. Nu står det väl inte så mycket om CITES, men åtminstone vad för träslag som sitter i tex greppbrädan. Sen kanske Thomann har mer beskrivning någon annan stans på deras sida. Hittade detta av en slump (skärmklippet alltså) då jag sökte info om en bas.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av mrbaloo »

Grymt nice av Sandberg att nuförtiden erbjuda Steamed Oak i stället för rosewood: http://bassmusicianmagazine.com/2017/06 ... oard-bass/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av mrbaloo »

Sandberg verkar har visat detta på NAMM 2017.
Linton
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 03 jul 2017, 15:46

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Linton »

Lade nyss över en timma på ett inlägg som åts upp i etern... Men som basist och ansvarig för CITES på länsstyrelsen känner jag mig manad att försöka igen att reda ut några saker.

Först och främst så menar jag att anges det brazilian rosewood, när det gäller musikinstrument, så är det i princip alltid Dalbergia nigra. Såväl detta namn som riojakaranda, riopalisander, Bahia rosewood är i princip alltid den arten. [Jacaranda brasiliana] är framförallt ett tämligen litet prydnadsträd med viss medicinsk användning. Namnen rosewood, jakaranda och palisander i sig kan däremot syfta på diverse arter, men gäller det basar och gitarrer är det oftast någon Dalbergia-art (efter 1970 framförallt D. latifolia, East Indian rosewood).

Vi får se hur rättsprocessen slutar, men enligt såväl Jordbruksverket som mig är det olagligt redan att annonsera något som brazilian rosewood, även om det i praktiken är något annat. Undantaget är om man har ansökt om och fått ett CITES-intyg, eller kan visa att det är ett föremål tillverkat innan den 3 mars 1947. Det får heller inte vara omarbetat senare, men då menar man inte en ombandning och annat som är regelrätt underhåll, utan mer att du skapar ett nytt föremål av materialet.

CITES-intyg behövs för att lagligt kunna köpa, sälja, annonsera, visa i kommersiellt syfte (t e x locka kunder till din affär, ditt café, eller ställa ut på museum i vinstsyfte, om inte det ovan beskrivna s k antikundantaget gäller - men även för att resa in och ut ur EU med det Går det att visa att ett instrument är tillverkat före 1992 bör det inte vara problem att få ett CITES-intyg, men efter 1970 är det i huvudsak i exklusiva specialmodeller som man har använt D. nigra. Om jag hade fått för mig att kränga min gamla Höfner-gura, från 61 eller 62, hade jag gjort som de seriösa auktionsfirmorna. De ansöker om intyg för de nu så populära jakarandamöblerna från 50-/60-talet men vet säkerligen långt ifrån alltid att de är gjorda av "riojakaranda" (den danska designmöblerna lär dock normalt vara D. nigra) men anger bara jakaranda/palisander vid annonsering och ibland att CITES-intyg finns.

Nu gällde ju den ursprungliga frågan rosewood i allmänhet, vilket ju för de flesta av oss väl innebär en greppbräda av east indian rosewood (D. latifolia). Även om jag inte hunnit faktakolla det som skrivits om 10 kg så verkar det väl vara utklarat att det är problemfritt för den normale musikern att resa in och ut ur EU med en mindre uppsättning egna instrument. Det är ju istället importörerna som behöver läsa in sig, men med tanke på att alla av dem kanske inte har hunnit med i svängarna, och att det säkert finns oseriösa aktörer ute på marknaden, är min rekommendation att höra sig för om ursprung och dokumentation kring den vid inköp av nya instrument från och med nu. Flera skäl till det:

- Det är trots allt så att det sker en omfattande illegal avverkning av timmer, inte minst i
Sydostasien
- Att handla CITES-arter med icke legalt ursprung är brottsligt för såväl köpare som säljare
- Får du med en bra dokumentation vid ditt köp blir det lättare i framtiden när du vill sälja
- Det händer att arter flyttas upp från att CITES B till att bli CITES A - d v s de strängare
bestämmelserna som gäller för D nigra införs. Har man då ingen dokumentation som kan
bevisa ett lagligt ursprung kan inget CITES-intyg utfärdas.

Vid handel med begagnade instrument, se till att få ett kvitto - helst med serienummer angivet. Daterbara bilder eller filmklipp är annat kan visa sig användbara i framtiden.

Enligt lagstiftningen är det faktiskt så att samma förbud mot handel som i grunden gäller för A-listade arter (med de ovan beskrivna undantagen) gäller för de B-listade tills dess att kontrollmyndigheten har övertygats om att ursprunget är legalt). Men jag ska inte sticka under stol med att jag har svårt att föreställa mig ett scenario där jag och kollegorna lägger tid på privatannonser med rosewood, om vi inte har tydliga indikationer på att D. nigra ingår (eller att det bjuds ut som det). Och än så länge finns väl knappast instrument tillverkade i år ute i butik ens.

Slutligen ebenholts och mahogny (eftersom "stillahavsmahogny", Swietenia humilis knappast förekommer i musikinstrument) behöver bara den handlar med, importerar eller exporterar timmer, sågade trävaror, plywood eller faner fördjupa sig i.
Skriv svar