Cites? Nån som har koll?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Aslan »

Linton skrev:Lade nyss över en timma på ett inlägg som åts upp i etern... Men som basist och ansvarig för CITES på länsstyrelsen känner jag mig manad att försöka igen att reda ut några saker.

Först och främst så menar jag att anges det brazilian rosewood, när det gäller musikinstrument, så är det i princip alltid Dalbergia nigra. Såväl detta namn som riojakaranda, riopalisander, Bahia rosewood är i princip alltid den arten. [Jacaranda brasiliana] är framförallt ett tämligen litet prydnadsträd med viss medicinsk användning. Namnen rosewood, jakaranda och palisander i sig kan däremot syfta på diverse arter, men gäller det basar och gitarrer är det oftast någon Dalbergia-art (efter 1970 framförallt D. latifolia, East Indian rosewood).

Vi får se hur rättsprocessen slutar, men enligt såväl Jordbruksverket som mig är det olagligt redan att annonsera något som brazilian rosewood, även om det i praktiken är något annat. Undantaget är om man har ansökt om och fått ett CITES-intyg, eller kan visa att det är ett föremål tillverkat innan den 3 mars 1947. Det får heller inte vara omarbetat senare, men då menar man inte en ombandning och annat som är regelrätt underhåll, utan mer att du skapar ett nytt föremål av materialet.

CITES-intyg behövs för att lagligt kunna köpa, sälja, annonsera, visa i kommersiellt syfte (t e x locka kunder till din affär, ditt café, eller ställa ut på museum i vinstsyfte, om inte det ovan beskrivna s k antikundantaget gäller - men även för att resa in och ut ur EU med det Går det att visa att ett instrument är tillverkat före 1992 bör det inte vara problem att få ett CITES-intyg, men efter 1970 är det i huvudsak i exklusiva specialmodeller som man har använt D. nigra. Om jag hade fått för mig att kränga min gamla Höfner-gura, från 61 eller 62, hade jag gjort som de seriösa auktionsfirmorna. De ansöker om intyg för de nu så populära jakarandamöblerna från 50-/60-talet men vet säkerligen långt ifrån alltid att de är gjorda av "riojakaranda" (den danska designmöblerna lär dock normalt vara D. nigra) men anger bara jakaranda/palisander vid annonsering och ibland att CITES-intyg finns.

Nu gällde ju den ursprungliga frågan rosewood i allmänhet, vilket ju för de flesta av oss väl innebär en greppbräda av east indian rosewood (D. latifolia). Även om jag inte hunnit faktakolla det som skrivits om 10 kg så verkar det väl vara utklarat att det är problemfritt för den normale musikern att resa in och ut ur EU med en mindre uppsättning egna instrument. Det är ju istället importörerna som behöver läsa in sig, men med tanke på att alla av dem kanske inte har hunnit med i svängarna, och att det säkert finns oseriösa aktörer ute på marknaden, är min rekommendation att höra sig för om ursprung och dokumentation kring den vid inköp av nya instrument från och med nu. Flera skäl till det:

- Det är trots allt så att det sker en omfattande illegal avverkning av timmer, inte minst i
Sydostasien
- Att handla CITES-arter med icke legalt ursprung är brottsligt för såväl köpare som säljare
- Får du med en bra dokumentation vid ditt köp blir det lättare i framtiden när du vill sälja
- Det händer att arter flyttas upp från att CITES B till att bli CITES A - d v s de strängare
bestämmelserna som gäller för D nigra införs. Har man då ingen dokumentation som kan
bevisa ett lagligt ursprung kan inget CITES-intyg utfärdas.

Vid handel med begagnade instrument, se till att få ett kvitto - helst med serienummer angivet. Daterbara bilder eller filmklipp är annat kan visa sig användbara i framtiden.

Enligt lagstiftningen är det faktiskt så att samma förbud mot handel som i grunden gäller för A-listade arter (med de ovan beskrivna undantagen) gäller för de B-listade tills dess att kontrollmyndigheten har övertygats om att ursprunget är legalt). Men jag ska inte sticka under stol med att jag har svårt att föreställa mig ett scenario där jag och kollegorna lägger tid på privatannonser med rosewood, om vi inte har tydliga indikationer på att D. nigra ingår (eller att det bjuds ut som det). Och än så länge finns väl knappast instrument tillverkade i år ute i butik ens.

Slutligen ebenholts och mahogny (eftersom "stillahavsmahogny", Swietenia humilis knappast förekommer i musikinstrument) behöver bara den handlar med, importerar eller exporterar timmer, sågade trävaror, plywood eller faner fördjupa sig i.
Tack så jättemycket för din information. Då kan jag alltså sova lugnt inför turnéer med några få basar i bagaget världen över:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av funkys**t »

Tackar också för informationen.

Dock är jag lite fundersam över det du nämner "east indian rosewood (D. latifolia) (...) verkar det väl vara utklarat att det är problemfritt för den normale musikern att resa in och ut ur EU med en mindre uppsättning egna instrument."
Hur vet tullpersonal att instrumenten innehåller tillåtet material i instrumentet? Behöver jag ett intyg trots att materialet inte är CITES-klassat.
Jag ser inte något som helst problem med bestämmelserna. Det är mera över eventuella scenario vid tull och man är stressad till flyg osv...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Linton
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 03 jul 2017, 15:46

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Linton »

Egentligen är ju D. latifolia CITES men det finns alltså ett undantag för personliga föremål. Så det de skulle titta efter i så fall är om det kan vara D. nigra, brazilian rosewood, och då är det ju ingen skillnad mot innan. Så klart skulle det ju kunna hända att de fattar misstanke kring något enstaka instrument. Tror Clapton råkade ut för det med sin Martin-gura, men i huvudsak är väl tullarna intresserade av större virkesleveranser.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av fieldflower »

Jag älskar Pratabas!
Hur svåra frågor som helst får svar från säker källa.
:tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av funkys**t »

fieldflower skrev:Jag älskar Pratabas!
Hur svåra frågor som helst får svar från säker källa.
:tummenupp:
Ja, fantastiskt!

[SMILING FACE WITH HEART-SHAPED EYES]
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter B
Medlem
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 01 apr 2011, 10:07

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Peter B »

Hej, drog iväg en fråga till Andy Baxter i London med frågan om hur de hanterar CITES-dokumentation vid export inom EU. De svarade att: "Only Brazilian Rosewood needs a CITES document within the EU. Indian Rosewood does not."

Kollade på jordbruksverkets sajt och jag tolkar det som att "indian rosewood" ligger på B-listan och därför inte kräver intyg, precis som Baxter skriver.
Men, hur ser tullen skillnaden när de kollar? Träslagen är ju så lika att det krävs expertis för att analysera en gammal greppbräda.

Jag har mailat Jordbruksverket men antar att det är upp till den enskilde tjänstemannen i tullen att bedöma vad som är vad. Därför undrar jag om någon har erfarenhet av detta?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av blackparkas »

Stört.

Indian rosewood är väl också en sorts dalbergia.
All dalbergia var väl skyddad from 2/1 i år.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Enbasist »

Har varit ute och rest en hel del till USA och icke EU länder senaste halvåret med bas med brazilian rosewoodbräda utan några tillstymmelser till problem i en enda tull.
Sen finns naturligtvis vissa länder där man alltid kan åka på märkliga, ev korrupta tulltjänstemän som vill köra en egen ’show’ men i dom fallen är jag ändå väldigt tveksam till att ett medhavt papper från svenska jordbruksverket skulle ändra något i deras attityd och handlande.
Så länge man inte säljer instrument eller har större mängder rent trä tror jag att det är minimal risk att nån tulltjänsteman ens reflekterar på något annat än att det är nån sorts gitarr och att den inte innebär någon närmare inspektion.
Men, men osvuret är bäst och vill man vara på den säkra sidan får man nog köra lönnbräda eller composite :)



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5513
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Danne »

blackparkas skrev:Stört.

Indian rosewood är väl också en sorts dalbergia.
All dalbergia var väl skyddad from 2/1 i år.
Ja, men de anser väl att problemet inte är hur de arterna rör sig inom EU, då det väl inte finns så värst mycket av varan naturligt här? Det hjälper liksom inte att ha stenhård koll på det som en gång kommit in i EU för det är liksom för sent. Snarare läggs det väl mer krut på att kontrollera importen in i EU.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av mrbaloo »

Lite nytt på gång verkar det som: https://www.npr.org/2019/08/27/75450968 ... 6978552107
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av blackparkas »

Ja, hörde nåt om det där för några veckor sedan.

Riktigt stökigt at the moment för importörer.
Hör lite nu och då talas om svenska distributörer/importörer som har haft gitarrer liggandes hos svenska tullen i flera månader, trots att intygen finns klara.
Värst var nog Luthman som hade typ 200 Gibsons ståendes i 4-5 månader...

Svårt att säga vad det nya kommer innebära för nybyggda instrument iofs.
Handlar ju om "finished instruments".
Iofs är ju en nybyggd Gibson "finished" också... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5513
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Cites? Nån som har koll?

Inlägg av Danne »

Ja, det verkar ju gälla när det går över från råmaterial till att ha blivit bearbetat till instrymentmaterial:

"the exemption will allow finished musical instruments as well as parts and accessories containing rosewood to be transported freely around the world without permits."

Borde betyda att även tex en obandad greppbräda eller tumstöd av rosewood ingår i undantaget.
Skriv svar